Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4941
Det er mye i media om denne rasende utviklingen av 3D skrivere, både negativt og positivt.
Noen ser etter måter å lage våpen, andre prøver å finne en vei å lage mat.
deler vil bli lettere tilgjengelig og folk kan designe på helt nye måter.
Trur dere at denne teknologien med stormskritt vil forandre måten vi lever?
Når vi kan printe ut en grandis, da tror jeg vi begynner å nærme oss noe som vil forandre måten vi lever på. Når vi kan begynne å printe ut ting vi trenger jevnlig, da kommer nok bruken til å eksplodere.

Gleder meg til den dagen man kan surfe på nettet, finne en oppskrift på biff og så trykke print.
Sist endret av Marr; 11. november 2013 kl. 22:49.
Sitat av Marr Vis innlegg
Når vi kan begynne å printe ut ting vi trenger jevnlig, da kommer nok bruken til å eksplodere.
Vis hele sitatet...
Hva med hus?
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Hva med hus?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt med deg, men jeg trenger ikke jevnlig noe nytt hus.. Eller kanskje det er det som er fremtiden, å printe seg et nytt hus når man ønsker det?

Interessant video.
her er en kar som prater om hvordan dette kan være revolusjon for næringslivet:
http://www.youtube.com/watch?v=CP1oBwccARY
eller det som er enda mere spennende, hvordan det kan forandre muligheten for å redde liv:
http://www.youtube.com/watch?v=9D749wZSlb0
Jeg leste en artikkel om en far som bygde en arm-protese til sin sønn utifra innmaten på en 3D printer. Kostnaden ble på bare 10$ og jeg synes dette er fantastisk.

Her er linken til artikkelen jeg leste: http://www.huffingtonpost.com/2013/1...n_4214217.html
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Marr Vis innlegg
Jeg vet ikke helt med deg, men jeg trenger ikke jevnlig noe nytt hus.. Eller kanskje det er det som er fremtiden, å printe seg et nytt hus når man ønsker det?

Interessant video.
Vis hele sitatet...
Ikke du, men det er jevnlig en eller annen fyr som trenger, siden vi blir jo bare flere her.
Sitat av Mini Maister Vis innlegg
Trur dere at denne teknologien med stormskritt vil forandre måten vi lever?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det forandrer livet til mannen i gata med det første.
Kun spesielt interesserte (geeks) vil kjøpe egen 3D-printer, og det tror jeg forblir sånn en liten stund til.

Men derimot så er det i dag blitt en stor fordel med billigere og mindre 3D-printere for industrien.
Det er mange som har kjøpt inn egne 3D-printere for å ha på avdelingene i konstruksjon- og utviklingsmiljøer.
Dette brukes for å teste konsepter, lage prototyper, lage faktiske deler til produkter, lage verktøy, og sikkert mye mer.

Industrien har også tatt i bruk printere som lager deler i stål.
Sist endret av Grimdoc; 2. desember 2013 kl. 00:20.
▼ ... over et år senere ... ▼
3D-printing vil nok kun kunne gjøres med ett eller få materialer en god stund. Men det er iallefall et steg i riktig og en spennende retning. For romfarten kan det også ha stort potensiale. Spennende er det!
▼ ... over en måned senere ... ▼
For masseproduksjon er nok 3D printing temmelig dødfødt nå.

Kvaliteten jeg har sett til nå har for dårlig finish og er for grovkornet.

Men profesjonelle maskiner som kan skrive ut deler til fly i metall virker spennende, men de er ikke i rekkevidde for folk flest siden de koster millioner.

Men med tid og stunder blir kanskje kvaliteten høyere og bedre. Fint å kunne skrive ut egne medikamenter dersom en kan skrive ut atom for atom
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Som han over meg sier så vil kvaliteten bedre seg med tiden. Etterhvert vil man kanskje kunne skrive ut atom for atom og da vil det plutselig være mulig å sende avgårde en ting eller person fra et sted (A) til printeren (B) i lysets hastighet. En person, med pesonlighet og alt av minner og kunnskap er tross alt ikke mer enn en haug med atomer. Hvis man finner ut av oppbygningen til personen, atom for atom, vil man kunne sende denne informasjonen fra datamaskinen til printeren som for alt man vet kan være i et annet solsystem.
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg du ikke er helt klar over, hva du babler om!... For i en kropp er det utrolig maaange atomer!

Bare for å gi deg et regneeksempel:
De vanligste atomene i en kropp veier i u:
C (karbon) 12
H (hydrogen) 1
O (oksygen) 16
N (nitrogen) 14
P (fosfor) 31
Na (natrium)23
K (kalium) 39
Ca (kalsium) 40
S (svovel) 32
En menneskekropp består av va. 60% vann, og den kjemiske formelen på vann er H2O, altså 2 H og én O, som til sammen blir 18 (2*1+16). Ellers dominerer C totalt og Ca i beinvevet. Mens de andre er det så lite av, at vi nesten kan overse dem. Så vi sier at gjennomsnittsatomet i kroppen veier 10 u.

Så må vi bruke Avogadros tall og -lov. Den sier at hvis du har 6,02*1023 atomer (1 mol), så veier disse atomene det samme som u i gram. Så hvis vi da har 1 mol (6,02*1023 atomer) O-atomer, så veier disse 16 g. Men her er det viktig å golde tonga rett i munnen! For i gassform så er oksygen som et molekyl med 2 O-atomer koblet i sammen til O2, så 1 mol oksygenmolekyler veier 32 g (2*16).

Så hvis vi nå sier denne personen veier 90 kg, og din 3d-printer skal printe ut denne personen, så må denne printe ut så mange atomer som:
90 000 g (samme som 90 kg) / 10 u/atom * 6,02*1023 (Na (avogadros tall)).
Altså 6,02*1023 * 90 000 / 10 =
5,418*1027
Altså i en kropp på 90 kg er det rundt regnet 5,418*1027 atomer! Eller 5 418 000 000 000 000 000 000 000 000, bare for å gi deg en følelse for tallet.

Hvis vi nå forutsetter at denne maskinen "skriver" ut 1 000 000 atomer/s, så tar dette 5,418*1027/1*106=5,418*1021 sekunder. Som igjen betyr 171 689 726 686 306 år 189 dager 4 timer og nesten 16 minutter.
Når vi tenker på universet er fastslått til 13,7 milliarder år gammelt. Så tar det 12 532 ganger så lang tid å "printe" ut en menneskekropp, enn universets alder. Hvis vi forutsetter 1 000 000 atomer pr sekund. Og da har vi hoppet bukk over kvantetilstander som er her og der, og mye annet.

Så jeg spør igjen, virker dette trolig?!?!?
Sist endret av aluminiumfluorid; 26. januar 2015 kl. 08:15. Grunn: n
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Altså i en kropp på 90 kg er det rundt regnet 5,418*1027 atomer! Eller 5 418 000 000 000 000 000 000 000 000, bare for å gi deg en følelse for tallet.

Så jeg spør igjen, virker dette trolig?!?!?
Vis hele sitatet...
Nei, spesielt ikke med tanke på de enorme energimengdene som kreves for å skape atomer.