Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 883
Hei,

Holder på å se på en fornuftig kombinasjon av nagios og et trendverktøy for å kunne se hvordan f.eks diskforbruk ol. utvikler seg over tid.

Men det finnes et hav av verktøy der ute, noen med fancy presentasjon av produktet sitt som ikke er dugelig for 5 flate øre.

Hvilke trendverktøy i kombinasjon med nagios har dere gode historier fra?
Akkurat hva skal du overvåke? Kun diskforbruk over tid?

Hvilken nagios-versjon bruker du btw?
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Nagios 3.0.6. Hva jeg skal overvåke er vel ikke så nøye, så lenge det er mulig å hente ut perfdata fra nagios som er skrevet i henhold til development guiden til nagios? Diskforbruk var bare et eksempel.

Finner jeg et bra verktøy blir det nok å skrive enkelte egne script, f.eks å få trend på hvor mange personer som pleier å være innlogget en citrix server til enhver tid er ikke dumt.
Ah, sånn sett ja.

Vel, bruker mest egenutviklet her på bruket, så har nok dårlig med trendverktøy å anbefale. Men hvis du finner et bra så send meg gjerne link via PM så jeg kan ta en kikk, har behov for noe av det samme for et privat prosjekt. Trenger dog bare for diskplass o.l.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
da bør du sjekke ut pnp4nagios, gitt at du bruker nagios. Er lite keen på å ha enda et verktøy, som dels cacti. Skal finnes plugin for nagios til dette men får det faen ikke til.
Takk for tipset, skal ta en titt på pnp4nagios.

Kan sikkert høre med Nagios-guruen på jobb angående det du trengte i morra.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Gjerne! Jeg tror ikke det er så vanskelig å få ting til å fungere, så lenge man vet at man faktisk bruker tid på RIKTIG verktøy.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Har nå fått meg to bøker om nagios, så får vi se hva de duger til. Ser lovende ut for øyeblikket.