Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 545
Prøvde meg litt frem og tilbake og endte selvfølgelig opp med å gi Linux Mint hele harddisken.

Hvordan kan jeg få installert windows også så jeg kan velge operativsystem?

hvis jeg prøver å boote fra windows-disken restarter maskinen og jeg får beskjed om å sette inn en boot-cd....har prøvd med gparted partisjon program, men får ikke dette til.

Er jo en del guider på nett også, men jeg får ingen av disse til å funke.

Kan noen med kunnskap forklare meg på enklest mulig måte hvordan jeg skal gå frem her?

takk
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Først, må du justere størrelsen på linuxpartisjonen din, dette kan du gjøre med partitionmagic eller et annet partisjonsprogram som klarer å endre størrelse på partisjoner uten å slette dataen som er der.

Etter du har justert ned linuxpartisjonen så installerer du windows på en partisjon du lager av den resterende tomme plassen på disken.

Det er dette guidene skulle ha fortalt deg, har du prøvd noe likt det jeg foreslår? hvor oppstår problemene?
Sist endret av Dodecha; 6. desember 2013 kl. 19:43.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Først, må du justere størrelsen på linuxpartisjonen din, dette kan du gjøre med partitionmagic eller et annet partisjonsprogram som klarer å endre størrelse på partisjoner uten å slette dataen som er der.

Etter du har justert ned linuxpartisjonen så installerer du windows på en partisjon du lager av den resterende tomme plassen på disken.

Det er dette guidene skulle ha fortalt deg, har du prøvd noe likt det jeg foreslår? hvor oppstår problemene?
Vis hele sitatet...
Jeg prøver å justere partisjonen med gparted i Linux, men endre størrelse er "grået" ut så jeg får ikke muligheten...
Bare for å nevne det så bør du være obs på at når du installerer Windows etter Linux fyrer Windows inn sin egen bootloader, som betyr at du ikke kan boote til Linux uten videre etterpå.

Enkleste måten å få ordna akkurat den biten er vel å boote med en live-USB eller lignende og reinstallere Grub.

Når det gjelder de øvrige problemene fine hadde det vært fint om du posta link til hvilken guide du har brukt, og hvor det skjærer seg.

Sitat av Linux_Newbie Vis innlegg
Jeg prøver å justere partisjonen med gparted i Linux, men endre størrelse er "grået" ut så jeg får ikke muligheten...
Vis hele sitatet...
Kan du fyre opp et screenshot?
Sitat av Linux_Newbie Vis innlegg
Jeg prøver å justere partisjonen med gparted i Linux, men endre størrelse er "grået" ut så jeg får ikke muligheten...
Vis hele sitatet...
Meiner du må starte den som root.
http://s748.photobucket.com/user/Carsten_Johansen/media/Screenshotfrom2013-12-06200552_zps67c8400d.png.html?filters[user]=138481077&filters[recent]=1&sort=1&o=0

et bilde av hvordan gformat ser ut.....

jeg har jo en sånn gparted-startup cd så jeg kan formattere før operativsystemet booter, men selv om jeg sletter hele disken og formaterer den i ntfs vil ikke windows-cd boote etterpå....
Sist endret av Linux_Newbie; 6. desember 2013 kl. 20:19.
Du har valgt rett boot device i bios, slik at den starter fra CDen?

Forsåvidt ser jeg partisjonen er kryptert. Mulig gparted ikke er så glad i å resize krypterte partisjoner, mener i alle fall jeg har hørt dette før.
Sist endret av Acidous; 6. desember 2013 kl. 20:25.
hmm, er nok ikke pga. krypteringa, for selv om jeg formatterer hele disken som ntfs og sletter den helt så vil ikke windows boote...på linux må man jo ha en btrfs og en swap-partisjon, kanskje jeg må legge til noe boot greier når jeg formaterer hele disken for å få windows cden til å boote?