Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2023
elevatormusician
sorrY's Avatar
Jeg mistet en kompis for en stund siden. Han hadde valgt det selv. Jeg så han ca 2,5 mnder før dette skjedde. Da festa vi sammen, og jeg ga han en halv rivotril for at han skulle komme seg på jobb dagen etterpå uten nerver. Han visste hva benzodiazepiner var fra før, og hadde fått av lege for og roe nervene, siden han hadde prøvd å ta livet sitt flere ganger før..
Det som rir meg nå er en helt ubeskrivelig skyldfølelse. Jeg har lest side opp og side ned om den spesifikke tabletten, og noen steder står det at det er rapportert selvmordstanker osv pga rivotril. Veit ikke om dette er noe som oppstår med en gang etter bare en halv tablett?
Det jeg lurer på da er om den halve jeg ga han var det som fikk han over kanten..? Mulig dette er et dumt spørsmål, men jeg må bare få det ned og vite om noen har noe erfaring med dette.. Ellers blir jeg gal.
Sist endret av sorrY; 12. januar 2015 kl. 23:28.
Kort og greit, nei Og som du selv skriver; Han valgte det selv. Ikke glem det.
Kan garantere at valget hannes var helt urelevant til den halve rivotrilen.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Trådstarter
Takk. Jeg har liksom ikke så mange å snakke med, og jeg vil ikke skape dårlig stemning inne på forumet, men jeg er rimelig frustrert.. Den kvelden det skjedde hadde han drukket også, og jeg veit jo ikke 100% sikkert om han tok den tabletten dagen etter vi var på fest sammen. Så det jeg tenker på nå er jo at han har tatt den når det skjedde og at det hjalp han til å gjennomføre.

Føler meg rett og slett skyldig
Sist endret av sorrY; 12. januar 2015 kl. 23:43.
Kompisen din hadde psykiske vansker, og du skriver at han flere ganger har forsøkt å ta sitt eget liv. Å gi ham en halv clonazepam/Klonipin vil etter all sannsynlighet i de fleste tilfeller absolutt ikke få et menneske til å tippe over helt, og ta sitt eget liv. Personlig tror jeg at dette var i tankene hans før du allerede var klar over dette, og lenge før denne Rivotrilen. Det er utrolig trist han ikke fikk den hjelpen han trengte men du har ikke noe skyld i dette her. Sørg over din tapte venn, men ikke klandre deg selv. Vil også påpeke at selvmordtanker og andre uheldige bivirkninger står rapportert på de fleste preparater på felleskatalogen (dette er noe de må/er pålagt å gjøre). Det betyr så absolutt ikke at alle opplever dette, og hvis fastlegen bare kaster piller etter deg som en uansvarlig tosk istedenfor å henvise til videre hjelp med samtidig oppfølgning av medikamenter er det ikke akkurat en optimal lege. Lurer på om kameraten din virkelig fikk ordentlig hjelp. Det du kan fokusere på istedenfor å klandre deg selv er å f.eks følge opp/støtte andre venner, kjente og kjære? Man vet aldri når man kan miste noen, dessverre. Det er liten vits i å spekulere på når han tok den, og om det hjalp ham ytterligere å gjennomføre (da tror jeg nok du trenger litt mer enn en halv). Det har skjedd, og det kommer ikke til å endre seg. Hvis han ønsket å ta selvmord, noe han åpenbart gjorde, så hadde han fått tak i hva det skulle være. Og det finnes utallige bøker, nettsider dedikert til selvmordsmetoder. Jeg håper du kan legge skyldfølelsen bak deg, og fokusere på det fine dere opplevde sammen. Ha ham med deg i tankene, og vær glad for at dere ble kjent i gode og vonde stunder. Jeg har mistet mange venner selv. Kunne ønske de fremdeles var her, og at jeg kunne gjort mer. Det er en helt vanlig reaksjon. Kanskje du burde snakke ut med noen om dette her? Er ingen skam i å oppsøke hjelp.

Du kan også sende meg en PM om du ønsker. Dog, jeg er ingen psykiater eller psykolog.


[COLOR="DarkRed"]Mvh
Lucy
[/COLOR]
Viss han tok den samme kveld som han hadde drukket kan han ha fått blackout. Og gjort "dumme" ting.

Spørs hvormye han hadde drukket da siden 1 tablett er ikke mye.

Men la det ligge, alle som har mistet noen pga selvmord sitter igjen med tusenvis av spørsmål.
Sorry sier at han festet sammen med vennen sin 2,5 måneder før det skjedde, og da gav han bort en halv Rivotril. Det er garantert ikke den pillen som har ført til vennens selvmord.
TS har ingen skyld i dette, og skal ikke klandre seg selv. Ellers er jeg helt enig i at alle som sitter igjen etter selvmord har mange ubesvarte spørsmål. Vi må prøve å hjelpe hverandre og bry oss om hverandre. Jeg synes det er flott at folk forteller hvordan de har det, og ber om hjelp.
Klem fra Betty