Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1062
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg er i ferd med å kjøpe meg en receiver og høyttalere.
Jeg fant en Onkyo TX-NR525 på tilbud på komplett. Noen som har erfaringer med den? Den er satt ned 43%, er det et veldig godt tilbud eller dumper de prisen på et produkt ingen vil ha?
Jeg har sett litt på denon fra HiFi klubben og der må jeg litt lenger opp i pris for å få like mange tilkoblingsmuligheter.

I første omgang er planen å bruke den med et par Scandyna Micropod, men planlegger å kjøpe noe litt større etter hvert.

Det som bekymrer meg er at det er oppgitt at den kan drive 6-16 ohm, mens høyttalerne er på 4 ohm.
Er det et stort problem eller kan det gå greit hvis jeg tar det pent med volumet?

Hva finnes av høyttalere med impedanse på 6 ohm eller høyere?
Ønsket er egentlig å få noen som spiller godt i mellomtoneområdet uten at bassen blir plagsom.
Vis du kjører 4 ohm høytalere på 6 ohm forsterker, vil forsterkeren jobbe hardere og gi ut mer strøm. Dette vil føre til mer varme, pluss at det er en viss sjanse for at levetiden blir redusert. Tror ikke det skal være et problem før du går over 60-70% volum.

Dessuten, vil jeg heller råde deg til å gå for 2 kanals forsterker om du kun skal ha 2 høytalere (er sikkert greit med en 5.2 forsterker om du skal bygge om til 5.1 oppsett i fremtiden da).
Sist endret av Rundballe`n; 25. desember 2013 kl. 00:31.
Det kommer stadig nye modeller.
Grei nok - Hugg til
5 kanaler er greit når du skal kjøpe flere høyttalere.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Har du ikke behov for surround, kjøper du en stereoforsterker. Da får du bedre lyd for pengene.

Ikke last en 4 Ohms høyttaler på en forsterker som ikke er dimensjonert for det!
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Trådstarter
Finnes det stereoforsterkere med HDMI innganger?