Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2426
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
heisann

det har seg slik at jeg har en sak som skal i tingretten snart, jeg tror selv politiet ikke har nok bevis, men de gadd jo å ta saken så får se.

litt detaljer: var på hyttetur med et par kompiser, han ene gikk i psykose og prøvde å ta selvmord så vi måtte ringe sykebil/politi.

de 2 andre har innrømmet at de tok lsd og røyka weed, jeg har ikke sagt noe. de fant 9g som de mener er mitt, en av de andre sa at dette var mitt i avhør desverre...

siden jeg ikke ville si noe i avhør på stedet(ballefjern og tura som bare f) fikk jeg beskjed om at vi måtte dra inn til stasjonen, så gikk med 2 politimenn ned til bilen(som var en 2seter hehe) hvor vi venta i sikkert 20 min før jeg sa jeg måtte opp på do, de ville da jeg skulle ta en hurtigurinprøve som jeg først nekta men de fikk ok til å tvinge meg fra advokat(eller hvem det er de ringer) så tok prøven som slo ut på THC. etter dette fikk jeg beskjed om at jeg kunne dra tilbake til hytta og hørte ikke noe mer fra dem på noen måneder.

kompisen min som tysta i avhør var påvirket under avhøret og har godkjent forelegg for dette. han skal ikke si noe annet når han vitne enn at han var så påvirket at han ikke husker hva som skjedde eller hva han sa.

og denne hurtigtesten, de kan jo slå feil ut. vil den være et gyldig bevis i retten?

ellers setter jeg pris på generelle tips og triks for slike saker
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
iforhold til lsd´n er det absolutt ingen bevis, så kan vell ikke bli dømt for den
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du må i retten pga. 9 gram weed?
Hei,
Bare for å informere, så kan ikke politiet påtvinge deg urinprøve. De forsøker ofte å skremme mistenkte uten erfaring med politi til å ta urinprøve, da rusmidlene ofte kan påvises over lengre tid i urinprøve enn blodprøve. Derimot kan de få tillatelse av politijurist til å påtvinge deg blodprøve. Min regel er å alltid ta blodprøve, selv om jeg vet urinprøve vil slå ut positiv. Dette for å vise at "det koster å ta meg".

En annen hovedregel er å aldri si noe som kan inkriminere andre eller deg selv. Jeg vil påstå, uten videre begrunnelse, at retten ikke kan dømme deg ene og alene etter ett utsagn fra andre i avhør. Kanskje det var deres narkotika som de selv ikke ville ta ansvar for, og dermed inkriminere deg? Ett spørsmål som også kan være viktig i saken er hvor narkotikaen ble funnet. I ei bukselomme, en sekk med personlige eiendeler eller ett sted tilgjengelig for alle deltakere av festen?

Selv har jeg fått politi på besøk der de har funnet narkotika uten muligheter for å bevise hvem sin narkotika det var. I Norge har vi også lover laget med mulighet for tolkning og sannsynlighet for at du er skyldig. Er det overveiende sannsynlig at du er skyldig i oppbevaring av narkotika kan du likevel bli straffet for det uten å ha innrømt det. Dog kjenner jeg ikke så godt til paragrafer, så hvordan dette fungerer konkret i praksis skal jeg ikke uttale meg om.

For oss som bruker narkotika kan det være greit å ha noen tommelfingerregler, jeg har ihvertfall noen: jeg forklarer meg aldri ovenfor politiet og jeg tar aldri urinprøver. Det skal ta tid og koste å plage meg.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
hmm, fikk beskjed om at jeg måtte ta prøve. hasjen lå på stuebordet
Du må ikke. De kan ikke tvinge deg. Dog fremstiller de det slik at du bør ta urinprøve for å forenkle sakens gang. Derimot MÅ du ta blodprøve dersom du nekter urinprøve, og en politijurist (ikke advokat) godkjenner prøvetaking med tvang.
Den eneste du forenkler saken for ved urinprøvetaking er politiets side. På din side spiller det ingen rolle om du drar på stasjonen og tar urinprøve eller på legevakta for å ta blodprøve dersom det kan påvises rusmiddel i blodet.

TL;DR: Du må ikke ta urinprøve, de skremmer deg oftest til det fordi det påvises lengre i urinen enn i blod.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
hasjen lå på stuebordet
Vis hele sitatet...
Den er ikke din da, er den vel?
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Den er ikke din da, er den vel?
Vis hele sitatet...
hehe nei.

iforhold til urinprøve mener jeg å ha lest at disse ikke er gyldig bevis i retten da de kan gi falsk-positiv, noen som vet noe om dette?
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
de fleste prøver kan vise falske resultat
tror ikke du burde satse på å bli frifunnet pga en test kan kanskje vise falskt resultat.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
hehe nei.

iforhold til urinprøve mener jeg å ha lest at disse ikke er gyldig bevis i retten da de kan gi falsk-positiv, noen som vet noe om dette?
Vis hele sitatet...
Dessverre så kan den sannsynligvis benyttes som bevis. En urinprøve kan ikke alene få deg dømt for oppbevaring, men den er sannsynligvis nok for å få deg dømt for bruk. Den kan nok også benyttes for å forsterke skyldspørsmålet.
Det meste avhenger av dommeren og om du og din forsvarer tar opp dette med falsk positivt i retten.

Du har allerede blitt pekt ut av en av de andre, noe som dessverre ikke gjør det noe bedre. Hadde det ikke vært for h*n så ville det nok ikke blitt noen rettssak.
Sist endret av Who?; 1. mars 2018 kl. 10:17.