Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 14601
For noen dager siden støtte jeg tilfeldigvis på en hegre i Alnaelva.

Alnaelva renner gjennom grorudalen i Oslo og er omgitt av motorveier og industri, så at jeg skulle kunne filme en hegre i veikanten der overasker meg veldig.

Jeg har bare sett hegre en gang før, på syttitallet og da i en bortgjemt elv i buskerud på jakt etter nettopp hegre.
Den ble da omtalt som svært sjelden, om ikke utryddet.

Så til dere freaks rundt i Norge, har hegren blitt vanlig, ser dere slike på hjemstedet?
Og hvis noen har greie på fugl, kan noe gjøres for å redde denne karen?
Den har vel kommet bort fra flokken sin og glemt å reise sydover.
Det er massevis av hegre i Bergensområdet.
Den norske populasjonen av gråhegre har firedoblet seg siden 80-tallet, så den er langt mindre sjelden nå om dagen. Kilde. På den linken står det en del om et forskningsprosjekt hvor de prøvde å finne ut av hekkevanene til fuglen. Interessant lesning forresten!

Jeg fant ikke ut nøyaktig når de trekker sørover, men ifølge boka "Fuglene - Europas og Middelhavområdets fugler i felt" er det ikke alle som trekker vekk fra Norge. Med andre ord er det noen som overvintrer.
I Oslofjorden (Son) har jeg sett hegre støtt og stadig, gjerne på kveldstid sittende på et sjømerke med vingene på tørk.
Her i Sarpsborg flyr det en Hegre forbi nesten daglig, kommer fra fjorden og flyr oppover glomma sånn i 23-tiden...

Veldig spennende fugl!
Her er det statistikk på Ardea cinerea (gråhegre) funn i Norge:

http://artskart.artsdatabanken.no/Fa...=511&Width=724

Red: Som sagt tidligere, så har antallet skutt i været.
Sist endret av aluminiumfluorid; 6. september 2014 kl. 20:18.
Dette svarer ikke på spørsmålet ditt men her i amsterdam hvor jeg for tiden bor, så er hegra veldig vanlig. Når markedsplassen stenger er det mye søppel i gatene og hegrene er like "tramme" som norske byduer. fascinerende skapninger
Om du vil være helt sikker, så kan du alltids gjøre dette.
Hegren er ikke en truet fugl i Norge, snarere tvert i mot. Innimellom blir det åpnet for skadefelling av hegre der bestandene blir for store.
ser hegre her i trøndelag hver dag, at denne er fredet er veldig merkelig ivertfall nå....
Takker for tilbakemeldinger og linker!

Absolutt en spektakulær fugl, ingen tvil om det.
Gledelig med den økte bestanden, men samtidig også litt bekymrende med den tilbakemeldingen fra Amsterdam.
Jeg så plutselig for meg de som gigantmåke eller due, med de plager det vil medføre.

Er det noen som vet om de smaker godt?
Sitat av hattfot Vis innlegg
I Oslofjorden (Son) har jeg sett hegre støtt og stadig, gjerne på kveldstid sittende på et sjømerke med vingene på tørk.
Vis hele sitatet...
Det er nok skarv du mener. Men mye gråhegrer her på sørlandet. Har en øy rett utenfor døra hvor dem hekker i kolonier. Artig fugl.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hegren er en aggresiv drittfugl, eg lar de være i fred. Mange i hordaland.
Jævelskap av en fugl, ødelegger egg og dreper småfugler bare for morro skyld. Altfor mange på Sørlandet ihvertfall.
Sitat av Bruflat Vis innlegg
Jævelskap av en fugl, ødelegger egg og dreper småfugler bare for morro skyld. Altfor mange på Sørlandet ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Til forskjell fra katter, rev og skjærer?
Det er ganske mange dyr som både er aggressive og voldelige. Det er... helt naturlig.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Masse hegre i Tysvær kommune i rogaland, fuglen er tilogmed i kommuneskjoldet!
Bra med Hegre i Fredrikstad også,særlig oppover Seut-elva er det mange av de.
På Vestlandet er det hegrer overalt, så veldig sjeldne er de nok ikke nå lenger.
Egentlig blir trådtittelen helt meningsløs, for det er en hel familie med navn hegrefamilien. Og der kan noen være vanlige og andre sjeldne. Jeg har kombinert artskart hegre- og storkefamilien, da jeg tipper mange sliter med å se forskjell. Det er "bare" 120 092 observasjoner av arter i disse to familiene til dags dato.

Mens det er "bare" funnet 119 084 funn fra hegrefamilien alene til dags dato, og her er det kart.

Og spør du meg, blir det totalt feil å si dem er generelt sjeldne i Norge! Men dem har faktisk økt sterkt de siste 40-50 årene! Noe en antageligvis kan forklare med global oppvarming og flere (hobby)ornitologer.
Jeg ser flere hver eneste dag, så de er hvertfall ikke sjeldne her jeg bor. Bor ved sjøen i bergen.