Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 8118
Hei freaks,
Jeg og 3 andre gutter på skolen min har fått i oppgave fra skolen å lage en hjemme side til skolen vår. Vi veit vi trenger domene webhotell og alt slikt, men vi lurte på hva dere anbefaler vi kan gjøre. Siden alle her er så kreative
Vi har et stort budsjett fra skolen så penger er ingen problem. Hvordan kan vi gjøre nettsiden best mulig? hva trenger vi? Har dere noen tips?

Tusen takk for alle gode svar
Kan dere i det hele tatt designe websider?
Trådstarter
7 0
Sitat av mo3 Vis innlegg
Kan dere i det hele tatt designe websider?
Vis hele sitatet...
jepp, alle har lest flere timer om html og slikt men tenkte vi skulle spørre dere
1. Finn ut hva siden skal inneholde.
2. Finn ut hva dere må lære for å kode inn innholdet (spør her).
Sitat av D-Town96 Vis innlegg
jepp, alle har lest flere timer om html og slikt men tenkte vi skulle spørre dere
Vis hele sitatet...
Selv om jeg har lest i en medisinbok, betyr det ikke at jeg er lege. Jeg spurte om dere kan designe websider, du sier dere har lest html. å lage en nettside er ikke bare å kunne kode html. Litt nyttig å vite hva dere kan konkret. Satser jo på at det ikke blir random frontpage liksom.
Sist endret av mo3; 11. desember 2011 kl. 03:21.
Trådstarter
7 0
EDIT: Men må vi kunne html får å lage hjemmeside, går det ikke an å kjøpe ting som gjør alt mye enklere ?
Sitat av D-Town96 Vis innlegg
EDIT: Men må vi kunne html får å lage hjemmeside, går det ikke an å kjøpe ting som gjør alt mye enklere ?
Vis hele sitatet...
Wordpress er jo enkelt og greit!
Om dere vil gjøre dette selv er Wordpress med et ferdig template kult, og så kan dere fikle litt i Photoshop for å lage en fin header.
Du kan gjøre dette lokalt på PC-en om du installerer f.eks. WampServer.

Om dere vil lage designet eller koden selv anbefaler jeg å heller betale noen for å gjøre det.
Sist endret av Ozma; 11. desember 2011 kl. 06:58.
Det blir nok ingen bra hjemmeside med kun html. Lær dere php og CSS, og plutselig har dere mange flere muligheter ..
Bruk wordpress.org det gjør det enkelt for dere og enkelt for de som skal oppdatere sulamitten.

Så kan dere ta ut budsjettet i lønn... Tjohei!
Sitat av krJo Vis innlegg
Det blir nok ingen bra hjemmeside med kun html. Lær dere php og CSS, og plutselig har dere mange flere muligheter ..
Vis hele sitatet...
Hva skal man med PHP for å lage en hjemmeside til skolen? Går ut ifra at det skal være en enkel nettside med litt informasjon om skolen og noen bilder, og man trenger da vitterlig ikke PHP for å få til noe slikt.

Men CSS ja, det er en god ide å lære seg for dette prosjektet
Trådstarter
7 0
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Hva skal man med PHP for å lage en hjemmeside til skolen? Går ut ifra at det skal være en enkel nettside med litt informasjon om skolen og noen bilder, og man trenger da vitterlig ikke PHP for å få til noe slikt.

Men CSS ja, det er en god ide å lære seg for dette prosjektet
Vis hele sitatet...
njaa, vi tenkte også kanskje et lite forum på siden, der folk kan diskutere ting akkurat som i et elevråd bortsett fra at nå er alle med
Sitat av D-Town96 Vis innlegg
njaa, vi tenkte også kanskje et lite forum på siden, der folk kan diskutere ting akkurat som i et elevråd bortsett fra at nå er alle med
Vis hele sitatet...
Da burde dere gå for en ferdigvariant. Å lage et forum fra scratch er klin umulig uten lang erfaring innen programmering eller ekstremt god tid og lærevilje.
Sitat av D-Town96 Vis innlegg
njaa, vi tenkte også kanskje et lite forum på siden, der folk kan diskutere ting akkurat som i et elevråd bortsett fra at nå er alle med
Vis hele sitatet...
Sats heller på en IRC channel, hvor dere bruker mibbit.com eller andre IRC klienter for å koble til, eller lag en skypegruppe, hvor dere kommuniserer istedet. Å lage et forum, uten lengre erfaring blir umulig.
siden dere har så stort budget, hvorfor ikke betale noen for å gjøre det?
Trådstarter
7 0
Sitat av Sjokoladestøv Vis innlegg
siden dere har så stort budget, hvorfor ikke betale noen for å gjøre det?
Vis hele sitatet...
Skolen betaler jo på en måte oss for å gjøre det da? blir ganske dumt å gi oppgaven til en annen...
Sitat av D-Town96 Vis innlegg
Skolen betaler jo på en måte oss for å gjøre det da? blir ganske dumt å gi oppgaven til en annen...
Vis hele sitatet...
Nesten like dumt å ta på seg ett oppdrag man får betal for når man ikke kan det?
Sitat av T.J Vis innlegg
Sats heller på en IRC channel, hvor dere bruker mibbit.com eller andre IRC klienter for å koble til, eller lag en skypegruppe, hvor dere kommuniserer istedet. Å lage et forum, uten lengre erfaring blir umulig.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sant. En 10-åring uten erfaring skal fint kunne klare å installere og drive et phpBB-forum uten store problemer.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Det er ikke sant. En 10-åring uten erfaring skal fint kunne klare å installere og drive et phpBB-forum uten store problemer.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker å lage fra scratch, ikke ved bruk av phpBB for eksempel.

De skal helt fint klare å lage og drive hvis de bruker forumprogramvare vil jeg tro
www.one.com
Veldig enkel og billig host, også kan dere f.eks bruke Wordpress som er en PHP-basert bloggetjeneste som kan brukes til en god del mer.
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
www.one.com
Veldig enkel og billig host, også kan dere f.eks bruke Wordpress som er en PHP-basert bloggetjeneste som kan brukes til en god del mer.
Vis hele sitatet...
Hvis man ser bort fra at nettsiden er oftere offline enn online med one.com sin webhosting.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Hva skal man med PHP for å lage en hjemmeside til skolen? Går ut ifra at det skal være en enkel nettside med litt informasjon om skolen og noen bilder, og man trenger da vitterlig ikke PHP for å få til noe slikt.

Men CSS ja, det er en god ide å lære seg for dette prosjektet
Vis hele sitatet...
Stemmer nok det, html og css skal vel holde. PHP kunne vel vært lurt dersom nettsiden skal ofte oppdateres, bruker-systemer (avansert) eller om det skal være gjestebøker/kommentarfelt etc.

Kan anbefale domeneshop.no. De er kanskje ikke de billigste, men veldig pålitelig.
Sist endret av Azarat; 11. desember 2011 kl. 15:36.
Sitat av Azarat Vis innlegg
Stemmer nok det, html og css skal vel holde. PHP kunne vel vært lurt dersom nettsiden skal ofte oppdateres, bruker-systemer (avansert) eller om det skal være gjestebøker/kommentarfelt etc.

Kan anbefale domeneshop.no. De er kanskje ikke de billigste, men veldig pålitelig.
Vis hele sitatet...
Men hvis de skal ha gjestebøker eller kommentarfelt vil jeg gå utifra at de finner et ferdig script, ikke begynner å lage noe selv. Det er tross alt hundrevis av ferdige løsninger der ute, og for dette prosjektet blir det helt bortkasta å bruke tid på å lære PHP.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Men hvis de skal ha gjestebøker eller kommentarfelt vil jeg gå utifra at de finner et ferdig script, ikke begynner å lage noe selv. Det er tross alt hundrevis av ferdige løsninger der ute, og for dette prosjektet blir det helt bortkasta å bruke tid på å lære PHP.
Vis hele sitatet...
90% av gjestebok scriptene du finner på nett er jo PHP...
Tror det er lurere enn å begynne å rote med Perl og Asp.

Kommer jo ann på om TS har tilgang på diverse nyttige programmer.
Om du bruker en kombinasjon av Dreamweaver og phpMyAdmin tar det jo maks 10 minutter å sette opp en enkel dynamisk gjestebok.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Vell, jeg tror ikke det trenger å bli så "hardcore". Lær dere HTML5 og CSS3 og dere har en nydelig nettside med noen timers innsats.
1. Lag designet i photoshop
2. Slice eventuelle knapper dere skal ha på siden deres med slice tool
3. Lagre fila som html-fil
4. Fortsett i photoshop med å gjøre om feks farge og skrifttype i slicene
5. Lagrer kun de slicene du har redigert som vanlige bildefiler.
5. Åpne dreamweaver å last opp HTML-fila.
6. Trykk en av slicene, fjærn den, så velger du en Rollover funksjon i menyene, så laster du opp original slicen først, så den redigerte slicen som rollover.
7. Gjør dette med alle slicene du redigerte.


Nå har du værtfall en side med knapper som endrer seg når du tar musa over, nå er det bare å lage resten av undersidene å linke de til de forskjellige slicene dine.
Sist endret av Teddybe4r; 11. desember 2011 kl. 16:02.
Sitat av Azarat Vis innlegg
90% av gjestebok scriptene du finner på nett er jo PHP...
Tror det er lurere enn å begynne å rote med Perl og Asp.

Kommer jo ann på om TS har tilgang på diverse nyttige programmer.
Om du bruker en kombinasjon av Dreamweaver og phpMyAdmin tar det jo maks 10 minutter å sette opp en enkel dynamisk gjestebok.
Vis hele sitatet...
Ja, helt sikkert mer enn 90% også. Poenget mitt er likevel at de ikke trenger å lære seg PHP for å installere og bruke disse.
Tror du har tatt deg vann over hodet TS, dere har jo ikke peiling.
Sett opp joomla eller wordpress. Tror iallefall at du kan sette opp wordpress i kontrollpanelet til One.com.

Sitat av Mandokir Vis innlegg
Hvis man ser bort fra at nettsiden er oftere offline enn online med one.com sin webhosting.
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis ikke peiling på hva du snakker om, one har helt grei oppetid.
Er et helt greit webhotell, dersom du skal hoste en liten nettside.
Sist endret av Spelly; 11. desember 2011 kl. 16:09.
Sitat av spelley Vis innlegg
Du har tydeligvis ikke peiling på hva du snakker om, one har helt grei oppetid.
Er et helt greit webhotell, dersom du skal hoste en liten nettside.
Vis hele sitatet...
Det var en overdrivelse ja. Likevel, mine erfaringer tilsier at de har veldig dårlig oppetider. Og jeg er vel ikke alene. Søk litt på google så ser du at det er veldig mange som er enig med meg angående dårlig oppetid og treige servere.

Har hatt tre forskjellige nettsider der, og måtte gi opp alle ettersom serverne er helt ubrukelige. Du kan godt ha din mening, men det stemmer ikke at jeg ikke vet hva jeg snakker om.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Folkens, nå må dere ikke bare si at ts og kompisene skal sette seg på ræva å bruke noe ferdig dritt. Lag fra grunnen av selv, HTML5 og CSS3 er ikke vanskelig, find guides på google/youtube og dere har nok til å mekke sider som gruser MS sine...
Sitat av uaexed Vis innlegg
Folkens, nå må dere ikke bare si at ts og kompisene skal sette seg på ræva å bruke noe ferdig dritt. Lag fra grunnen av selv, HTML5 og CSS3 er ikke vanskelig, find guides på google/youtube og dere har nok til å mekke sider som gruser MS sine...
Vis hele sitatet...
Du vet åpenbart ikke hva du snakker om, ferdig dritt? Hverken joomla eller wordpress er noe dritt.

De har jo ikke peiling på hva de holder på med, å få nok kunnskaper til å lage eget cms tar svært lang tid. Det er ikke bare å sette seg ned å gjøre det.

HTML og CSS? Kommer ikke så jævla langt med det.

Sitat av Mandokir Vis innlegg
Det var en overdrivelse ja. Likevel, mine erfaringer tilsier at de har veldig dårlig oppetider. Og jeg er vel ikke alene. Søk litt på google så ser du at det er veldig mange som er enig med meg angående dårlig oppetid og treige servere.

Har hatt tre forskjellige nettsider der, og måtte gi opp alle ettersom serverne er helt ubrukelige. Du kan godt ha din mening, men det stemmer ikke at jeg ikke vet hva jeg snakker om.
Vis hele sitatet...
Vel dette sier det meste : http://www.webhostingstuff.com/uptime/Onecom.html
99.99% oppetid er det de fleste lover. One.com holder det i følge den nettsiden.
Sist endret av Spelly; 11. desember 2011 kl. 16:40.
Dere er dømt til å feile. Dere har ikke peiling, så tar dere på dere en oppgave som dette. *Ler*
Og ja, jeg vet hvem du er.
Jeg hadde også sagt ja til å gjøre en oppgave hvis jeg hadde fått betalt, uansett om det kanskje hadde kostet meg litt lesing og feiling underveis. Slutt å grill ts.
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Jeg hadde også sagt ja til å gjøre en oppgave hvis jeg hadde fått betalt, uansett om det kanskje hadde kostet meg litt lesing og feiling underveis. Slutt å grill ts.
Vis hele sitatet...


At du hadde sagt ja og tatt på deg en oppgave du overhode ikke er kvalifisert til å gjøre, sier litt om deg.
Ts blir ikke grillet uten grunn, han er ikke kvalifisert til oppgaven, i tillegg spør han om hjelp her.
Sist endret av Spelly; 11. desember 2011 kl. 16:57.
Sitat av spelley Vis innlegg
At du hadde sagt ja og tatt på deg en oppgave du overhode ikke er kvalifisert til å gjøre, sier litt om deg.
Ts blir ikke grillet uten grunn, han er ikke kvalifisert til oppgaven, i tillegg spør han om hjelp her.
Vis hele sitatet...
Øvelse gjør mester. Det er ikke snakk om lage en atombombe, men en helt vanlig hjemmeside. Litt tutorials så er man i gang.

Men så vet jeg dog at det er helt umulig å komme med slikt til Freak. Da snakker jeg om alle moralprekene man blir begravd i.
Skal man prøve ulike rusmidler derimot, kommer det tips på tips og et lykke til.
Sist endret av Teddybe4r; 11. desember 2011 kl. 17:08.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg er enig i at trådstarter ikke virker kvalifisert til å ta på seg denne oppgaven. Allikevel syntes jeg han og kompisene burde prøve, de kan i hvert fall ikke bli dummere av prosjektet. Så kanskje en dag, blir de flinkere enn flere i denne tråden.
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Øvelse gjør mester. Det er ikke snakk om lage en atombombe, men en helt vanlig hjemmeside. Litt tutorials så er man i gang.

Men så vet jeg dog at det er helt umulig å komme med slikt til Freak. Da snakker jeg om alle moralprekene man blir begravd i.
Skal man prøve ulike rusmidler derimot, kommer det tips på tips og et lykke til.
Vis hele sitatet...
Dersom man kommer med dumme tråder på rusmiddel forumet, som å sniffe lim, bensin og andre løsemidler kommer det svært masse moralprekener, akkuratt i denne tråden. Grunnen er enkelt sagt pga det blir for dumt.

Trådstarter begynner litt i andre enden. Andre tar på seg oppdrag når de begynner å føle at de har begynt å mestre f.eks å lage nettsider, trådstarter tar på seg oppdrag uten å noe som helst peiling på fagområdet.
Det er ikke bare å se et par tutorials, så har du en bra nettside, det er ikke uten grunn at webdesignere tar 1000.- timen +. Å lage gode nettsider kommer ved erfaring, erfaring er ikke noe du får ved å se på tutorials. Det kommer etter hvert.

Ser for meg at nettsiden kommer til å bli litt verre enn denne: http://www.safh.no/om_safh/index_sub.html som forøvrig sikkert en person ansatt i Statens autorisasjonskontor for helsepersonell har laget.
Sist endret av Spelly; 11. desember 2011 kl. 17:37.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Skolen har nok satt de på oppgaven for at de skal lære. Samtidig som de ikke vet hvor mye jobb det er og få igang en fin nettside. Uansett er det ikke noe problem og få til, bare man setter seg ned og leser litt!

Jeg ser for meg at dere kan få mye ut av et publiserings system, slik at skolen kan legge ut nyheter/ukeplaner osv.
ta en titt på http://php.opensourcecms.com/scripts...p?pagenumber=1 for de mest populære cms'ene. Har ikke så mye erfaring med wordpress, men føler at det blir litt mer blogg aktig? I tillegg må dere finne en template som dere kan jobbe dere ut ifra, nå er dere godt på vei!
Sitat av spelley Vis innlegg
Hvorfor skal vi gjøre jobben for trådstarter ?
Vis hele sitatet...
Fordi om noen spør et særiøst spørsmål på et forum og ønsker å lære kan man gi saklige svar med hjelp istedenfor å slenge møkk og si at de ikke klarer det.

Om man skulle sagt slik til alle som ville gutse på noe så hadde vi ladri hatt mennesker på månen.

Derfor er det mye mer konstruktivt å hjelpe folk på vei istedenfor å dytte de ned i gjørma.

Jeg kan lite om webdesign, men jeg kan mye om hvordan man motiverer folk. Og mange her har noe å lære.

Hadde dere syntes at det hadde vært artig når dere begynte med det dere er gode på?
Sitat av jalig Vis innlegg
Fordi om noen spør et særiøst spørsmål på et forum og ønsker å lære kan man gi saklige svar med hjelp istedenfor å slenge møkk og si at de ikke klarer det.

Om man skulle sagt slik til alle som ville gutse på noe så hadde vi ladri hatt mennesker på månen.

Derfor er det mye mer konstruktivt å hjelpe folk på vei istedenfor å dytte de ned i gjørma.

Jeg kan lite om webdesign, men jeg kan mye om hvordan man motiverer folk. Og mange her har noe å lære.

Hadde dere syntes at det hadde vært artig når dere begynte med det dere er gode på?
Vis hele sitatet...

Hadde det vært en liten ting de trengte hjelp med, hadde det vært greit. Men de har faktisk ikke peiling på noe som helst. Da får de fikse opp i det selv.
Sist endret av Spelly; 11. desember 2011 kl. 17:59.
Sitat av Bjerkeng Vis innlegg
Utrolig dumt å ta på dere dette oppdraget uten at dere har noen erfaring i det hele tatt. Hva slags skole er dette forresten?
Vis hele sitatet...
Det er en ungdomskole, siden det står at h*n er 96. Går selv på samme skole, og skolen søkte om noen som kunne utvikle en nettside for dem. Dog, fristen får å levere inn søknad, har ikke gått ut enda. Så umulig for ts at de har fått oppgaven.
Sitat av spelley Vis innlegg
Hadde det vært en liten ting de trengte hjelp med, hadde det vært greit. Men de har faktisk ikke peiling på noe som helst. Da får de fikse opp i det selv.
Vis hele sitatet...
Finnes mange sider på nett får å guide folk til å lage en helt okej nettside.

Istedenfor å oppføre deg som en arrogant prikk kunne du jo hjulpet de med det.


Ellers syns jeg rett og slett du kan holde deg for god til å skrive i tråden. Det er sånne type kommentarer som forsurer ethvert forum. Og i siste instans gjør at folk ikke gidde å skrive fordi de bare flames.
dere vet at skolene allerede har eget domene? eks her i Tromsø kommune ligger alle skolene under kommunen sine sider : http://tromstun.tromsoskolen.no/
Dere har garantert noe tilsvarende
Sitat av spelley Vis innlegg
Hadde det vært en liten ting de trengte hjelp med, hadde det vært greit. Men de har faktisk ikke peiling på noe som helst. Da får de fikse opp i det selv.
Vis hele sitatet...
Det står ikke skrevet i forumreglene at Spelley skal svare på alle tråder som fins. Dersom du ikke har noe å bringe til diskusjonen (som handler om å lære webdesign mens man gjør en oppgave) kan du holde kjeft.
DU er ikke en talsmann for de 50.000 som er medlemmer her, og det er garantert flere her som har erfaring med webdesign enn deg selv.

Til TS.
Jeg har kun erfaring med Dreamweaver og litt oppkobling mot en sql-database. Med dette oppsettet vil du lære litt om hvordan man lager en enkel gjestebok osv. Dette kan være veldig lærerikt, og kanskje det ikke er så forbanna farlig om nettsiden ser ut som om den kommer fra slutten av 90-tallet.
Dersom du har planer om å lage en fullverdig nettside bør du bruke wordpress elns.

Anbefaler også å gjøre en ny vurdering av hvorvidt du er kompetent nok til å utføre dette oppdraget. Prøv litt, og går det ikke så går det ikke. Bare ikke bruk skolens penger før du vet at du/dere får det til.
Erklært blond
www.Minskole.no lett og enkelt.
Sist endret av Tech373; 11. desember 2011 kl. 18:16.
Rart at skolen ansetter så uprofesjonelle mennesker til å lage hjemmeside for dem. Og med den kunnskapen kan de jo drømme om å ha en SIKKER nettside (med mindre dere bruker wordpress o.l.).

AFAIK så skal vel kommunen stå for barne- og ungdomskolene sine hjemmesider? Eller tar jeg feil?
Skolen skal vel primært kun se hvor flinke de er.
TS, en god start:

HTML:

1. http://www.w3schools.com/html/html_intro.asp
2. http://www.quackit.com/html/tags/ - alle html "kommandoer"


CSS:

1. http://www.garshol.priv.no/download/text/css-intro.html (norsk)
2. http://www.w3schools.com/css/ (engelsk)
3. http://www.blooberry.com/indexdot/css/propindex/all.htm - alle css "kommandoer"


Viktig - DIV tags (må brukes for å linke sammen html og css)!:

1. http://www.w3schools.com/tags/tag_div.asp
2. http://webdesign.about.com/od/htmltags/qt/tipdivtag.htm

Nyttige verktøy:

1. http://notepad-plus-plus.org/download/v5.9.6.2.html - html editor/redigeringsprogram
2. http://www.adobe.com/cfusion/tdrc/in...ct=dreamweaver - veldig bra html/css etc. redigeringsprogram
-------------------
3. http://www.adobe.com/cfusion/tdrc/in...duct=photoshop - Photoshop CS5

4. http://filezilla-project.org/download.php?type=client - For å laste opp filene til serveren
Sist endret av Azarat; 11. desember 2011 kl. 19:40.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Hvis man ser bort fra at nettsiden er oftere offline enn online med one.com sin webhosting.
Vis hele sitatet...
Nei, det er bare bullshit.
Har brukt denne hosten i over et år og har hatt over 99% uptime.

Gjør litt mer research før du poster dritt neste gang
Sitat av D-Town96 Vis innlegg
Skolen betaler jo på en måte oss for å gjøre det da? blir ganske dumt å gi oppgaven til en annen...
Vis hele sitatet...
Skolen trenger jo ikke vite at dere har satt bort oppgaven til noen andre, dere kan jo bare late som om at dere gjorde det. Jeg ser virkelig ikke problemet, gutt!