Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3393
Hei , var på EU for noen dager siden og gamle bilen min ble ikke godkjent på grunn av lambda verdien var 1.060 mens max 1.030 var tillat. Dette vil si at bilen går noen prosent for magert. Jeg ble anbefalt å bytte olje hvis det var lenge siden , så skal jeg også sjekke om den suger inn noe falsk luft og om det er en eller annen eksos lekkasje som påvirker lambda verdien.
Jeg lurer også på om det hadde gått an å frakoble kjølevanns sensoren fordi da tror bilen at motoren er kald og gir den mere bensin som fører til at lambda verdien går ned men kanskje den går ned for mye?

Komm gjerne med innspill
Nå er ikke jeg noen bilekspert, men hvis noen som kan dette, må de ha mere info. merke modell og motor osv
Sikkert lurt på prøve på Bilforumet
Lambdaverdien er en regnet verdi utifra co, co2, hc og andre verdier, så for å finne ut hva som gjør at lambdaverdien er høy må man se på hva slags verdier som er høye. Ofte er hc (uforbrent bensin) eller co (eksoslekkasje, falskluft) en av synderne, men ville først ha skiftet plugger og luftfilter å tatt det derfra. Ofte kan disse to tingene gjøre at lambda viser mer korrekt verdi.
Den som bare er der
Om det er 96 modell eller nyere burde du sjekke for feilkoder. Mest sannsynligvis en sensor. Om det er en eksoslekkasje, burde dette blitt anmerket på eu kontroll.
Skjønner ikke helt om du vil finne og fikse feilene for å bestå EUkontrollen eller om du bare vil komme deg gjennom ved å manipulere den bort midlertid?

Uansett, hvis det kun er det siste, fyll på en god skvett e85 (bioetanol) på bensintanken, så går utslippet ned midlertidig og du består. Selger det på pumpe i Sverige og foresatt noen få steder i Norge tror jeg, er kart over hvor hvis du Googler.

PS hvis bilen din er gammel (eller egentlig uansett) topp opp tanken igjen med bensin når du har gått igjennom kontrollen da etanol spiser opp oringer og gummipakninger over tid.
Sist endret av Mathias666; 6. april 2019 kl. 21:49. Grunn: Skriveleif
Sitat av Mathias666 Vis innlegg
Skjønner ikke helt om du vil finne og fikse feilene for å bestå EUkontrollen eller om du bare vil komme deg gjennom ved å manipulere den bort midlertid?

Uansett, hvis det kun er det siste, fyll på en god skvett e85 (bioetanol) på bensintanken, så går utslippet ned midlertidig og du består. Selger det på pumpe i Sverige og foresatt noen få steder i Norge tror jeg, er kart over hvor hvis du Googler.

PS hvis bilen din er gammel (eller egentlig uansett) topp opp tanken igjen med bensin når du har gått igjennom kontrollen da etanol spiser opp oringer og gummipakninger over tid.
Vis hele sitatet...
problemet er at når man kjører e85 at blandingen er enda magrere dvs at lambdaverdien kommer til å være enda høyere. co er ok men det er lambdaverdien som ikke er i orden... er 2 forskjellige ting.
Ofte fungerer oljeskift (Bytt filter samtidig!) og få blåst ren motoren litt med høy fart/turtall en liten periode før kontrollen =)
Men kan naturligvis være noe annet som er årsaken også.
Sist endret av Blackkoz; 6. april 2019 kl. 22:47.
skal se nærmere på det når jeg kommer tilbake fra ferie holder dere oppdatert om jeg finner en løsning.
Tapp tanken nesten tom å fyll på 10 liter miljøbensin. Selges på bensinstasjoner osv på 5 liters dunker. Ofte brukt i hageredskaper og motorsager osv. Da går den igjennom.
Sist endret av mr.roundtree; 7. april 2019 kl. 04:03. Grunn: Leif
Oppdatering: Jeg starta bilen i dag og spruta litt startgass på alle vakuum slanger osv jeg fant dessverre ingenting MEN jeg spruta med startgass rundt selve innsuget og da viste det seg at pakningen til innsuget var gåen. Er nok bare å bytte pakningen på innsuget slik at motoren ikke drar inn falsk luft mer. Takk for innspill gutta