Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2475
Hei!

Var ute å gikk på ein nysprengt vei til eit kommende byggefelt og da fant eg 2 steiner som det kan se ut som er gull i, legger ved eit par bilder. Så om det er noen som har peiling på det området hværsogod kom med kommentarer 😉
Trådstarter
3 0
Her er den andre steinen
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Prøv å ripe det opp med noe, klarer du det, så kan det være gull, klarer du det ikke, så er det nok svovelkis.
Sist endret av Fleff; 19. april 2015 kl. 00:26.
Er ikke gull nei, desverre. Hadde det vært gull i steinen hadde gullfargen vært mer prominent.
Det er ikke gull alt som glitrer, sies det. Faktisk så glitrer gull veldig lite i det hele tatt. På bildene dine glitrer det veldig godt i mineralet. Det forteller meg at det ikke er gull, men pyritt (svovelkis), som glitrer veldig mye. Fleff nevner en hardhetstest. Skraper du hardt i det med kniv, og du ikke klarer å skrape i det, så er det nok pyritt. En annen test du kan gjøre er å slå på mineralet med hammer. Pyritt vil avgi små gnister og kanskje også sprekke opp / avgi små fragmenter, mens gull er mykt og vil bare bøyes og forbli helt.
Trådstarter
3 0
Ja det var litt for hardt og sprøtt til å være gull meinte eg og, men vert eit forsøk �� takker for svar folkens! ��
Uvaksinert 👍
Du er ikke den første som tar feil, her er en som hentet over 1500 tonn før noen skjønte det var feil.
http://www.rmg.co.uk/explore/sea-and...itions-1576-78