Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  223 19624
Fordi cola er jevlig godt damnyou :P og jetro, det begynte med 1 cola. Pluss at jeg hadde en god del kroner til overs etter konfirmasjonen min noe som hjalp lite når butikken og banken var rett på sia av skolen :P
Opprinnelig postet av SilverKhan
Vi vet det

En jeg kjenner drakk jævlig mye cola og tæret vekk emaljen på tennene slik at nesten ikke kunne spise annet enn suppe :S Han hadde ikke noe valg han MÅTTE slutte med cola...

Av en eller annen grunn er jeg veldig glad for at jeg aldri har blitt særlig begeistret for cola
Vis hele sitatet...
er det meg eller er det vår felles bekjent, *i***** du snakker om?

Jeg drikker selv, 1.5 - 3 liter med cola hver dag!
Jeg har ikke mere emalje igjen på tennene, så det er helt jævlig å tygge på ting (et godt eksempel: gulrot). Det kjennes ut som du tygger på tanna du har et STORT hull i!
Jeg klarer ikke å slutte med cola pga. dem enorme gode smaken. menmen! (skal til tannlegen 10. Mai. gruer meg verre enn en hore som skal bli kjøpt opp av Carl i Hagen)
Hehe :P Jeg var hos tannlegen for 3 år siden. Da hadde jeg vist 8 hull i tenna, har fått tilkallelse 2 ganger siden det men ikke møtt opp :/ noe jeg angrer kraftig på, nå venter jeg bare på en ny innkaldelse, ellers å jeg ringe selv. Kjipt når jeg må begynne å betale tannlege regninga selv :P Har fått tannlege skrekk etter at ei sur kjerring sa at jeg var tøff nok til å båre i tanna uten bedøvelse, noe jeg tydeligvis ikke var, etter det sluttet jeg å gå :P
for å ta sukkersyke delen..

man får diabetes\sukkersyke fordi at man ikke produserer nok insulin i bukspyttkjertelen, eller at den ikke klarer å regulere det selv ordentlig.. Økt fettinntak VIL forstyrre karbohydratomsetningen og insulinproduksjonen i kroppen.. Hos en diabetiker så samles sukkeret i blodet og kommer ut litt og litt med urinen. Symtomene kan blandt annet være at det klør rundt kjønnsorganet, så pass på.

Så det gjelder å holde sukkermengden i blodet på riktig nivå. Blir nivået for lavt pga for mye insulin, så blir man slapp, får angst, synsforstyrrelser, bevisstløshet, etc... Er sukkernivået høyt, så kan man miste bevisstheten (sukkerslag).

å for de som ikke vet hva insulin er, så er det et hormon som produseres og kommer ut igjennom bukspyttkjertelen etter behov. Insulin er nødvendig for omsetningen av sukker i kroppen.

*fikk 6 i kost og ernæring på kokkelinja*
Opprinnelig postet av Tangaalf
Nå fikk du kansje ikke med deg at under denne uka så prøvde jeg faktisk å slutte å drikke cola, og når man da har cola liggende hjemme så er det mye vanskeligere å slutte å drikke cola
Vis hele sitatet...
Du burde prøve å gjømme vekk et par flasker til neste gang, pleier å gjøre det med ting jeg er hekta på

Og ja, jeg har en god del pant, men desverre tar ikke den hydra texaco stasjonen imot pant :P
Vis hele sitatet...
Alle plasser de selger flasker med pant er de pliktige til å ta imot
gjelder ikke hellig dager da, men det viste du jo

ikke det at jeg gidder å gå å pante flasker heller.. altfor stress. Kan nok være at min avhengighet er litt psykisk, at det bare er jeg som tror jeg trenger colaen, men jeg tror heller det er kaffinen etter alle disse årene med cola drikking som gjør at jeg må ha mere. I dag har jeg drukket kaffe på morraen og ettermiddagen, har ikke fått noe sug enda, men det kan ta opptil 3 dager før jeg får ordentlig sug etter min erfaring.
Vis hele sitatet...
Mulig avhengiheten din bare er fiktiv da du ikke gidder å gå de ti minuttene det hadde tatt deg til bensinstasjonen, er nok bare du som har funnet det på akkurat som ordet "kaffinen", du er 17 og sitter og venter på cola suget med kaffikoppen som trøst? tror du det er bedre? noen lærer av erfaring.

det var kammeraten min som kjørte meg ned, ikke mi mor. Les postene litt grundigere før du poster du
Vis hele sitatet...
QUOTE]Jeg prøvde å mase litt på å få henne til å kjøre ned på bensinstasjonen for å kjøpe
Vis hele sitatet...
Det jeg mente med dette

eller istedefor at mora de kjørte kunne du kansje lånt 20 spenn av ho
Vis hele sitatet...
Var at du kunne låne 20 spenn for så gå på den bensinstasjonen ikke kortet ditt funka på og kjøpe colaen din..
Tror også du sa dette

Jeg prøvde å mase litt på å få henne til å kjøre ned på bensinstasjonen for å kjøpe
Vis hele sitatet...
Ellers skal du ha for å bruke alle konfe penga på cola og at du ikke tør gå til tanlegen for ? få deg lystgass da? eller full narkose begge deler er hvist morro..

Dra til Spania og fiks tenna folkens...

Det Grey Wanderer kansje prøvde å påpeke her var kansje at det går ann å få et reelt svar av å spørre google. eller du kan anta svaret å vente på konklusjonen? var vel egentllig bare ett tips. jeg trengte hvertfall bare å trykke på en av linka for å finne det jeg trengte...

Ettersom sukker i større mengder gjør at du legger på deg! og feite folk er utsatt for diabetes2 i sikkert like stor grad som hjerte karrsykdommer osv

Trodde aspartam og andre kreft fremkallende søtningstoffer var laget nettop for tennene +kalorier da, surheten på brus kan vel ha litt å si, men vil tro det er sukkerbelleget som blir igjen som tærer på tenna.. med 52 sukkerbiter på 1 liter blir det litt..
Opprinnelig postet av Lucif3r

Det jeg mente med dette


Var at du kunne låne 20 spenn for så gå på den bensinstasjonen ikke kortet ditt funka på og kjøpe colaen din..
Tror også du sa dette


Ellers skal du ha for å bruke alle konfe penga på cola og at du ikke tør gå til tanlegen for ? få deg lystgass da? eller full narkose begge deler er hvist morro..

Vis hele sitatet...

Offtopic: får man lystgass hvis man spør? skal som sagt til tannlegen 10 mai, og jeg er lite interessert å ødelegge livet mitt pga. det besøket
Grunnen til hodepinen er ihvertfall at får i deg koffein, som utvider blodårene rundt hjernen. Når du ikke får i deg koffein prøver kroppen å "presse" like mye blod som før gjennom blodårene. Uten å ha lest helt igjennom threaden da...


Edit: Dweep, bli helt hysterisk og si at du er dritredd for tannlegen. Da skal du kunne få lystgass, mot panikken.
Sist endret av pinnsvinet; 7. mai 2004 kl. 14:46.
Var det ikke Davi Wathne som drakk 12 liter cola om dagen?
Drakk en del cola foer jeg.. men har sluttet helt med brus no, hver gang jeg skulle kjoepe brus sa jeg til meg selv "brus smaker drit" og greide aa styre unna :P
kanskje det er bare jeg som blir saa lett overbevist, men i allefall smart aa slutte aa drikke cola hvis man skal slanke seg og..
Lucif3r: Du snakker jo bare drit og angriper trådstarteren, istede for å komme med konstruktive råd!

Er ikke nødvendigvis bare feite folk som får diabetes 2. Mange får diabetes2 selv om de ikke er tykke. Usunt kosthold som fører til store svingninger i blodsukkeret kan være nok.

Tror ikke at vondt i hode bare kommer pga mangel på et stoff i colaen, men at blodsukkeret synker og kommer under normalen. Tar man en brus stiger det raskt til over normalen og man føler seg bedre. Men etter denne kortvarige "rusen" synker blodsukkeret enda lavere igjen. Så man er inne i en slags ond sirkel.

Siden det er så mange her som lider av coca colisme her, burde ikke en av dere gå til legen og høre hva dere kan ta istede for å ungå sterk hodepine. Hadde vært gøy å hørt hva de sier

ang lystgass hos tannlegen. Gikk i klasse med en på ungdomskolen som enten fikk narkose eller lystgass når han skulle til tannlegen. Men han gikk til psykolog og sånt da for å bli kvitt plagene. Han hadde ekstrem sprøyteskrekk også. Så kan være du må ha en slags psykolog-attest om at du har tannlegefobi.
Opprinnelig postet av Dweep
Offtopic: får man lystgass hvis man spør? skal som sagt til tannlegen 10 mai, og jeg er lite interessert å ødelegge livet mitt pga. det besøket
Vis hele sitatet...
¨

Du må til en tannlege med anestesi bevis(lov å bruke bedøvelse) enten må du på sykehuset ellers har de lystgass på de største legekontor, ring og hør, det er litt dyrt..

Geir poenget var vel at du ikke får blodsyke av sukker, men det kan være en utløsende faktor, skal du ikke drikke cola fordi du er redd sukkersyke? kan du liksågodt sitte inne med fare for å bli overkjørt... kan være enig i at det ikke er så veldi konstruktivt å fortelle folk at jeg synes det de sier er feil eller bare dumt, sånn som du gjorde nå. tror ikke du er farli for noen andre en deg selv.
Lucifer: Jeg går ut i fra at vi snakker om diabetes type2 her. Type 1 vet man ikke årsaken til...
-Diabetes 1 er en mangelsykdom som skyldes at bukspyttkjertelen har sluttet å produsere det livsnødvendige hormonet insulin

-Diabetes 2 derimot er en livsstilssykdom som rammer stadig flere og stadig yngre mennesker. Spesielt skummelt er det at flere og flere barn også er overvektige. Veien til diabetes 2 går nemlig via overvekt. Et kosthold med mye fett og sukker i form av godterier og mineralvann(da f.eks Cola), kombinert med mangel på mosjon og bevegelse gjør oss stadig fetere. Over tid kan fedmen føre til endret stoffskifte og insulinresistens.

Man kan lett drikke seg feit på cola hvis man ikke trener. Og drikker man cola får man høyt blodsukker og gir insulinen en helsikka jobb med å få sukkeret ut i vevet.
Men det er selvsagt en kombinasjon av usunt kosthold, noe de fleste som drikker cola hver dag har. Drikke cola hver dag er i seg selv usunt kosthold.

(men nå beveger vi oss over i en diabetes diskusjon her )
Nei vi snakker om sukker i cola, og hvorvidt dette kan forårsake diabetes 2, men fakta er bra og at du tar deg tid til å finne de ut er bedre. poenget var mer eller mindre bare at du ikke direkte får diabetes av cola....
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
rdxz, søtningsstoffene i diabetikervann er avhengiende. Jeg drikker ca 2 0,5 flasker daglig med vanlig cola. Vennene mise synes det er ille men når jeg ser hva med cola andre drikker blir jeg neste sjokkert. Når jeg ikke har fått cola blir jeg fort irritert og får en følelse av at jeg bare har lyst til å legge med ned å gråte eller knuse alle vinduene i huset. Men så lenge jeg alltid har tilgang på cola så er det jo ikke noe problem.
Jetro: i starten var Cola medisin mot magesyke. Navnet Coca-cola kommer av Cocaine. Etter hvert ble det så populært at det ble masseprodusert som leskedrikk.
Den opprinnelige colaen var avkok av kokablader, blandet med masse annet og tilsatt sukker. Dette var på ingen måte en svindel, ettersom kokablader har mange positive effekter og kan virke helsebringende. Avhengighetsdritten var bare noe TCCC var heldige med.
Etter hvert som kokain ble forbudt, sluttet de å bruke rent avkok, nå får de rensede restprodukter fra medisinsk kokainproduksjon i sør-amerika.

Forresten var det rundt 50-tallet de forandret colaen, så det er få som drikker mye i dag som i det hele tatt har smakt den gamle.
Skjønner hva du sier ! Hvor DUMT det enn høres ut, brus kan gi grusome vrangforestillinger og sterk avhengighet. Har vel ikke noe med innholdet å gjøre tror jeg, mer menneskets hjerne og sanser. Vi drikker cola, føler oss bra. Hjernen er glad og blodsukkeret spretter opp og ned som en liten "kortvokst" i kulekjøringsløypa sammen med Kari Traa. Så hva skjer når flaska er tom? jo..Vi vil ha mer...vi MÅ ha mer! Og jeg hadde et skikkelig bra poeng som skulle være med på slutten her, med navn på diverse senter i hjernen...meeen i mangel på cola så rant det bort mellom fingra mine !
▼ ... noen uker senere ... ▼
Opprinnelig postet av ninja5000
Det er sant det, men en appelsin inneholder mye fruktose...altså fruktsukker, og det er faktisk ikke sunt det heller.

...men han mente nok nektar og ikke juice, ja
Vis hele sitatet...
Fruktsukker er masse mer sunnere enn rørsukker.(vanlig sukker)
Fruktsukker ikke samme raske og skadelige blodsukker stigningen.
Opprinnelig postet av jOkKeJacKaL
Fruktsukker er masse mer sunnere enn rørsukker.(vanlig sukker)
Fruktsukker ikke samme raske og skadelige blodsukker stigningen.
Vis hele sitatet...
men så smaker fruktsukker noe helt annet enn rørsukker!
Tror ikke cola ville vært det samma med fruktsukker

btw. Jeg hadde bare 1 hull og 4 - 5 på begynte
Drikker 2-3 1,5 l daglig.
Prøv å gå over til en annen brus. Har erfart fra 0-cola perioder at det hjelper masse. Sikkert sagt før men leste ikke hele threaden.
Har selv ikke merket at jeg er avhengig av cola. Men dessuten så har jeg ikke prøvd å slutte å drikke heller da :P
Btw, gjelder dette koffein mengden bare Cola, eller Fanta, Sprite osv ?
Opprinnelig postet av Yaman
Har selv ikke merket at jeg er avhengig av cola. Men dessuten så har jeg ikke prøvd å slutte å drikke heller da :P
Btw, gjelder dette koffein mengden bare Cola, eller Fanta, Sprite osv ?
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg har skjønt av å lese på de forskjellige flaskene, så er det bare Cola som inneholder koffein!

Merker du en trang på cola hvis du ikke har drukket det på en stund, så kan du kalle deg avhengi. (en stund kan regnes som en halv dag)
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
En trang på cola? Hva i all verden skal det bety?

Hvis du får fysisk vondt av å ikke drikke cola så kanskje du kan regnes som avhengig. Men for å gjøre det hele litt verre; det er vel bare koffeinet i cola som er skikkelig avhengighetsdannende? Da er du vel avhengig av koffein og ikke cola?

Føler du derimot en konstant trang til å drikke cola, og merker at det er noe som mangler i verdagen når du ikke får colaen din, da sier man at du har en psykisk avhengighet (eller kanskje til og med en uvane!). Cola er nok mye mer vanedannende enn avhengighetskapende, og jeg tror nok de fleste sliter med førstnevnte (det er da virkelig ikke så mye koffein i cola?)... Hva er vel varm pizza - eller for den saks skyld en hvilken som helst helgeaften, - uten cola?
Opprinnelig postet av Tias
En trang på cola? Hva i all verden skal det bety?

Hvis du får fysisk vondt av å ikke drikke cola så kanskje du kan regnes som avhengig. Men for å gjøre det hele litt verre; det er vel bare koffeinet i cola som er skikkelig avhengighetsdannende? Da er du vel avhengig av koffein og ikke cola?

Føler du derimot en konstant trang til å drikke cola, og merker at det er noe som mangler i verdagen når du ikke får colaen din, da sier man at du har en psykisk avhengighet (eller kanskje til og med en uvane!). Cola er nok mye mer vanedannende enn avhengighetskapende, og jeg tror nok de fleste sliter med førstnevnte (det er da virkelig ikke så mye koffein i cola?)... Hva er vel varm pizza - eller for den saks skyld en hvilken som helst helgeaften, - uten cola?
Vis hele sitatet...
Ok, kanskje litt dårlig forklart av meg..
Når man sitter hjemme og kjenner at du starter å krepere fordi du er så "cola" tørst! Du føler at du må ha i deg sukkeret å kjenne cola smaken renne nedover halsen!

Men det er nok som Tias sier.. det er nok mye vanedannende
Jeg drikker en del cola (cola skal ikke omtales som brus, det er for godt!), men onkelen min drakk i gjennomsnitt 7-9 liter hver dag i 5 år! når han prøvde å slutte var han våken en uke i strekk og måtte legges inn på sykehuset, hvorfor vet jeg ikke, men jeg var utrolig skremt og redd over at en så god drikk kan ødlegge deg sånn!

For alle cola-fans! sjekk ut www.colaholiker.com! To kompiser av meg som laget...
Sist endret av Sture Dingo; 31. mai 2004 kl. 03:10.
Opprinnelig postet av Dweep
Jeg drikker selv, 1.5 - 3 liter med cola hver dag!
Jeg har ikke mere emalje igjen på tennene, så det er helt jævlig å tygge på ting (et godt eksempel: gulrot). Det kjennes ut som du tygger på tanna du har et STORT hull i!
Jeg klarer ikke å slutte med cola pga. dem enorme gode smaken. menmen! (skal til tannlegen 10. Mai. gruer meg verre enn en hore som skal bli kjøpt opp av Carl i Hagen) [/b]
Vis hele sitatet...
Har selv problemer med dette at det gjør jævelig vondt å ete noe pga har ikke mer emalje på tennene mine. Men, har kuttet ut alt som heter juice og brus, og det ser ut som det er på bedringens vei.
(Emaljen kommer aldri tilbake)

Drikker kun vann og sukkerfri saft.
Drikk melk! Hjelper ikke emaljen, men gjør tenna sterke å sunne!
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
presterte å bli glass-cola avhengig i fjor, og drakk minst tre slike pr. dag. så begynnte jeg å få dårlig råd, og forbruket måtte kuttes ned til 1 om dagen. Noen dager ingen. resulterte i at jeg gikk inn i hva man kan kalle en stygg depresjon, med hodepine og skjelving. Er ikke mye sunt det der.
Drikker som regel ikke så mye cola, men jeg drikker mye av det på jobb (glasscola) Men jeg tror jeg må kutte ut det der snart. Tenkte at jeg skal bli litt sunnere. Trene mer osv. Skal i armyen i august så da er det like greit å legge seg i treninga med en gang tror jeg...

Glasscola er forresten eneste colaen jeg orker å drikke. På plast syns jeg det smaker helvete....
wørd..glasscola smaker MYE diggere en vanelig cola... heldigvis er jeg ikke avhengig av det ennå..håper ikke jeg blir det heller
Urge innholder faktisk mer koffein enn Coca-Cola!
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Opprinnelig postet av robz
wørd..glasscola smaker MYE diggere en vanelig cola... heldigvis er jeg ikke avhengig av det ennå..håper ikke jeg blir det heller
Vis hele sitatet...
Min sønn, du er i faresonen. glasscola er den ypperste inngang til coca-coliker helvetet, for det er så jæææævlig digg!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hahaha..
må være mange fete jævler her..
cola fører bare til diabetes type 2 og fedme folkens, funker ikke i lengden..
og for dere som tror light-brus er bedrel, så inneholder den Aspartam, som er et kunstig søtningsmiddel, som bl.a. er påvist å drepe hjerneceller hos rotter, samt at det øker appetitten, slik at du sannsynligvis legger på deg enda mer enn ved vanlig cola..
veit om en som bare har nye tenner i kjeften. årsak: cola.

Dweep: du var jo blant fyrster og adelsmenn når det gjaldt om coladrikking, synd du prøver å pensjonere deg fra det.

edit: pepsi er IKKE riktig vei å gå...
sliter ikke cola noe sykt på tennene (som i at man får mindre tenner)?..
Jo. Legg ei tann i et glass med cola en stund så ser du effekten.
eller en rusten spiker...
cola inneholder syre som etser bort emaljen på tennene dine.. dette gjelder forøvrig for alle andre typer brus også, samt juice og da særlig de mest syrlige versjonene (eplenektar, grapefruktjuice osv.)
den mest skadelige brusen er eldorado sitronbrus faktisk. den har PH verdi 2,1 eller noe sånt. forstår ikke hvorfor alle liker cola så inni helvette godt. brusen er jo ikke så jævli god.
Jo. Digger cola NÅR DEN ER KALD. Ellers er fanta favoritten. Drakk 12 liter cola på sist lan (3-4 dager?) fikk vondt i hodet når jeg sluttet å drikke
cola er digg nok det, men vanskelig å sette ord på hva den smaker.. er ikke den sterkeste brusen på smak akkurat, men en iskald cola er vanskelig å motstå, selv om jeg for min del har kuttet ned fra over en liter om dagen til under en halv liter i uka.. *stolt* har forresten ikke kjent meg uvel pga av det, snarere tvert imot..
jeg fikk også vondt i hodet av cola når jeg drakk 4 liter på en dag.
jeg syntes sprite,fanta,solo og 7up ice er de beste brusene..
gi meg cherry coke eller dr pepper så er jeg solgt!

edit: for ikke å snakke om flux soda! for er den forresten?
wicked: flux soda er ennå, er det berentsen brus?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Vel. Cola er godt det, og jeg er/var svært avhengig. Men takket være kaffen drikker jeg ikke cola daglig lenger.
Cola er best, og det finnes ingen drikk som kan erstatte den, etter min mening
Jeg har faktisk klart å slutte å drikke cola nå. Drikker et par kopper kaffe om dagen istedet. Merker fortsatt suget er der. Men klarer meg. Drikker egentlig kunn cola på LAN nå, men som regel ikke mye. Tar helelr å kjøper noe juice eller no.
Jeg er ikke så avhengig lengre, drikker som regelt coca-cola når jeg våkner etter fylla søndagene. Da går det som regelt en 1,5 liter. Det er ett must å drikke cola etter fylla.

Drakk mere cola før, slutter aldri med cola, men det er lurt å trappe ned på det...
Juice har faktisk lavere PH enn Cola, og sliter mer på tennene.. Dette sa tannlegen min til meg.

Det har faktisk kommet ny Coca-Cola i USA nå som heter Coca-Cola C2, men mindre karbohydrater og kalorier.. Men den smaker nok ikke like godt som orginalen.

http://www.cokec2.com/
Var det ikke kokain i colaen før? Synes jeg har hørt dette...
jo sånn på 1700-tallet eller no... det er iallefall lenge siden.
Coca-Cola ble først laget i 1886, så det er nok ikke så lenge siden... Det var koka-blader, det er vel ikke det samme som kokain..