Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 917
Har i dag lagt opp nettverks kabler til de fleste rommene i huset, samt lagt opp fiber til hjemme sentralen.
Jeg terminerer mine egne kabler, men er ikke helt stødig på dette. Fikk derfor lånt meg en kabel tester som jeg kobler til begge pluggene på kabelen jeg skal teste. På de fleste kablene så lyser det at det er kontakt mellom alle 4 par. Men på den ene kabelen så får jeg kontakt kun mellom: 1&2, 3&6, 4&5. Har ingen kontakt mellom 7&8. Har dette noen betydning?

Håper det er noen nettverks guruer der ute som kan svare meg på dette
Sitat av LordPalo Vis innlegg
Har i dag lagt opp nettverks kabler til de fleste rommene i huset, samt lagt opp fiber til hjemme sentralen.
Jeg terminerer mine egne kabler, men er ikke helt stødig på dette. Fikk derfor lånt meg en kabel tester som jeg kobler til begge pluggene på kabelen jeg skal teste. På de fleste kablene så lyser det at det er kontakt mellom alle 4 par. Men på den ene kabelen så får jeg kontakt kun mellom: 1&2, 3&6, 4&5. Har ingen kontakt mellom 7&8. Har dette noen betydning?

Håper det er noen nettverks guruer der ute som kan svare meg på dette
Vis hele sitatet...
da får du bare 100mbit, 7+8 er brune paret.
Det skal gå fint, men du vil ikke få mer enn 100Mbit.
Ok. Takker kjapt svar. Da blir det å prøve en gang til.....
Sitat av LordPalo Vis innlegg
Ok. Takker kjapt svar. Da blir det å prøve en gang til.....
Vis hele sitatet...
husk å ha RETT farge kode på kablen det er veldig viktig!

http://www.ahk.com/t1_cab3.gif
Sitat av ranvik Vis innlegg
husk å ha RETT farge kode på kablen det er veldig viktig!

http://www.ahk.com/t1_cab3.gif
Vis hele sitatet...
TIA-EIA 568-B ja, du kan også koble etter TIA-EIA 568-A (da blir det orange paret byttet med det grønne)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av ranvik Vis innlegg
da får du bare 100mbit, 7+8 er brune paret.
Vis hele sitatet...
Tja, 1000BaseT bruker vel 4 par, 1000BaseTX bruker vel 2 par, eller er det jeg som husker feil nå ?