Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  86 2863
Syns det har vært nok oppstyr om denne ferga jeg... NASA drett seg ut, OK... Go on!
Enig chnes. Man lærer av sine feil. Dette er ingenting verdens skal sørge over..
Denne ulykken betyr at NASA kommer til utsette turer til rommet i kanskje opptil to år. Det er egentlig ganske alvorlig når man tenker over hvor lite fremgang det har vært på enkelte punkter. Utforskning av Mars f.eks. For hver slik ulykke stopper NASA opp, og da stopper også andre prosjekter opp. Her i Norge ble et romprosjekt utsatt på grunn av Columbia ulykken.

Det burde vært en motvekt til NASA. Vi har ESA blant annet, men NASA er allikevel totalt dominerende når det kommer til verdensrommet.

Konsekvensene blir så alvorlige i ettertid.
Hvorfor bør vi utforske Mars? Hvis vi finner noe vi kan bruke der, kan vi sannsynligvis ikke utnytte det på LENGE. Jeg mener vi fremdeles klarer oss med en planet.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Dweep
Du har serøst bomma ganske langt... fordi noen anti-usa'ere har mekka på noen bilder, så betyr ikke det at usa ikke har vært på månen!


Romferga trenger forresten å kjøre i 28 000 km/t for å komme i bane rundt jorda.

Romferga trenger å kjøre i 48 000 km/t for å komme "helt" ut av jordas gravidasjon!
Vis hele sitatet...
1: tror det var ment noe ironisk...

2: uhm... du har misforstått de tallene der litt... det er sant at dette er escape velocity, men det er hvis man skal skyte noe ut fra jorda ballistisk, altså som en kule som får all energien sin til å begynne med, og deretter bare beveger seg med det momentet den hadde til å begynne med, og bremses av luftmotstand og gravitasjon. En rakett "tilføres" hele tiden bevegelsesenergi fra motoren, og trenger derfor egentlig ikke å bevege seg i denne hastigheten. Romferga kunne altså teoretisk sett godt ha beveget seg med 10 km/t hele veien oppover, og alikevel ville den til slutt ha kommet ut i bane eller "helt" ut i rommet, men dette ville ha gitt et sinnsykt mye større energi/drivstoffforbruk. Høyere hastighet er rett og slett utrolig mye mer praktisk. 28000 km/t er den hastigheten den har oppnådd etter ca 8 minutter, og da er den faktisk (mer eller mindre) på plass i bane allerede

Og mates... dersom cowboy-kåre (bush) fortsetter som han gjør nå, og starter ww3 kan vi trenge en ekstra planet før vi veit ordet av det...
Sist endret av atomet; 7. februar 2003 kl. 12:15.
Ministry of Love
sptz's Avatar
hva med drifstoff bruken atomet tror det er visse umuligheter der som også gjør at man ikke kan sende en rakett opp med 10 km/t
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av atomet
Romferga kunne altså teoretisk sett godt ha beveget seg med 10 km/t hele veien oppover, og alikevel ville den til slutt ha kommet ut i bane eller "helt" ut i rommet, men dette ville ha gitt et sinnsykt mye større energi/drivstoffforbruk.
Vis hele sitatet...
Så ja, helt enig/korrekt
Opprinnelig postet av Mates
Hvorfor bør vi utforske Mars? Hvis vi finner noe vi kan bruke der, kan vi sannsynligvis ikke utnytte det på LENGE. Jeg mener vi fremdeles klarer oss med en planet.
Vis hele sitatet...
Det lurer egentlig jeg også på Dem burde i det minste konsentrert seg om månen først. Men Mars har/kan ha spor etter is, at det har levd mikroorganismer der og sånt.
Og jeg er enig i deg at teknologien ikke har kommet langt nok. Men ulykker som Columbia gjør ikke saken bedre
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
hadde jo kanskje tilogmed kunnet hjelpe på marsutforskinga hvis man man hadde laget en skikkelig månebase der man kunne refuele raketter, utvinne materialer til nye raketter osv, mye lettere å sende opp ting fra månen enn fra jorda, ikke trenger man å bekymre seg om at romferger skal brenne opp av luftmotstanden heller
Hvor mange er det som befinner seg paa romstasjonen Columbia kom fra? Og er det noen som vet naar disse folka skal ned paa jorda igjen? Jeg hadde hvertfall hvert piss redd hadde jeg hort om hva som just skjedde her nede..
Better than thou.
Såvidt jeg vet hva de ikke innom ISS.. Uansett, de er 3 stykker der oppe. Hørte at Russland skulle sende en ferje for å hente dem etterhvert, ettersom NASA hadde utsatt alle flyvninger til høsten '04? Kan selvfølgelig bare være rykter dette her.
Okay. Saa russland har en space shuttle som forhaapenteligvis klarer aa bringe dem ned i live ;>

Vet du noe om naar denne nedfarten skal foregaa?
Better than thou.
Jeg har ikke peiling, men 'forhåpentligvis' var vel litt drøyt? Regner med at de ikke bare har en type skip som kan kobles til International Space Station.
De har vel fortsatt et redningsfartøy der oppe?
Tror de skal ha en nodlosning ja. Mer vet jeg ikke..
Russerne sendte opp et transport romskip tidligere denne uken
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
hehe, mac gyver tenker vel kanskje på ... tja... en noe skrantende russisk økonomi som muligens kan ha hatt litt konsekvenser for "driftssikkerheten" på fergene deres...?

Disse redningsfartøyene er vel rett og slett noe så enkelt som en god gammeldags apollokapsel, eller kanskje en sojus-kapsel, hvis jeg ikke husker helt feil
Det gammle er ofte best vettu
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
If something works - dont fix it Det er jo nettopp det som er greia med de kapslene - de er så enkle at det er bortimot umulig at noe kan gå galt. (kunne kanskje vært en ide å oppgradere dem litt, men det aner jeg virkelig ikke om de har gjort)
Better than thou.
If it ain't broke, don't fix it. ;]
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
hm, jupp, har faktisk hørt begge varianter når jeg tenker på det
Bush sprengte romfergen fordi mannskapet brukte prevansjon når de hadde sex.
Hva i alle dager snakker du om Schizoma?!
Plutselig så slo det meg at resultatene fra noen av de mange forsøkene kan ha inneholdt informasjon, som andre vesener (aliens) ikke ville at vi skulle få vite
Sist endret av Aldonr1; 8. februar 2003 kl. 22:25.
'fra forsøket'? Columbia tok for seg flere hundre forsøk under den 16 dagers lange ferden.

Anways, det tror ikke jeg ;p
Det er jo nettopp det som er greia med de kapslene - de er så enkle at det er bortimot umulig at noe kan gå galt.
Vis hele sitatet...
Du fikk ikke med deg Apollo 13 antar jeg?
hehe, mac gyver tenker vel kanskje på ... tja... en noe skrantende russisk økonomi som muligens kan ha hatt litt konsekvenser for "driftssikkerheten" på fergene deres...?
Vis hele sitatet...
Russland har bare 2 romferger(Buran), bare en av dem er faktisk i Russland. I en fornøyelsespark som attraksjon..Den andre er i Austraila.
Disse redningsfartøyene er vel rett og slett noe så enkelt som en god gammeldags apollokapsel, eller kanskje en sojus- kapsel, hvis jeg ikke husker helt feil
Vis hele sitatet...
ISS flukt kapselen er en Soyuz. De er litt mer vrien enn en romferge, pluss at de er *litt* ubehagelige..
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
apollo 13, næææææææh hva var det da? Men der var det heller ikke i selve kapselen det var noe som gikk galt. Forresten bør du virkelig lære deg å lese, det står "bortimot". Ingenting er 100%, selvsagt ikke, men hvorfor tror du de har valgt å bruke slike kapsler? Fordi de er vanskelige og kompliserte å bruke til formålet, eller fordi de er enkle å bruke til formålet? Hvordan du kan få en enklere måte å komme deg ned fra rommet enn å hoppe inn i en kapsel, koble deg løs, og dette ballistisk ned mot bakken, det skjønner virkelig ikke jeg. Veit du om en måte som alt i alt er bedre, sikrere, raskere, enklere osv, så tror jeg NASA & gjengen veldig gjerne vil høre om det.
Livbåter har vanligvis ikke så mye komfort, det er ikke det de er lagd for.
Sist endret av atomet; 10. februar 2003 kl. 00:44.
Fordi de er vanskelige og kompliserte å bruke til formålet, eller fordi de er enkle å bruke til formålet? Hvordan du kan få en enklere måte å komme deg ned fra rommet enn å hoppe inn i en kapsel, koble deg løs, og dette ballistisk ned mot bakken, det skjønner virkelig ikke jeg. Veit du om en måte som alt i alt er bedre, sikrere, raskere, enklere osv, så tror jeg NASA & gjengen veldig gjerne vil høre om det.
Vis hele sitatet...
Du mener altså at romfergen IKKE er frittfallende? At den er motordrevet? Merkelige saker det der ja..særlig når det sies at romfergen er verdens største glidefly. Romfergen er M Y E raskere(trenger ikke bygge en ny rakett for vært oppdrag.nesten.), ekstremt mye billigere, en god del mer sikker enn noen rakett som er laget.

Forresten hvis jeg hadde noen strålende ideer om romfart, så ville jeg ikke sagt det til NASA. "Den dagen NASA går under, begynner romalderen". (hvis ikke dette sier deg så mye...synd..)

Buran romfergen til Russerene er foresten en løsning som NASA burde ta en titt på...teknisk overlegen(kan fly et helt oppdrag på autopilot, inkludert landing), Energia raketten kan brukes på nytt, noe som reduserer kostnadene..osv.
Sist endret av Argus; 10. februar 2003 kl. 00:43.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Selvsagt er ikke romferga frittfallende, hva i h****** tror du den bruker vingene til? Tror du de er der til pynt? Du sier jo selv at den har blitt kalt verdens største glidefly... tenk nå litt da, vær så snill. Evt. slå opp "ballistisk", og "glidefly", så oppdager du at det er stor forskjell på noe som faller fritt, og et glidefly.

Uh...
"Romfergen er M Y E raskere(trenger ikke bygge en ny rakett for vært oppdrag.nesten.), ekstremt mye billigere, en god del mer sikker enn noen rakett som er laget."
Vis hele sitatet...
So? Hva har vel det med saken å gjøre? Man trenger ikke mye til rakett for å komme seg NED fra rommet, som vi snakker om her nå. Et par små thrusters til styring, og evt en liten motor for å komme seg bort fra ISS. Trenger ikke noen romferge, energia eller saturn V for den jobben. (Derimot er jo den "livbåten" som de pønska på ment nettopp til slike ting). Skal ta dette en gang til jeg... Hvis man av en eller annen grunn får bruk for en slik redningskapsel, så skal man NED fra rommet, ikke opp.

Dine meninger om nasa er egentlig ganske lite relevante, men hvis du utrolig nok skulle ha hatt en virkelig god ide på området, så tror jeg nok det hadde vært ditt livs tabbe å ikke gå til noen av de etablerte organisasjonene med den.
Selvsagt er ikke romferga frittfallende, hva i h****** tror du den bruker vingene til? Tror du de er der til pynt? Du sier jo selv at den har blitt kalt verdens største glidefly... tenk nå litt da, vær så snill. Evt. slå opp "ballistisk", og "glidefly", så oppdager du at det er stor forskjell på noe som faller fritt, og et glidefly.
Vis hele sitatet...
Romfergen får ikke oppdrift med disse vingene, de er der for å bremse den ned, den er frittfallende. Vel, det er jo alltids noe luft strømmer, men kapselens fallskjermer utnytter også disse luftstrømmene. Så ifølge din logikk så er romkapselen også et glidefly..
Et par små thrusters til styring, og evt en liten motor for å komme seg bort fra ISS.
Vis hele sitatet...
Visste at ISS var stor, men ikke at den var så stor at det krevdes spesial motor for å unnslippe dens gravitasjons felt.
Trenger ikke noen romferge, energia eller saturn V for den jobben.
Vis hele sitatet...
Artig hvordan du tror kapselen fløy opp dit helt av seg selv. En ting jeg ikke tror du har skjønt er at de folkene som sitter der oppe nå, kom opp i den Soyuz CRV kapselen som sitter der oppe.
Dine meninger om nasa er egentlig ganske lite relevante, men hvis du utrolig nok skulle ha hatt en virkelig god ide på området, så tror jeg nok det hadde vært ditt livs tabbe å ikke gå til noen av de etablerte organisasjonene med den.
Vis hele sitatet...
Det kan være riktig, men hvis du hadde kjent NASA sin historie med å overta gode(rimelige) løsninger så hadde du ikke gått til NASA.

Men hvis du fremdeles mener at engangs kapsler er en overlegen måte å utforske rommet i fohold til en romferge, så får du vel mene det.

Having an opinion does not mean it counts..
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
1: At du ikke veit forskjellen på et glidefly og noe som faller fritt er ditt problem, ikke mitt, men jeg skal prøve å forklare en siste gang: Hvis vingene til romferga ikke hadde laget oppdrift ville den ha falt som en stein/meteor. Se f.ex på siste delen av landinga hvis du ikke tror de lager oppdrift, de luftstrømmene har faktisk litt å si... "det er jo alltids noe luft strømmer"... du er en morsom liten fyr du... Det er også stor forskjell på en enkel fallskjerm som de som brukes på f.ex romkapsler, og vinger. Hvis du vil lære mer om den forskjellen så vil jeg anbefale deg å begynne på høg.ing.flyteknikk-linja i Grimstad (HiA), evt. kan jeg anbefale University of Kansas, eller University of Washington hvis du vil ta det i statene istedet. Har du flaks så drar dere på klassetur til statene, og får bl.a. besøke NASA Dryden, som vi gjorde. Da kan du spørre noen av NASA-gutta selv om de vingene skaper oppdrift eller ikke.

2: Hvem snakker om gravitasjonsfelt? Hva skjer hvis du er i bane i vektløs tilstand og du slipper en ting, uten å gi den noen fart bort fra deg? Tror du den bare begynner å fly avgårde av seg selv, eller tror du den vil følge fysikkens lover, og fortsette i samme bane den hadde før?

3: Bruker man en "livbåt" til å komme seg NED fra rommet, eller OPP dit tror du? Den beste løsninga for å komme seg NED er ikke nødvendigvis den samme som for å komme seg OPP...

4: Hvem snakker om å utforske rommet? Jeg snakker ihvertfall om hva som egner seg best som en livbåt dersom noe skulle gå galt med ISS.
Bakkekontrollen skjønte at romferja ikke kunne berges. Les utskriften av samtalene mellom Colombia og NASA de siste dramatiske minuttene.

Jepp, du kan lese dei http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/02/12/361350.html
Gammelt nytt du stiller opp med Atmoz. Jeg leste 'De siste ordene' på VG.no 3 februar.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=1151
De siste ordene leste jeg 1. februar
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Hehe, jeg registrerer bare at de siste ordene fra argus kom 10.februar, og tolker det som at han til slutt innså at det var "en aldri så liten forskjell" på en stein og et fly, og dermed på hvordan de beveger seg...
De siste ordene fra meg kom når jeg skjønte at du var en tapt sak.
1: At du ikke veit forskjellen på et glidefly og noe som faller fritt er ditt problem, ikke mitt, men jeg skal prøve å forklare en siste gang: Hvis vingene til romferga ikke hadde laget oppdrift ville den ha falt som en stein/meteor. Se f.ex på siste delen av landinga hvis du ikke tror de lager oppdrift, de luftstrømmene har faktisk litt å si... "det er jo alltids noe luft strømmer"... du er en morsom liten fyr du... Det er også stor forskjell på en enkel fallskjerm som de som brukes på f.ex romkapsler, og vinger. Hvis du vil lære mer om den forskjellen så vil jeg anbefale deg å begynne på høg.ing.flyteknikk-linja i Grimstad (HiA), evt. kan jeg anbefale University of Kansas, eller University of Washington hvis du vil ta det i statene istedet. Har du flaks så drar dere på klassetur til statene, og får bl.a. besøke NASA Dryden, som vi gjorde. Da kan du spørre noen av NASA-gutta selv om de vingene skaper oppdrift eller ikke.
Vis hele sitatet...
glid?er
Pronunciation: (glI'dur), [key]
?n.
1. a motorless, heavier-than-air aircraft for gliding from a higher to a lower level by the action of gravity.
Hvem snakker om gravitasjonsfelt? Hva skjer hvis du er i bane i vektløs tilstand og du slipper en ting, uten å gi den noen fart bort fra deg? Tror du den bare begynner å fly avgårde av seg selv, eller tror du den vil følge fysikkens lover, og fortsette i samme bane den hadde før?
Vis hele sitatet...
DU snakket om gavitasjonsfelt, du mente at romstasjonen var så stor at du trengte "en liten motor for å komme seg bort fra ISS", thrustere var ikke godt nok, det måtte større saker til...ifølge deg.
3: Bruker man en "livbåt" til å komme seg NED fra rommet, eller OPP dit tror du? Den beste løsninga for å komme seg NED er ikke nødvendigvis den samme som for å komme seg OPP...
Vis hele sitatet...
Um, hvis du hadde lest hva jeg skrev, så ville du sett svaret: BEGGE DELER. Når en ny Soyuz kapsel kommer til romstasjonen, så blir DEN stasjonens redningsfartøy. Hvis en romferge legger til, så blir DEN redningsfartøyet. Det er ikke et fartøy der opp som er BARE livbåt. De tre som sitter der oppe kom OPP MED DEN KAPSELEN SOM NÅ ER REDNINGSKAPSEL. (følte at Caps var nødvendig, burde kanskje repetere det det et par ganger også..)
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Du skjønner fremdeles ikke forskjellen på noe som faller ballistisk og et glidefly ser jeg... Da gir jeg opp, beklager, men du er virkelig helt borti natta tett mellom øra. Bare for å konstatere dette en gang for alle: romferga faller ikke ballistisk fra rommet til bakken. En meteor faller ballistisk. Romferga flyr, og utnytter oppdrift fra vingene til å ha en kontrollert bane og ikke minst landing. En romkapsel kan ikke styres når den først er på vei nedover, den faller ballistisk. Nå gidder jeg virkelig ikke å prøve å lære deg såpass basic ting lenger. Det er STOR forskjell. Igjen, slå opp ballistisk, ikke bare "glider" eller "gravity".

Hey! Nå kom jeg på et enkelt og greit eksempel: Kast en stein, den vil få en ballistisk bane. Hadde du fått steinen til å utløse en fallskjerm på veien nedover, så har du i bunn og grunn prinsippet for hvordan sojuz'ene fungerer. Så kaster du et papirfly, da får du se hvordan et glidefly fungerer. Ser du en viss forskjell mellom det og steinen?

Hvor har du fått det fra at jeg tror en romstasjon har nok gravitasjonsfelt til noe som helst? Jeg sier bare at en liten motor kanskje ikke hadde vært så dumt, ikke at dette trengs pga noe gravitasjonsfelt? Les det jeg skriver igjen du, og bruk nå hodet ditt litt for en gangs skyld.

Inntil x38 er ferdig, så er det meningen å benytte et sojuz-fartøy som livbåt på iss. Disse må skiftes ut hver sjette måned, men det skal alltid være en av dem der oppe, så lenge det er folk der, selv om romferga også er der. ( http://www.science.no/nyhet.php?page=2704 og http://www.science.no/nyheter.php?go...&id=1044265836 http://www.hq.nasa.gov/osf/funstuff/...iew/sld008.htm )

Skjønner ikke hvorfor du henger deg så jævelig opp i hvordan de skal komme seg opp hele tida. Det er klart det er enklere å bruke romferga til dette, men det er LIVBÅT-funksjonen til sojuz'ene jeg snakker om nå, og da er det å komme seg NED det handler om. Det er det de brukes som på ISS. Nytt mannskap fraktes stort sett opp med romferga ( http://www.hq.nasa.gov/osf/funstuff/...iew/sld015.htm ). Som nødløsning for å komme seg ned er sojuz'ene enklere, og i tillegg brukes de selvsagt når de i alle fall skal byttes ut. Jeg gjentar noe jeg sa lenger opp; hvorfor tror du de har valgt å bruke slike kapsler? Fordi de er vanskelige og kompliserte å bruke til formålet, eller fordi de er enkle å bruke til formålet? Hvordan du kan få en enklere måte å komme deg ned fra rommet enn å hoppe inn i en kapsel, koble deg løs, og dette ballistisk ned mot bakken, det skjønner virkelig ikke jeg.

Her har du forresten et lite bilde og litt info om x38. http://www.hq.nasa.gov/osf/funstuff/...iew/sld017.htm
Sist endret av atomet; 14. februar 2003 kl. 15:21.