Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  264 26820
Jeg ser faktisk ikke noe poeng i å motarbeide allerede eksisterende lover i et samfunn som faktisk behandler oss såpass bra som det gjør. Her får vi gratis skolegang, billig utdannelse, vi er sikra trygd, pensjon osv. Hvorfor skal da enkelte faktisk gå inn for å bryte lover vedrørende kjøp og salg av narkotika?Har samfunnet gjort dere noe galt?
Sitat av L0rdMeL
Jeg ser faktisk ikke noe poeng i å motarbeide allerede eksisterende lover i et samfunn som faktisk behandler oss såpass bra som det gjør. Her får vi gratis skolegang, billig utdannelse, vi er sikra trygd, pensjon osv. Hvorfor skal da enkelte faktisk gå inn for å bryte lover vedrørende kjøp og salg av narkotika?Har samfunnet gjort dere noe galt?
Vis hele sitatet...
Herrejemini. Hvis folk alltid skulle føye seg etter de eksisterende lovene i samfunnet, hadde vi aldri fått utvikling. Hvorfor skulle de homofile i Norge gå inn for å bryte lovene, når de blei tatt så godt vare på av samfunnet? Hvorfor skulle de svarte i USA på 60-tallet gå inn for å bryte lovene, når segregeringa fungerte så bra?

Jeg har allerede gitt deg en haug med grunner til at den eksisterende narkotikalovgivninga er ineffektiv, ressurssløsende, stigmatiserende og fungerer mot sin hensikt. Jeg har ingen problemer med å bryte en lov jeg ser på som unødvendig og urettferdig, og jeg har heller ingen problemer med å jobbe for at denne loven skal endres.
Sist endret av forever_k; 17. februar 2006 kl. 17:31.
Det er forskjell på å jobbe imot at en lov skal forandres, og å bryte den.
Du kan ha så mange gode argumenter for at en lov burde forandres, men det gir deg ikke rett til å bryte den.
Ta alle rasistene, de er imot rasismeparagrafen, som hindrer at de får si rasistiske utsagn i aviser og lignende. Skal de nå få lov til å bryte den?
Narkotikalovgivninga er ressursløsende, stigmatiserende og fungerer mot sin hensikt. Ja. Men den kan forandres på uten en fullstendig legalisering, for som jeg har påpekt, det er en grunn til at man i Frankrike og Spania hvor lovgivningen er svakere at ca. 15-20% av den yngre befolkningen røyker, imot 10% i Norge. Det er selvfølgelig et kulturelt hensyn å ta her, men allikevel.
Samfunnet må forandres før en eventuell legalisering kan skje. Jeg ønsker ikke at et eneste rusmiddel skal være lovlig så lenge vi har mennesker med store rusproblemer i samfunnet, som faktisk ødelegger det andre prøver å lage. Samfunnet er til for alle, ja. Men det betyr ikke at dere skal få gjøre som dere vil.
Jeg håper virkelig du ser forskjellen på noen som oppfordrer til vold mot folkegrupper og noen som bruker et rusmiddel. Uansett har dette lite med saken å gjøre, og jeg har ikke tenkt å ofre ett ord til på å svare på personangrep.

Du har påpekt at det røykes mer i Frankrike og Spania, men du har ikke sannsynliggjort en årsakssammenheng mellom liberal lovgivning og høyt forbruk. Hvis du prøver å gjøre det, får du store problemer med å bortforklare det skyhøye forbruket i USA (over 30%), som har svært streng lovgivning, og det minimale forbruket i Portugal (8%), som har svært liberal lovgivning.

Så du er også for kriminalisering av alkohol og tobakk? Å tro at vi noensinne kommer til å utrydde rusmisbruk, er dessverre grenseløst naivt.

For øvrig mener jeg ikke at vi skal legalisere over natta. Det kommer uansett ikke til å skje; sannsynligvis vil vi først få se ei gradvis avkriminalisering. Men jeg støtter legalisering som et endelig mål.
Sist endret av forever_k; 17. februar 2006 kl. 18:38.
Begge handlingene bryter en lov, men selvfølgelig ser jeg forskjell i alvorligheten. Og som jeg påpekte i forrige post, er det en vesentlig forskjell på å bryte en lov, og å prøve på å forandre.
Hvis alle skulle bryte lover de var uenige om, ville vi fort fått lovløse tilstander, som ikke villle gagne noen.

Du må ikke glemme at jeg sa vi ikke måtte glemme kulturelle forskjeller, og derfor synes ikke jeg heller det er et argument. Men samtidig er ikke høy bruk i et land med streng lovgivning noen grunn for legalisering heller
Jeg er ikke for kriminalisering av noe, men er heller ikke imot det, hvis du klarer å se forskjellen? Bare mener at vi burde få kontroll over problemene. Tobakk er et helseproblem, og påvirker ikke staten på samme måte som for eksempel alkoholmisbruk eller narkotikamisbruk. (Selv om en kan hevde at røykepausene stjeler viktig arbeidstid).

Håper ikke du tror jeg er såpass "grenseløs naiv" at jeg tror vi kan utrydde rusmisbruk, men mener at det finnes bedre løsninger enn de vi har nå, og de dere kommer med.
Jeg ser at vi er enige om at noe må endres. Hvis du klarer å komme opp med ei løsning som verken innebærer kriminalisering eller regulering, fortjener du en Nobel-pris.
Sitat av L0rdMeL
Samfunnet må forandres før en eventuell legalisering kan skje. Jeg ønsker ikke at et eneste rusmiddel skal være lovlig så lenge vi har mennesker med store rusproblemer i samfunnet, som faktisk ødelegger det andre prøver å lage. Samfunnet er til for alle, ja. Men det betyr ikke at dere skal få gjøre som dere vil.
Vis hele sitatet...
Samfunnet er til for alle ja, og nei, det betyr heller ikke at vi kan gjøre alt vi vil uten konsekvenser, men jeg har derimot problemer med å forstå hvorfor noen i det hele tatt kan være så frekke å forby meg å røyke hasj, da dette ikke skader noen andre enn muligens megselv.

Tror heller ikke du, L0rdMeL, skjønner at personer med rusproblemer i samfunnet vil få tak på dopet sitt uavhengig om dette dopet er legalisert, avkriminalisert eller ulovlig. Denne politikken fungerte kanskje for flerfoldige år tilbake, men hvis ikke du har lagt merke til det så stiger bare narkotikabruken i Norge, år etter år. Merkelig det der... Kanskje vi ikke er noen "puppets" lengre som er livredde for lovens lange arm, kanskje straffenivået ikke er så usansynlig høyt nå som det var tidligere? Så folk driter i hva du, jensemann og mannen i gata mener, de tenker på segselv og sine behov, og tenker selvfølgelig ikke på den 1000 lappen de KANSKJE kan få i bot HVIS de skulle komme til å bli tatt når de røyker jointen sin.

Nei, man kan IKKE tvinge noen til å kutte ut slikt bare ved et forbud... Synd at det finnes så utrolig mange naive personer som ennå ikke har innsett dette etter ett halvt århundre med forbud. Ikke har bruket av narkotika gått ned heller, men tvertimot, narkotikaen blomstrer som aldri før og legger masse penger i kassa til f.eks våpen- og menneskehandel og prostitusjon.
Bare så du er klar over det, antall ungdommer som har røyket hasj synker år for år.
Det var en stigning fra 1990 til 2000 fra 16% til 28% angående cannabisrøyking, men har de siste 5 årene gått ned til 20%, så narkotikabruken i Norge minker. Jfr: http://www.sirus.no/cwobjekter/RiN_2005_norsk.pdf
Du burde nok sjekke kildene dine litt bedre, og ikke bare lese på www.normal.no

Angående det at du kan bryte en lov hvis det ikke plager noen. Så hvis du er flink til å kjøre bil skal du få lov til å kjøre alt for fort?
Sitat av L0rdMeL
Angående det at du kan bryte en lov hvis det ikke plager noen. Så hvis du er flink til å kjøre bil skal du få lov til å kjøre alt for fort?
Vis hele sitatet...
Nei, det er en helt annen sak. Da risikerer du å skade noen andre, og i tillegg utøves det på andres eindom (vei). Før var det forbudt med homofili, enda det ikke skadet noen at to menn koste seg med hverandres tarmer i sitt eget hus. Det rettferdiggjør ikke loven.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Han sier da virkelig ikke dét, gjør han vel L0rdMeL? At en skal få lov til å kjøre fort, bare fordi en er dyktig. Men folk kjører jo fort allikevel, tilsynelatende uten å bry seg nevneverdig om en eventuell straff før de faktisk blir tatt. Og mange blir jo tatt, fordi det faktisk er en mye større og viktigere prioritering å passe på at folk kjører i et nivå som sømmer seg for veiene våre, enn å sjekke at ikke naboen røyker hasj.
Dårlig eksempel kanskje;
Men! Det at en lov er urettferdig rettferdiggjører ikke brudd på den. Det som er hele poenget med å leve i en rettsstat. Vi kan foreslå nye lover, endre på gamle, beholde gamle osv, men vi kan ikke bryte lover etter eget godtbefinnende. Hvis ikke ville rettstaten bryte sammen.
Dere som ønsker legalisering kan for eksempel stemme på miljøpartiet de grønne under valget. Hvis de får mange nok stemmer blir det kanskje avkriminalisering.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Men det er klart det skal legaliseres!

Synes man ikke det skal legaliseres, så betyr det at man ikke har hørt rette argumentet, og sånn er det bare. Finnes ikke en subjektiv mening rundt narkotikapolitikk. Politikken er feilslått, fordi den er ugjennomførbar og direkte skadelig på brukerne og samfunnet forøvrig.

Legalisering betyr kontroll. Du får den største brukergruppen av ulovlige rusmidler (ca. 70%) bort fra det svarte markdet, så rekrutteringsgrunnlaget forsvinner, da de fleste prøver cannabis først. I Nederland har rekrutteringen så godt som stoppet helt opp etter at de gjorde salg lovlig over disk for 30 år siden. Gjennomsnittsalderen er på over 50 år, og de sier at de nesten ikke har unge heroinmisbrukere lengere. De takker kontrolleringen av cannabis for dét.

Bruken vil kanskje øke, men det kan komme av flere grunner. I dag er nok statestikken over brukere i norge (1/3 av den voksne befolkningen) veldig mørke tall. Folk tørr rett og slett ikke å svare på spørreundersøkelser over telefon f.eks. Legalisering fører til normalisering, og tallene vil mest sannsynligvis øke litt. I Nederland gikk bruken ned med hele 40% for de under 18 år, noe som tydelig viser at aldersgrense har en enorm effekt sånn sett.

Dette er en brøkdel av argumentene for en legalisering. Det finnes ikke ett argument for videre kriminalisering som ikke kan tilbakevises med forskning, statestikk eller sunn fornuft med en dose logikk.

Legaliser. Nå.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Jeg er helt enig med tomiz. Selv var jeg veldig skeptisk til legalisering av cannabis, men det var før jeg fikk vite noe om stoffet og skadevirkningene i forhold til for eksempel alkohol og tobakk.

Er det noen politiske partier som er for legalisering av cannabis?
Det er nå ett.. Husker ikke helt hva de heter.. Men jeg vil tro det var det liberale folkepartiet eller no.. Kansje noen andre også vet noe her.. De har også en hjemmeside.. søk litt rundt.. Google er din venn..

Dog er dette partiet på størrelse medRød valgallianse og kystpartiet o.l

Fant adressen: www.stemdlf.no
Sist endret av MysterialPhysco; 8. mars 2006 kl. 09:20.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Hm. Helt ærlig tror jeg de store partiene kunne vunnet en del stemmer fra ungdommen ved å føre en politikk for legalisering. Det som kan "backfire" på partiene er at folk tenker: "omg, nei kreizi shit det der azz. get a grip lzm" uten å vite noe om cannabis i det hele tatt.

Jeg tror det kunne gått dersom partiene informerte godt og grundig om stoffet, virkninger og hvilke effekter legalisering for eksempel har hatt i Nederland.

Tror jeg joiner FpU og legger frem forslaget mitt for dem

Edit1: Btw, DLF er helt ko-ko da. De mener at man skal legalisere all narkotika. Gler meg til den dagen de får makta. Da tror jeg vi kan vinke farvel til alt som heter nasjonalkultur her i landet. Helvetes liberalister!
Sist endret av thomasf; 8. mars 2006 kl. 10:17.
Proxick; MysterialPhysco; Miljøpartiet de grønne; www.gronne.no er for legalisering/avkriminalisering og en del annet snæcks.

tomiz: Litt statistikk, hva regner du som den voksne befolkningen? 20-30? feil. Du må ta med de helt opp til 60-70 år. Og derfor må du regne med at max 10% av røyket, kanskje færre.
21% av befolkningen i oslo mellom 15 og 20 år har røyket. Det var høyere for 5 år siden.
Du sier at de som ikke er for legalisering ikke har hørt de rette argumentene, det mener jeg er ganske sofistisk av deg å si, for du har enda ikke kommet med et godt argument for legalisering, som hvertfall jeg er enig i. Jeg er imot dagens ordning, men også imot den du er for.
Nederland er ofte brukt i slike sammenhenger, men det vi ikke må glemme av er at Nederland er et land med lang historie hvor rusmisbruket er generelt mer kontrollert, og frihet har vært viktigere, for eksempel måtte forfattere på 15-1600 tallet som kritiserte kirka gi ut bøkene i nederland for å unngå straffeforfølgelse.
Ruskulturen i Norge er av en helt annen art enn den i Europa ellers, og derfor vil ikke samme regelverk fungere her.

Proxick: Partier ville nok heller tapt stemmer hvis de gjorde det, siden ungdommen ikke er alle som stemmer her i landet.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av L0rdMeL
Proxick: Partier ville nok heller tapt stemmer hvis de gjorde det, siden ungdommen ikke er alle som stemmer her i landet.
Vis hele sitatet...

Jeg forstår jo også det, derfor nevnte jeg at det kan "backfire". Nå har jeg lest om cannabis en del, og er ganske overrasket over at det ikke har blitt legalisert før. Jeg har hørt mange argumenter mot legalisering av cannabis, men har alltid hørt bedre argumenter for legalisering. I mine øyne så gjenstår det bare å presentere et seriøst forslag for hvem enn som driver med lover og shit her i landet.

Jeg tror jeg/vi/de kunne klart å overtalt store deler av befolkningen ved å legge frem nok fakta og tall
Du må huske at argumentene du har lest for cannabis ofte har vært på sider slik som www.normal.no og lignende, mens argumentene mot har vært på sider som www.umn.no.
Dette er to politiske organisasjoner som begge vil fremme sin sak, og derfor har en tendens til å fremstille fakta slik at de støtter opp mot sin sak, og ikke motsatt. Høyst sannsynligvis er sannheten et sted midt i mellom disse to ytterpunktene.
Du sier du alltid har hørt bedre argumenter for, noe jeg vil påstå er fordi du selv er for, og da enkelt ser de argumentene som bedre siden de støtter din sak, men jeg ser heller ikke bort ifra at argumentene mot overdriver en del, slik at ingen hører på dem. Men som jeg påpekte i en annen tråd her, så er det en del negative sider ved cannabis som også burde fåes frem, men ikke på den måten UMN fremstiller disse fakta.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av L0rdMeL
Nederland er ofte brukt i slike sammenhenger, men det vi ikke må glemme av er at Nederland er et land med lang historie hvor rusmisbruket er generelt mer kontrollert, og frihet har vært viktigere, for eksempel måtte forfattere på 15-1600 tallet som kritiserte kirka gi ut bøkene i nederland for å unngå straffeforfølgelse.
Ruskulturen i Norge er av en helt annen art enn den i Europa ellers, og derfor vil ikke samme regelverk fungere her.
Vis hele sitatet...
Hvordan VET du at det ikke ville ha fungert her? Du stiller deg i en ganske høy posisjon med en så stor påstand som det, jobber du innen sosialantropologi e.l.? har du lengre erfaring innen sosiologi og samfunns analyser?

Det du gjør her er like ille som de "dårlige" argumentene du klager over at folk kommer med. En mer liberal narkotikapolitikk har aldri blitt prøvd ut i norge enda.

Vi kan jo sammenligne england her istedet, de har tilnærmet ganske lik ruskultur, ungdommer slenger seg ut på byen for å drikke seg fra sans og samling.
Ellers er vel de eldre mer liberal mot alkohol der enn vi er. (øl i lunsjpause osv..)
De har deklassifisert cannabis, til en laveste klassen (C, der sovepiller osv ligger),
og de har ganske mange positive ting å si, f.eks siden politiet bare skriver et forelegg der og da og konfiskerer sakene, så slipper de å kaste bort tid på papirarbeid, rulleblad osv..

De har fått prioritere mer alvorlige saker (blind vold, mord, m.m.) istedet for å skremme vettet av uskyldige ungdommer som ekspirimenterer (for det er faktisk det de fleste gjør, tester cannabis noen ganger i ungdomstiden).
Den dommedagsteorien alle anti-liberalister har om at alle kommer til å ruse seg og samfunnet kommer sakte men sikkert til å brenne i hælvettet ser bare rett slett ikke ut til å skje..
Dodecha: Må innrømme at min eneste sosialantroprologiske erfaring er 3SK-B på vgs :P filosofi er mer min greie på universitetet.
For å finne andre land vi kan sammenlignes med isteden for nederland eller england.
Vi kan sammenlignes med Finnland, hvor dem for ikke lenge siden senket alkoholprisene for å unngå smuglersprit, og som resultat av dette økte skadeomfanget betraktelig.

Men heller ikke det vil gjelde Norge, siden vi igjen er annerledes enn Finnland. Ethvert land må ha den politikken og lovverket som passer landet best.

En mer liberal ruspolitikk er jeg for, men ikke i den grad som den vi finner i nederland. Jeg er for frihet, men frihet under ansvar, og i samarbeid med fellesskapet. Hvis alle gjør som de vil stagnerer samfunnet, det må være en viss kontroll.
Tror ikke alle blir å ruse seg uhemmet, men mener at en slik overgang mot en liberalistisk narkotikapolitikk må skje sakte, ikke ved plutselige overganger, noe som skjer allerede.
Vi ser jo hva som skjer når en bare plutselig innfører Demokrati og kapitalisme i et diktatur(j.fr Russland); gikk ganske skeis.


Og stilte meg vel i en ganske høy posisjon som var helt unødvendig, kunne vært litt vagere i formuleringene mine, MEN; kan vel omformulere meg, vi har en annen ruskultur, og derfor vil det KANSKJE ikke fungere like bra
Sitat av Proxick
Jeg er helt enig med tomiz. Selv var jeg veldig skeptisk til legalisering av cannabis, men det var før jeg fikk vite noe om stoffet og skadevirkningene i forhold til for eksempel alkohol og tobakk.

Er det noen politiske partier som er for legalisering av cannabis?
Vis hele sitatet...

Tror det er noen i milijøpartiet de Grønne som er for legalisering.. men er ikke helt sikker
Sitat av Schizoma
Det er mange hallucinogener som er lovlig som f.eks: "Salvia Divinorum" Hawaiian baby woodrose og Morning Glory. Plus at man kan kjøpe Muskat-nøtt på butikken som også er et Psychedilkum. Bare til å velge!

Bare en liten opplysning!
Vis hele sitatet...

det med muskat-nøtt? var det sant? og hvordan i h... skal det funke og "spises"?
Sitat av L0rdMeL
Proxick; MysterialPhysco; Miljøpartiet de grønne; www.gronne.no er for legalisering/avkriminalisering og en del annet snæcks.
Vis hele sitatet...
De Grønne går ikke inn for å legalisere hasj eller marihuana, men vi mener det er riktig å gjenoppta dyrkling av hamp til andre formål i Norge, slik det allerede har skjedd i mange andre land .
Vis hele sitatet...
http://valg.gronne.no/
jah:
Kanskje de har glemt å oppdatere programmet sitt; men her kommer det:
Sitat av http://valg.gronne.no/program/kapittel6.html#rus
Andre rusmidler.
Det er ikke kriminelt å røyke seg til lungekreft, spise seg ufør eller drikke seg til alkoholiker. Det bør heller ikke være kriminelt å ruse seg eller bryte ned sin egen kropp og psyke med andre midler. En eventuell legalisering av andre rusmidler, som f.eks. cannabis må i tilfelle skje som et ledd i et internasjonalt samarbeide.

De grønne mener det er feil å straffe dem som gjør skade på seg selv gjennom misbruk av medikamenter eller illegale preparater. Misbruk av rusmidler kan ikke fjernes med bøter eller fengsel. Derimot må innføring og salg være straffbart.
Vis hele sitatet...
Sitat av L0rdMeL
tomiz: Litt statistikk, hva regner du som den voksne befolkningen? 20-30? feil. Du må ta med de helt opp til 60-70 år. Og derfor må du regne med at max 10% av røyket, kanskje færre.
21% av befolkningen i oslo mellom 15 og 20 år har røyket. Det var høyere for 5 år siden.
Du sier at de som ikke er for legalisering ikke har hørt de rette argumentene, det mener jeg er ganske sofistisk av deg å si, for du har enda ikke kommet med et godt argument for legalisering, som hvertfall jeg er enig i. Jeg er imot dagens ordning, men også imot den du er for.
Nederland er ofte brukt i slike sammenhenger, men det vi ikke må glemme av er at Nederland er et land med lang historie hvor rusmisbruket er generelt mer kontrollert, og frihet har vært viktigere, for eksempel måtte forfattere på 15-1600 tallet som kritiserte kirka gi ut bøkene i nederland for å unngå straffeforfølgelse.
Ruskulturen i Norge er av en helt annen art enn den i Europa ellers, og derfor vil ikke samme regelverk fungere her.
Vis hele sitatet...
Du legger opp både spørsmålet og svaret, og sier jeg tar feil? Ugh.

Både Dagbladeto og VG rapporterte dette i 2004, (?) hvor det stod at over én million mennesker har prøvd cannabis i norge. Dette er 1/3 av den voksne befolkningen. Aldersgruppene 30-40 og 40-50 var aldersgruppene hvor flest hadde prøvd det, da helt opp i 49% i førstnevnte gruppe.

Bruken i aldersgruppen 15-20/25 går opp og ned som en jo-jo, men siden 1990 er det jo en klar oppgang både i norge og resten av verden. Vi lå på 15% i 2001 husker jeg rett, så plutselig lå vi på 19% i samme aldersgruppe året etter. Så var vi nede på 14% - for så og gå opp et par prosent igjen. Som sagt tror jeg dette er mørketall. Veldig. Mørke. Tall.

"Du sier at de som ikke er for legalisering ikke har hørt de rette argumentene, det mener jeg er ganske sofistisk av deg å si"

Det er det, absolutt. Tingen er at det er 110% sant, og istedet for å si at du er uenig så kan du gro deg et par baller og motbevise de "dårlige" argumentene mine.

" Jeg er imot dagens ordning, men også imot den du er for."

Forklar gjerne litt nærmere. Har vanskeligheter for å rive deg et nytt anus når du ikke fronter meningene dine i det hele tatt.

"Nederland er ofte brukt i slike sammenhenger, men det vi ikke må glemme av er at Nederland er et land med lang historie hvor rusmisbruket er generelt mer kontrollert"

- Og derfor bør vi bare fortsette slik vi gjør nå, for genene våre gjør oss disponibel for et høyere misbruk enn nederlendere? Sprøyt. Gir man folket friheten så skaper man ansvarlige mennesker. Behandler man de som barn, så oppfører de seg gjerne slikt.

"Ruskulturen i Norge er av en helt annen art enn den i Europa ellers, og derfor vil ikke samme regelverk fungere her."

Dette er det dummeste jeg leser. Mener du alkoholkulturen eller ruskulturen generelt? Media liker å avbilde oss som en "versting" til sammenligning av andre land, men det er langt fra sannheten. Både USA, England, Kanada, Frankrike, Tyskland m.fl er langt verre på både flaska og jointen enn vi er. Vi har de siste 10 årene utviklet et helt for jævlig drikkemønster, men det vil jeg delvis skylde myndighetene og media for, som nærmest har trødd det ned halsen vår. Jeg møter stadig vekk på personer som ikke tenker på alkohol som et rusmiddel engang! - De færreste ser jo på det som et skadelig stoff.

Nederland er uansett ikke det eneste eksemplet vi kan se på. 10 stater i USA på 70-tallet avkriminaliserte cannabis helt, og bruken gikk ned over hele linja! Vi har Kanada, Sveits, Portugal og flere andre europeiske land som ikke har ramlet over bord etter en liberalisering av loven. Salg over disk er ikke synonymt med høyere forbruk enn forbudsland. Skadene av straff - og bare det å ha et svart marked er langt større enn en legalisering av et så svakt rusmiddel vil kunne gi oss, uansett.

Men jeg ser gjerne at du svarer på hvorfor legalisering ikke vil være en god idé.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
L0rdMeL: Jeg er også for en "treg" overgang, her er mitt scenario, som er vel ganske likt
endel andres også..

Først, omklassifisering/omprioritering, cannabis saker skal kunne bøtelegges/konfiskeres, evt begge, på stedet. så politiet kan bruke tiden på EKTE kriminalitet.
(vil her legge til at du risikerer mer fengsel i en narkotikasak enn voldtekt, noe jeg ser på som en grov feilvurdering av alvorligheten i saken, altså cannabis KAN føre til sløvhet, apati som igjen går ut over skolegang/karrier, mens voldtekt rett å slett ødelegger en person invendig, herregud, de fleste av de tror at de selv var grunnen til at det skjedde).

Avkriminalisering, så stille som mulig bør dette skje, la folk "venne" seg til det, jeg skulle nesten garantert at ola nordmann faktisk ikke hadde lagt merke til noen forskjell om de ikke hadde annonsert det i en slags kampanje.

Så til slutt, cannabis på polet, (og vin i vanlige butikker) det ulovlige markedet får seg en temmelig stor konkurrent, og vil minske, eller helst forsvinne helt.
Folk trenger ikke oppsøke kriminelle miljøer for å skaffe cannabis, og interessen, eller rekruteringen til andre betydelig farligere stoffer minsker.


Jeg tok med voldtekt som sammenligning av straff fordi det faktumet har irritert meg lenge, jeg må betale mer for å tukle med cannabis enn å ha ødelagt noen andres liv?

Noe annet jeg må dra inn er det illegale markedet.. å bli dealer er like populært blandt endel ungdom som å skaffe seg sommerjobb. Letttjente penger rett i lomma, og masse nye "venner" frister alltid.
tomiz: http://stats05.emcdda.eu.int/en/elem...tab04-en.html; her vi du se at blant 1805 spurte nordmenn svarte 4.5% at de hadde prøvd cannabis i 1999...Om dette stemmer vet jeg ikke, men som du ser er det forskjellige statistikker som sier forskjellige ting, og egentlig vil jeg stole mer på EU sitt organ for narkotika enn VG. Hvis du går innom www.sirus.no ser du at blant ungdom mellom 15-20 så er det nedgang siden 2000 og fram til nå...
Men dette er igjen statistikk, og statistikk er Induktive sannheter, og derfor vil de aldri si den fulle og hele sannheten, men kan bare gi pekepinner, så ja. Mørketall eksisterer, men i hvilken retning de går vet vi ikke.
Jeg kjøper rett å slett ikke dine argumenter fordi jeg har hørt dem såpass mange ganger før, og i tillegg trodd på dem selv, men slik jeg ser ting nå så er jeg usikker. Og når du nå hevder at dine argumenter for legalisering faktisk er 110% sanne, så får du meg virkelig til å tvile.
For eksempel, er løsningen på et rusproblem i samfunnet å gi alle fri tilgang? Nå har folk tillgang ja, men det er ulovlig og kan derfor slåes ned på. Når det blir legalisert, vil det være vanskeligere å f.ex sende folk på avrusning mot deres vilje, som jeg mener kan være nødvendig i enkelttilfeller, for da vil det ikke lengre være ulovlig, og en kan derfor ikke idømme avrusning.

Og jeg nevnte aldri gener, jeg sa KULTUR. og du må skille kultur og gener, visste du for eksempel at alle hunderaser har nøyaktig de samme gener, men oppfører seg fullstendig forskjellig?

Jeg sa ikke at Norge var en versting, men mener fortsatt ikke at ruskulturen er sunn, og når jeg sier ruskultur så mener jeg ruskultur, ikke alkoholkultur. Du sier forresten selv at du stadig vekk møter mennesker som ikke ser på alkohol som et rusmiddel engang, selv om det er skadelig, dette har igjen med kultur å gjøre, men slik tror jeg det er overalt hvor alkohol nytes:P

Og igjen, du kaller cannabis et svakt rusmiddel, jeg selv mener at det er på mange måter sterkere for psyken enn blant annet alkohol, og det mener jeg ut ifra empirisk forskning(førstehåndsopplysninger).

Et menneske som får friheten servert på et sølvfat vil ikke vite hva det skal bruke den til, eller hvordan det skal spise det siden det ikke har opplevd det før.
Hvordan vil du "servere friheten" da, L0rdMeL?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av L0rdMeL
Når det blir legalisert, vil det være vanskeligere å f.ex sende folk på avrusning mot deres vilje, som jeg mener kan være nødvendig i enkelttilfeller, for da vil det ikke lengre være ulovlig, og en kan derfor ikke idømme avrusning.
Vis hele sitatet...
Alkoholikere og i alkoholrelaterte saker dømmes folk til avrusning hele tiden.
Om rusmiddelet er lovlig eller ikke har ingentig med saken å gjøre.

Men fri tilgang som det snakkes om her har jeg veldig liten tro på, vi bør nok ta vare på det statlige monopolet på utsalget.
Dodecha: der mener jeg lovverket bør forandres; en skal ikke kunne idømmes avrusning når staten har gitt deg tillatelse til å bruke rusmiddelet. Det er paradoksalt.

forever_k: med en liten smakebit av gangen
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
L0rdMeL: Alkohol er lovlig, men samtidig er alkohol over 60% forbudt. Det er samme stoff det er snakk om, bare i forskjellig konsentrasjon. Du kan kjøpe en flaske sprit, og eige helt lovlige preperater for å rafinere og rense denne spriten for vann, men prøver du å bruke ditt helt lovlige hjemmebrentsaparat til å konsentrere dine 75cl med russisk vodka som du har kjøpt HELT lovlig på vinmonopolet, så blir du straffet hvis du blir tatt, fordi det er ulovlig å brenne sprit selv.

Bottom line: Det er ingenting paradoksalt med det, du må bare se situasjonen i helhet. Ingen blir dømt til avrusning pga. deres inntak av alkohol, men pga. handlinger de foretar seg i beruset tillstand, som strider med loven vel og merke.
Sitat av Schizoma
Det er mange hallucinogener som er lovlig som f.eks: "Salvia Divinorum" Hawaiian baby woodrose og Morning Glory. Plus at man kan kjøpe Muskat-nøtt på butikken som også er et Psychedilkum. Bare til å velge!

Bare en liten opplysning!
Vis hele sitatet...
Vel, det er kanskje lovlig, men det blir fortsatt stoppet i tollen. Dersom det blir stoppet i tollen så vil man få brev om at man må fremlegge henvisning fra lege om at dette skal brukes som medisin e.l. for å få avhentet det.
Sist endret av Jh_; 8. mars 2006 kl. 21:47.
Sitat av L0rdMeL
tomiz: http://stats05.emcdda.eu.int/en/elem...tab04-en.html; her vi du se at blant 1805 spurte nordmenn svarte 4.5% at de hadde prøvd cannabis i 1999...Om dette stemmer vet jeg ikke, men som du ser er det forskjellige statistikker som sier forskjellige ting, og egentlig vil jeg stole mer på EU sitt organ for narkotika enn VG. Hvis du går innom www.sirus.no ser du at blant ungdom mellom 15-20 så er det nedgang siden 2000 og fram til nå...
Men dette er igjen statistikk, og statistikk er Induktive sannheter, og derfor vil de aldri si den fulle og hele sannheten, men kan bare gi pekepinner, så ja. Mørketall eksisterer, men i hvilken retning de går vet vi ikke.
Jeg kjøper rett å slett ikke dine argumenter fordi jeg har hørt dem såpass mange ganger før, og i tillegg trodd på dem selv, men slik jeg ser ting nå så er jeg usikker. Og når du nå hevder at dine argumenter for legalisering faktisk er 110% sanne, så får du meg virkelig til å tvile.
For eksempel, er løsningen på et rusproblem i samfunnet å gi alle fri tilgang? Nå har folk tillgang ja, men det er ulovlig og kan derfor slåes ned på. Når det blir legalisert, vil det være vanskeligere å f.ex sende folk på avrusning mot deres vilje, som jeg mener kan være nødvendig i enkelttilfeller, for da vil det ikke lengre være ulovlig, og en kan derfor ikke idømme avrusning.

Og jeg nevnte aldri gener, jeg sa KULTUR. og du må skille kultur og gener, visste du for eksempel at alle hunderaser har nøyaktig de samme gener, men oppfører seg fullstendig forskjellig?

Jeg sa ikke at Norge var en versting, men mener fortsatt ikke at ruskulturen er sunn, og når jeg sier ruskultur så mener jeg ruskultur, ikke alkoholkultur. Du sier forresten selv at du stadig vekk møter mennesker som ikke ser på alkohol som et rusmiddel engang, selv om det er skadelig, dette har igjen med kultur å gjøre, men slik tror jeg det er overalt hvor alkohol nytes:P

Og igjen, du kaller cannabis et svakt rusmiddel, jeg selv mener at det er på mange måter sterkere for psyken enn blant annet alkohol, og det mener jeg ut ifra empirisk forskning(førstehåndsopplysninger).

Et menneske som får friheten servert på et sølvfat vil ikke vite hva det skal bruke den til, eller hvordan det skal spise det siden det ikke har opplevd det før.
Vis hele sitatet...

Vi bestemmer selv hva vi putter i vår egen kropp, og bør ha rett og lov til å bestemme det selv, uavhengig av hva staten sier. Det er the basics of the basics.

Om jeg vil slå meg selv i hodet med en hammer, er det opp til meg, og det er ikke ulovlig. Om det er skadelig eller ikke er irrelevant. Det er min kropp, mitt valg, mitt ansvar.

Det over er bare ett argument dah, "lzm", men det er en del av det grunnlegende i mitt syn på saken.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av tomiz
Vi bestemmer selv hva vi putter i vår egen kropp, og bør ha rett og lov til å bestemme det selv, uavhengig av hva staten sier. Det er the basics of the basics.

Om jeg vil slå meg selv i hodet med en hammer, er det opp til meg, og det er ikke ulovlig. Om det er skadelig eller ikke er irrelevant. Det er min kropp, mitt valg, mitt ansvar.
Vis hele sitatet...
Tror du at dersom all narkotika ble legalisert, at det kunne hjulpet samfunnet på noen måte? "Jeg bestemmer selv hva jeg putter i meg" er noe av det mest egoistiske jeg har hørt. Hva med de som må ta vare på deg dersom du får hjerneskader av pillene du stapper i deg eller nåla stikker i arma di? Tenk litt over de totalt konsekvensene bruk/overdose av visse narkotiske stoffer har.
Sitat av Proxick
... Tenk litt over de totalt konsekvensene bruk/overdose av visse narkotiske stoffer har.
Vis hele sitatet...
Du mener sånt som fyllekjøring og blind vold i fylla, ikkesant?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Eller at man svelger en pille og faller om død. Du kan uansett ikke sammenligne alkohol med f.eks ecstasy. Det skal MYE alkohol til for at det skal føre til direkte død. Med narkotika skal det mye mindre mengder til før man kan dø eller få varige skader av det. (Mener seff ikke alle narkotiske stoffer, men noen utvalgte)
Sitat av Proxick
Eller at man svelger en pille og faller om død. Du kan uansett ikke sammenligne alkohol med f.eks ecstasy. Det skal MYE alkohol til for at det skal føre til direkte død. Med narkotika skal det mye mindre mengder til før man kan dø eller få varige skader av det. (Mener seff ikke alle narkotiske stoffer, men noen utvalgte)
Vis hele sitatet...
Hvis vi følger tall hentet fra SSB ser vi at 357 personer døde av direkte alkoholskader, mens hele 13 personer står oppført under "Narkotika og medikamenter" gjennom et år.

Hva er farligst?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av XeQtR
Hvis vi følger tall hentet fra SSB ser vi at 357 personer døde av direkte alkoholskader, mens hele 13 personer står oppført under "Narkotika og medikamenter" gjennom et år.

Hva er farligst?
Vis hele sitatet...
GO DAG! Hvor mange drikker alkohol? Hvor mange doper seg? Jeg tørr påstå at de aller fleste i Norge er i kontakt med alkohol en eller flere ganger i løpet av en måned. Jeg tror de skadene som er oppført i SSB er uansvarlige ungdommer som prøver å drikke hverandre i senk eller EMO-kids som prøver å drukne sorgene sine.

Hvor mange tror du hadde tatt overdose dersom narkotika hadde blitt lovlig? Uvitne ungdommer og lignende? Jeg tror det hadde blitt katastrofalt.
Sitat av Proxick
GO DAG! Hvor mange drikker alkohol? Hvor mange doper seg? Jeg tørr påstå at de aller fleste i Norge er i kontakt med alkohol en eller flere ganger i løpet av en måned. Jeg tror de skadene som er oppført i SSB er uansvarlige ungdommer som prøver å drikke hverandre i senk eller EMO-kids som prøver å drukne sorgene sine.

Hvor mange tror du hadde tatt overdose dersom narkotika hadde blitt lovlig? Uvitne ungdommer og lignende? Jeg tror det hadde blitt katastrofalt.
Vis hele sitatet...
Regner med at du aldri har sett noen drikke for mye? Ikke det nei.

Du vet jo selvfølgelig og at det finnes flere enn et stoff som går under "narkotika". Denne tråden handler først og fremst om cannabis, la meg se deg finne statistikk eller annet bevis for de fryktelige og grusomme skadene og alle dødsfallene man har sett som følge av akkurat dette stoffet, og hvor mye verre tilstanden hadde blitt om dette stoffet alene ble legalisert.

Jeg har aldri sagt noe om legalisering av andre stoffer, det er det du som gjør.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Du kommer med innsigelser i diskusjonen mellom meg og tomiz. Jeg går utifra at du leser litt av de tidligere postene før du svarer med et innlegg.

Han mener at all narkotika skal legaliseres, og det er jeg imot fordi jeg tror skadevirkningene hadde blitt alt for store dersom ungdom skulle få hive i seg all heroinen og amfetaminen de fikk tak i.

Bruken av alkohol i Norge kan ikke sammenlignes med narkotiske stoffer. Alkoholen har først og fremst sosiale fordeler, og det er vel den eneste grunnen til at det er lovlig.

Jeg regner ikke cannabis som narkotika, selv om jeg vet at resten av verden gjør det ^_^
La ikke merke til den posted til tomiz før du sa det nå, stemmer.

Jeg tror ikke situasjonen hadde blitt så alt for mye verre dersom man legaliserte alt, så sant man sluttet med anti-propaganda som veldig sjeldent stemmer. Når man hører på gjentatt propaganda og senere ser at det ikke stemmer i det hele tatt, virker det ikke særlig troverdig til slutt.

Dersom man kunne få opplyst hvilke effekter diverse stoffer har, uten all propagandaen, ville jeg si at man har et mye større grunnlag for å gjøre opp sine egne meninger, i forhold til de som overhodet ikke vet noe som helst om stoffene de fordømmer. Dersom man vet det man bør om disse stoffene har jeg inntrykk av at færre ville bli misbrukere, og at en legalisering heller hadde bidratt til nedsatt kriminalitet. I tillegg hadde man vært mer ansvarlig for egne valg, og en eventuell økonomisk støtte til misbrukere kunne bli fjernet, som igjen går på ansvar.
Tias: Jeg prøver å se det i sammenheng, og det er derfor det blir paradoksalt for meg. Hvis en lar noen få lov til å gjøre noe, så blir det opp til personen selv å ta konsekvensene, og samtidig så må samfunnet ta konsekvensen av at personen har mulighet til å ruse seg, og med de konsekvensene det har. Derfor har ikke staten noe den skulle ha sagt bare på grunnlag av selve rusingen, men hvis personen bryter andre lover, slik som "kjøring i alkoholrus", så kan staten straffe han, men ikke idømme avrusning fordi selve det å ruse seg har personen lov til.

tomiz: Her støtter jeg proxick; det er veldig egoistisk av deg å ikke ta hensyn til andre mennesker i samfunnet og bare gjøre det du selv vil, selv om det i første instans bare skader deg selv, men allikevel vil det i andre instans skade andre på forskjellige måter.
Jeg gjetter for eksempel at foreldra dine ikke er så særlig glad for at du sitter på gutterommet å røyker, kanskje de blir triste av dette, kanskje de blir såra og redd for hvordan det skal gå med deg(Kanskje på grunn av propgandaen, men det er allikevel en konsekvens).
Hva med oss andre i samfunnet, la oss si du er en av dem som røyker hver dag og derfor er sløv og slapp og gidder ikke ordne deg en jobb og lever på sosialen(ikke at du gjør det, hva vet jeg, men som et fiktivt eksempel). Er det da rettferdig at vi skal måtte betale for at du skal få lov til å ødelegge deg selv så mye du vil?

XeQtR: Du snakker om propagandaen og at det er feilinformasjon, det er jeg enig i, men samtidig hvis du prøver å fortelle en som røyker hasj at det faktisk er noe usunt med det, så nekter han å høre på, fordi for han er det en sannhet at hasj er sunnt. Han blir kanskje sløv og får dårlig hukommelse mener han, men det at han f.ex kan få lungekreft å dø, det er irelevant. Se for eksempel på alle røykerne, som fortsatt står ute i kulden å røyker sigarettene sine, selv om de er kastet ut fra utestedene, og får servert på TV hver dag om hvor farlig det er. De hører ikke etter, det er klinisk bevist at sigaretter fører til lungekreft, men det er mange som ikke slutter.

Hvis du er for saklig informasjon om hasj, så må du tåle å høre at det faktisk på flere måter er skadelig. Du får kanskje ikke hull i lungene eller hopper ut fra 13 etasje fordi du tror du er en fugl, men det er flere medisinske farer med stoffet.
Sitat av L0rdMeL
tomiz: Her støtter jeg proxick; det er veldig egoistisk av deg å ikke ta hensyn til andre mennesker i samfunnet og bare gjøre det du selv vil, selv om det i første instans bare skader deg selv, men allikevel vil det i andre instans skade andre på forskjellige måter.
Jeg gjetter for eksempel at foreldra dine ikke er så særlig glad for at du sitter på gutterommet å røyker, kanskje de blir triste av dette, kanskje de blir såra og redd for hvordan det skal gå med deg(Kanskje på grunn av propgandaen, men det er allikevel en konsekvens).
Hva med oss andre i samfunnet, la oss si du er en av dem som røyker hver dag og derfor er sløv og slapp og gidder ikke ordne deg en jobb og lever på sosialen(ikke at du gjør det, hva vet jeg, men som et fiktivt eksempel). Er det da rettferdig at vi skal måtte betale for at du skal få lov til å ødelegge deg selv så mye du vil?
Vis hele sitatet...
Du går ut fra at personen du diskuterer med kun ønsker å "ødelegge seg sjøl", og spør om det er rettferdig at samfunnet skal "betale" for andre personers rusmisbruk? NEWSFLASH: Vi betaler allerede. Vi betaler for at politiet skal gripe inn i rusbrukeres liv og straffe dem. Vi betaler for at rusmisbrukere skal motta behandling. Vi betaler for at staten skal lage anti-røykekampanjer. Vi betaler for alle skadene som blir påført samfunnet av rusmisbruk. Og vi betaler for folk som lever på sosialen, enten det er pga. rusmisbruk eller andre grunner.

ALLE handlinger har konsekvenser og kan være potensielt skadelige. Det er ingen grunn til å forby handlingene. Men jeg har kanskje en større tro på personlig frihet enn deg.
Sist endret av forever_k; 9. mars 2006 kl. 17:15.
Vær litt mindre nedlatende forever_k; Jeg vet vi allerede betaler for det, og jeg spør faktisk han om han synes det er greit? Og uansett om det blir legalisert eller ikke, så må vi fortsatt betale for det! Om pengene kommer inn via bøter eller skatt/avgift er likegyldig. Og jeg tror ikke et såkallt "hasjmonopol" vil bringe inn nok skattepenger til å dekke disse kostnadene uansett.
Og, når personen sammenligner det å røyke hasj med å slå seg selv i hodet med en hammer, så ja, da går jeg ut ifra at han ønsker å ødelegge seg selv.
Hadde mennesker visst seg verdig såpass stor personlig frihet som du ønsker, så kunne jeg også ha troen på det, men som vi ser i historien, så kan frihet føre mye dårlig med seg. Hitler hadde frihet til å krige og drepe jøder, vips, mange millioner døde, men det er et drøyt eksempel.

Alle handlinger har konsekvenser som kan være potensielt skadelige, og derfor burde en gjøre handlinger som har færrest mulige potensielle dårlige konsekvenser, for å være litt utilitaristisk.
Selvfølgelig kan en ikke vite alle konsekvenser, men visse er alltid åpenlyse.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av L0rdMeL
Tias: Jeg prøver å se det i sammenheng, og det er derfor det blir paradoksalt for meg. Hvis en lar noen få lov til å gjøre noe, så blir det opp til personen selv å ta konsekvensene, og samtidig så må samfunnet ta konsekvensen av at personen har mulighet til å ruse seg, og med de konsekvensene det har. Derfor har ikke staten noe den skulle ha sagt bare på grunnlag av selve rusingen, men hvis personen bryter andre lover, slik som "kjøring i alkoholrus", så kan staten straffe han, men ikke idømme avrusning fordi selve det å ruse seg har personen lov til.
Vis hele sitatet...
Det er klart man bare skal straffes for å ha brutt loven, jeg tror ikke noen sier noe annet.

Men, hvis en faktisk idømmes en fengselsstraff, så ER dette faktisk tvangsavrusning, enten du vil det eller ei, for rusmidler er forbudt innenfor fengselets fire vegger. Så jeg ser ikke helt problemet med at folk skal sperres inne på steder som faktisk har kompetanse til å gi folk den behandlingen de trenger (f.eks. alkoholabstinenser kan være dødelig i seg selv, og en alkoholavrusning må på INGEN MÅTE skje uten en slags nedtrapping eller behandlig med medisiner). På samme måte som at hvis du skyter deg i foten med hagle, så vil du ryke inn på sykehuset, selv om du kanskje protesterer, for behandling skal du ha.

Ang. rusbehandling eller avrusning så er jeg forresten ikke sikker på at folk faktisk sperres inne og avruses sånn uten videre. Vel, klart, avrusning i fengsel er jo en ting, og sansynligvis har man vært gjennom det verste allerede på glattcelle-stadiumet, men jeg tror ikke folk får plass på behandlingssentre så lett... Såvidt jeg vet står folk i kø i årevis mens de venter på behandling for selv så sterke avhengigheter som opiat- og heroinavhengighet.

tomiz: Her støtter jeg proxick; det er veldig egoistisk av deg å ikke ta hensyn til andre mennesker i samfunnet og bare gjøre det du selv vil, selv om det i første instans bare skader deg selv, men allikevel vil det i andre instans skade andre på forskjellige måter.
Jeg gjetter for eksempel at foreldra dine ikke er så særlig glad for at du sitter på gutterommet å røyker, kanskje de blir triste av dette, kanskje de blir såra og redd for hvordan det skal gå med deg(Kanskje på grunn av propgandaen, men det er allikevel en konsekvens).
Hva med oss andre i samfunnet, la oss si du er en av dem som røyker hver dag og derfor er sløv og slapp og gidder ikke ordne deg en jobb og lever på sosialen(ikke at du gjør det, hva vet jeg, men som et fiktivt eksempel). Er det da rettferdig at vi skal måtte betale for at du skal få lov til å ødelegge deg selv så mye du vil?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvorfor du alltid skal se for deg et worst-case scenario. Hvorfor har du så mye imot din egen sort, hasjrøykere, at du alltid skal se for deg en eller annen innrøyket tulling som ikke passer inn noe sted, mangler ansvarsfølelse og tyr til sosialhjelp? Jeg kjenner faktisk ikke en eneste person som passer til den beskrivelsen. Og jeg kjenner MANGE hasjrøykere!

For det første: Staten gir sosialstønad til de som trenger det, enten de er rusmisbrukere eller ikke.
For det andre: Selv om han faktisk hadde røykt hver dag, så er det langt ifra ensbetydende med at han ikke jobber og lever på sosialstønad. Jeg vet om PLENTY eksempler på det motsatte, og statistisk sett så er det svært få av de som bruker eller har brukt cannabis som bruker eller brukte det daglig.
For det tredje: Hva hvis han hadde vært alkoholiker? Er det da rettferdig at han skal få sosialtønad fordi han føkker opp sitt eget liv? Jeg vet forresten om alkoholikere som, selv om de muligens lever et fattig liv, gjør det svært godt på universitetet. Hva hvis du en dag krasjer for å ha kjørt for fort. Er det da føkkings refferdig at vi skal betale for dine tåpeligheter!? Hvis du ikke liker sosialisme så kom deg til helvete vekk her ifra, men enn så lenge så er Norge sosialdemokratisk, og jeg håper det forblir slik.
Sitat av L0rdMeL
Vær litt mindre nedlatende forever_k; Jeg vet vi allerede betaler for det, og jeg spør faktisk han om han synes det er greit? Og uansett om det blir legalisert eller ikke, så må vi fortsatt betale for det! Om pengene kommer inn via bøter eller skatt/avgift er likegyldig. Og jeg tror ikke et såkallt "hasjmonopol" vil bringe inn nok skattepenger til å dekke disse kostnadene uansett.
Og, når personen sammenligner det å røyke hasj med å slå seg selv i hodet med en hammer, så ja, da går jeg ut ifra at han ønsker å ødelegge seg selv.
Hadde mennesker visst seg verdig såpass stor personlig frihet som du ønsker, så kunne jeg også ha troen på det, men som vi ser i historien, så kan frihet føre mye dårlig med seg. Hitler hadde frihet til å krige og drepe jøder, vips, mange millioner døde, men det er et drøyt eksempel.
Vis hele sitatet...
Det er et drøyt eksempel ja, og totalt irrelevant for det vi diskuterer her. Jeg regner også med at du skjønte at tomiz ikke mente at han ville ødelegge seg sjøl når han gjorde den sammenlikninga; det burde iallfall være temmelig åpenbart.
Sitat av L0rdMeL
XeQtR: Du snakker om propagandaen og at det er feilinformasjon, det er jeg enig i, men samtidig hvis du prøver å fortelle en som røyker hasj at det faktisk er noe usunt med det, så nekter han å høre på, fordi for han er det en sannhet at hasj er sunnt. Han blir kanskje sløv og får dårlig hukommelse mener han, men det at han f.ex kan få lungekreft å dø, det er irelevant. Se for eksempel på alle røykerne, som fortsatt står ute i kulden å røyker sigarettene sine, selv om de er kastet ut fra utestedene, og får servert på TV hver dag om hvor farlig det er. De hører ikke etter, det er klinisk bevist at sigaretter fører til lungekreft, men det er mange som ikke slutter.
Vis hele sitatet...
Jeg husker ikke å ha sagt at hasj er verken sunt eller uskadelig. Du bruker lungekreft som et eksempel her, men er det hasj eller tobakken som gir lungekreft? Det er fullt mulig å innta stoffet på andre måter enn å røyke det.

Når du snakker om vanlige røykere som ikke hører på advarsler vil jeg anbefale deg å lese en bok eller to fra Allen Carr, som tar opp akkurat dette med mentaliteten rundt røyking og hvorfor man unngår slike advarsler.

Sitat av L0rdMeL
Hvis du er for saklig informasjon om hasj, så må du tåle å høre at det faktisk på flere måter er skadelig. Du får kanskje ikke hull i lungene eller hopper ut fra 13 etasje fordi du tror du er en fugl, men det er flere medisinske farer med stoffet.
Vis hele sitatet...
Jeg stiller meg kritisk til usannheter om diverse stoffer som f.eks skremselspropaganda, men jeg kan ikke se at jeg "ikke har tålt" å høre om skadevirkninger.
Dette minner meg litt om kantina på skolen og på pilsaftener, jeg slenger ut påstander og diskusjonene varer evig

Tias: Du misforsto meg. Som jeg sa, en kan dømme noen fordi noe er ulovlig, men straks noe er ulovlig så burde en ikke straffes for det, eller "idømmes avrusning". Jeg mener at en alkoholiker ikke skal kunne dømmes til tvangsinnleggelser bare fordi han drikker, men hvis han kjører i fylla(som er ulovlig) kan han idømmes fengselsstraff. Samme med hasjrøyking hvis det blir lovlig.
videre:
Eksempelet mitt til tomiz var for å vise at selv om en noen ganger tror en bare skader seg selv, så påvirker det omgivelsene rundt en.
Og videre, det er forskjell på å ikke gidde, og ikke kunne få seg jobb osv. Et menneske som har valgt å bli rusmisbruker/alkoholiker og ikke klarer å gjøre noe med det, fortjener ikke penger.
Blir faktisk litt glad for historier om mennesker som gjør det bra selv med et rusmisbruk for å si det slik. Jeg vet også om flere slike eksempler, men vet også om veldig mange eksempler på det dårlige.

XeQtR: hehe! Har lest den ene boka av Allan Carr, fy faen for en fyr. Den funka, slutta å røyke sigaretter i et halvt år(men slutta ikke med hasjrøykinga; så egentlig slutta jeg ikke å røyke tobakk heller, bare akkurat dette med røykene). Men ja, så kjenner til dette med mentaliteten.
Og du sa kanskje ikke at hasj var sunt eller ufarlig, men du kommenterte dette med skremselspropganda. Men som vi begge er enige om, det er en mentalitet inne i bildet som får en til ikke å ville høre på selv "fakta om skadevirkninger", så da er det kanskje ikke en gang vits i å informere om det?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
L0rdMeL: Nei, jeg forsto deg, og jeg kommenterte vel ditt syn allerede i første setning av forige post, samt tidligere. Men ja, rusmisbruk straffes ikke, lovbrudd gjør. Der er vi enige, og sånn virker det i praksis også.

Forøvrig er jeg uenig ang. sosialstønad, jeg mener alle fortjener et verdig liv, rusmisbruker eller ei.
Sitat av L0rdMeL
tomiz: http://stats05.emcdda.eu.int/en/elem...tab04-en.html; her vi du se at blant 1805 spurte nordmenn svarte 4.5% at de hadde prøvd cannabis i 1999...Om dette stemmer vet jeg ikke, men som du ser er det forskjellige statistikker som sier forskjellige ting, og egentlig vil jeg stole mer på EU sitt organ for narkotika enn VG. Hvis du går innom www.sirus.no ser du at blant ungdom mellom 15-20 så er det nedgang siden 2000 og fram til nå...
Men dette er igjen statistikk, og statistikk er Induktive sannheter, og derfor vil de aldri si den fulle og hele sannheten, men kan bare gi pekepinner, så ja. Mørketall eksisterer, men i hvilken retning de går vet vi ikke.
Jeg kjøper rett å slett ikke dine argumenter fordi jeg har hørt dem såpass mange ganger før, og i tillegg trodd på dem selv, men slik jeg ser ting nå så er jeg usikker. Og når du nå hevder at dine argumenter for legalisering faktisk er 110% sanne, så får du meg virkelig til å tvile.
For eksempel, er løsningen på et rusproblem i samfunnet å gi alle fri tilgang? Nå har folk tillgang ja, men det er ulovlig og kan derfor slåes ned på. Når det blir legalisert, vil det være vanskeligere å f.ex sende folk på avrusning mot deres vilje, som jeg mener kan være nødvendig i enkelttilfeller, for da vil det ikke lengre være ulovlig, og en kan derfor ikke idømme avrusning.

Og jeg nevnte aldri gener, jeg sa KULTUR. og du må skille kultur og gener, visste du for eksempel at alle hunderaser har nøyaktig de samme gener, men oppfører seg fullstendig forskjellig?

Jeg sa ikke at Norge var en versting, men mener fortsatt ikke at ruskulturen er sunn, og når jeg sier ruskultur så mener jeg ruskultur, ikke alkoholkultur. Du sier forresten selv at du stadig vekk møter mennesker som ikke ser på alkohol som et rusmiddel engang, selv om det er skadelig, dette har igjen med kultur å gjøre, men slik tror jeg det er overalt hvor alkohol nytes:P

Og igjen, du kaller cannabis et svakt rusmiddel, jeg selv mener at det er på mange måter sterkere for psyken enn blant annet alkohol, og det mener jeg ut ifra empirisk forskning(førstehåndsopplysninger).

Et menneske som får friheten servert på et sølvfat vil ikke vite hva det skal bruke den til, eller hvordan det skal spise det siden det ikke har opplevd det før.
Vis hele sitatet...
Du skal få et bedre svar

http://stats05.emcdda.eu.int/en/ele...stab04-en.html her vi du se at blant 1805 spurte nordmenn svarte 4.5% at de hadde prøvd cannabis i 1999...Om dette stemmer vet jeg ikke, men som du ser er det forskjellige statistikker som sier forskjellige ting, og egentlig vil jeg stole mer på EU sitt organ for narkotika enn VG.
--

Statestikk over bruk det siste året er alltid mye lavere enn statestikk over hvor mange som har prøvd det et par ganger f.eks. VG og Dagbladet lenket til en undersøkelse gjort av Sirus husker jeg rett nå. Det var ihvertfall et offentlig organ som hadde gjort undersøkelsen. 1/3 av befolkningen passer også inn med de fleste andre land, som ofte ligger på det samme.

"Mørketall eksisterer, men i hvilken retning de går vet vi ikke."

Det er en kriminalisert gruppe mennesker man spør, og den største stigmatiseringen/demoniseringen i nyere historie ligger til grunne for dette. Selvsagt er mørketallene _høyere_. Jeg husker selv klassen min på vidregående, hvor rundt halvparten hadde prøvd hasj, men når vi fikk utlevert en spørreundersøkelse var det ingen - jeg gjentar; INGEN, som svarte ja på det spørsmålet. Frykten for at læreren skulle sjekke håndsskrift osv var vel en faktor. En lignende frykt er selvsagt tilstedeværende om du skulle bli oppringt, og familien din sitter rundt deg, og så får du spørsmål om du har prøvd diverse "narkotika". Har du prøvd, eller røyker fast, så vet man jo aldri hvem personen i andre enden av telefonen egentlig er.

"For eksempel, er løsningen på et rusproblem i samfunnet å gi alle fri tilgang? Nå har folk tillgang ja, men det er ulovlig og kan derfor slåes ned på."

Sjansen for å bli tatt for cannabisbruk er så godt som ikke-eksisterende, så lenge du ikke turer gjennom handlegata med en joint i kjeften. Jeg har aldri møtt noen førstegangsprøvere som bryr seg i det hele tatt om lovens lange arm når det kommer til hasj. Folk flest synes det er spennende, da kanskje fordi det er ulovlig? - Dette er jo et kjent faktum, at ungdom ofte tiltrekkes til noe slikt, da spesielt siden er er såpass tabu. De fleste er - til tross for det "offentlige synet", fullstendig klar over at hasj heller ikke er så farlig som regjeringen sier. Med et par pils i kroppen så er det ihvertfall ingen som nøler med å prøve det. Når det kommer til loven, så spiller den en nærmest ubetydelig rolle i et evt. høyere forbruk. Jeg tror faktisk vi ville fått et litt lavere forbruk over tid, så lenge vi bruker informasjon ala tobakkskampanjene på en troverdig måte - noe bare en legalisering ville kunne gjøre. Vi kuttet tobakksbruk med 50% i dette landet over 20 år ved hjelp av denne strategien. Denne kan ikke bare fungere med cannabis, men alle andre stoffer også.

"Når det blir legalisert, vil det være vanskeligere å f.ex sende folk på avrusning mot deres vilje, som jeg mener kan være nødvendig i enkelttilfeller"

Helt feil. En kriminalisering/stigmatisering/demonisering skyver mennesker ut av samfunnet, og det blir da naturligvis vanskelig for mange å søke hjelp i frykt for represalier av politiet f.eks. Er det lovlig blir det lettere å skille bruk fra misbruk, (idag er jo alt misbruk) og pengene fra skattingen av cannabis - og ikke minst pengene spart på å ikke straffeforfølge brukere, vil kunne gå til rehabilitering, da først og fremst for alkoholikere, heroinmisbrukere osv. For det er det liten tvil om; sjansen for å komme seg inn til behandling av avhengighet i norge, er veldig, veldig liten om du bruker et ulovlig stoff. Ventetiden kan være på flere år, og kommer du inn - for så og falle tilbake igjen (om så bare én gang) så er du ute. Sjansen for at du får hjelp igjen er da minimal. Denne behandlingen vil du ikke se alkoholikere får.

"for da vil det ikke lengre være ulovlig, og en kan derfor ikke idømme avrusning."

Ja, vel, nå dømmer vi ikke folk til avrusning av cannabis i norge, såvidt jeg vet. Skulle dette skje, så er det vel i regi av et fengselsopphold, hvor vi vet det "flommer over av narkotika" (som det gjør i et hvert fengsel, uansett hvor du er på planeten). Straff for å "hjelpe" folk, er lite effektivt uansett. Man må vise forståelse, medlidenhet og gi de det gjelder HÅP. Straff tar knekken på håp, og fører heller til sterkere stoffer og/eller en mer destruktiv adferd.

"Og jeg nevnte aldri gener, jeg sa KULTUR."

Sa ikke at du nevnte det. Det var mine ord, ja, i form av et indirekte spørsmål mht. hvordan du la frem argumentet ditt. Jeg tror som nevnt at kulturen vår er formet av media og myndighetenes alt for liberale syn på alkohol her til lands. Når vi behandler alko som vievann, og bare glorifiserer det i media, så er det ikke rart at vi har et problem. Det har nok også mye å si at foreldre drikker fremfor ungene siden er små, og ofte kjøper de alkohol fra 15-15-års alderen. Helt sprøtt spør du meg, når vi snakker om et såpass skadelig stoff.

"visste du for eksempel at alle hunderaser har nøyaktig de samme gener, men oppfører seg fullstendig forskjellig?"

Det er klart forholdene rundt oss er med på å forme oss som mennesker. - Eller dyr, da.

"men slik tror jeg det er overalt hvor alkohol nytes:P"

Ja, det tror jeg også.

"Og igjen, du kaller cannabis et svakt rusmiddel, mange mener at det er på mange måter sterkere for psyken enn blant annet alkohol"

Et typisk eksempel på kunnskapsløshet hva gjelder dette apevannet. Alkohol dreper hjerneceller, og har en meget skadelig effekt på hjernen. Alkohol kan gi deg _permanente_ hjerneskader, og de fleste skadene folk krediterer hasj kan like godt utløses av alkohol (angst, depresjoner etc.). Som vi nå vet, så er de mulige, negative konsekvensene av cannabis på hjernen alle reversible. Ikke avhengighetsskapende, ikke dødelig og gir ikke permanente skader alene. Hvor lite skadelig skal et stoff være før man legaliserer noe? Totalt, 100% harmløst? - Cannabis er det nærmeste vi kommer det.

"...og det mener de ut ifra empirisk forskning(førstehåndsopplysninger)."

Nettopp. Det er hva hele den norske rusforskningen består av. Det er langt fra vitenskapelig, og gjør det bare lettere å trekke egne konklusjoner basert på allerede eksisterende myter. Forskning består av før- og etter testing, noe som er totalt fraværende i disse norske og svenske rapportene. Det skjer selvsagt i andre rapporter verden over, og det er enkelt å se hvilke de er.

"Et menneske som får friheten servert på et sølvfat vil ikke vite hva det skal bruke den til, eller hvordan det skal spise det siden det ikke har opplevd det før."

Nå er ikke dette på et sølvfat, og sammenligningen som helhet passer ikke helt inn her. En legalisering av et ulovlig rusmiddel er uansett ikke et svar på MIS(BRUKET), men et svar på det kriminelle elementet som er den destruktive kraften her. Når vi har tatt knekken på forbudet, SÅ må vi fokusere for fullt på skaderedusering i form av nøytral informasjon.

P.S: Sitter ikke på gutterommet og røyker. Min mor vet jeg røyker og at jeg er aktivist for legalisering. (Offtopic?)
Sist endret av tomiz; 10. mars 2006 kl. 06:12.