Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  86 2862
Fant ingen tråder her om den romferga som datt ned, og er ikke sikker på om dette er riktig forum (eller om det i det hele tatt er noe rikig her forum for dette?), men... Hva skjedde egentlig? Hvorfor tryna de? Syns dette ser ut som en god teori...
Det spekuleres vel i at varmeskjoldet var defekt / var skyld i det. VG og DB har mange artikler.
Mulig at det var BoD, men det de trur er at varmeskjoldet sviktet. Så forresten på nyhetene at det er no form for termiske fliser under ferga, ca 10000 av dem, som beskytter mot varme. Og hvis bare en av de flisene blir ødelagt så går ferga til h...... Han fyren som hadde vært med og utviklet dette for 20 år siden baserte seg på en teori de hadde, en veldig grei teori faktisk:

(-1 thermal etellerannet) = (-1 shuttle)

Det var den magiske formelen
omg! mulig ... meget mulig personelig så holder jeg meg til min egen teori om at det er Elvis som har kommet tillbake fra de døde i form av en feit engel for å straffe USA. http://home.no.net/dagfc/elvis.jpg
Så vidt jeg har fått med meg er det lansert tre ulike teorier:

1. Svikt i varmeskjoldet. Romfergen var kledd med mange fliser (som nevnt) som skulle holde ute varmen. En eller flere av disse flisene kan ha falt av/blitt skadet.
2. Feil vinkel ved innflyvning til atmosfæren. Hvis vinkelen var for flat, kan varmeutviklingen under fergen ha blitt for stor.
3. Feil i drivstoff-systemet.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
glem det fordømrade varmeskjoldet dah... sjekk linken min

(og ja, det er en slags keramiske fliser det er snakk om, de skal visstnok være så effektive at du kan holde hånda di på innsida, mens de er rødglødende på utsida. Syns eeeegentlig det høres ut som en ganske sannsynlig teori, men den linken har en mye kulere teori...!)
Hørte at varmeflisene var _meget_ ømfintelige.. Folkene som skulle montere de på fergen måtte visst bruke hansker. Flisene tåler nemlig ikke at det kommer fett-avtrykk fra fingrene til folk.
Og jo da; bildet var morsomt det.
Opprinnelig postet av atomet
glem det fordømrade varmeskjoldet dah... sjekk linken min

(og ja, det er en slags keramiske fliser det er snakk om, de skal visstnok være så effektive at du kan holde hånda di på innsida, mens de er rødglødende på utsida. Syns eeeegentlig det høres ut som en ganske sannsynlig teori, men den linken har en mye kulere teori...!)
Vis hele sitatet...
Columbia var vel den andre raketten i historien som brukte Linux, var den ikke? Så den første 'teorien' er ikke så forferdelig god likevel.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
hæ? brukte de linux?? vel, da er ihvertfall bluescreen-teorien død
Ana : Hvilken romferge var den første?
LakaBrent: Må da bare ha vært Explorer eller hva den forrige het det

Den første teorien stemmer som oftes og det første NASA trodde årsaken var at drivstofftanken som er relativt kjølig(minus grader) hadde fått isdannelser på seg så hadde noen av isflakene løsnet og truffet varmeskjoldet og dermed gikk jo resten til en viss plass.

[Krighisseri(les: Bush-teori)]
De hadde med seg rotter og mus for å teste hvordan de oppførte seg i verdensrommet osv. Saddam trente opp alle rottene og musene til å rømme fra burene de var i og gnage over alle ledningene de fant.
Glem alle teorier om varmeskjold, linux og windows...
CNN har løst gåten..
Stifinner, skulle til å laste den opp selv, veldig, troverdig
Better than thou.
Skal jeg være helt ærlig syntes jeg alle disse såkalte "morobildene" er ganske usmaklige. Mennesker har dødd, og det er ikke noe å spøke med. Tenk om dere hadde vært i den situasjonen at dere fikk beskjed om at deres kone/mann/far/mor/sønn/datter whatever døde på en slik måte.

NASA kommer nok til å etterforske det så grundig som overhodet mulig, og vi vil nok få et svar før eller senere.
Var det ikke noe med en del som falt av under oppskytelsen av fergen også da?
Jo, men den var visst ikke så viktig mente NASA.
2. Feil vinkel ved innflyvning til atmosfæren. Hvis vinkelen var for flat, kan varmeutviklingen under fergen ha blitt for stor.
Vis hele sitatet...
Feil vinkel kan meget mulig være en løsning. Det er jo en kjent sak fra tidligere at NASA ikke alltid er like stø i beregningene sine (fartøyet som skulle lande på Mars for et par år siden. Pathfinder tror jeg den het).

Ved for flat vinkel vil romfergen sannsynligvis ha blitt "kastet ut" igjen i rommet, hvis vinkelen derimot hadde vært for bratt ville varmeutviklingen blitt for stor.

En teori som får lite oppmerksomhet i media (sikkert fordi den er alt for kjedelig og teknisk, massene vil aldri skjønne noe av det, og media kan ikke selge på den) er rett og slett teknisk svikt i ett av de mange ømfintlige systemene et romfartøy er avhengig av.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
er jo ikke akkurat snakk om at de ikke er grundige nok i beregningene, men at det er så usannsynlig mange ting som KAN gå feil, og gjør en av dem det, så er det ikke sikkert at man vet det og får regna ut en ny kurs...

men jeg har også hørt ett nytt rykte nå:
The fleet - 22 years old - has been flying for twice as long as its builders first envisioned. Some parts were made so long ago that they are no longer available. Shuttle engineers have had to turn to internet auction site eBay for desperately needed hardware and electronics.
Vis hele sitatet...
...
fy faan... må jo le av alle disse, selv om jeg skjønner carlos innstilling også... svart humor er ikke alltid like pop, men (riktignok kjente vel ikke noen her noen der?) det kan også hjelpe folk å takle kriser osv.
Uansett, svart humor eller ikke, noe gikk galt, og for å være helt ærlig så tror jeg aldri at vi kommer til å få vite akkurat hva det gjaldt. Enkelt og greit.
Og mtp at media vil ha enkel forklaringer, TV2 hadde snakket med en flyingeniør, og han forklarte, i fullt alvor, at dette nok var en feil som NASA ikke var klar over, ellers så hadde de nok ikke forsøkt å lande Columbia. Så ja, media elsker opplagte vinkler og syn på alt.

Men ikke mobb eBay! Du kan finne mye fint der skal jeg si deg!
hehe...sånt kommer det alltid til å bli spøket med...WTC bløe jo felipet med...

Men sånn seriøst, så er dette alvorlig.
De sier jo at det ikke kommer til å bli mere oppskytinger fremover i lang tid.

Alle fergene som står på bakken er ubrukkelige..
men det som var det verste , var at lemmer og mennesker deler landet i hagen til folk!
Tenk deg at du går på gata og så plutselig lander en arm forran deg..freaky shit..

Dagbladet i dag
Sist endret av r33l; 4. februar 2003 kl. 10:34.
romferga datt vell egentli bare ned, shit happens....
er jo ikke akkurat snakk om at de ikke er grundige nok i beregningene
Vis hele sitatet...
de klarte tross alt å "glemme" å regne om fra fot til meter med den konsekvens at utstyr verdt flere milliarder krasjlander på mars
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
hehe, klart ebay er bra, man kan jo tilogmed få pent brukte romfergedeler der!

En ting er om de var klar over det eller ikke, eller hvor alvorlig feilen var. En helt annen ting er om de kunne ha gjort så mye. De kunne kanskje ha prøvd å justere kursen litt, så det ble mindre belastning på venstre vinge, MEN: de måtte jo nesten ned, og noen redningsaksjon hadde tatt alt for lang tid å planlegge.

Veit ikke hvor mange av dere som er gamle nok til å ha fått med dere når challenger gikk til h.... men jeg husker det ihvertfall godt. Litt sprøtt, for da var det første gang de hadde med en som egentlig ikke var astronaut, men en kvinnelig lærer. Nå var det første gangen en israeler var i rommet, men... de gjør vel noe nytt stort sett hele tida.

reel: leste du om dem som hørte et brak ute i hagen, gikk ut, og fant en av hjelmene til astronautene halvveis begravd i bakken? VG hadde visst tatt seg en rusletur rundt i området, og i løpet av... tja, kort tid, hadde de funnet ti vrakdeler tror jeg det var...!
ekle "n00bs" som ødelegger alt for snille USA.
original reprint
xaff's Avatar
atomet: Ja, da var det vel heller det at det rett og slett gikk for tregt som kanskje var feil..


Tror mest på Elvis teorien jeg.
Er vel rimelig stor sansynlighet for at det var flere faktorer som utgjorde katastrofen.

Elvis + For høye varme kanskje?
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
hehe, elvis ja den er fet! Men hva mener du, at det gikk for tregt? med challenger?
årsaken til Challenger var vel (rett meg hvis jeg er helt på jordet her) at de to store hjelperakettene ikke var bygd for temperatur-/vær- forholdene som var dagen ferga skulle opp.
Tror det var et rør eller noe som rett og slett frøys istykker.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Nah, ikke så langt unna begge to, men ikke helt på heller. Det var noen gummipakninger som ikke tålte kulda den dagen den ble skutt opp, ting var ikke tette nok fordi gummien hadde krympa/blitt stiv, og plutselig kom det en ganske heftig stikkflamme ut av sida på den ene hjelperaketten, rett inn i drivstofftanken (den digre kladden), og ting sa pang.
fant akkurat ut det samme etter å ha lest en del på nett om saken. skulle faktisk akkurat til å skrive en kommentar om det. Crap at du rakk det før meg, nå virker det som om du er smartere enn meg
at aldri usa lærer, hva var så poenget med denne romturen? var det nok en showoff-tur? at folk daua er uinteressant, å sette seg på 10 millioner liter drivstoff og peke nesa i været med det amerikanske flagget på sida virker som komplett idioti for meg.
poenget med romturen var vel at de skulle forske på et eller annet uti der i 16 dager, og var visstnok på vei hjem med interessante resultater.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av moridin
fant akkurat ut det samme etter å ha lest en del på nett om saken. skulle faktisk akkurat til å skrive en kommentar om det. Crap at du rakk det før meg, nå virker det som om du er smartere enn meg
Vis hele sitatet...
Vel, jeg har jo et par år mer på ræva... Du var vel 5 når challenger tok kvelden, og da er det vel ikke så mye sånt man får med seg... Jeg var 9, hadde nettopp bygd ferdig et byggesett av Challenger, hadde generelt komplett romfarts-dilla, og slukte nærmest ALT jeg kom over av bøker, artikler osv... Husker jeg var totalt fortvila når nyheten kom på tv...
sorath: Ingen av ekspedisjonene til NASA er noen "showoff-tur"

Columbias siste tur var intet unntak: http://spaceflightnow.com/shuttle/sts107/030129crewconf
ingen var vel å ta litt i. "se månen dit må vi dra"

og hvorfor har ingen nevnt dyrene som døde under reisen? *fnys*
De dro til månen for å slå russerne i romkappløpet. Det var ikke noe "showoff" det var et historisk gjennombrudd.

Hvorfor skulle media bry seg om forsøksdyr som døde når mennesker døde?
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
heh, så det var ikke showoff bare fordi det var kappløp...?? den var vel litt far out kermit... Det var showoff fordi de skulle vise at vesten var best.
Litt py for de tre som sitter oppe på ISS da. NASA legger sannsynligvis alle turer til rommet på is i minst 2 år.
men faen liksom, du mener at det ikke var showoff å sende folk til månen på den tiden? utstyret var jo ikke akkurat det beste.. og som atomet sier, de dro jo til og med enda tidligere enn planlagt BARE for å slå russerne.. hva med å utvikle en romteknologi som faktisk kan brukes til noe? som å finne en annen planet som er levbar. vi trenger en siden vi har utviklet så mange medisiner så overbefolking ikke lenger tas hånd om av naturen. vi har økt levealderen betraktelig og vi må snart se oss om etter andre alternativ.

jeg har ikke noe imot romteknologi generellt, jeg er for vitenskap og for å finne ut av essensielle spørsmål alle stiller seg selv, men i regi av usa får alt et slikt showoff-preg.
Opprinnelig postet av sorath
ingen var vel å ta litt i. "se månen dit må vi dra"
Vis hele sitatet...
Ingen har vært på månen. Det var bare et filmtriks.

-

Russerene var faktisk de første som sendte et objekt i bane og et levende vesen i bane rundt jorda, så i mine øyer har de allerede vunnet. Amerika soler seg bare i glansen fra russerene.
Opprinnelig postet av Argus
Litt py for de tre som sitter oppe på ISS da. NASA legger sannsynligvis alle turer til rommet på is i minst 2 år.
Vis hele sitatet...
Var det noe spes med bildet?
Opprinnelig postet av chnes
Var det noe spes med bildet?
Vis hele sitatet...
"Shuttle traveling nearly 18 times speed of light"

Kanskje det skulle stått "sound" der?
sorath: Utstyret var ikke det beste? Det er 60 tallet det er snakk om her.

hva med å utvikle en romteknologi som faktisk kan brukes til noe?
Vis hele sitatet...
Hva er det egentlig du tror de driver med oppe i rommet?
Det fungerer ikke slik at de finner opp nye medisiner ved å ta en tur eller to til rommet.

Argus: Russerne hjelper dem

MoRkA: Enten så skal du provosere eller så er du korka
Opprinnelig postet av MoRkA
Ingen har vært på månen. Det var bare et filmtriks.
Vis hele sitatet...
Du har serøst bomma ganske langt... fordi noen anti-usa'ere har mekka på noen bilder, så betyr ikke det at usa ikke har vært på månen!


Romferga trenger forresten å kjøre i 28 000 km/t for å komme i bane rundt jorda.

Romferga trenger å kjøre i 48 000 km/t for å komme "helt" ut av jordas gravidasjon!
Opprinnelig postet av kermit-
sorath: Utstyret var ikke det beste? Det er 60 tallet det er snakk om her.
Vis hele sitatet...
nettopp, langt fra den rette tiden for å reise ut i rommet og det visste de veldig godt.
Hva er det egentlig du tror de driver med oppe i rommet?
Det fungerer ikke slik at de finner opp nye medisiner ved å ta en tur eller to til rommet.
Vis hele sitatet...
jeg tror de leker sista i vektløs tilstand.. så klart driver de med eksperimenter, men ikke for å forbedre egne romreiser slik de burde. nå vet jeg at du svarer at det gjør de, men ikke glem hva vi diskuterer, en romfergeulykke.
Jeg beklager så meget. Jeg ba til Gud om at romfergen skulle eksplodere! Første gang han har rørt ved mine bønner.
Yaaaeeeee riight!!
Opprinnelig postet av atomet
Fant ingen tråder her om den romferga som datt ned, og er ikke sikker på om dette er riktig forum (eller om det i det hele tatt er noe rikig her forum for dette?), men... Hva skjedde egentlig? Hvorfor tryna de? Syns dette ser ut som en god teori...
Vis hele sitatet...

Hvem bryr seg?
NASA sprengte ferga selv!!! ;D

dem skal ha mere penger for og forske på bedre ferger...
Opprinnelig postet av zadaz\
NASA sprengte ferga selv!!! ;D

dem skal ha mere penger for og forske på bedre ferger...
Vis hele sitatet...
når challenger sprang, ble de nekta å sende opp en ferje opp på 3 år, så det kan i hvertfall ikke stemme.