Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1415
Hei, holder på å leker med tanken på å bygge meg en liten server. Bruksområdet vil i hovedsak være filserver, tenker da på å kjøre Freenas. Jeg vil også ha mulighet til å hoste en webside eller to for "studieprosjekter" og lignende, altså ikke noe mye trafikk. Hvis det så er mulig så tenker jeg også på å kanskje kjøre en minecraft server eller CSGO server hvis mulig, men da med kun typ 5-6 plasser.

Jeg har aldri hatt eller arbeidet med en server før, så jeg trenger litt hjelp til valg av hw. Er det blant annet noe vits med ECC-ram til dette eller vil jeg klare meg med vanlig ram. Har 8 gb liggende med vanlig ram som jeg gjerne kunne tenkt meg å bruke, har også psu fra før av.

Det store spørsmålet er hvilken cpu? Jeg tenkte egentlig på en core i3, men hvis jeg må ha ECC-ram så går jo ikke det. Har også sett litt på Xeon, men det er jo svært dyrt( og overkill?). Hva med Pentium G3250, vil den være kraftig nok til mitt bruk? Eventuelt så hadde det kanskje vært nok med Athlon 5350? Tror den også støtter ECC hvis jeg ikke tar helt feil.

Ellers så har jeg tenkt å putte alt i en fractal node 304 så jeg trenger ett mini-ITX hk, noen forslag? Men egentlig så kommer jo alt an på om man trenger ECC-ram eller ikke.....

Setter pris på alt av hjelp
ECC-ram kommer mest ann på hvilket hovedkort du skal ha i maskinen.

Forskjellen på server(bedrift)- og vanlig(privat) utstyr er at når det kommer til bedrifter er det ikke kostnadene som er viktigst, det er oppetid som er saken. Privatpersoner kan ta seg noen dager på å skaffe nytt utstyr hvis det går i stykker, samt installere OS og programmer på nytt. Bedrifter kan ikke det, for nedetid koster veldig mye penger, så når man kjøper en server, så kan man med noenlunde sikkerhet vite at man får tak i de delene som er inni, selv mange år frem i tid. Hvis hovedkortet, eller deler av det går, så bytter man ut det og starter maskinen igjen, og siden delene er like, fungerer alt (stort sett) uten installasjon av OS eller programmer.

Du vil sannsynligvis helt fint klare deg med forbrukerhardware. Fortell hvor mye penger du kunne tenke deg å bruke (maks) og hva slags rambrikker du allerede har, så skal vi kunne peke deg i riktig retning.
Er ikke så mye som skal til for å drive noenslikt. Jeg fant bare en hp pc med i5 (sandy bridge) på jobben. Klarte og å finne 10GB med ddr3 RAM og. Byttet psu og fylte opp med masse harddisker jeg hadde lignende og kjøpte et brukt raid kort. Dette funker supert. Kjører vm i bunn og har en freenas og en Windows server som kjører en cod4 server og litt annet små plukk. skal ikke mye kraft for å drive noe slikt.

Før dette brukte jeg en dell ifra 2006 med 3.5GB ddr2 ram og dualcore 3ghz intel pentium til samme oppsett uten problem. Byttet grunnen ikke raid støtte og kun 2 Sata 2.0 porter
Sist endret av Sandybridge; 15. desember 2015 kl. 20:10.
Trådstarter
10 1
Perfekt! Akkurat det svaret jeg ville ha

Har ikke satt meg noe budsjett sånn egentlig, det viktigste er at systemet er i stand til å kjøre de tjenestene jeg ønsker. Men vi kan vel sette en maks grense på ca 6 tusen?

Rambrikkene jeg har er 4 x 2GB corsair XMS3 1600MHz, samt at jeg har en xfx 850W PSU som kan brukes. Jeg har også bestemt meg for fractal designe node 304 som kabinett, lite og fint men plass til endel disker.

Jeg er student så alle kronene jeg kan spare sier jeg ja takk til, men vil ikke kjøpe et for svakt oppsett heller. Forsåvidt så blir det nok ikke bygging før utpå januar engang, skal flytte på starten av januar så må først få gjort unna det, men tenker det kan være greit å vite hva man er på utkikk etter hvis det skulle dukke opp noen gode tilbud.

Edit:
Det med CSGO server og Minecraft server er ikke noe krav, bare noe jeg synes hadde vært gøy om mulig.
Sist endret av Achi; 15. desember 2015 kl. 20:25.
Tja.
Gigabyte GA-H97N-WIFI + I5 4460 = 3000ish
3 stk Toshiba DT01ACA300 3TB hdd = 3000ish

Er ikke særlig mange ITX hovedkort med 6x SATA tilgjengelig.
Toshibadiskene har fått veldig mye skryt, spesielt fra folk som bruker de i NAS.
Sitat av Achi Vis innlegg
jeg har en xfx 850W PSU som kan brukes. Jeg har også bestemt meg for fractal designe node 304 som kabinett, lite og fint men plass til endel disker.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvilken xfx psu du har. Node 304 tar psuer som er 160mm i følge det som står her og f.eks denne er 170mm lang. Bare pass på at det passer sammen før du trykker på kjøp knappen Kjedelig å sitte der med noe som ikke passer.