Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1286
Hva er dette?
http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/03/16/364071.html
Og internettsiden, hva er addressen til den? Min mening om saken er at en slik rev eller hva det nå er de har i disse burene sine har det bedre der enn etter de har blitt frigjort.. Men det jeg er mest intressert i er denne nettsiden.
Sist endret av echo_; 16. mars 2003 kl. 11:17.
Opprinnelig postet av xbyte
Min mening om saken er at en slik rev eller hva det nå er de har i disse burene sine har det bedre der enn etter de har blitt frigjort.
Vis hele sitatet...
Jaha, rev hører altså hjemme i bur? Det er klart dyrene har det mye bedre der de hører hjemme, ute i naturen. Problemene oppstår når man setter fri 10,000 mink sånn helt uten å tenke på hvor alle skal gjøre av seg og hva de skal leve av. Hadde 'frigjøringen' foregått på en litt mer gjennomtenkt måte kunne mink-aksjon blitt en stor suksess.
Selvsagt bør man ikke drive å ale opp rev, mink og andre dyr bare for pelsen i bur(eller andre måter for den saks skyld). Men når de først er fødte, oppvokste og det som er i ett bur så slipper man de for faen ikke ut. Siden de ikke vet noe om hvordan de skal skaffe seg mat, hva som er farlig og ikke farlig, og har generelt ingen forutsetninger for å overleve i mer enn 10 minutter så er det jo "forkjemperene" som er de verste.
echo_'s Avatar
Trådstarter
ANA: da tenker jeg ikke på en rev som har levd deler av livet sitt i frihet, men disse revene som kun bor i bur. De som er født i bur og som dør i bur. Det å slippe løs en hel gjeng med rever/minker som har vært plassert i bur i hele sitt liv og ikke kjenner noe annet liv løs tror jeg egentlig bare er verre enn at dyrene får en kjapp død og blir brukt som pels. Det kan kanskje virke litt brutalt; men et slikt dyr; det har ingen muskler. Det er ikke vant til å finne mat selv, det vet ikke hvordan det skal søke ly mot regn ol, og det er sikkert mer mottakelig for sykdommer ol enn de revene som har levd fritt. De "frie" revene spiser jo stort sett allt, også søppel ol som sikkert inneholder smitte fra mennesker ol. Reven er sikkert imun mot det, men en "pels"-rev er sikkert ikke. Den er sikkert heller ikke imun mot "revepest". Problemet er at om en pelsrev blir smittet av en slik sykdom og vandrer rundt kan den spre sykdommen mye bedre enn en hamurger i søppeldunk. Jeg mener iallefall at pels-rever skal bli holdt i sine mur og bare være der. Selvsagt hadde det ikke gjort noe om alle bare sluttet med slik oppdrett, men det å slippe slike dyr ut i naturen igjen er som å dømme dem til døden.
...men det å slippe slike dyr ut i naturen igjen er som å dømme dem til døden.
Vis hele sitatet...
...og de er ikke dømt til døden i utgangspunktet?

Poenget med en slik aksjon er kanskje ikke at 15.000 rev eller mink skal få et lykkelig liv i nærmiljøet, og leve ut sine dager i frihet...

Det som er bra er at aksjonene skaper oppmerksomhet om en bedriten næring som burde forbys umiddelbart...selv om disse aksjonene ofte funker mot sin hensikt blant en del folk, som ikke kan forstå at noen kan gjøre noe slikt...

...om minkene og revene er tilpasset til å leve i bur etter hvert er en annen sak...de har jo fortsatt naturlige instinkter i behold...reven er et streifdyr, som, i naturen, vandrer store avstander...noe som ikke går i bur som er mindre enn 1 kvadratmeter...og det at disse dyrene ikke har "muskler" er at de står innesperret hele tiden. Når de ikke får beveget seg noe særlig, så får de heller ikke muskler.

Har sett (med mine egne øyne) rever som spiser opp sine egne valper, og gnager sine egne frambein til beinet...hvorfor vet jeg ikke, men det har nok noe med fortvilelse eller redsel, og undertrykkelse av naturlige instinkter å gjøre...
ninja5000: Om vi sendte deg en plass du hadde absolutt ingen forutsetninger for å overleve, f.eks. månen. Hadde du da levd lykkelig i de 2-3 sekundene det ville ta deg å fryse ihjel, koke og bli ødelagt av trykket?
vet ikke
echo_'s Avatar
Trådstarter
poenget mitt er at REVEN (den de forsøker å hjelpe) dør på en mye bedre måte i et bur drept av mennesker enn i naturen, spist, overkjørt eller smittet med et eller annet..
La reven få løpe ute i det fri
Dyrene har det sikkert bedre om de dør i en pelsdyrfarm, enn om de dør i naturen. Naturen er rå.
Likevel er jeg i mot pelsdyroppdrett. De spiser masse mat, bare for å bli til pels. Det er for dumt.
DFF og tilsvarende organisasjoner er imot fisking og.Det sier jo endel.
Og når de har fått stoppet alt fiske,så kommer de til å hevde at grønnsakene har følelser og.
Håper disse vandalene blir tatt.
Å ale opp dyr KUN for pels er jeg imot. Å ale opp dyr for mat er jeg ikke imot. Og det frister ikke akkurat å spise rev. DFF framstår bare som noen avdanket narkovrak som ikke tenker noe framover, og holder seg objektive. Skal de gjøre noe, bør de heller engasjere seg politisk.
hva er forskjellen på å ale dem opp for mat eller klær? Så lenge metodene er de samme så lider jo dyra like mye uansett...

Jeg gir personlig ganske faen, vi har alltid brukt dyra til mat og klær uansett! men noen av dagens oppdretts metoder kan mann selvfølgelig sette noen spørmål ved; blir virkelig produktet sååå mye dårligere hvis vi lar dem gå i friluft før de "detter" på kniven()?

men faen heller hvis noen tagger på minken til morra mi!!!!
Mat er nødvendig og nyttig. Pels er unødvendig og krever mye ressurser å lage. Å la dyra gå ute, er ikke lurt for å få god pels, dyra kan skade seg (og pelsen) og hvis pelsen er skadd, gir den mindre penger.
De som går med ekte pels FORTJENER å bli tagget på
Det virker som en veldig dårlig gjenomtenkt aksjon. Å sleppe 15 000 mink i den frie naturen er ikke mye naturvennlig. Disse minkene er ikke vandt til den frie naturen heller.

Hvordan skal det gå når minkene begynner å parre seg?