Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 3156
Jeg tror at mange av dem er mot Sadam, men de er mer mot USA. Derfor kommer mange Irakere til å gå i krigen for å beskytte landet sitt.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/02/17/361736.html
Sist endret av Zalderach; 17. februar 2003 kl. 20:17.
Opprinnelig postet av kermit-
Ikke diskuter det i denne tråden da

En ting jeg lurer på er; hvorfor bryr folk seg mer om Irak krigen enn Afghanistan krigen ? Nå som 11/9 begynner å komme på avstand ser man at folk skifter side. Nå skal man møte opp i tusentall for å vise sympati til et regime i midt-østen.

Samtidig som dere viser solidaritet til de sivile i Irak, viser dere også solidaritet til Saddam.

Meningen var å provosere litt, men jeg står for mesteparten av det jeg skrev ovenfor. Jeg tror avstanden til 11/9 har fått folk til å glemme det store bildet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor vi bryr oss mer? Fordi det blir drøyere og drøyere. En stor del av grunnen til dette angrepet er også for å avlede oppmerksomheten fra det faktum at krigen i afghanistan stort sett ikke gjorde noen som helst nytte. Har du ikke hørt "if you cannot find osama"-sangen? Dessuten har jeg ALDRI vært for noe angrep på afghanistan. Tror nok de fleste som hadde det utgangspunktet fremdeles er mot krig. I tillegg er det blitt tydelig nok for endel andre (som tidligere var enige i afghanistan-krigen)hvordan Bush egentlig driter langt i alt som kan minne om menneskerettigheter, FN og andre internasjonale konvensjoner osv, nøyaktig når det passer ham.

Det er heller ikke til regimet man viser solidaritet, men til de uskyldige som kommer til å bli drept i (hundre)tusenvis.

På den annen side, så er det vel bare rett og rimelig at usa skal få mesteparten av iraks olje etter en krig. Blir det krig så kommer jo tross alt USA til å gi Irak sinnsyke mengder med utarmet uran... noe må de vel få igjen...

edit: her er en litt interessant sak fra afteposten...

http://www.aftenposten.no/meninger/k...ticleID=491780
Sist endret av atomet; 17. februar 2003 kl. 15:01.
For meg ser det ut som folk syntes angrepet på Afghanistan var mer legitimt fordi det knyttet til den berømte krigen mot terror.

Jeg tør påstå at den afghanske sivilbefolkningen var fattigere også.
jeg tør påstå at usa dreit seg skikkelig ut når de i 80 åra trente opp taliban, samt i 81 da cia gav miller i støtte samt de 245 millene taliban fikk i 2000-2001.
Opprinnelig postet av kermit-
For meg ser det ut som folk syntes angrepet på Afghanistan var mer legitimt fordi det knyttet til den berømte krigen mot terror.

Jeg tør påstå at den afghanske sivilbefolkningen var fattigere også.
Vis hele sitatet...
Og grusomheten som skjedde i Afganistan ble lagt i skyggen av det som hadde skjedd 11/9. Dessuten, å gjøre en feil som denne en gang er grusomt nok i seg selv, men TO ganger. Der går grensen.
En ting jeg lurer på er; hvorfor bryr folk seg mer om Irak krigen enn Afghanistan krigen ?
Vis hele sitatet...
Fordi som jeg sa, er dette ANDRE gangen Bush finner på noe slikt tull. Derfor reagerer folk sterkere. Syns du det er rart? Ikke jeg.

Meningen var å provosere litt, men jeg står for mesteparten av det jeg skrev ovenfor. Jeg tror avstanden til 11/9 har fått folk til å glemme det store bildet.
Vis hele sitatet...
Tror det er det stikk motsatte. 11/9 gjorde at folk glemte det store bildet.
11/9 var jo egentlig ikke noe spes i det hele tatt, hvis man ser på det store bildet. Det er bare hvis man snevrer det inn til "bare USA" at det er noe spes. Hele resten av verden har opplevd liknende og værre ting tidligere, det er bare det at USA hittil har levd i en slags tro om at de er usårlige, og at samme hva de gjør i andre land, så slår det ikke tilbake på dem selv.
Opprinnelig postet av Nichotin
jeg tør påstå at usa dreit seg skikkelig ut når de i 80 åra trente opp taliban, samt i 81 da cia gav miller i støtte samt de 245 millene taliban fikk i 2000-2001.
Vis hele sitatet...
USA trente opp Al-Quida ikke Taliban.
USA (bush) er akkuart som den feite sterke gutten i klassen som ingen liker, men likevel smisker folk med ham fordi han er sterkest
I like turtles
Skyfex's Avatar
En ting skal bush ha, han greide å samle verden i en av de største demonstrasjonene noensinne.. De beste han kan gjøre nå er å holde en pressekonferanse hvor han bare sier "Just kidding"
Opprinnelig postet av atomet
11/9 var jo egentlig ikke noe spes i det hele tatt, hvis man ser på det store bildet. Det er bare hvis man snevrer det inn til "bare USA" at det er noe spes. Hele resten av verden har opplevd liknende og værre ting tidligere, det er bare det at USA hittil har levd i en slags tro om at de er usårlige, og at samme hva de gjør i andre land, så slår det ikke tilbake på dem selv.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener, men 11/9 satte terrorisme på kartet for alvor. Forandret egentlig ganske mye annet også.

Men vi sporet av nå.
Ok, hvis du syns det er å spore av, les denne istedet:

Haidar får ingen gravstein

Hvis vi tar økningen - ca 20 om dagen, og ganger dette med 365, så får du over dobbelt så mange unger som har dødd bare i løpet av det siste året, som en følge av fn-sanksjonene, enn alle som ble drept i WTC. Husk også at dette bare er EN kirkegård.

Derfor er vi mot krig. Du kan ikke bombe et land til demokrati, det er NØDT til å bygges opp med demokratiske midler, selv om det ikke er en lettvint løsning, så er det den eneste som fungerer i lengden.

BTW - det var vel strengt tatt hverken al quaida eller taliban som ble trent opp av cia, men mujahedin, og siden det ikke var noen spesielt samlet gruppe har nok mange endt opp både i den ene og den andre grupperinga etterpå.
Sist endret av atomet; 18. februar 2003 kl. 10:21.
Men når noen regner med en verdi på mennesker omtrent slik:
1 Nordmann = 5 Europeere/amerikanere = 100 andre
Da blir WTC-hendelsen nokså viktig allikevel...
tja... men de fleste er vel enige i at den regnemåten er ganske høl i hue...
Jo, men den brukes. Vi ser det tydelig på medienes prioriteringer av saker, nyheter fra Afrika/Søramerika/Asia kommer ikke så veldig mye på TV/ i aviser.
Mates: hahaha, dummeste! Tror du virkelig det er fordi mediene tenker etter din "regnemetode" at de sender nyhetene slik de gjør? Nei! De sender slik fordi de ganske enkelt vet at folk vil ha nyheter om hva som skjer rundt dem, ikke det som skjer på andre siden av kloden. DERFOR. I midtøsten skjer det masakre (mer eller mindre) hver dag, men likevel kommer ikke alt opp fordi folk rett og slett blir lei. Synes du det er dum prioritering? Det synes ikke jeg. Jeg er mye mer opptatt av hva som skjer i Norge enn i Hubbaheitu landet i Afrika, uten at jeg mener at menneskene i Afrika er mindre verdt enn de i Norge.
atomet: Denne tråden handler om demonstrasjonstog. Derfor har du/jeg/dere spora fullstendig av. Ok?
Ja, folk er mer opptatt av hva som skjer i Norge enn i Hubbaheitu, det er egentlig nokså naturlig, da Norge ligger litt nærmere Norge enn Hubbaheitu.
Men tenk på USA og Russland. Vi ligger mye nærmere Russland enn USA, men mediene fremstiller sakene slik at det virker omvendt.
De fleste synes at det er mer interessant å høre på nyheter fra USA/Europa, eller et annet land som har nokså lik kultur, at disse er mer verdt enn andre, er kanskje ikke den beste formuleringa, men jeg tror vi bryr oss mindre om folk i Afrika.
beklager offtopic...

Du mente nok riktig, men formulerte det feil.
Poenget er, når en katastrofe skjer i for eksempel USA får denne mye mer oppmerksomhet enn om det samme skulle skjedd i Afrika. Ganske naturlig, når vi tenker oss om, for dette er noe som er nok så uvanlig i USA. Jeg sier ikke at dette er vanligere i Afrika, men vi blir mindre overasket om noe lignede skjer der nede. Dessuten er, som du sa, vår kultur mer lik deres. Det gjør at vi automatisk føler mer sympati for de, enn de vi ikke skjønner oss like godt på. At USA får mer oppmerksomhet enn noe annet land når noe skjer der borte i vsten er kanskje ikke rettferdig, men naturlig? Ja, definitivt.
Ja, det var dårlig formulering, men poenget kom fram til slutt. Nokså enig med deg, RipZ.
Beklager avsporingen...

Det er bra at vi kan ha våre egne meninger, vi kan demonstrere for folk i Irak eller i USA, selv om det egentlig ikke angår oss. Og det er det jo heldigvis en del som gjør.
Kermit: tjah... det er jo bakgrunnen for det demonstrasjonstoget det var snakk om vi snakker om da. Hvorfor folk ville gå i dette toget. Så voldsom avsporing vil jeg ikke kalle det... har sett mye værre
Kan ikke nekte for det nei
hehe, svipp innom på plurboardet du... så skal du få se på avsporinger selv indias statsjernbaner ikke kunne ha gjort bedre