Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1207
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
De siste dagene har jeg opplevd at det plutselig ikke går an å klikke på noe, jeg kan bevege pekeren, men ingenting reagerer på mus eller tastetrykk.
I de fleste tilfellene har dette endt opp med bluescreen. Jeg har ikke sett den vanlige linjen med en kryptisk feilmelding, men en av gangene når jeg leste litt nedover sto det noe om at det var problemer med tilgang til en systemfil.

Når jeg ser på eventlog finner jeg følgende melding om bluescreen:
Datamaskinen startet på nytt etter en feilkontroll. Feilkontrollen var: 0x000000f4 (0x0000000000000003, 0xfffffa800bf43b30, 0xfffffa800bf43e10, 0xfffff80003d8f510). Dump ble lagret i: CWindows\MEMORY.DMP. Rapport-ID: 010413-20576-01.
Vis hele sitatet...
Jeg ser også en del meldinger fra "HDD Info Service" (Hard Drive Inspector) som sier
OnSMART event can't be fired. Error = 0x80070057. Original error message:

Feil parameter.
Vis hele sitatet...
Det er også enkelte meldinger som sier:
INTEL SS DSC2CW120A3CVCV1530035N120BGN. WARNING: Your disk seems to be reliable, but some of its important characteristics have degraded.
Vis hele sitatet...
Jeg tolker dette til at det er problemer med den Intel SSD som jeg bruker som systemdisk.

Denne disken kjøpte jeg fordi jeg hadde lignende problemer med en Kingston SSD
Spørsmålet er da om det er jeg som er uheldig med SSD eller om dette er vanlig?

Ettersom oppstartstid er lite viktig, og de fleste programmer jeg bruker håndterer data på en mekanisk disk lurer jeg på om jeg skal hive ut alt som heter SSD og heller kjøpe en Seagate Barracuda 2TB.
Sist endret av datagutten; 5. januar 2013 kl. 22:44.
Siden du hadde liknende problemer med en annen SSD, men fra en annen produsent er det mye som tyder på at feilen ligger et annet sted. 0xF4 her jeg sett på dårlige kabler til harddisk (ja, det er forskjell på satakabler), lav spenning til harddisk (montert på samme kabel som gikk til skjermkort) og noen få ganger ved fysisk feil til harddisken.
Du har prøvd med nyeste BIOS til hovedkortet og nyeste firmware til SSDen?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Trådstarter
Jeg har ikke prøvd å oppgradere noe på denne SSDen, prøvde å oppgradere firmware på den forrige men da frøs maskinen.
I motsetning til forrige disk starter maskinen med en gang etter bluescreen, med den forrige måtte jeg skru maskinen helt av for at disken skulle dukke opp igjen.
Har byttet S-ATA kabel nå, disken står først på en kabel som bare går til denne og en annen SSD.
Har slitt med å starte maskinen i det siste, den har blitt hengende på "velkommen", men har ryddet en del i brukerprofilen nå, så skal se om det blir bedre.
Skal ta en runde å oppgradere BIOS, firmware og drivere.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg hadde en Crucial m4 SSD med et lignende problem, og det var en firmware-bug som ble fikset av oppgradering.