Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2437
Hei!
Har sikkert postet dette i feil f
Først starter jeg med å fortelle at kjæresten min har usher syndrom, og er derfor avhengig av å bestemme i så stor grad som mulig hvor sterkt / svakt lyset skal være.

Tidligere plan var å bare enkelt og greit å kjøpe en gulvstående modell, med dimmer, men siden IKEA ikke hadde det der og da, tenkte jeg det kanskje var like greit å bytte ut taklyset (som hun ikke liker pga ingen mulighet til å regulere styrken.)

Tenkte derfor meg en skinne med spottere. Vet hvilken spotter jeg velger, og det blir jo halogenpærer, derfor ingen problemer med å bruke dimmer på en slik.

Men mitt spørsmål er: Fins det noen produkter som lar meg justere lysstyrken med en fjernkontroll eller lignende? Dette kan være en fordel, spesielt når hun våkner midt på natta og må gå til den andre siden av rommet for å fomle etter bryteren.

Alle innspill er velkomne.
Hei.
Det finnes mangen løsninger for dette. Jeg personlig foretrekker ELKO sitt system, da det er fint design, og gjennomført produkt.

Dimmer/mottaker

Bryter

Fjernkontroll

Dette kan enkelt monteres i eksisterende veggboks, slik at du fortsatt har mulighet til å bruke bryteren på veggen hvis fjernkontrollen forsvinner, eller går tom for batteri.
Eat to bite?
Curver's Avatar
Hei!

Hvilken prisklasse tenker du deg dette? Vis du vil ha helt greie priser så har faktisk clas ohlson og jula det du leter etter :-)
Søk på Nexa, eget trådløst system som jeg har god erfaring med :-)

Er det en skjult bryter med boks bak? Isåfall kan du bruke en slik en og programmere mot en fjernkontroll.
http://www.clasohlson.com/no/Nexa-WM...dimmer/36-5271

Her er fjernkontrollen :
http://www.clasohlson.com/no/Nexa-LY...ntroll/36-4612

Om du ikke er komfortabel med å koble bak bryteren (du har heller ikke lov) så finnes det ferdig pakke med bryter og stikkontakt som også er dimbar.
Her er dimbar stikkontakt som du plugger lampa di i.
http://www.clasohlson.com/no/Nexa-EY...nksjon/36-5231

Jeg har sikkert glemt halvparten da jeg skriver fra mobilen, men søk som sagt på Nexa på clas ohlson og jula og spør gjerne så svarer nok freak :-)

Edit: Automatikeren sitt system er også kjempebra (jeg foretrekker Xcomfort når jeg monterer det på jobb)
Men det er litt annen pris er min erfaring :-)
Nexa kan jeg fint anbefale som sagt.
Sist endret av Curver; 20. august 2014 kl. 22:55.
Jeg er også veldig glad i nexa... Om du en gang kjøper en tellstick eller telldus net gateway (rundt tusenlappen) så kan hun bruke telefonen til å styre lyset om hun skulle ha glemt fjernkontrollen et sted.
Nexa har heller veldig liten mulighet til å dimme på en bra måte. Er kun 4 nivåer man kan dimme i.

Kjøp heller en helt vanlig dimmer, og få en kompis med elektrobakgrunn til å montere den.
Nexa dimming er trinnlys. Hvor har du påstanden din fra?
Har dette selv. Så nå at det var 7-8 nivået man kunne "havne" på.

Dimmingen til nexa er generelt elendig. Og ikke noe man bør bruke tiden sin på, når det eksisterer bedre løsninger på markedet.
Det var da voldsomt. Hvilke produkter har du? Jeg og fler andre er fornøyde, du må være mer konkret,
Eat to bite?
Curver's Avatar
Har som sagt før, god erfaring med Nexa, ingen problem med dimmingen. Sikker på at du ikke har et defekt produkt blackkoz?
Hvis hun er så følsom for lys finnes det mange gode pærer som er litt dyrere men gir langt bedre lys. Hun burde lese seg opp på lysfarger og kanskje dere kan møblere og male med litt mørke natur farger. Det er veldig forskjell på lyset i en 2 felts tunnell og i en avslappet restaurant. Husker når jeg var elektriker ble jeg veldig glad i eksteriør glødepærer for utelys og brukte det på kjøkkenet ett år. Lys er viktig og det høres kanskje ut som en søppelsekk av bøker å lese seg igjennnom, noe som finnes, men det grunnleggende nok til behagelighet er veldig enkelt og logisk. Håper det hjalp litt.