Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2604
Jeg vil ha en liten sak ut av verden. Hvilken paragraf i Norges Lover tilsier at jeg som mindre-årig (under 18 år) IKKE har lov til å DRIKKE alkohol?
Kan noen dra fram denne paragrafen (om den eksisterer) å poste den her?

Det jeg har fått med meg i løpet av disse 17 årene her på jorden er at jeg ikke har lov til å KJØPE alkohol, men har full rett i å drikke det (i private arrangement/ikke offentlig).
Den paragrafen eksisterer ikke. Det er ikke forbudt for en mindreåring å drikke alkohol, kun kjøpe.
Alkohollovens § 8-8 omhandler ulovlig kjøp.

"Det er forbudt å kjøpe alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer på vegne av noen som er under 20 år eller annen alkoholholdig drikk for noen som er under 18 år."


Siden du på ingen måte kan få tak i alkoholholdig drink når du er under 18 vil politiet ta den fra deg, eller kontakte barnevernet.

Det er ikke ulovlig å konsumere det eller ha det i seg, men du har ikke lov til å drikke det.
Så det finnes en paragraf som tilsier at jeg har lov til å drikke alkohol som mindre-årig?
Eller er det bare en lov som ikke eksisterer, i det hele tatt?
Sitat av Xernox Vis innlegg
[i]

Det er ikke ulovlig å konsumere - , men du har ikke lov til å drikke det.
Vis hele sitatet...
Motsigende uttalelse.. Ingen lov forbyr han å drikke dette.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Alkohollovens § 8-8 omhandler ulovlig kjøp.

"Det er forbudt å kjøpe alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer på vegne av noen som er under 20 år eller annen alkoholholdig drikk for noen som er under 18 år."


Siden du på ingen måte kan få tak i alkoholholdig drink når du er under 18 vil politiet ta den fra deg, eller kontakte barnevernet.

Det er ikke ulovlig å konsumere det eller ha det i seg, men du har ikke lov til å drikke det.
Vis hele sitatet...
Jaha. Da så x]
Sitat av hodgeyboy Vis innlegg
Så det finnes en paragraf som tilsier at jeg har lov til å drikke alkohol som mindre-årig?
Eller er det bare en lov som ikke eksisterer, i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Vil da tro lover omhandler ting du ikke kan gjøre. Hvis det ikke står at du ikke kan gjøre det så kan du vel gjøre det. Ble litt dårlig formulert.

Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Motsigende uttalelse.. Ingen lov forbyr han å drikke dette.
Vis hele sitatet...
Jo hvis politiet ser han drikker alkoholholdig drikke så er ikke det lov.
Sist endret av Xernox; 21. januar 2013 kl. 10:38.
Det er ulovlig å:
- Selge alkohol til personer under de spesifikke aldersgruppene. (18 for opptil 22%, 20 for over det).
- Kjøpe alkohol for / til personer under de spesifikke aldersgruppene. (Eller for den saks skyld, enkelt sagt: skaffe tilgang til)
- Skjenke alkohol til personer under de spesifikke aldersgruppene.

Det er ingen lov som sier at det er ulovlig å:
- Kjøpe alkohol når du er under den spesifikke aldersgruppen.
- Drikke alkohol når du er under den spesifikke aldersgruppen.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Vil da tro lover omhandler ting du ikke kan gjøre. Hvis det ikke står at du ikke kan gjøre det så kan du vel gjøre det. Ble litt dårlig formulert.



Jo hvis politiet ser han drikker alkoholholdig drikke så er ikke det lov.
Vis hele sitatet...
De kan ta fra han alkoholen, og levere bekymringsmelding, men han kan ikke straffes for det. Problemet er jo at TS spør etter lovangivelsen/paragrafen i denne forbindelse, og den er ikke-eksisterende.
Slik jeg tolket reglene rundt dette da dette var aktuellt, er at det ikke var lov å kjøpe alkohol, ei heller for andre å kjøpe til deg.
Jeg og en kamerat satte vin. Det smakte jævlig, men vi ble fulle.
Så hvorfor vil politiet ta fra deg drikken da? Eller har de ikke lov til det? Skjedd flere ganger.

Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
De kan ta fra han alkoholen, og levere bekymringsmelding, men han kan ikke straffes for det. Problemet er jo at TS spør etter lovangivelsen/paragrafen i denne forbindelse, og den er ikke-eksisterende.
Vis hele sitatet...
Ah ok, har jeg misforstått litt. Beklager forvirringen.
Sist endret av Xernox; 21. januar 2013 kl. 10:42.
Så om man finner en flaske i grøfta, og kan bevis det, så har du lov som mindreårig å drikke det?
Sitat av Claryn Vis innlegg
Så om man finner en flaske i grøfta, og kan bevis det, så har du lov som mindreårig å drikke det?
Vis hele sitatet...
Etter min oppfatning, korrekt. Uansett så ligger ikke bevisbyrden på deg, du kan godt si at du fant flaska i grøfta, selv om det nødvendigvis ikke stemmer. Det er Politiet som isåfall må bevise det motsatte.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Etter min oppfatning, korrekt. Uansett så ligger ikke bevisbyrden på deg, du kan godt si at du fant flaska i grøfta, selv om det nødvendigvis ikke stemmer. Det er Politiet som isåfall må bevise det motsatte.
Vis hele sitatet...
Ligger ikke bevisbyrden hos den som kommer med en påstand, i dette tilfellet TS?
nei det er ikke forbudt.. men siden du fokuserer så mye på dette tviler jeg du har noe særlig erfaring med alkohol..
vendt til du er 18 gutt så slipper du å havne på pumping siden du ikke visste hva du drev med
Sitat av Sinken Vis innlegg
Ligger ikke bevisbyrden hos den som kommer med en påstand, i dette tilfellet TS?
Vis hele sitatet...
Nei.
Tenk litt nå;
Hvis jeg blir arrestert og siktet for drap, så kan jeg hevde at jeg ikke gjorde det. Politiet blir da nødt til å bevise at det var meg.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Nei.
Tenk litt nå;
Hvis jeg blir arrestert og siktet for drap, så kan jeg hevde at jeg ikke gjorde det. Politiet blir da nødt til å bevise at det var meg.
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet går jo det under "uskyldig til det motsatte er bevist". Om du hadde kommet med påstanden "min kanarifugl har 18 vinger", så er det du som på bevise dette, ikke vennen din som mener at det er feil.
Sitat av Sinken Vis innlegg
I dette tilfellet går jo det under "uskyldig til det motsatte er bevist". Om du hadde kommet med påstanden "min kanarifugl har 18 vinger", så er det du som på bevise dette, ikke vennen din som mener at det er feil.
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener
Men nei, det er alltid sånn at Politiet må bevise at det du sier ikke er tilfelle.
Har du en kilde til denne påstanden, for det høres veldig usannsynlig ut.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Har du en kilde til denne påstanden, for det høres veldig usannsynlig ut.
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/In_dubio_pro_reo
http://no.wikipedia.org/wiki/Rettsstat
Dette er jo som sagt i rettsaker. Jeg snakker generelt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sinken Vis innlegg
Dette er jo som sagt i rettsaker. Jeg snakker generelt.
Vis hele sitatet...
Du snakker generelt i en tråd om strafferett? I strafferetten er det to prinsipper som er sentrale for denne tråden:
-Legalitetsprinsippet
-Uskuldspresumpsjonen.
Legalitetsprinsippet seier at staten skal ha lovheimel for å gripe inn. Det er ingen lovheimel for at det er ulovleg å drikke alkohol, uavhengig av alder.
Uskuldspresumpsjonen seier at staten skal bevise at ei straffbar handling er begått, ikkje at du skal bevise at du ikkje har begått den.
Sitat av cheetos Vis innlegg
nei det er ikke forbudt.. men siden du fokuserer så mye på dette tviler jeg du har noe særlig erfaring med alkohol..
vendt til du er 18 gutt så slipper du å havne på pumping siden du ikke visste hva du drev med
Vis hele sitatet...
Er det ikke like ille å havne på pumping som 18-åring uten alkoholerfaring?
Det er jo ikke alders grense på og kjøpe slike vinsett fra europris og da kan vel en under 18 lovlig lage dette og drikke det hjemme.
Vel, politiet her gir faen i rettigheter og lover. Om de ser oss med alkohol tar de det. Om de lager en stor sak ut av det eller ikke kommer an på situasjonen. Men angående å bære drikke må du være forsiktig med. Jeg vet ikke om de har lov til å presse deg til å si hvor du har fått det fra eller ikke, men det sekundet du nevner fake leg/skrapt leg/lignende så kommer de til å ødelegge mye for deg.
Crazy Son Of A Bitch
Men vist det ikkje er lov å kjøpe sjølv når du er under 18, og andre kan ikkje kjøpe til deg, MEN du har lov til å drikke det..

Er det da lov å finne det? eller å eventuelt brygge det selv?