Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 517
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg sendte dette egentlig på mail til nextron, men har ikke fått svar, så prøver her i håp om at noen kan hjelpe.

Jeg har en Areca ARC-1222 controller kjøpt fra nextron som fungerer utmerket så lenge jeg holder meg til S-ATA disker, men SAS går ikke bra.

Jeg har prøvd to forskjellige enclosures, en fra ICY-BOX og en fra Chieftec.
I sistnevnte oppdager ikke controlleren disken. Det samme skjer hvis jeg prøver å koble til kontakten merket SAS på førstnevnte. Kobler jeg derimot til kontakten merket S-ATA blir disken oppdaget, men kommer umiddelbart opp som failed selv om det er en helt ny disk.

Jeg prøvde activate failed disk og startet rebuild, men kort tid etter ferdig rebuild er disken failed igjen.

Controller har firmware V1.51. Det er den siste som ligger på nettsiden til areca.

SAS disken med problemer er en Seagate ST4000NM0023 og S-ATA som fungerer fint er Seagate ST4000NM0033.

Jeg ser at controlleren begynner å bli noen år, så det er kanskje på tide å bytte den, men kan problemet være enclosuren?