Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4831
- Sagt opp leiligheten min med 3 mnds oppsigelse og har dårlig tid siden jeg skal flytte langt
- Spurt om å få flytte før men huseier har vært veldig vrang
- Kun 1 mnd igjen nå, og jeg har funnet en gyllen mulighet da noen er interesserte i kortidsleie kun 1 mnd.

Hva skjer hvis jeg bare skriver en kontrakt mellom meg og ny leietaker (tydelig om betaling og ansvar for leiligheten) og bare flytter? Vet man skal ha aksept fra huseier, men redd for at han slår seg vrang igjen og ødelegger alt sammen (for å nevne det så eier han hele bygget med fem etasjer med leiligheter, det er altså ingen sokkelleilighet eller lignende der han befinner seg). Vil også nevne at det er ulovlig å nekte fremleie uten saklig grunn, men alle lovene er til huseiers fordel - eneste konsekvensen er at jeg da får rett til å si opp kontrakten, men med 3 måneder...så er jo helt uvesentlig.

Håper noen har litt tips.
Jeg ville spurt ham, poenget for huseier er vel at han ikke vil la det stå tomt. Det enkleste i sånne situasjoner er å bare finne en ny langtidsleier som kan flytte inn før. Så slipper huseier å skaffe ny, han bryr seg neppe om akkurat når du flytter ut og neste inn.
Sitat av Kiwiflip Vis innlegg
Vil også nevne at det er ulovlig å nekte fremleie uten saklig grunn, men alle lovene er til huseiers fordel - eneste konsekvensen er at jeg da får rett til å si opp kontrakten, men med 3 måneder...så er jo helt uvesentlig.

Håper noen har litt tips.
Vis hele sitatet...

Ja ja, du får no tru hva du vil.

§ 7-2.Den alminnelige regelen om framleie
Leieren har ikke adgang til å framleie eller på annen måte overlate sin bruksrett til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...-17#KAPITTEL_7
Sitat av entropi Vis innlegg
Jeg ville spurt ham, poenget for huseier er vel at han ikke vil la det stå tomt. Det enkleste i sånne situasjoner er å bare finne en ny langtidsleier som kan flytte inn før. Så slipper huseier å skaffe ny, han bryr seg neppe om akkurat når du flytter ut og neste inn.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ville jeg valgt en ny langtidsleier hvis det var mulig, men som sagt liten interesse. Hvis jeg nevner for huseier at ny leietaker kun vil leie den siste måneden (som jeg allerede er pliktet til å betale for uansett), så vil han jo selvfølgelig være vrang på det. Kan nevne for huseier at ny leietaker muligens er interessert i å tegne en lengre kontrakt (som er tilfelle), men tvilsomt på at det hjelper.

Sitat av Yalla Vis innlegg
Ja ja, du får no tru hva du vil.

§ 7-2.Den alminnelige regelen om framleie
Leieren har ikke adgang til å framleie eller på annen måte overlate sin bruksrett til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...-17#KAPITTEL_7
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Jeg skriver jo at jeg vet at man skal ha aksept fra huseier...
Sist endret av Kiwiflip; 1. juli 2016 kl. 20:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Jeg forstår huseier godt jeg...En unødvendig ekstra leietager, som potensielt kan ødelegge leiligheten hans.

Og dette for leie i bare en måned, når han likevel får leien av deg når han ikke aksepterer fremleie.

Skjønner ikke helt hvorfor det skulle være en god deal for huseier å la deg bruke fremleie i en måned.
Sitat av Kiwiflip Vis innlegg


Hva mener du? Jeg skriver jo at jeg vet at man skal ha aksept fra huseier...
Vis hele sitatet...
Du skrev nå sånn jeg forsto det som at det var ulovlig å nekte framleie uten saklig grunn.
En kar som bare skal bo der i en månede? så flytter han ut? Si at det er en kompis som bor der og ta det svart.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Du skrev nå sånn jeg forsto det som at det var ulovlig å nekte framleie uten saklig grunn.
Vis hele sitatet...
Sånn tror jeg det er, faktisk, uten at jeg gidder å sjekke nå. Ved midlertidig fremleie, TS kan jo ta over igjen siste dagen. Mulig det er andre regler som kommer inn hvis det er bofellesskap eller noe, at de som skal inn må godkjennes av styret.
Sitat av Marori Vis innlegg
En kar som bare skal bo der i en månede? så flytter han ut? Si at det er en kompis som bor der og ta det svart.
Vis hele sitatet...
Når du sier ta det svart, du mener fortsatt skrive kontrakt og alt det, sant? Er jo greit å vite at jeg har en viss sikkerhet dersom noe uventet skulle skje (at han f.eks ikke betaler eller det er skade på leiligheten). Vet ikke om en slik kontrakt ville være nok sikkerhet hvis han mot all formodning ikke betaler? Den blir jo da bare mellom meg og han.
Sist endret av Kiwiflip; 1. juli 2016 kl. 20:31.
Nei da kan du ikke skrive kontrakt eller noe.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du skal få inn en fyr til å skrive kontrakt med huseier, betale depositum, for så å flytte etter kun 1 måned. Er ikke noe rart at huseier ikke er noe hypp på det.
Som maori sier. Svart.
Leie på forskudd, og evt noen form for sikkerhet om dette ikke er en fyr du kjenner. Du løper jo risikoen her, om leietaker knuser leiligheten eller ødelegger møbler, fast inventar eller knuser flisene på badet så er det du som taper ditt depositum og kanskje får en kjemperegning.

Personlig så ville jeg ikke tatt risikoen for kun 1 måneds leie, med mindre jeg var helt sikker på at leietaker var en skikkelig kar.
Nå har jeg lest så og si alt som ligger på nettet angående fremleie. Den eneste mulige konsekvensen jeg kan se ved fremleie uten samtykke, er at huseier har lov til å si opp kontrakten min - noe som har null effekt siden jeg allerede har sagt den opp selv. Dersom huseier vil kaste ut fremleietaker, tipper jeg han vil trenge mer tid enn han har til disposisjon uansett, siden fremleietaker kun skal bo ut måneden. Kan ikke se noen mulige straffer utover dette, så siden jeg har alt å vinne og ikke noe å tape på det så gjør jeg det. Men jeg vil skrive en kontrakt mellom meg og fremleietaker, slik at jeg har svart på hvitt at personen skal betale husleie til meg, og er pliktig til å erstatte ting han evt. ødelegger. En skriftlig avtale er vel gjeldende uansett, siden den kun er mellom meg og han? Nå skal det sies at fremleietaker virker meget seriøs, og at jeg står til ansvar ovenfor huseier uansett med resterende husleie og evt skader på leiligheten, så jeg kan ikke se at noen taper på dette. Dersom fremleietaker trives ville han også vurdere å kontakte huseier og be om kontrakt, da har jo i så fall huseier også fått en tjeneste ut av det.

Så får noen si fra hvis jeg tar feil, eller hvis de synes jeg er drittsekk
Største risken er vel hvis han herper leiligheten. Det er du som er ansvarlig overfor huseier, og må ta saken selv for å få utlegg erstattet av han nye fyren. Men altså, de færreste driver jo og herper leiligheter. Jeg hadde ikke bekymret meg, hvis han virket ok.
Sist endret av entropi; 2. juli 2016 kl. 00:50.
Drittsekk? Nei på ingen måte. Du løser dette på den måten du finner passer deg best. Er det ikke slik vi alle gjør det stort sett? Look out for #1

Risikoen er jo ved skader, og fyren som skal leie skal jo betale leien på forskudd naturligvis. Så pengene for leien får du.
Men du kan risikere at huseier søker regress for feks kostnader forbundet med å kaste ut leietaker om han bare lar være å flytte ut, og samtidig driter i å betale etter første måned.

Du har helt rett i at reaksjonen om du blir oppdaget for fremleie er terminering av kontrakt. Men ditt ansvar stopper jo ikke der. Du kan bli holdt ansvarlig for alt tull og ball som leietakeren din gjør.

Risikofritt er det ikke, om du vil gjennomføre når du tenker gjennom risikoen er ditt valg. Er mange som fremleier uten eiers samtykke. Noen gjør det tilogmed med profitt.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Ja ja, du får no tru hva du vil.

§ 7-2.Den alminnelige regelen om framleie
Leieren har ikke adgang til å framleie eller på annen måte overlate sin bruksrett til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...-17#KAPITTEL_7
Vis hele sitatet...
Vel så fortell oss hva det står på paragraf 7-5 og da ... eller dere andre kan lese selv.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Vel så fortell oss hva det står på paragraf 7-5 og da ... eller dere andre kan lese selv.
Vis hele sitatet...
§ 7-5.Framleie ved tidsbestemte leieavtaler
Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, kan leieren framleie for resten av leietiden med godkjenning fra utleieren. Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 9-6.

Kansje du vil fortelle oss hvordan det forandrer saken?
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Ingen av disse reglene kommer til leietakers fordel i denne saken. Dette har med det enkle faktum at leieavtalen allerede er sagt opp, i henhold til avtalen. Leietaker ønsker å kutte én måned av dette forholdet av årsaker som er rimelig enkle å forstå. Leietakers alternativ i dette tilfellet er å finne en ny langvarig leietaker, i så fall kan det avtales at de overtar før oppsigelsestiden utgår. Dersom utleier allerede har en langtids leietaker på objektet fra dato da objektet blir ledig, og denne ikke er interessert i å overta tidligere, er nåværende leietaker bundet av sin kontrakt.

Fremleie for resten av leietiden kommer mest til sin rett i de tilfellene der det er 9 måneder eller mer igjen av avtalen, og denne har bindingstid. Da kan usaklig fremleienekt fra utleier gi leietaker rett til oppsigelse innenfor bindingstiden.

Når det gjelder leietaker i dette tilfellet. Jeg ser ingen muligheter for at du skal kunne komme deg ut av forholdet uten å betale. Fremleie kan nektes av utleier på saklig grunnlag i et stort spekter av tilfeller. Mitt tips til deg er å spise denne kamelen. Det er likevel ingen som tvinger deg til å bli boende i leiligheten, så du kan fint flytte et annet sted. Men du vil være ansvarlig for å betale ut kontraktstidens oppsigelse.