Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 1275
30000 barn dør daglig av sult, samtidig planlegger verdens stormakt å lage en kjempekrig slik at flere barn kan dø. Usa har nå begynt å stenge medisinutgangen på forhånd har krigen, samtidig som de ha lagt ned veto mot at europeiske selskaper skal få selge billig AIDS medisin til utlandet...

Hvor er sammenhengen?
usa vil regjere verden... enkelt å greit..
ajaja....here we go again...
verden er syk?
Bush er nok heller den som er syk, han må jo være dum! Han har muligheten til i alle fall redde noen av de 30 000 barna, hvorfor ikke prøve??
Og først no blir det satt fokus på det? Det dør fleire tusen folk om dagen og det har det gjort lenge...
Det er lite attraktivt å lage medisiner til folk som ikke kan betale for seg. Derfor lages det lite legemidler som passer folk/sykdommer i u-land. Det er et problem.
Ack, herregud..


Hvem bryr seg(så lenge usa ikke gjør noe med data'en min så driter jeg i alt og alle)
Det er lite attraktivt å lage medisiner til folk som ikke kan betale for seg. Derfor lages det lite legemidler som passer folk/sykdommer i u-land. Det er et problem.
Vis hele sitatet...
Problemet er ikke at medisinene er dyre, problemet er at de som lager medisinene har patent på dem, og gnir seg i henda over hvor mye penger de får av å sette opp prisene.
*Hrmf* Man selger spesielt billige medisiner til blant annet Afrika. Problemet er at noen uærlige folk snapper den opp og selger den tilbake der den kom fra med dobbelt fortjeneste... Dessverre..
usj bush! finnes jo mange paralleller til nazi-tyskland da.. menmen... er jo bare naturens gang at folk dør... tenk på overbefolkning og matmangel vist de ikke hadde dødd... kan ikke redde alle life sucx then you get cancer sier nå jeg...
Folketallet på jodra vokser jo stadig kraftigere og kraftigere. Gjør meg ingenting at noen barn ikke klarer seg helt til de er 70...
enig med mac gyver der. det er jo bare survival of the fittest egentlig.
Helt enig Nichotin.

Det vil alltid være tusen vis av barn og voksne som dør av sult daglig. Slike verdens problemer er det hele verdens som står i skyld for, og de kommer mest sannsynelig alltid til å være tilstede her på jorda (i størrel eller mindre grad).
Ministry of Love
sptz's Avatar
bra kobbling syns jeg: "30000 barn dør >> bush". Vis de barna hadde vært i USA syns jeg det hadde vært en god kobling... Etter hva jeg har lest av det du har posten habbiten så er du svært i mot at USA vil være verdens store bror. Men du har kanskje skiftet mening, siden du nå er så for at USA skal komme på banen?
Men nå har det seg slik at USA er et kapitalistisk land der markedskreftene rår, derfor kan man vel ikke godt skylle på bush siden de store legemiddel firmaene ikke ser noen økonomi i og forske på sykdommer som fins i uland. Å når det gjelder og ha patent på legemidler så kan man ikke ha det lenger en 5år (eller var det 7år?)

men en ting lurer jeg på habbiten: hvordan/hvor la usa ned veto mot salg av AIDS medisin til utlandet? trodde ikke Europa var underlagt usa på noen måte?
Så lenge det er dem som sulter og ikke jeg..

€mekke en gigasuperovergigantiskkjempestor hamburger med masse pommes frites og masse usunne matoljer€
akkurat. min idé for å gjøre slutt på fattigdom: sende masse soldater inn i uland med diktatorer, styrte diktatoren, og styre det selv.
Opprinnelig postet av duxo
Så lenge det er dem som sulter og ikke jeg..
Vis hele sitatet...
Helt enig! Why bother i det hele tatt? Vi kan ikke gjøre noe uansett? Sende et par skiver nedover til Afrika i uka hjelper nok heller også lite..

Jeg stikker hvertfall å spiser middag
Hehe jævla kommunist! Go America!
Jeg skal til Australia om noen dager.
Når jeg flyr over Midtøsten skal jeg be flyvertinnen hive maten min ut fra flyet. Så har jeg gjort min del.

Wee.. Da får jeg sikkert sånn engel-ring i gull på hodet.
Det har alltid vært slik at barn sulter.....
Ingen har gjort noe før, hvorfor skulle det bli så moro å bry oss nå?
duxo, maten som detter fra noen tusen fot treffer nok en spinkel neger i huet, så han dauer :P
BUSH=HITLER=MAKTDOMINANS
Opprinnelig postet av MacGyver
Folketallet på jodra vokser jo stadig kraftigere og kraftigere. Gjør meg ingenting at noen barn ikke klarer seg helt til de er 70...
Vis hele sitatet...
Somalia er et slikt land, det er spådd at Somaliere i Norge vil bli like mange som nordmenn innen 12 år bare i Norge. (håper jeg ikke husker feil...)
chnes: du husker feil eller så er 'spådommen' feil. 4,5 mill somaliere i Norge i løpet av 9 år? Tenk logisk. offtopic: Du har stygg avatar.

Jeg er forøvrig rystet over uvitenheten til enkelte her. Jeg tror og håper at dere hadde forandret holdninger hvis dere hadde sett med egne øyne hva som skjer rundt omkring i verden.
Survival of the fittest, my ass. Hvis MacGyver, duxo og deres likesinnede hadde sluttet å kaste mat hadde det ikke vært sult i verden. Faktisk.
LakaBrent: Jeg maa smaa le litt av det du sier det. Hva har det vell aa si hvis vi kaster mat. Abbu i Afrika faar da ikke mer mat om jeg kaster en skive eller to. Det skal mer til enn som saa, det er snakk om et verdens problem her. Slut kommer alltid til aa finne sted.

Hvorfor bry seg om noe slikt? Det er jo jaevelig lite vi kan gjore som enkelt personer uansett. Vaer heller glad for at du har mat og nyt den. Tenk ikke paa de stakkarene som maa spise gress til middag.
da skarrem jaggu meg stå i som kaniner.....
(med tanke på formerings teorien på forrige side)
Exodus: Hvem snakker du til? Hva snakker du om? Vaer vennelig aa hold deg til standard Bokmaal eller Nynorsk..
Fakta er jo at vi har nok mat til alle, men siden det ikke er økonomisk å gi bort mat sulter mange. I EU får bønder betalt for å ikke produsere så mye korn. dette for å holde prisene oppe. I USA brenner de bare overskuddet av korn. I tilegg brukes mye mat på å fø opp dyr som vi igjen spiser, dette er lite efektivt Siden vi kan fø mange mer på maten som dyret får en dyret i seg selv.
Nettopp. Det er nok mat til alle i verden.

MacGyver: Selvfølgelig hjelper det lite at et par folk ikke hadde kastet mat. Hadde derimot alle som vanligvis kaster mat sluttet med det, meldt seg inn i noen organisasjoner og støttet dem, hadde det nok blitt endringer skal du se.
Og Exodus snakker forøvrig om at det ikke kommer til å bli 4,5 mill somaliere i Norge i løpet av 9 år.

by the way MacGyver: norsk uten æ-ø-å er mye mer plagsomt å lese enn litt østlandsk slang.
Fatter'n min har sagt noe av det samme til meg. Kast ikke mat, tenk paa alle de som sulter. Men hva i alle dager har det aa si om verden kaster mat eller ikke. Naar du sier at verden har nok mat, da har det vell ikke noe aa si om folk kaster mat eller ikke. Abbu faar ikke mer mat fordi, gjor han det?

LakaBrent: Ikke min feil at æ, ø, og å ikke eksisterer i alle verdens alfabeter.
Laka; macgyver har nettop eid deg i diskusjon.

jeg liker prinsippet med å nyte det man har. jeg skal få lov til å pælme brødskiva og ete kake uten å tenke på sultne Abbu.
Land hvor folk sulter, er ofte land som EKSPORTERER mat. Grunnen er at de må ha penger til å betale lån, og kjøpe varer (bl.a. olje)
Maten selges BILLIG, i motsetning til hva vi selger til dem.
Uhm... Nichotin & Macgyver - poenget til LakaBrent er vel ikke at man skulle ta vare på matrestene og sende dem til afrika, men at vi bruker voldsomt mye ressurser, og sløser bort/kaster store deler av dem. Store mengder korn brennes f.ex for å holde kornprisene oppe (fakta). Det hadde ikke vært en ide å sende dette kornet til diverse sultrammede områder istedet? Kjøtt er også veldig lite ressursvennlig. Tror det er snakk om 10-100x så mye næring som går med til å ale opp en ku f.ex. enn det man får tilbake i næring fra kjøttet.

Kort sagt: Hadde noe av de ressurssene som nå går med til å sørge for at vi kan leve i overflod blitt omfordelt, så hadde mange folk sluppet å sulte i hjel og leve i ekstrem fattigdom.
Du har et poeng der ja atomet, men jeg tror ikke det ville hjulpet så serlig mye å trappe ned på ressursser. Sult katastrofer og problemer i verden har ikke bare noe med at folk bruker overdrenen mye mant i rikere land. Det er også noe med landests styre og økonomi. Og omfordele korn, kjøtt og andre ressurser mellom i -og uland er også nermest ugjennomførbart.

Men det Nichotin, duxo og jeg vil fram til er bare at uansett hvor mye vi griner og skriker siden Abbu og 30,000 andre dør hver dag så spiller det overhode ingen rolle. Dette er et verdens problem som jeg mener aldri kommer til å bli løst.
atomet : bingo..
Greit at vi sender ned mat til dem, men det må ikke skje i innhøstingsperioden. Da får de lokale bøndene problemer. Det beste er å bruke penger på å kjøpe nødhjelp av lokale bønder. Dermed slipper vi også all transporten.
uhm... når det er en skikkelig tørkekatastrofe så er det gjerne et problem å få noe særlig til å vokse i det hele tatt, så da er det ikke så mye å kjøpe. Men i den grad det finnes noe korn å kjøpe der nede så burde det der være en ide ja. Ellers er det jo også et stort problem med landminer. Minelegger man en åker for å hindre fienden i å rykke fram der er den åkeren ubrukelig så lenge man ikke får rydda opp, og DET tar mye tid og koster SPENN. Og det er mange steder de har dette problemet, tror det er rundt 90 land på verdensbasis der det regnes som et stort problem med landminer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Opprinnelig postet av dreb
usa vil regjere verden... enkelt å greit..
Vis hele sitatet...
det er jo feil. USA vil ikke regjere fks. Afrika, siden de vil jo ikke tjene noen penger på det.
De vil derimot åpne markedene der for sine stor-bedrifter, og bruke dem som melkeku.