Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 715
Nå har det seg slik at jeg har en 120 GB hardisk som er partisjonert opp til to partisjoner, en med windowns og en med überbuntu. Den med Windows har 32gb total og da skal jo den andre ha 88gb totalt, noe den har når jeg er på windowspartisjonen. Men da jeg er kommer meg på ubuntu så har jeg plutselig bare 3gb totalt 1gb ledig.

Brukte programmet Wubi når jeg innstallerte ubuntu og hardisken var allerede partisjonert før jeg innstallerte ubuntu.

Noen som kan ane hva problemet er eller hva jeg kan gjøre for å få tilbake plassen min?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Tja, spørs hvor du ser i ubuntu.

Dra opp en terminal og skriv "df -h" (eller kanskje "sudo df -h") og post resultatene her.

Kode

Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/host/ubuntu/disks/root.disk
                      6,5G  4,5G  1,7G  73% /
tmpfs                 437M     0  437M   0% /lib/init/rw
varrun                437M  108K  437M   1% /var/run
varlock               437M     0  437M   0% /var/lock
udev                  437M  2,8M  435M   1% /dev
tmpfs                 437M  252K  437M   1% /dev/shm
/dev/sda5              99G  9,8G   89G  10% /host
lrm                   437M  2,4M  435M   1% /lib/modules/2.6.27-9-generic/volatile
/dev/sda5 99G 9,8G 89G 10% /host - eller?
det wubi gjør er å opprette et virtuelt filsystem på den allerede eksisterende partisjonen som windows bruker,
du trenger derfor ikke å partisjonere opp disken. det du kan gjøre er å slette dem partisjonene som du satte av for linux for så å slå dem sammen (merge) med ntfs eller fat32 partisjonen som windows kjører på. bruk gparted eller et annet partisjonerings program, windows filsystemet er fortsatt linket under /host slik at du vil få full tilgang til det under linux.

når du starter en installasjon med wubi så får du opp et valg der du kan velge hvor mye av windows partisjonen linux systemet skal bruke.

skal du ha ubuntu på egen partisjon så bør du installere det rett fra egen cd/dvd