Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 753
Heisann,

På fredag kveld hadde jeg noen problemer med å avslutte Pc'en, og da jeg skulle starte den opp lørdag morgen kom jeg ingen vei. Den stoppet før den kom til Windows XP loading bildet, og klaget på at den ikke kunne finne noen dll filer. Det er en Dell pc, så jeg kan sette den tilbake slik den var da jeg kjøpte den, men da mister jeg alle bilder og dokumenter o.l.
Jeg har heller ingen Windows CD.
Jeg tenkte jeg kunne ta backup ved å starte dataen med en ubuntu cd, noe som funker bra, men når jeg skal prøve å åpne harddisken til dataen fra ubuntu får jeg følgende melding:

ntfs_attr_pread: ntfs_pread failed: Input/output error
Failed to read NTFS $Bitmap: Input/output error
NTFS is either inconsistent, or you have hardware faults, or you have a
SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows
then reboot into Windows TWICE. The usage of the /f parameter is very
important! If you have SoftRAID/FakeRAID then first you must activate
it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g.
/dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation
for the details.
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke komme inn i noen form for windows versjon. Noen som kan gi meg en hjelpende hånd?
Vel, feilmeldingen er ganske spesifikk

Har du noen form for RAID i maskinen? Jeg har ikke kjøpt en dell maskin i hele mitt liv, så jeg vet lite om hva de stapper inn i boksene sine. Hvis ikke, er det farlig mange likheter med en hardware failure. Kanskje harddisken din er kaputt?
Så vidt jeg vet er det ikke noe RAID i maskinen. Men det var vel som jeg fryktet, at harddisken er kaputt. Vil det være mulig å redde ut bilder o.l som ligger på den tror du? evt finne et firma som kanskje kan gjøre det?
Spørs litt .. har du flere partisjoner på disken? En partisjon kan godt være i live, selv om den andre har dødd. Hvis ikke en livecd klarer mounte opp disken din, er det nok en viss sjangse for at filsystemet er helt ødelagt, og dataen er tapt for deg. Du vil alltid finne ett firma som kan redde ut data, men dette kommer antakelig til å koste flesk.

Du må også huske på at dette er antakelser fra min side. Jeg kan ikke garantere at disken er død og at du ikke får hentet ut noe. Du kan jo også sjekke at alle kabler sitter som de skal og lignende. Eventuelt prøve en annen bus for disken din.