Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2982
Hei! Vil presisere at dette ikke er leksehjelp, dette er nysgjerrighet.

På ungdomsskolen har vi i flere år lært at feks. 1:4 betyr 1 del + 4 deler, men dette må være feil? ":" betyr dele på samme måte som"/", og når man snakker om sannsynlighet skriver man også 1:4, men da mener man vel for hvert fjerde flakslodd er det en vinner?

Dersom du nå ble veldig nysgjerrig og drar deg bort i benkeskapet til mor og sjekker ut flaska med husholdningssaft vil du se at det står "1+4" og ikke én til fire.

Dette må bety at denne eksamenen er feil?
http://bildr.no/thumb/c292Vi9a.jpeg

EDIT: skriveleif
Sist endret av enaom; 8. april 2015 kl. 20:16.
Om jeg forsto riktig, så kan du si 1+4 når det kommer til f. Eks saftblading og samme med loddtrekning, men det er ikke det samme for det. Altså én vinner for hvert fjerde lodd eller én dels saft og fire deler vann. Det har seg vell bare slik at du kan bruke "/" på loddtrekning også, men bare for som et middel for å korte ned på regnestykket og eventuelt se dine vinnersjanser ved hjelp av deling.

Altså er det 2 forskjellige deling går jeg utifra? Ellers ville det vært "/" i bruk i saftblandinga også?

Jeg er langt fra den beste i klassen når det kommer til matte, men rett på meg om jeg tar feil her eller misforsto helt.
Sist endret av Nraw; 8. april 2015 kl. 20:23.
1:4 betyr totalt 5 deler når vi snakker om blandingsforhold av saft ol.

i oppgaven blir det 10/5= 2 liter saft
oppgave er presisert med hva 1:4 i denne sammenheng betyr. oppgava er overhode ikke feil
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Jeg skjønner "problemet" ditt, men tenk på kart. Der står det (vanligvis) 1:50 000.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av enaom Vis innlegg
Dersom du nå ble veldig nysgjerrig og drar deg bort i benkeskapet til mor og sjekker ut flaska med husholdningssaft vil du se at det står "1+4" og ikke én til fire.
Vis hele sitatet...
1:4 og 1 + 4 er to ulike ting. Om du skal blande saft 1:4 vil det sei at 1/4 av den ferdige blandinga skal vere saft. Dvs 0.25l saft, og 0.75l vatn. Om du derimot blander 1+4 til 1l skal du ta 2dl saft og 8dl vatn. Det vil verte to ulike styrker på løysinga.
Trådstarter
17 0
Sitat av slashdot Vis innlegg
1:4 og 1 + 4 er to ulike ting. Om du skal blande saft 1:4 vil det sei at 1/4 av den ferdige blandinga skal vere saft. Dvs 0.25l saft, og 0.75l vatn. Om du derimot blander 1+4 til 1l skal du ta 2dl saft og 8dl vatn. Det vil verte to ulike styrker på løysinga.
Vis hele sitatet...
Så det jeg sier er da riktig?
Bildet av "to tredeler" blir noe sånt som:



Skrivemåten 2/3 betyr da "to av de tre like store delene som til sammen danner det hele".

Man må være obs på at når det er snakk om saft og du får oppgitt at saften skal blandes i forholdet 2 : 3, betyr det noe ganske annet. Da tenker vi oss helheten delt i fem like store deler og at to av disse skal være saftkonsentrat. Denne vanlige måten å oppgi blandingsforhold er som skapt for å spre forvirring.
Vis hele sitatet...
Kilde: https://www.matematikk.org/trinn1-4/...html?tid=67168

Ble litt usikker selv her plutselig. Tror nok jeg har blandet feil en del ganger gjennom livet..
Sist endret av mentalmelt; 8. april 2015 kl. 21:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
1:4 og 1 + 4 er to ulike ting. Om du skal blande saft 1:4 vil det sei at 1/4 av den ferdige blandinga skal vere saft.
Vis hele sitatet...
Sikker på det? Om det står at saft skal blandes ut med vann i forholdet 1 : 4, vil jeg tolke det som fire deler vann for hver del saft. Dersom det står 16 kyr og fire sauer på et jorde, vil jeg si at forholdet mellom sauer og kyr er 4 : 16 eller 1 : 4. Altså fire kyr for hver sau.

Math.com ser ut til å bekrefte dette, med mindre det er særegne norske regler på det.
Jeg lærer i alle fall at 1:4 betyr 1 del saft og 4 deler vann, som det fremstår i de mattebøkene jeg har undervist i gjennom tidene...
Trådstarter
17 0
Det er tydeligvis forskjell på tallforhold og blandingsforhold. Spør du meg en ganske dum og ulogisk løsning. I mine øyne må det være mer riktig å skrive "1/4" når man mener "1/4" og skrive "1+4" når man mener "1+4", men Halageir vet nok dette bedre enn meg...

http://bildr.no/thumb/SXpxZzVU.jpeg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo Vis innlegg
Sikker på det? Om det står at saft skal blandes ut med vann i forholdet 1 : 4, vil jeg tolke det som fire deler vann for hver del saft. Dersom det står 16 kyr og fire sauer på et jorde, vil jeg si at forholdet mellom sauer og kyr er 4 : 16 eller 1 : 4. Altså fire kyr for hver sau.

Math.com ser ut til å bekrefte dette, med mindre det er særegne norske regler på det.
Vis hele sitatet...
Nei, åpenbart er eg ikkje sikker på det når eg vert presentert med fakta som tilseier det motsette Det er basert på (dei relativt små) kjemikunnskapane mine der det var stor skilnad mellom løysast i og løysast til, og ymse datablad på kjøleadditiver der skilnaden er utheva. Antagelsen - basert på anekdoter - var altså gal
Sitat av enaom Vis innlegg
Det er tydeligvis forskjell på tallforhold og blandingsforhold. Spør du meg en ganske dum og ulogisk løsning. I mine øyne må det være mer riktig å skrive "1/4" når man mener "1/4" og skrive "1+4" når man mener "1+4", men Halageir vet nok dette bedre enn meg...
Vis hele sitatet...
Det er ikke så dumt som det virker som. Begge deler er tallforhold. Når det står at saften skal blandes med vann i forholdet 1 : 4, så er det et forholdstall som også kunne vært skrevet som 1/4. Men mengden saft er da ikke beskrevet som en fjerdedel av den totale væskemengden, men som en fjerdedel av vannmengden.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, åpenbart er eg ikkje sikker på det når eg vert presentert med fakta som tilseier det motsette
Vis hele sitatet...
Mjo, men Internett har tatt feil før. Det kunne tenkes du satt på sikrere kilder som var enige med deg.
Sist endret av Provo; 8. april 2015 kl. 22:06.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Altså:

1:4 = én firedel. 4:4 = 1:1 = 1.
1 del saft og fire deler vann går ikke. Da vil det bli 5:4. Dette er ikke et tilfelle hvor det er brukbart med uekte brøk. Derfor betyr dette at 25%, evt 1:4 evt 1/4 evt 0.25 av total mengde skal være saft og de 75%, evt 3:4 evt 0.75 skal være vann.

1+4 = 5. Fem endeler. 5:1.
Her kan man ha 1 del saft og 4 deler vann fordi 1+4 = 5.
Her er blandingsforholdet 1:5.
1 del saft = 1/5, 0.2 eller 20%. Vannet tilsvarer 4/5, 0.8 eller 80%.

Litt for snar, så ikke på bildet til halalgeir. Æsj, jeg som trodde jeg acet dette.

*enaom, beklager.
Sist endret av Duckie; 9. april 2015 kl. 01:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dersom dette er vanskelig å huske, så anbefaler jeg å tenke på kart. Hvis kartet oppgis å være i 1:100 000, så betyr det at én cm på kartet tilsvarer 100 000cm i terrenget, altså en kilometer. Dette er 'separate' størrelser; det gir aldri mening å snakke om "én cm på kartet pluss 1km i terrenget". Når man begynner å snakke om væskeblandinger blir det derimot lettere å forvirre seg selv, slik du nettopp gjorde og slashdot gjorde tidligere i tråden.

Man bør forøvrig presisere at når det er snakk om væskeblandinger tar man utgansgspunkt i volumene før væskene blandes. Dersom du f.eks blander 1.0L 100% etanol (ja, vannfri etanol er faktisk mulig å produsere) med 1.0L rent vann ved romtemperatur, så får du bare omlag 1.9L væske, ikke 2.0 som man kanskje skulle forvente. Forholdet mellom vann og etanol er imidlertid fortsatt 1:1 (eller 50% om du vil). Dersom du derimot har en liter vann og tilsetter vannfri etanol til volumet er to liter, så har blandingen høyere alkoholkonsentrasjon enn 50%.