Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1330
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Hei,

Er på jakt etter speilreflekskamera og har egentlig funnet ut at Canon 1000D vil passe meg fint. Men i den anledning prøver jeg å bli klok på objektivene som følger med som "standard" i de forskjellige butikkene.

Er det noe forskjell på følgende linser:
Canon EF-S 18-55mm IS
Canon EF-S 18-55mm DC
Canon EF-S 18-55mm

Og hva er evt forskjellen og hvilke anbefaler dere?
Canon EF-S 18-55mm IS er bedre en Canon EF-S 18-55mm, for de det har en image stabilisator (IS) i objektivet. Dette gjør bildene bedre.

DC vet jeg ikke hva er. Jeg kan ikke veldig mye om foto, men tengte og få tråde igang:P
Sist endret av naxoz; 24. april 2009 kl. 20:48.
IS gjør nødvendig vis ikke bildene dine bedre. Greit å ha når du skal ta bilder i mørke omgivelser med "lang" lukkertid.

Råder deg til å heller bruke litt mer penger på noe bra optikk istedet for kit-objektivene. Kommer du til å bli "seriøs" med fotografering, vil du uansett oppgradere.
http://www.fotovideo.no/aspx/produkt...spx?plid=10503
Finner EF objektivet brukt til rundt 4k.
http://www.fotovideo.no/aspx/produkt...spx?plid=41474


Men skulle du valgt, så kjør IS. Ingen aning om hva DC er.
Vet Sigma optikk bruker betegnelsen DC ihvertfall.
I tillegg til de Insanity nevner så er Tamrons 17-50mm f/2.8 også et godt alternativ.

Men skal du kjøpe 1000D med kitobjektiv så gå for EF-S 18-55 med IS da dette er skarpere enn det gamle kitobjektivet. Alternativt oppgradere objektivet senere.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Trådstarter
Så i så fall vil dette være et bra kjøp right? http://www.mshop.no/more_info.php?ta...isSplash=true#

Som svar til Insanity så ønsker jeg ikke å spytte så mye penger inn i kamera i dag, da jeg prioriterer penger til andre ting også. Og man har jo alltid muligheten til å oppgradere seinere
Hvorfor velger du 1000D foran 450D? Kostnad?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Trådstarter
Kostnad, helt klart. Og behov. Jeg har aldri hatt SRL før og jeg akter ikke å bruke 6000 på noe som jeg ikke vet at jeg kommer til å bruke fanatisk.
Er ikke no racer på Objektiver, men fant værtfall 2 linjer om DC på google søk.
DinSide Data: DC - Objektiver tilpasset sensoren på digitale speilreflekskameraer. Disse vil ikke fungere med filmbaserte kamera.

Ellers så leste jeg veldig mye om at DC ikke var noe særlig å bry seg om.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Trådstarter
Så det er en reell forskjell på IS og DC, og IS er absolutt å foretrekke? Har ikke funnet så mye informasjon om DC selv.
Til Canon så er IS et "must" hvis du tar mye håndholdte bilder. Det er en optisk stabilisator, som gjør at du kan ta skarpe bilder med lengre lukkertid, i forhold til et objektiv uten IS.
Dette med DC trenger du ikke tenke på. Dette er kun en betegnelse Sigma har på noen av sine objektiver.
DC er kun noen bokstaver uten betydning (For å si det rett ut)
Sist endret av LordPalo; 26. april 2009 kl. 20:11.
Personlig så mener jeg IS egner seg bedre på lengre brennvidder som f.eks. 70-200 mm. På 18-55 mm. vil du antakeligvis ikke merke store forskjellen.
Har knapt nok brukt IS på mitt 24-105 mm.

Eneste grunnen til at jeg vil anbefale 18-55 IS i denne sammenhengen er fordi nevnte objektiv er skarpere enn forgjengeren uten IS.
Jeg gikk for 1000D nettop pga de samme behovene som deg. Fant fort ut at dette var spennende og noe jeg ville satset på. Om du så finner ut at du vil satse på dette så vil du angre. Greit SRL å begynne med men skulle ønske jeg kjøpte 450D.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Trådstarter
Hei folkens.
Da har jeg endelig kjøpt kamera. Endte opp med et Canon 1000D med en 15-55 IS linse. Fikk en ganske bra pris fra en kamerat på elkjøp.

Takk til alle som har bidratt med råd og innspill i denne tråden