Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1832
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg planlegger ny pc nå og ønsker en 6 kjerners cpu med hyper threading fra intel.

Jeg har sett på i7-970, men den har nå forsvunnet fra komplett, og på intel sine sider er den listet under "previous generation" og når jeg søker på gjeldende generasjon er det ingen med seks kjerner.

Er dette et tegn på at det er ventet noe nytt fra intel som jeg bør vente på eller skal jeg bare kjøpe i7-980 med en gang?
Sist endret av datagutten; 26. oktober 2011 kl. 20:43.
intel i7 2600K er nåværende 6-kjerne fra intel, sandy-bridge med hyperthreading
Sist endret av WhiteHat; 26. oktober 2011 kl. 20:49.
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
intel i7 2600K er nåværende 6-kjerne fra intel, sandy-bridge med hyperthreading
Vis hele sitatet...
2600k er 4 kjerners tror jeg?
Sist endret av JKnutsen; 26. oktober 2011 kl. 20:49.
2600k er uansett raskere. Er det noen grunn til at det ma vaere 6 kjerner egentlig?
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
2600k er 4 kjerners tror jeg?
Vis hele sitatet...
tok feil der dessverre, det var 3820 jeg tenkte på.

tenkte med hyper threading
Sist endret av WhiteHat; 26. oktober 2011 kl. 20:52.
Hvis du forresten absolutt må ha sekskjerners fra Intel kan du ta en Xeon prosessor. Koster en del da
Ingen vits med Xeon om du skal spille.
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Ingen vits med Xeon om du skal spille.
Vis hele sitatet...
Han sier ikke han skal spille, han spør bare om 6 kjerners prosessor fra Intel
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
2011/Sandy Bridge-E er jo på trappene med bla. i7 3960X. Den vil dog ligge i 7-8000 kroners-klassen.

En liten snikpeak for your pleasure Ser rimelig sexy ut: http://www.tomshardware.com/reviews/...ce,3026-8.html
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Hvis du forresten absolutt må ha sekskjerners fra Intel kan du ta en Xeon prosessor. Koster en del da
Vis hele sitatet...
Kjapt spörsmål: Er hver av de seks kjernene på 2,66Ghz, eller 2,66 Ghz til sammen?
Xeon prosessorer er vel for servere, eller ?
På en måte er de lagd til servere, ja.

Hver kjerne er på 2,66ghz
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av T.J Vis innlegg
Xeon prosessorer er vel for servere, eller ?
Vis hele sitatet...
ikke bare, funker fett til 3d modelerings pc'er samt kraftige workstations, kjører du mye virtuelt vil den også være gull
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
2600k er 4 kjerners tror jeg?
Vis hele sitatet...
Riktig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_i5#Core_i7_2

Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
ikke bare, funker fett til 3d modelerings pc'er samt kraftige workstations, kjører du mye virtuelt vil den også være gull
Vis hele sitatet...
Nå er de jo laget spesielt for servere da. :P Tror heller en Core i7-3960X ville funket bedre
Hva med de billigere Xeon-prosessorene? Vil de ha noen fordeler ovenfor i7 2600K når det kommer til 3D modelering, videoredigering og virtualisering? Tenker da på Xeon til 2-3000 kr.
Nei, det er stort sett mer eller mindre samme chippene. Det er gjerne litt mer L2cache og muligheter for å kjøre det i dual-quad-socket oppsett som gjør at Xeon-serien er å foretrekke på servere. Til modellering og redigering vil en GPU til under halve prisen danke ut selv de dyreste CPUene. Når det kommer til virtualisering så støtter de gjerne akkurat de samme teknologiene, så med mindre du trenger et oppsett med flere sockets så har det lite å si.
eller skal jeg bare kjøpe i7-980 med en gang?
Vis hele sitatet...
Nå er det 990x
Hva er brukern din?
Jeg har hatt 980X i et 1år nå,kjører på 4,3ghz.
Nå har jeg programmer 3d(3dsmax render vray)som utnytter denne prosessoren fullt ut.
Til spill og annet bruk er i7/i5 2600K/2500k et bedere kjøp.men dette er du vel klar over.
Hvis du forresten absolutt må ha sekskjerners fra Intel kan du ta en Xeon prosessor. Koster en del da
Vis hele sitatet...
Det er ikke stor forskjell på si 980X og X5650.
Arkitekturen er den samme,Xeon har dobbel QPI slik at den kan kjøres sammen med en annen prosessor.
Sist endret av snippsat; 26. oktober 2011 kl. 22:54.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Trådstarter
Sitat av 83leo Vis innlegg
2011/Sandy Bridge-E er jo på trappene med bla. i7 3960X. Den vil dog ligge i 7-8000 kroners-klassen.

En liten snikpeak for your pleasure Ser rimelig sexy ut: http://www.tomshardware.com/reviews/...ce,3026-8.html
Vis hele sitatet...
Den ser bra ut, men blir likevel litt mye å bruke på bare cpu.
Det får holde med i7-980.

De tyngre oppgavene jeg bruker maskinen til er WoW, litt virtualisering og encoding av video. Problemet at jeg har en tendens til å gjøre mye av dette samtidig.

Endte opp med følgende oppsett: http://www.komplett.no/k/shoplist.as...D-C037EB16EBD4
Såpekoker av rang
Tullete av deg å kjøpe CPU til utdatert socket. i7 2600k koster halvparten så mye og er bedre, selv om den har færre kjerner. Du kan oppgradere i fremtiden - ikke at du vil trenge det.
Sist endret av monoid; 29. oktober 2011 kl. 11:35.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Trådstarter
Ser ikke hvorfor 2600k skal være så mye bedre enn 980, den har riktignok minimalt høyere klokkefrekvens, men mindre cache og færre kjerner.
Oppgraderingsmulighet er ikke så vesentlig, jeg kan heller kjøpe nytt hovedkort hvis jeg må oppgradere.
Tror det vil være vesentlig for meg med mange kjerner på grunn av mye multitasking.
Sitat av monoid Vis innlegg
Tullete av deg å kjøpe CPU til utdatert socket. i7 2600k koster halvparten så mye og er bedre, selv om den har færre kjerner. Du kan oppgradere i fremtiden - ikke at du vil trenge det.
Vis hele sitatet...
Tullete av deg å si det. Du vet ikke hva han skal bruke den til engang