Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  144 13307
Hei, denne tråden er for å få folks generelle syn på Soviet Unionen.

Mange i dag tenker på Soviet Unionen som en dårlig ting, jeg vil si det faktisk er motsatt.
Soviet Unionen utrettet så mye, greit det var strengt men det var likevel det mektigste landet på jorda.
Hva hvis vårt syn på samfunn idag er helt feil, hva hvis vi leder oss selv til en sakte utryddelse, tenk over det, hva hvis vi mennesker må bli styrt med en jernhånd.
Bare se på USA, der bor verdens dummeste barn, mange vet ikke engang hvordan bruke kork opptrekker.
Hva hvis vår levemåte er helt feil, om at alt skal være så liberalt, alt skal være så likt for hver enkelt person, generelt hvor vennlig samfunnet skal være.
Se på skoler, flere og flere dropper ut, blir dummere og dummere, Fordi de har et valg.
Bare se på filmer av marsjene Soviet Unionen hadde, helt feilfrie. De viser styrken til det forente mennesket og styrken til å utrette noe.
Innenfor dette område må jeg bare legge til bare se på nasjonal sangene, f. eks de fleste til demokratiske land sine nasjonal sanger handler om gud eller noe med religion, mens Soviet Anthem handler/ har innhold om menneskets styrke.
Pluss Soviet Anthem er helt feilfri, Den er helt nydelig.

Soviet var til og med først i verdensrommet.
Statistikker viser også at russere hadde det bedre under det kommunistiske styre.

(PS, må bare legge til at jeg greier ikke helt å utrykke meg som jeg vil når jeg skriver her. Noen ting kan se feil ut/eller blir tolket feil.)

Denne tråden er ikke for å lage noen krangler/diskusjoner om USA og Soviet/Kommunismen, eller hat i den forstand mot kommunismen, Soviet eller USA. Bare for jeg vil høre andre sine meninger.
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Hei, denne tråden er for å få folks generelle syn på Soviet Unionen.

Mange i dag tenker på Soviet Unionen som en dårlig ting, jeg vil si det faktisk er motsatt.
Soviet Unionen utrettet så mye, greit det var strengt men det var likevel det mektigste landet på jorda.
Hva hvis vårt syn på samfunn idag er helt feil, hva hvis vi leder oss selv til en sakte utryddelse, tenk over det, hva hvis vi mennesker må bli styrt med en jernhånd.
Bare se på USA, der bor verdens dummeste barn, mange vet ikke engang hvordan bruke kork opptrekker.
Hva hvis vår levemåte er helt feil, om at alt skal være så liberalt, alt skal være så likt for hver enkelt person, generelt hvor vennlig samfunnet skal være.
Se på skoler, flere og flere dropper ut, blir dummere og dummere, Fordi de har et valg.
Bare se på filmer av marsjene Soviet Unionen hadde, helt feilfrie. De viser styrken til det forente mennesket og styrken til å utrette noe.
Innenfor dette område må jeg bare legge til bare se på nasjonal sangene, f. eks de fleste til demokratiske land sine nasjonal sanger handler om gud eller noe med religion, mens Soviet Anthem handler/ har innhold om menneskets styrke.
Pluss Soviet Anthem er helt feilfri, Den er helt nydelig.

Soviet var til og med først i verdensrommet.
Statistikker viser også at russere hadde det bedre under det kommunistiske styre.

(PS, må bare legge til at jeg greier ikke helt å utrykke meg som jeg vil når jeg skriver her. Noen ting kan se feil ut/eller blir tolket feil.)

Denne tråden er ikke for å lage noen krangler/diskusjoner om USA og Soviet/Kommunismen, eller hat i den forstand mot kommunismen, Soviet eller USA. Bare for jeg vil høre andre sine meninger.
Vis hele sitatet...
Så du tror ikke på fri tanke, og individualisme?
For meg høres du lettere hjernevasket ut...
Sitat av djxfade Vis innlegg
Så du tror ikke på fri tanke, og individualisme?
For meg høres du lettere hjernevasket ut...
Vis hele sitatet...
Neinei, du misforstår.
Jeg mener at det kan hende alt den friheten vi har og alle de mulighetene til f. eks å droppe ut fra skolen skader mer en det hadde gjort hvis vi hadde et strengere styre.

Hvis ikke Kommunismen hadde falt (det var mange grunner til det, Inkl. Press fra USA) Da hadde alle hatt et helt annet syn på kommunismen.
Trur vi har større muighet for å utvikle oss selv når vi har frihet til å utforske, istede for å gjøre ak som resten av mengden..
Sitat av djxfade Vis innlegg
Så du tror ikke på fri tanke, og individualisme?
For meg høres du lettere hjernevasket ut...
Vis hele sitatet...
er du sikker på at det ikke er du som er lettere hjernevasket med tanke på at du tror at det du som individ er noe helt spessielt i forhold til 6000000000? hva har fri tanke å si hvis ingen andre enn deg selv vil høre på hva du tenker og mener?

hvis vi hadde det TS snakker om idag pr. dags dato så tror jeg at vi hadde markant minsking i kriminalitet, arbeids ledighet osv.

men dette som jeg skriver nå er bare noen av mine frie tanker, å dermed skal de ikke taes stilling til.
Du glemmer jo helt å ta med i beregningen hva det kostet å opprettholde sovjetunionen. Tenker først og fremst på liv tapt og ødelagt. Intellektuelle sendt til arbeidsleirer for å dø og den slags.
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Trur vi har større muighet for å utvikle oss selv når vi har frihet til å utforske, istede for å gjøre ak som resten av mengden..
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du det?
Du må huske på at selv om det var kommunistisk var det fortsatt "fritt"
Systemet var bare strengere, for å ha inkl. mer kontroll.
Sitat av IncassoMail Vis innlegg
er du sikker på at det ikke er du som er lettere hjernevasket med tanke på at du tror at det du som individ er noe helt spessielt i forhold til 6000000000? hva har fri tanke å si hvis ingen andre enn deg selv vil høre på hva du tenker og mener?

hvis vi hadde det TS snakker om idag pr. dags dato så tror jeg at vi hadde markant minsking i kriminalitet, arbeids ledighet osv.

men dette som jeg skriver nå er bare noen av mine frie tanker, å dermed skal de ikke taes stilling til.
Vis hele sitatet...
Kan godt hende at det hadde vært mindre kriminalitet og arbeidsledighet ja.
Derimot ville vi stått igjen med en befolkning hvor alle var uten "personlighet".
Alle var lært opp til å tenke likt, og følge det de ble fortalt.

Hadde vært en trist verden.

Vi skal sette pris på at vi har det så godt som vi har det
Sitat av danchr Vis innlegg
Du glemmer jo helt å ta med i beregningen hva det kostet å opprettholde sovjetunionen. Tenker først og fremst på liv tapt og ødelagt. Intellektuelle sendt til arbeidsleirer for å dø og den slags.
Vis hele sitatet...
Ja du har rett i det, men det du nevner her stammer fra lederen.
Det var bare en gruppes syn på hva som var rett og galt, hvis det ble en leder som hadde mer "normalt" (uti fra folkets syn) syn på akkurat det ang. Arbeidsleirer og hva som generelt er rett og galt? trur du ikke det hadde vært et bedre samfunn?

Sitat av djxfade Vis innlegg
Kan godt hende at det hadde vært mindre kriminalitet og arbeidsledighet ja.
Derimot ville vi stått igjen med en befolkning hvor alle var uten "personlighet".
Alle var lært opp til å tenke likt, og følge det de ble fortalt.

Hadde vært en trist verden.

Vi skal sette pris på at vi har det så godt som vi har det
Vis hele sitatet...
Du må greie å se det fra et annet perspektiv, Du må se på det fra menneskets eksistens sitt perspektiv eller hvert enkelt individ sitt perspektiv.

I "overall" hva er viktigst, Mennesket som en helhet eller hvert enkelt individ?
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Ja du har rett i det, men det du nevner her stammer fra lederen.
Det var bare en gruppes syn på hva som var rett og galt, hvis det ble en leder som hadde mer "normalt" (uti fra folkets syn) syn på akkurat det ang. Arbeidsleirer og hva som generelt er rett og galt? trur du ikke det hadde vært et bedre samfunn?
Vis hele sitatet...
Da snakker du jo ikke om sovjetunionen men om et hypotetisk sosialistisk diktatur med alle goder uten ulempene som nesten alltid har fulgt med.
Sitat av danchr Vis innlegg
Da snakker du jo ikke om sovjetunionen men om et hypotetisk sosialistisk diktatur med alle goder uten ulempene som nesten alltid har fulgt med.
Vis hele sitatet...
Ja akkurat da det gjaldt det.
Det var jo en av de store tragediene med Soviet Unionen.
Men likevel se på hva de utrettet, og hvem var det som var den store motkjemperen til Nazi Tyskland, Soviet Unionen.
Hvis ikke Soviet Unionen hadde vært mot Tyskland, eller i den forstand ikke eksistert, hadde utslaget av WWII vært helt annerledes.
Det sier bare en ting om styrken og makten de hadde.

(Nå ble det litt mye snakk om styrken til de, men i den saken her har det mye å si)

Helst få inn flere sine meninger her!
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Liker idéen selv. Tenk å få gratis garantert studieplass helt til universitetsnivå og en garanti for jobb. De hadde også et godt kollektivisert landbruk og industri der arbeiderne eide verktøyet og utstyret i fellesskap. Tenk hva det kunne gjort mtp. utflagging og outsourcing Det kan ikke mange land skilte med. Men de hadde en temmelig streng utreisepolitikk og var nok i overkant paranoide.

Er litt Sovjetromantiker selv
Sist endret av johante; 7. oktober 2010 kl. 03:09.
Jeg regner også med at alle dere som lovpriser hvordan situasjonen var i gamle Sovjet også ønsker generell lav levestandard, harde og strikte arbeidsforhold, vanskligheter med å få tak i en del vanlige dagligvarehandel produkter, samt også lovpriser det å bli kasta i fengsel/til fangeleir ved hver minste yttring der omtalte styret negativt? Og samtidig at dere ønsker et samfunn hvor det muliggjør korrupsjon til de grader, og hvor staten hemmeligholder og tilbakeholder all negativ informasjon og statestikk?

Go for it.
Jeg virker kanskje noe pirkete nå, men du bør vite at du skriver navnet på favorittlandet ditt feil.

Riktig skrivemåte er Sovjetunionen, ikke "Soviet Unionen".
Det har sine fordeler og ulemper, men mange av ulempene kan være nødvendige.
Bare se på populasjons veksten, den har økt drastisk. Vi kommer til å måtte utvide oss ende mer og ødelegge de siste natur stedene vi har igjen på planeten som f. eks regnskoger (kommer til å medføre følger ang. f.eks oksygen og CO2)
Vanskeligheten for noen dagligvare produkter ble jo "forværret pga. Den kalde krigen.
Hvis det alltid er noen som omtaler styret negativt vil det jo alltid være motstand mot styre, styre bare gjør jobben sin og stopper motstanden.
Tilbakeholding av informasjon og statestikk kan jo være nødvendig til tider?
Hvis det hadde vært en statestikk over et slags nett over alle selvmords bombinger for alle store byene i verden, trur du det ikke hadde vært best å holdt den informasjonen tilbake? Alle land idag å holder tilbake informasjon og har hemmeligheter

Sitat av Flatulence Vis innlegg
Jeg virker kanskje noe pirkete nå, men du bør vite at du skriver navnet på favorittlandet ditt feil.

Riktig skrivemåte er Sovjetunionen, ikke "Soviet Unionen".
Vis hele sitatet...
Ja jeg vet, men sitter mye på pc'en på engelske sider, så det blir blandings til tider :P
Unnskyld hvis "skrivefeilen" krenket deg.

vet ikke om jeg skal kalle det favorittland.
Går det egentlig an å ha et favorittland, alle land har sine dårlig sider og positive sider.
Og jeg påpeker bare at hvis Sovjet hadde eksistert idag, hadde alt/historien rundt det hele vært annerledes.
Sitat av Flatulence Vis innlegg
Jeg virker kanskje noe pirkete nå, men du bør vite at du skriver navnet på favorittlandet ditt feil.

Riktig skrivemåte er Sovjetunionen, ikke "Soviet Unionen".
Vis hele sitatet...
Takk for den,eg var på veg te å påpeke det sjøl
Fortellinga om dumme amerikanere som ikkje kan bruke "kork opptrekker" var min favoritt...

Men til TS: Har du ein hobby eller interesse som du bedriver?

Bare slik på stående fot så ser det ut som at du liker å skrive på et relativt fritt og åpent forum,det ville fått deg stempla som dissident i sovjet.
Du ville muligens blitt sendt på omskolering,altså straffarbeid i Sibir.

Så nei,du er ikkje hjernevaska men du har ikkje lest nok historie til å ha et komplett bilde av Sovjetunionen.

For å ta det kort: Folk frøys i hjel pga den månelandinga,landbruket var langt ifra så fantastisk som visse skal ha det til.
Fantes det positive sider?
Joda det gjorde det sikkert,på samme måte som at Adolf Hitler satte mengder med folk i arbeid for å skape nazityskland.

Edit:Hadde ikkje lest siste svaret ditt.Sovjetunionen eksisterer altså ikkje lenger,det fungerte ikkje.
Så spørsmålet ditt baserer seg på å få svar som er rein spekulasjon og null kontakt med virkeligheten?


waffe
Sist endret av liftwaffe; 7. oktober 2010 kl. 04:10.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Og jeg påpeker bare at hvis Sovjet hadde eksistert idag, hadde alt/historien rundt det hele vært annerledes.
Vis hele sitatet...
Hvordan i alle dager kan du påstå noe så latterlig?
Et sosialistisk/kommunistisk system vil aldri kunne fungere av den simple årsak at mennesker er forskjellige. Du kan ikke tvinge folk til å mene det samme og jobbe mot en og samme sak og forvente at det skal gå lett, fint og fredelig for seg, nettopp fordi vi er forskjellige og har forskjellige mål i livet; det er derfor individet i utgangspunktet er mye, mye viktigere enn nasjonen og "folket". Dersom individene i samfunnet ikke ønsker å jobbe sammen mot noe felles vil det heller ikke kunne utrettes uten tvang fra en mektig stat, noe som aldri har fungert over noen lenger periode og heller ikke kommer til å fungere.

Bare det at noen i det hele tatt kan glorifisere et mislykket samfunnseksperiment som tok livet av mellom 25 og 60 millioner uskyldige mennesker er for meg både forkastelig og motbydelig.
Sitat av liftwaffe Vis innlegg
Bare slik på stående fot så ser det ut som at du liker å skrive på et relativt fritt og åpent forum,det ville fått deg stempla som dissident i sovjet.
Du ville muligens blitt sendt på omskolering,altså straffarbeid i Sibir.
Vis hele sitatet...
De har gitt meg muligheten til å skrive fritt på forums, såklart bruker noen muligheten da.

Sitat av liftwaffe Vis innlegg
Så nei,du er ikkje hjernevaska men du har ikkje lest nok historie til å ha et komplett bilde av Sovjetunionen.
Vis hele sitatet...
Appropo da det gjelder det, har du ingen rett til å utale deg om da du har ingen mulighet for å vite om det er sant.
Hvordan kan du vite hvor lenge jeg eller et annet mennesket har vært "intressert" i et emne/ Hvor mye noen andre har lest om noe.

Sitat av Taake Vis innlegg
Hvordan i alle dager kan du påstå noe så latterlig
Vis hele sitatet...
Hæ? hva er latterlig med det? Såklart hadde historien rundt Sovjet vært annerledes idag, (hvis Sovjet fortsatt hadde eksistert)

Sitat av Taake Vis innlegg
Et sosialistisk/kommunistisk system vil aldri kunne fungere av den simple årsak at mennesker er forskjellige. Du kan ikke tvinge folk til å mene det samme og jobbe mot en og samme sak og forvente at det skal gå lett, fint og fredelig for seg, nettopp fordi vi er forskjellige og har forskjellige mål i livet; det er derfor individet i utgangspunktet er mye, mye viktigere enn nasjonen og "folket". Dersom individene i samfunnet ikke ønsker å jobbe sammen mot noe felles vil det heller ikke kunne utrettes uten tvang fra en mektig stat, noe som aldri har fungert over noen lenger periode og heller ikke kommer til å fungere.
Vis hele sitatet...
Er enig der, men som sagt før i tråden.
Det kan være 6,8 millarder forskjellige meninger der ute.

Sitat av Taake Vis innlegg
Bare det at noen i det hele tatt kan glorifisere et mislykket samfunnseksperiment som tok livet av mellom 25 og 60 millioner uskyldige mennesker er for meg både forkastelig og motbydelig.
Vis hele sitatet...
Du har misforstått tråden, det handler ikke om glorifisering i det hele tatt.
Jeg trur det heller er at du ikke kan akseptere at det hadde noen fordeler også, noe som det hadde.
Nå snakker du om de som døde under andre verdenskrig, hvem var det som faktisk var den største motstanden mot Tyskland da? Det var jo nettop Sovjet.

EDIT. Jeg støtter ikke Sovjet/Kommunismen mer en andre land/Styreformer.
Jeg prøver bare på en måte å "fremme" at det var ikke bare de grufulle hendelsene som faktisk skjedde.
Så me har fastslått at du liker å kommunisere med annerledestenkende her på forumet,om du ikkje hadde muligheten så ville du ikkje gjort det?
Eller om du hadde fått muligheten i visshet om at du blei tatt så ville du blitt omskolert så ville du fortsatt gjort det?
Og åssen var det med andre hobbyer,har du det?

Rett til å uttale meg har eg faktisk,dette er internett og ikkje ditt sovjet der kun mennesker i visse posisjoner fikk anledning til å bruke sin stemme.
Eg kan kun gjøre meg opp ei mening om din kompetanse på området basert på dine tidligere utsagn,og basert på det så blir min konklusjon at du har skulka historietimene dine.

Men eg skal gi deg et poeng og det er ikkje lite,uten sovjet så hadde tyskeren fått holde på med faenskapet sitt enda lenger.Men og det er et stort MEN,den du vil ha som alliert i krig er ikkje nødvendigvis den du vil ha som alliert i fred,det viste sovjet med sin oppførsel i øst og mellomeuropa etter krigen.

waffe
Sist endret av liftwaffe; 7. oktober 2010 kl. 04:31.
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Du har misforstått tråden, det handler ikke om glorifisering i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Sludder. Du roser Sovjet opp i skyene:

Mange i dag tenker på Soviet Unionen som en dårlig ting, jeg vil si det faktisk er motsatt.
Vis hele sitatet...
Bare se på filmer av marsjene Soviet Unionen hadde, helt feilfrie. De viser styrken til det forente mennesket og styrken til å utrette noe.
Vis hele sitatet...
Pluss Soviet Anthem er helt feilfri, Den er helt nydelig.
Vis hele sitatet...
I tillegg har du en hammer og sigd-avatar på profilen din. Jeg finner det svært merkelig at bruken av dette symbolet er godtatt når hakekorset ikke er det. Begge er symboler brukt av diktaturer som har drept millioner av mennesker.
Sist endret av Flatulence; 7. oktober 2010 kl. 04:36.
Sitat av liftwaffe Vis innlegg
Så me har fastslått at du liker å kommunisere med annerledestenkende her på forumet,om du ikkje hadde muligheten så ville du ikkje gjort det?
Eller om du hadde fått muligheten i visshet om at du blei tatt så ville du blitt omskolert så ville du fortsatt gjort det?
Og åssen var det med andre hobbyer,har du det?

Rett til å uttale meg har eg faktisk,dette er internett og ikkje ditt sovjet der kun mennesker i visse posisjoner fikk anledning til å bruke sin stemme.
Eg kan kun gjøre meg opp ei mening om din kompetanse på området basert på dine tidligere utsagn,og basert på det så blir min konklusjon at du har skulka historietimene dine.

Men eg skal gi deg et poeng og det er ikkje lite,uten sovjet så hadde tyskeren fått holde på med faenskapet sitt enda lenger.Men og det er et stort MEN,den du vil ha som alliert i krig er ikkje nødvendigvis den du vil ha som alliert i fred,det viste sovjet med sin oppførsel i øst og mellomeuropa etter krigen.

waffe
Vis hele sitatet...
Ja, men du skjønner likevel ikke poenget med tråden/postene.
Jeg snakker bare om saken fra forskjellige perspektiver.
Hvis du hadde bedt meg fremme alle de positive sidene om Hitler hadde jeg fremmet de positive sidene om Hitler, selvom alle vet at mesteparten/mest av det han gjorde var negativt.
Det er det samme med denne tråden/Mine poster, jeg poster fra det positive perspektivet, og jeg vil ha andres meninger/ de andre perspektivene tilbake.

Se på det som en historie time, der det samler seg mer og mer info. (men siden det er et åpent forum, så får du sjekke opp faktaene som blir skrevet/postet.

Og ja, som sagt. Du har ingen mulighet til å vite om andre sine interesser/kunnskap.
Det var nettopp motsatt, det var nemlig bare der jeg gjorde innsats og gikk gjennom med bare 6're

Hvis du vil ha mitt syn på kommunismen, ikke fra det positive perspektivet.
Da syns jeg kommunismen er en god ide i teori, men i praksis ble det misbrukt (selvom mange følger også var positive)
Men igjen, Teori bra, praksis nei.

Det var "mitt" perspektiv, ikke fra det positive.
Men hvis kommunismen, hadde blitt ledet på en litt annen måte (fra "mitt" perspektiv) hadde det vært en god styreform.
Sist endret av GypsyWagon; 7. oktober 2010 kl. 04:43.
Du snakker jo bare hypotetisk! Det blir helt feil. Da kan jeg si: dersom Hitler hadde gjort noe litt annerledes, så ville han vært en kjempetype! Vi hadde elsket ham.

But no.

Kommunismen imploderte i seg selv; det er noe som rett og slett ikke kan fungere i praksis, selv om det beste eksempelet kanskje kan være Maos Kina. Se på de landene som har vært tidl. under sovjet. Har de det bra nå? Nei - de er lutfattige.
Konkretiser på hvilke måter du hadde styrt slik at sovjetunionen hadde overlevd da,intressert i å høre åssen du mener det skulle gå til.

waffe
Sitat av Taake Vis innlegg
Hvordan i alle dager kan du påstå noe så latterlig?
Et sosialistisk/kommunistisk system vil aldri kunne fungere av den simple årsak at mennesker er forskjellige. Du kan ikke tvinge folk til å mene det samme og jobbe mot en og samme sak og forvente at det skal gå lett, fint og fredelig for seg, nettopp fordi vi er forskjellige og har forskjellige mål i livet; det er derfor individet i utgangspunktet er mye, mye viktigere enn nasjonen og "folket". Dersom individene i samfunnet ikke ønsker å jobbe sammen mot noe felles vil det heller ikke kunne utrettes uten tvang fra en mektig stat, noe som aldri har fungert over noen lenger periode og heller ikke kommer til å fungere.

Bare det at noen i det hele tatt kan glorifisere et mislykket samfunnseksperiment som tok livet av mellom 25 og 60 millioner uskyldige mennesker er for meg både forkastelig og motbydelig.
Vis hele sitatet...
Exactly, var det jeg prøvde å si også.
Hvert menneske er like viktig, kan ikke si mennesket som helhet, fordi ingen mennesker har samme tankegang, aller er individuell.

Om valget ville vært ett sosialt diktatur, eller menneskehetens undergang, hadde jeg valgt det siste.
Er gale nok så strengt vi har det i samfunnet allerede, med tanke på individets mulighet til å bestemme over egen kropp og tanke...
Sitat av djxfade Vis innlegg
Exactly, var det jeg prøvde å si også.
Hvert menneske er like viktig, kan ikke si mennesket som helhet, fordi ingen mennesker har samme tankegang, aller er individuell.
Vis hele sitatet...
Skal du ta følger for hvert enkelt individ da?
6,8 milliarder forskjellige individer.
Hvis vi skal snakke om fri vilje, Fri vilje er en tapt sak uansett, et samfunn med 100 innbyggere hadde fri vilje kanskje funket men alt ellers går ikke, det vil alltid være noen som mener motsatt eller ikke er enig.
Men hva er det som gjør deg så spesiell da? hva er det som gjør at folk skal høre på deg og ikke noen andre? Selv om vi har demokrati har vi likevel ikke fri vilje.

(Fra det positive perspektivet, så ingen anklager meg igjen for glorifisering, selvom jeg er enig i mye rundt Sovjet/Kommunismen)

Sitat av davste Vis innlegg
Du snakker jo bare hypotetisk! Det blir helt feil. Da kan jeg si: dersom Hitler hadde gjort noe litt annerledes, så ville han vært en kjempetype! Vi hadde elsket ham.
Vis hele sitatet...
Ikke samme greia, har du lest alle trådene?
Men ja, hvis det hadde skjedd kunne det godt hende vi hadde elsket ham.

Men tilbake til denne tråden, Nei det handler ikke bare om det hypotetiske, det handler om de positive følgene av Sovjetunionen. Alle vet jo om de negative følgene, det er ikke så mange som vet om de positive.
Du må huske på at flere var lykkeligere under Sovjetunionen en nå.
Får bare legge til, Sovjetunionen ga alle personer gratis skole, gratis helse forsikring og tak over hodet.

Sitat av Flatulence Vis innlegg
Sludder. Du roser Sovjet opp i skyene.
Vis hele sitatet...
For det første har du bare tatt sitat utifra forskjellige poster,
og jeg vil ikke si at noen av sitatene har noe med glorifisering å gjøre.

Filmer av marsjene er ganske storslåtte, akkurat som med de kinesiske eller amerikanske, ingen glorifisering.
Hvis jeg hadde snakket om f. eks USA hadde de samme "pointene" vært med.

Ja, jeg vil si det motsatte. Folk bruker ofte argumenter (negative) som f. eks millioner som døde under andre verdenskrig.
Til en viss grad var det Sovjet gjorde under andre verdenskrig nødvendig.
Det er likevel ikke en unnskyldning til alle de millioner med uskyldige mennesker som ble drept, men til en viss grad var mye nødvendig for å stoppe tyskerne.
Må huske på at 3 millioner tyskere og allierte angrep Sovjet den 22. Juni 1941.
"For two years Soviet forces pushed the German army back into Germany"
Sovjet stengte seg selv ute fra resten av verden, i frykt om at innbyggerne skulle få vite at det var noe bedre enn kommunismen. Produkter ble produsert etter en femårsplan, ikke etter markedets svinger. Alle bøndene sine mistet gårdene sine, for dette tok staten over. Stalins arbeidsleirer (Gulag) er jo en bok i seg selv..

Kort sagt: Sovjet var et diktaturskap, der ingen hadde noe de skulle sagt (som gikk imot Stalin). Det hadde ingen betydning hvor mange som måtte lide for at flertallet skulle ha det bra. Hitler hadde samme tankegang, forresten.

Du ønsker å lete etter de positive sidene, og da anbefaler jeg deg virkelig å titte nærmere på Norge. Vi har blandingsøkonomi, som i korte trekk har tatt det beste med kommunismen og kapitalismen. Som for eksempel universal helsedekning.
Men de lagde jevlige gode jagerfly!
Jeg har i min etterpåklokskap, etter et rødt ungdomsoppgjør, gjort meg følgende tanker:

-Uten økonomiske insentiver eller konkurranse vil den generelle folkemengden ikke yte sitt beste for å produsere optimale varer og tjenester.
-Ingen har sagt at kapitalismen er perfekt. Den er bare bedre enn kommunismen.
-Da de eldre sa at kommunisme var fint på papiret, så var det faktisk bare det.
-Empati er individuelt.
-Kommunisme ville gitt lavere arbeidsledighet, men Norge har kun 3.5% pt.

George Orwell sa det veldig godt i Animal Farm: "All animals are equal, but some are more equal than others". Kommunismen er avhengig av at alle gjøre en innsats for å få hjulene til å gå rundt. I kapitalismen har man noen som drar lasset og andre som snylter (noen jobber hardt og tjener 50 millioner i året, andre går på trygd). Det gjør at velferdsstaten fungerer. Dersom alt var gratis; skole, tannlege, helse generelt, offentlig transport osv, hvor skulle vi da fått penger til slitedeler, utstyr, lønninger fra? Det er jo ingen som drives til å jobbe hardt for å tjene mye. Alle tjener likt for forskjellig arbeid. Vil du være han som er lege 16 timer i døgnet og tjener 100K eller han som er dovakt på Oslo S 8 timer om dagen og tjener 100k?

Kommunismen er og blir utopisk, og den har utspilt sin rolle. Det er ikke noe om og men. Bare se på de få kommunistregimene som er igjen i dag, og se om folka der har det bra. Les om Nord-Korea(DPRK), Cuba, Laos, Kina, Vietnam, og om hvordan de tidligere sovjetstatene har det i dag.
[quote=GypsyWagon;1848297]Skal du ta følger for hvert enkelt individ da?
6,8 milliarder forskjellige individer.
Hvis vi skal snakke om fri vilje, Fri vilje er en tapt sak uansett, et samfunn med 100 innbyggere hadde fri vilje kanskje funket men alt ellers går ikke, det vil alltid være noen som mener motsatt eller ikke er enig.
Men hva er det som gjør deg så spesiell da? hva er det som gjør at folk skal høre på deg og ikke noen andre? Selv om vi har demokrati har vi likevel ikke fri vilje.[quote]

Spør igjen... Er du HJERNEVASKET? WTF? Hvordan går det an å komme med slike påstander engang?

Vi har fri vilje i dag jo Ingen som "tvinger" deg til å ta utdanning/jobb, er ett valg man tar

Men ser du seriøst ikke hva du sier her? Hvorfor skal noen ha rett til å bestemme over andre?
Sitat av davste Vis innlegg
i frykt om at innbyggerne skulle få vite at det var noe bedre enn kommunismen.
Vis hele sitatet...
Du må huske på at ingen kommunistiske land har greid å opprettholde Det kommunistiske manifest.

Sitat av davste Vis innlegg
Kort sagt: Sovjet var et diktaturskap, der ingen hadde noe de skulle sagt (som gikk imot Stalin). Det hadde ingen betydning hvor mange som måtte lide for at flertallet skulle ha det bra. Hitler hadde samme tankegang, forresten.
Vis hele sitatet...

Ja, men dette har mye med lederen å gjøre.
Vi har ingen anelse om hvordan Sovjet hadde vært idag hvis det fortsatt hadde eksistert.
Jeg vil nok tro at hvis Sovjet hadde fortsatt eksistert hadde de utrettet mye bra, sikkert fått forsterket leder, etc. men ang det er det mitt syn og ikke begrunnet.
Ang. Stalin, han var jo ikke noen snill eller barmhjertig leder men han styrte med en stålhånd og fikk oppnådd målene de hadde, stoppet invasjon fra tyskland, mye av det han gjorde var også nødvendig for å unngå Tysk kontroll over Sovjet

I den forstand, Hitler var jo ganske smart, men mye tyder på sinnssyk,
Da flere i nær familie hadde også sinnssykdom som eks. schizofreni og paranoia.
Men på slutten av krigen var han jo sinnsyk, pluss narkovrak, pluss diverse sykdommer.
Hitler var en av de dyktigste demagogene verden noensinne har sett,
Hitler hadde jo en IQ på ca 141.

Sitat av davste Vis innlegg
Du ønsker å lete etter de positive sidene, og da anbefaler jeg deg virkelig å titte nærmere på Norge. Vi har blandingsøkonomi, som i korte trekk har tatt det beste med kommunismen og kapitalismen. Som for eksempel universal helsedekning.
Vis hele sitatet...
Ja, Bra at du skrev dette
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
rifisering, selvom jeg er enig i mye rundt Sovjet/Kommunismen)

Ja, jeg vil si det motsatte. Folk bruker ofte argumenter (negative) som f. eks millioner som døde under andre verdenskrig.
Til en viss grad var det Sovjet gjorde under andre verdenskrig nødvendig.
Det er likevel ikke en unnskyldning til alle de millioner med uskyldige mennesker som ble drept, men til en viss grad var mye nødvendig for å stoppe tyskerne.
Må huske på at 3 millioner tyskere og allierte angrep Sovjet den 22. Juni 1941.
"For two years Soviet forces pushed the German army back into Germany"
Vis hele sitatet...
Jeg tror du blander sammen de millionene av kanonføde som ble drept i krigen og de millionene lederne i Sovjet slaktet selv.
Litt latterlig sitat på bunnen der, klarte du ikke å oversette ?
Og hvilke metoder snakker du om i denne linjen ?
Til en viss grad var det Sovjet gjorde under andre verdenskrig nødvendig.

selvom jeg er enig i mye rundt Sovjet/Kommunismen)
Haha, akuratt som du skulle hatt noe valg.
Skal du ta følger for hvert enkelt individ da?
6,8 milliarder forskjellige individer.
Hvis vi skal snakke om fri vilje, Fri vilje er en tapt sak uansett, et samfunn med 100 innbyggere hadde fri vilje kanskje funket men alt ellers går ikke, det vil alltid være noen som mener motsatt eller ikke er enig.
Men hva er det som gjør deg så spesiell da? hva er det som gjør at folk skal høre på deg og ikke noen andre? Selv om vi har demokrati har vi likevel ikke fri vilje.

Sitat av djxfade Vis innlegg
Spør igjen... Er du HJERNEVASKET? WTF? Hvordan går det an å komme med slike påstander engang?
Vis hele sitatet...
Påstander, det er et faktum.
Har vi som bor i Norge fri vilje? nei, vi har et demokratisk styre som bestemmer hva vi skal gjøre eller ikke gjøre.

Sitat av djxfade Vis innlegg
Vi har fri vilje i dag jo Ingen som "tvinger" deg til å ta utdanning/jobb, er ett valg man tar
Vis hele sitatet...
Skole/utdanning er jo bare en ting, og nei man har ikke fri vilje da det gjelder det.
For det første det er obligatorisk skole i 10 år, og senere hvis man dropper ut av f. eks VGS vil det være store følger for deg resten av livet.
De fleste jobber/videre utdanninger krever at du har gjort det og det ang. skole.
Så ja ang. skole, på en måte fra VGS er det fritt, men du får likevel følger hvis du velger å ikke følge "systemet"

Sitat av djxfade Vis innlegg
Men ser du seriøst ikke hva du sier her? Hvorfor skal noen ha rett til å bestemme over andre?
Vis hele sitatet...
Ehm, jeg sier ikke hva som burde vært brukt av styreformer eller ikke. Det er personlig sak, men selvom kommunismen er strengere og mer kontrollert betyr det ikke at fri vilje til den graden vi har idag hadde vært Ikke eksisterende under et kommunistisk styre.
Sorry, men jeg kom til "hva hvis vi må bli styrt med jernhånd" og vil ikke lese mer.

Er det terrorvelde som må til, så vil jeg heller dø for å mene noe annet.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Så du tror ikke på fri tanke, og individualisme?
Vis hele sitatet...
Hvor fri kan en tanke bli?

Individualismen kan komme sterkere fram om individet blir frigitt fra betalingsmidler.
Sist endret av fxxked; 7. oktober 2010 kl. 19:32.
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Skal du ta følger for hvert enkelt individ da?
6,8 milliarder forskjellige individer.
Hvis vi skal snakke om fri vilje, Fri vilje er en tapt sak uansett, et samfunn med 100 innbyggere hadde fri vilje kanskje funket men alt ellers går ikke, det vil alltid være noen som mener motsatt eller ikke er enig.
Men hva er det som gjør deg så spesiell da? hva er det som gjør at folk skal høre på deg og ikke noen andre? Selv om vi har demokrati har vi likevel ikke fri vilje.



Påstander, det er et faktum.
Har vi som bor i Norge fri vilje? nei, vi har et demokratisk styre som bestemmer hva vi skal gjøre eller ikke gjøre.



Skole/utdanning er jo bare en ting, og nei man har ikke fri vilje da det gjelder det.
For det første det er obligatorisk skole i 10 år, og senere hvis man dropper ut av f. eks VGS vil det være store følger for deg resten av livet.
De fleste jobber/videre utdanninger krever at du har gjort det og det ang. skole.
Så ja ang. skole, på en måte fra VGS er det fritt, men du får likevel følger hvis du velger å ikke følge "systemet"



Ehm, jeg sier ikke hva som burde vært brukt av styreformer eller ikke. Det er personlig sak, men selvom kommunismen er strengere og mer kontrollert betyr det ikke at fri vilje til den graden vi har idag hadde vært Ikke eksisterende under et kommunistisk styre.
Vis hele sitatet...
Fri vilje ville blitt utryddet fortere enn du kan si "KGB". Du blir drept for å mene noe annet enn staten, er du da fri, kansje?
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Jeg tror du blander sammen de millionene av kanonføde som ble drept i krigen og de millionene lederne i Sovjet slaktet selv
Vis hele sitatet...
Nei, det ang. andre verdenskrig og millionene var rett og slett reply igjen til noen som brukte de som døde under andre verdenskrig som argument.

Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Litt latterlig sitat på bunnen der, klarte du ikke å oversette ?
Vis hele sitatet...
Latterlig sitat?
Det er faktisk et anerkjent sitat fra England i etterkrigstiden.
og oversette? et sitat er et utdrag, jeg vil ikke oversette et utdrag.

Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Og hvilke metoder snakker du om i denne linjen ?
Til en viss grad var det Sovjet gjorde under andre verdenskrig nødvendig.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk veldig mange metoder, bare å lese historie rundt Sovjetunionen under andre verdenskrig det.
Eller bare bruke google til konkrete fakta sider, Wikipedia er ikke noe å stole på.

f. eks http://www.bbc.co.uk/history/worldwa...n_war_01.shtml

Sitat av St.Vitus Vis innlegg
selvom jeg er enig i mye rundt Sovjet/Kommunismen)
Haha, akuratt som du skulle hatt noe valg.
Vis hele sitatet...
Såklart har jeg hatt noe valg, fri vilje gir meg til og med valget.
Men grunnet fakta og historie tar jeg valget å være enig i mye fra Kommunismen og/eller Sovjetunionen. ikke alt.

Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Sorry, men jeg kom til "hva hvis vi må bli styrt med jernhånd" og vil ikke lese mer.

Er det terrorvelde som må til, så vil jeg heller dø for å mene noe annet.
Vis hele sitatet...
Hva hvis vi må bli styrt med jernhånd var rent hypotetisk tanke.
No offence hvis du tok det som et "serriøst" utsagn fra meg, om at det var sånn vi måtte leve.

Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Fri vilje ville blitt utryddet fortere enn du kan si "KGB". Du blir drept for å mene noe annet enn staten, er du da fri, kansje?
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra?
Det mange trur er at i Sovjetunionen var fri vilje ikke eksisterende,
så klart var fri vilje eksisterende, akkurat samme som vi sier at vi har fri vilje.
men samtidig, har vi det? Greit vi blir ikke drept om vi går imot systemet, men det blir fengselsstraffer/følger resten av livet hvis vi ikke følger systemet
Sist endret av GypsyWagon; 7. oktober 2010 kl. 19:43.
Jeg vil si at sovjet var et bra land er en idiotisk påstand.

Joda, de hadde noen tekniske gjennombrudd da de hadde enormt flinke forskere.
Du glemmer at de aldri hadde det tekniske overtaket, ihvertfall ikkgei andre felt enn romfart fra midten av 50 til tidlig 60-tallet. Når datamaskinene våre fikk mer kraft og etter vi klarte å lage interegrerte kretser var de ferdig.

Se f.eks på Mig-23, laget i stål og med elektronikk basert på radiørør.
Våre fly var laget i avanserte legeringer med avansert elektronikk for den tiden.

Nå skal jeg ikke gå videre i teknologien, men å si de var lengre fremme enn oss er tull. Mektigere på papiret i antall. Men i virkeligheten for det meste bare malt rust.

Det du glemmer er at Stalin tidenes massemorder. Han kalte det "krig mot terror". Lokalt NKVD fikk ut kvoter med antall som skulle henrettes og antall som skulle arbeide under industrialiseringen.
Deretter ble man plukket opp ved omtrent loddtrekning.

Annet som er fantastisk er hele ideen om planøkonomi. Det fungerer ypperlig viss er i krig fordi man lett kan putte landets ressurser til å produsere tanks og granater.
Det som er litt værre er å gjette hvor mange kjøleskap man trenger, hvor mange biler og hvor andre ting for landets sivile befolkning.
Fra 70 tallet var det ti års ventetid på en bil. Samme gjaldt i øst-tyskland, hvor de også hadde brødkøer man kunne tilbringe hele dagen i.

Amerika klarte ikke bare å holde ut soviet unionen også, med fritt market og frie mennesker bygde de seg på tidlelig 1900 tallet opp til verdens største industrinasjon. De slo nazistene og hjalp oss bygge opp igjen fra ruinene etter krigen.

Samme i Asia se på de fire Asaitiske tigrene tre av dem ble eller støttet av Amerika. Siste fulgte soviet og ble ikke en kjempe før de kuttet ut marxismen og innførte stats kapitalisme.
Tapet av den kalde krigen, turen til Afganistan og Tsjernobyl ulykken, tipper jeg var avgjørende for Sovjet/Russlands tilbakesteg. I dag er Russland et mektig land.
Sovjet har aldri vært et demokrati, man blir drept så fort man kritiserer regjeringen. Sovjet er et altfor stort land med altfor mye makt, de har drept titalls millioner med mennesker, og allikevel lever en stor andel av befolkningen i fattigdom. Det er lett å tenke Russland, men Moskva og St.Petersburg, men en stor andel av landet er uten skikkelige veier, skoler og tillbud til befolkningen. Levealderen er i tillegg betydelig lavere og går i minus.

Det er min mening.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Kramer Vis innlegg
Sovjet har aldri vært et demokrati, man blir drept så fort man kritiserer regjeringen. Sovjet er et altfor stort land med altfor mye makt, de har drept titalls millioner med mennesker, og allikevel lever en stor andel av befolkningen i fattigdom. Det er lett å tenke Russland, men Moskva og St.Petersburg, men en stor andel av landet er uten skikkelige veier, skoler og tillbud til befolkningen. Levealderen er i tillegg betydelig lavere og går i minus.
Vis hele sitatet...
Eh. Du har vel fått med deg at Sovjetunionen kollapset i 1991?
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Til en viss grad var det Sovjet gjorde under andre verdenskrig nødvendig.
Det er likevel ikke en unnskyldning til alle de millioner med uskyldige mennesker som ble drept, men til en viss grad var mye nødvendig for å stoppe tyskerne.
Må huske på at 3 millioner tyskere og allierte angrep Sovjet den 22. Juni 1941.
"For two years Soviet forces pushed the German army back into Germany"
Vis hele sitatet...
Du snakker så mye om liv som gikk tapt i krigen. Men er du klar over at det i Sovjet også har gått mange liv utenom krigen?
Hørt om gulag? Det kan jo sammenlignes med Hitlers konsentrasjonsleirer.
Stalin var nok ikke en helt god gutt han heller..
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Du snakker så mye om liv som gikk tapt i krigen. Men er du klar over at det i Sovjet også har gått mange liv utenom krigen?
Hørt om gulag? Det kan jo sammenlignes med Hitlers konsentrasjonsleirer.
Stalin var nok ikke en helt god gutt han heller..
Vis hele sitatet...
Hei, ja merket det ble mye snakk om det.
Ja, det var mange liv som gikk tapt utenom krigen, og det var jo Sovjet sin feil, ingen tvil.
Men det er jo pga lederen, ikke styreformen.
Bare se på George W. Bush, mange liv gikk tapt under hans "Styre" også.
Dette er en thread om Sovjet da, litt feil å snakke om styreformer da. Men på en måte ikke
Men for de som sier kommunismen er feil eller en dårlig styreform. Ser du ikke selv at det kan bli feil da det er så mange aspekter som må tas hensyn til.

NB* Hypotese.
Hvis f. eks Sovjet/ annet land med kommunist styre hadde hatt en leder som Obama, trur du ikke det hadde vært en mye bedre levemåte da?
Du ser jo forskjellen allerede på USA fra Bush gikk av.
Vill dere høre noen vitser om sovjet i fra 70-80-tallet?
Uansett her er noen.

En amerikansk, en polsk og en sovjetisk hund drev å diskuterte.
Den amerikanske sa: Vell, du bare sitter der og bjeffer litt. Viss ikke det virker så så bjeffer du litt til så før eller side kommer det noen å gir deg litt kjøtt.
Den polske hunden svarte: Hva er kjøtt?
Den sovjetiske: Hva er bjeffe?

En sovjeter var å skulle kjøpe seg ny bil, da papirene var signert sa selgeren. Ja, da kan du komme igjen om ti år.
Morgen eller ettermiddag svarte kjøperen?
Det er ti år til, av hvilken betydning er det om det er morgen eller kveld?
Kjøperen: Vell, rørleggeren kommer om morgenen.

En høyt i partiet var å inspiserte enn kollektivt jordbruk da han stoppet en arbeider og sa:
Si meg hvordan er avlingene?
Arbeider: Åååh kjære kammerat kommiser, avlingene er fantastisk. Jeg har aldri sett bedre.
Partimedlem:Potetene? Hvordan er potetene?
Arbeider:Ååh, potetene er helt fantastisk. Viss tok alle potetene å stablet dem ville stabelen vært så høy at de ville nådd helt opp til Guds rike.
Partimedlem: Dette er Sovjetunionen, det er ingen Gud.
Arbeider: Vell, det er helt greit. For er ingen poteter.
Sitat av InTrance Vis innlegg
Vill dere høre noen vitser om sovjet i fra 70-80-tallet?
Uansett her er noen.

En amerikansk, en polsk og en sovjetisk hund drev å diskuterte.
Den amerikanske sa: Vell, du bare sitter der og bjeffer litt. Viss ikke det virker så så bjeffer du litt til så før eller side kommer det noen å gir deg litt kjøtt.
Den polske hunden svarte: Hva er kjøtt?
Den sovjetiske: Hva er bjeffe?

En sovjeter var å skulle kjøpe seg ny bil, da papirene var signert sa selgeren. Ja, da kan du komme igjen om ti år.
Morgen eller ettermiddag svarte kjøperen?
Det er ti år til, av hvilken betydning er det om det er morgen eller kveld?
Kjøperen: Vell, rørleggeren kommer om morgenen.

En høyt i partiet var å inspiserte enn kollektivt jordbruk da han stoppet en arbeider og sa:
Si meg hvordan er avlingene?
Arbeider: Åååh kjære kammerat kommiser, avlingene er fantastisk. Jeg har aldri sett bedre.
Partimedlem:Potetene? Hvordan er potetene?
Arbeider:Ååh, potetene er helt fantastisk. Viss tok alle potetene å stablet dem ville stabelen vært så høy at de ville nådd helt opp til Guds rike.
Partimedlem: Dette er Sovjetunionen, det er ingen Gud.
Arbeider: Vell, det er helt greit. For er ingen poteter.
Vis hele sitatet...

Jaja, Mobb en av tidenes største makter.
Og selv om vi her i Norden sitter å diskuterer Sovjet, (mesteparten er mot Sovjet/kommunismen)
Må dere ikke glemme at de som bodde der under Sovjet, savner Sovjet og Kommunismen og fleste parten hadde det bedre i Sovjet en i Russland i dag,
Og en stor del av den østeuropeiske verden/Russland vil ha Sovjet tilbake.
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Hei, ja merket det ble mye snakk om det.
Ja, det var mange liv som gikk tapt utenom krigen, og det var jo Sovjet sin feil, ingen tvil.
Men det er jo pga lederen, ikke styreformen.
Bare se på George W. Bush, mange liv gikk tapt under hans "Styre" også.
Dette er en thread om Sovjet da, litt feil å snakke om styreformer da. Men på en måte ikke
Men for de som sier kommunismen er feil eller en dårlig styreform. Ser du ikke selv at det kan bli feil da det er så mange aspekter som må tas hensyn til.

NB* Hypotese.
Hvis f. eks Sovjet/ annet land med kommunist styre hadde hatt en leder som Obama, trur du ikke det hadde vært en mye bedre levemåte da?
Du ser jo forskjellen allerede på USA fra Bush gikk av.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett at Stalin var den som hadde skylden i at mange liv gikk tapt ingen tvil om at den mannen var helt jævlig. Men mange ble likvidert under Lenin også.
Viss sovjet hadde vært så bra, så hadde de ikke bura folk inne bak grensen. Problemet hadde vel vært som i vestlige land at for mange ville komme?

Hvilke store forskjeller ser du etter Obama kom? For oss i andre land er det vel kanskje at vi tviler på at det kommer enda en krig snart. Men folket der borte hater ham.
Kommunismen gir ikke så mye valg. Obama kunne ikke gjort noe på mangelen på vaskemaskiner eller bildeler. Systemet gjorde det ganske umulig. Isåfall måtte hele kalde-krigen vært avblåst, noe som var vanskelig da Sovjet ikke lå skjul på at de ville spre sin revolusjon samme hvor uvillig befolkningen i var.

Spør bare Tsjekkoslovakia,Ungarn eller Jugoslavia. Sovjet godtok ikke at folk ville prøve revolusjon på sin egen måte.
Se bare Tito`s Jugoslavia eller Mao`s Kina.
Sitat av InTrance Vis innlegg
Jeg vil si at sovjet var et bra land er en idiotisk påstand.

Joda, de hadde noen tekniske gjennombrudd da de hadde enormt flinke forskere.
Du glemmer at de aldri hadde det tekniske overtaket, ihvertfall ikkgei andre felt enn romfart fra midten av 50 til tidlig 60-tallet. Når datamaskinene våre fikk mer kraft og etter vi klarte å lage interegrerte kretser var de ferdig.

Se f.eks på Mig-23, laget i stål og med elektronikk basert på radiørør.
Våre fly var laget i avanserte legeringer med avansert elektronikk for den tiden.

Nå skal jeg ikke gå videre i teknologien, men å si de var lengre fremme enn oss er tull. Mektigere på papiret i antall. Men i virkeligheten for det meste bare malt rust.

Det du glemmer er at Stalin tidenes massemorder. Han kalte det "krig mot terror". Lokalt NKVD fikk ut kvoter med antall som skulle henrettes og antall som skulle arbeide under industrialiseringen.
Deretter ble man plukket opp ved omtrent loddtrekning.

Annet som er fantastisk er hele ideen om planøkonomi. Det fungerer ypperlig viss er i krig fordi man lett kan putte landets ressurser til å produsere tanks og granater.
Det som er litt værre er å gjette hvor mange kjøleskap man trenger, hvor mange biler og hvor andre ting for landets sivile befolkning.
Fra 70 tallet var det ti års ventetid på en bil. Samme gjaldt i øst-tyskland, hvor de også hadde brødkøer man kunne tilbringe hele dagen i.

Amerika klarte ikke bare å holde ut soviet unionen også, med fritt market og frie mennesker bygde de seg på tidlelig 1900 tallet opp til verdens største industrinasjon. De slo nazistene og hjalp oss bygge opp igjen fra ruinene etter krigen.

Samme i Asia se på de fire Asaitiske tigrene tre av dem ble eller støttet av Amerika. Siste fulgte soviet og ble ikke en kjempe før de kuttet ut marxismen og innførte stats kapitalisme.
Vis hele sitatet...
Velidg godt sagt fra ein som ikkje har skulka historietimene sine!

KP te deg!

waffe
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Jaja, Mobb en av tidenes største makter.
Og selv om vi her i Norden sitter å diskuterer Sovjet, (mesteparten er mot Sovjet/kommunismen)
Må dere ikke glemme at de som bodde der under Sovjet, savner Sovjet og Kommunismen og fleste parten hadde det bedre i Sovjet en i Russland i dag,
Og en stor del av den østeuropeiske verden/Russland vil ha Sovjet tilbake.
Vis hele sitatet...
Jeg er faktisk en stor fan av Russiske og Sovjetiske våpen. Designet på mye er fantastisk, og de fikk til fantastisk mye med begrensete ressurser og kvalitets kontroll.

De klarte ikke engang designe en skikkelig bil selv(lada var i hovedsak et resultat av sammarbeid med Fiat), men det klarte å lage råe fly,missiler,ubåter,rifler og helikopter.

Men til hvilken pris? Folk hadde det forferdelig systemet var for byråkratisk og tungvindt for å ha livets rett.
Nå vet jeg ikke om du har fått med deg at alle i øst-europa gikk fra et system hvor alt var garantert til nærmest høyre ekstrem råtass kapitalisme.

Og dette har klart vært smertefullt, det er vel ikke et land hvor dette ikke har gjort at BNP ikke har økt fra 90 til 2000 tallet?

Med rett politikk så kan de landene klare seg bra, se på Tsjekkia. Landet har en enorm industri base i forhold til størrelsen. Store fabrikker og idag er levestandarden betydelig høyere enn på 80-tallet.

Skoda var et skjellsord da jeg var liten, nå er Skoda gode biler. Ukrania har også muligheten til å bli store eksportører, enormt fruktbart,vell utdannete folk og fabrikker og kapasitet til å produsere vaskemaskiner og hva det skal være.
Problemet er at vi vesten og EU spessielt er flinkere å sette landet i gjeld ved hjelp av u-hjelp enn å faktisk handle med dem skikkelig.
Du kan spørre folk i nord korea om hva de synes, nord korea er nærmeste du kommer stalins russland.
Cuba er nærmeste du kommer hvordan Tsjekkia var.
Jeg er selv kommunist (litt alla Kina)

Jeg mener at de burde være litt som sånn i Soviet.

1. Alle hadde jobb, du kunne la være å jobbe, MEN da ville du ikke fått noe i gjengjeld.
2. Det er INGEN klasseskille
3. Folk som Petter Stordalen kan ikke sitte på alle de millionene og milliardene han har. Men at de kan fordeles utover folket og at det meste blir statens, (Vet at det å være kommunist i Norge hjelper lite, Norge er jo NESTEN kommunistisk)

Tenk på Kinas økonomiske makt?

Litt merkelig, men jeg er faktisk Katolikk, og jeg mener att det bør være fri vilje innen religion

"Religion er som opium for folket" - Stalin


"Soviet var skikkelig bra" Men hva med at de bombet Gdansk sønder og sammen bare for å få Tyskerene ut (Hva skulle de ellers gjort, jeg veit... dårlig sikt under bombing....)

De sørget for at 20 000 folk flyttet eller døde (sivile altså)

http://histmag.org/grafika/articles/drogisci/warszawa2_I1945_min_650x536.jpg

"vi skal produsere 200 000 jernkjeler som skal koste 50,- men å lage de koster 140, -" Litt sånn var det

Soviet var ikke så dårlig, tenkt på tilbudene de hadde. Gratis skole og helsevesen

God natt

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/Mikhail_Gorbachev_1987.jpg

In Soviet Russia Bikes ride YOU
Sitat av InTrance Vis innlegg
Isåfall måtte hele kalde-krigen vært avblåst, noe som var vanskelig da Sovjet ikke lå skjul på at de ville spre sin revolusjon samme hvor uvillig befolkningen i var.
Vis hele sitatet...
Så du trur den kalde krigen hadde fortsatt funnet plass hvis Sovjet ikke hadde "kollapset"?

Nå i år 2010, hadde den Kalde Krigen eksistert fortsatt?
Med litt annen innlands politikk og utenlands politikk.

Du kom med ganske bra posts
Hvis du kunne "styrt" et kommunistisk land, eller vært med på å forme det, hva ville du gjort for å stoppe feilene/manglene ?

Ville du lagd et sikrere system for folket ang. innsetting av ny leder?

Handels politikk, som f. eks biler, olje, etc?
Rain man: Kina er ikke kommunister i noe annet enn navnet. Det er statskapitalisme de har der. Nå er ikke ting som utdanning osv gratis lengre. Gratis er det ikke i noen land, i de landene vi sier det er gratis deler bare alle samen regningen.
1) Er mye å si om velferdsstaten, men så lenge det er en god grunn til at folk ikke jobber synes ikke jeg vi skal gi dem sultedøden eller putte byrden på over en familie som ikke har ressurser.

2) Kina er klasseløst bare i navnet. På togene f.eks er det forskjellige kupèer, og noen har mystisk nok mykere seter og koster mer. Bøndene behandles også som dritt og når de kommer til byen blir de for å jobbe får de en jobb i en fabrikk uten vinduer eller pauser hvor de blir utbrent og deretter dumpes.

3)Så du synes det er greit at staten kommer å stjeler tingene dine? Du trenger ikke det store huset, der kan 10 studenter bo i kollektiv og slike som deg gjør at det er mangel på hybler.
Så vi tar det fra deg og gir deg et rottereir i kompensasjon.

Kjære deg stordalen har jobbet LANGE timer og har nok slitt helsa av seg til tider for å komme der han er, det tyveri viss staten skulle konfiskert det for å dele det ut til folket som ikke har gjort noe for å få ham der.
Hvor mange arbeidsplasser har han ikke skapt? Han betaler mer i skatt årlig enn du,dine fremtidige barn og barnebarn kanskje vil gjennom hele livet.
Så vil du straffe ham for det?

Er enig med deg at fri vilje er viktig. Ingen må tvinges til å leve etter religiøse regler. Men vi skal ikke nekte folk det heller.
Men nå har det vist seg at fri vilje og kommunisme er to forskjellige poler.

Angående når krigen nådde tyskland var de allierte nok så hevntørste etter Tysklands aggresjon at de ikke lengre lekte med silkehansker.
Se på USAF og RAF sin bombing av Dredsen.