Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1055
Hei!



jeg skal ha en diskusjon om timer og jeg vil gjerne høre litt om deres synspunkter i denne saken hvor veldig unge jenter, "bytter" sex med eldre menn mot alkohol.

Og hva man eventuellt kan gjøre for å begrense bruken av alkohol blant de yngste brukerne.
hmmm.... nå vet jeg personlig at folk i småe samfunn drikker mere å oftere en folk i på større plasser... den største grunnen til at den yngre generasjonen på småplassene bynner som oftest å drikke tiligere en de fra større plasser pga det mangler fritids tilbud(Prater av erfaring)...

Over til kabelvåg saken;
dette er ikke en unik sak... dette foregår overalt i bygde norge det er jeg rimeli sikker på!...

hvorfor dette skjer vet jeg ikke men at det er noe seriøst galt med huet til disse manfolkene som driver på med dette er det vel liten tvil om.... Mannfolkan i bygda skulle faen ha røkka me sæ de satans slaskan nedi fjæra å slått dæm ijæl me stein!!!(unnskyld dialekten menne får det best ut sånn)

sånn bortsett fra det har jeg ikke noe mer å si... faen... vanskli å formulere å tenke om morgene
For å redusere drikking blant de unge, kan man prøve å sette ned aldersgrensen på alkohol fra 18 til 16. Da blir ikke alkohol fullt så "ulovlig" å kjøpe lengre og man er ikke fullt så "tøff" lengre. Det kan bidra til økt forbruk, men det vet vi ikke før vi har prøvd. "Cool" faktoren går ihvertfall betraktelig ned.
kermit-, en annen ting som kan hende, er jo at ennå mindre barn begynner å tro dette er "coolt". så har vi plutselig forbud mot medbragt drikke på barneskolen..
Det er noen bygder rundt om kring her jeg bor, og der er gjerne første hjemme brent fylla rundt 12/13år. Har hørt om 11 også. Vet ikke hvor efektivt en 16 års grense ville vært i disse miljøene.

Men som du sier Kerm, vet ikke før man prøver. Angående disse karene i kabelvåg, hva er straffen for sexuelt misbruk av mindreårige? Det dobbelte av det burde være nokk.
Fra lovdata.no:
§ 192. Den som

a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd, eller
b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller
c) ved vold eller ved truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv,

straffes for voldtekt med fengsel inntil 10 år. Ved vurderingen av om det er utøvd vold eller truende atferd eller om fornærmede var ute av stand til å motsette seg handlingen, skal det legges vekt på om fornærmede var under 14 år.

Straffen er fengsel i minst 2 år dersom

a) den seksuelle omgang var samleie, eller
b) den skyldige har fremkalt en tilstand som nevnt i første ledd bokstav b for å oppnå seksuell omgang.

Fengsel inntil 21 år kan idømmes dersom

a) voldtekten er begått av flere i fellesskap,
b) voldtekten er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte,
c) den skyldige tidligere er straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 195, eller
d) den fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen.

Den som ved grov uaktsomhet gjør seg skyldig i voldtekt etter første ledd, straffes med fengsel inntil 5 år. Foreligger omstendigheter som nevnt i tredje ledd, er straffen fengsel inntil 8 år.
Vis hele sitatet...
Alt for snilt.
Jeg er enig med kermit. Noe burde prøves ut.

Jeg beveger meg litt vekk fra seksuelle tjenester for alkohol:
Se på land som f.eks. Spania. Ting er ikke så strengt angående drikking, så drikking er mye tryggere der.

Hva synes dere? Jeg mener nå at det er bedre og tryggere at ungdommen kan dra sammen til byen og komme inn på utestedene og drikke der, enn å grøfte i bygda alene uten noen voksne mennesker tilstede.

I tillegg er det jo slik at i Norge må ungdommen kjenne noen som er eldre enn seg, eller henge utenfor butikken for å få kjøpt øl.
Folk får jo tak i uansett, hva er vitsen med å være så strenge på det?

Hvis vi hadde blitt litt slappere på alkoholpolitikken, hadde småjentene sluppet å gi bort seksuelle tjenester for alkohol.

PS. ØL smaker bark.
Sist endret av Blitzer; 12. mars 2003 kl. 12:11.
Sant som kermit- sier. Man bør nok slutte å tenke helt moralistisk og heller åpne for moderne måter å takle problemene på.

Muligens bør foreldre heller snakke ut til barna om hvordan de føler seg når de vet ungene råner drita rundt.
Opprinnelig postet av kermit-
For å redusere drikking blant de unge, kan man prøve å sette ned aldersgrensen på alkohol fra 18 til 16. Da blir ikke alkohol fullt så "ulovlig" å kjøpe lengre og man er ikke fullt så "tøff" lengre. Det kan bidra til økt forbruk, men det vet vi ikke før vi har prøvd. "Cool" faktoren går ihvertfall betraktelig ned.
Vis hele sitatet...
Kermit: sant nok! man må prøve noe for å få "Cool"-faktoren ned...
Men jeg vet ikke om å sette ned aldersgrensen vil hjelpe så veldig mye...
ser for meg følgende scenario:

1. Ungdom i enda yngre alder vil synes det er interressant...
fordi det er noe som "nesten" jevnaldrende får lov til og ikke de.

2. Tror ikke "cool"-faktoren går ned bare fordi det blir lov. Når det er allerede en så fast "tradisjon" av fest-livet, så skal det litt til før folk forandrer vaner... og ungdom følger gjerne i fotsporene til eldre ungdom... og de forandrer neppe holdning... så da gjør neppe yngre ungdom det heller (De må jo være like "cool").

3. vedtaket ville jo kun gjelde øl og sånt... Det er mange som drar ut og drikker hjemme-brent...
for dem vil neppe ett slik vedtak bety en tøddel.

har sett ett program på TV om historien til en "drink" i gamle england... som skapte alkohol-problemer for befolkningen. Der var problemet at drikken(husker ikke hva den het) var så billig at alle kjøpte det og drakk... selv små-unger var på fylla... Helt til staten gikk inn og økte prisen på drikken kraftig for å få bukt med problemet. Nå var jo dette lenge siden... men jeg tror at lettere tilgjengelighet kan bli ensbetydende med større forbruk.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Æsj, la de bare holde på.
Det skjer over alt uansett, det er som sagt ikke noe enkelt tilfelle den saken med Kabelvåg.

Synes forresten at den ideen med å sette ned aldersgrensen fra 18 til 16 var en god ide