Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5298
Hva er konsekvensen for å selge varer ulovlig i Oslo?

Har et sukkerspinn maskin jeg ønsker å bruke i parker og andre steder med masse folk.
Du blir garantert oppdaget kjapt og får beskjed om å pelle deg vekk, er jo ennå tid til å søke.
Du kan jo nyte mattilsynets besøk.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Attrakt Vis innlegg
Hva er konsekvensen for å selge varer ulovlig i Oslo?

Har et sukkerspinn maskin jeg ønsker å bruke i parker og andre steder med masse folk.
Vis hele sitatet...
https://www.mattilsynet.no/mat_og_va...g_salg_av_mat/

Tok meg typ 30 sekunder.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Bare for å fremheve det TS spurte etter
§ 28.Straff
Forsettlig eller uaktsom overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven eller vedtak gitt i medhold av loven, straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år eller begge deler, såfremt forholdet ikke rammes av strengere straffebestemmelse. Under særlig skjerpende omstendigheter kan fengsel i inntil 2 år anvendes.
Vis hele sitatet...
ArbeidsledigProletar
Sitat av Attrakt Vis innlegg
Hva er konsekvensen for å selge varer ulovlig i Oslo?

Har et sukkerspinn maskin jeg ønsker å bruke i parker og andre steder med masse folk.
Vis hele sitatet...
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Bare for å fremheve det TS spurte etter
Vis hele sitatet...


Alt matsalg som ikke er av privat karakter skal registreres hos Mattilsynet. Matsalg og matservering på messer, festivaler, bondens marked etc. skal registreres.

Du melder fra om dette ved hjelp av Mattilsynets skjematjenester.

På kortvarige arrangementer som skoleavslutninger og loppemarkeder, eller når idrettslaget selger pølser og kaker i kun noen timer, er det ikke nødvendig å registrere seg hos Mattilsynet. Du kan lese mer om dette på denne temasiden.

Med mindre TS da skal bli PROFF sukkerspinnselger da, og vie yrkeslivet sitt til dette, tror jeg faktisk posten din er rimelig irrelevant.
Sist endret av Batabusa; 28. mars 2017 kl. 15:33.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Alt matsalg som ikke er av privat karakter skal registreres hos Mattilsynet. Matsalg og matservering på messer, festivaler, bondens marked etc. skal registreres.

Du melder fra om dette ved hjelp av Mattilsynets skjematjenester.

På kortvarige arrangementer som skoleavslutninger og loppemarkeder, eller når idrettslaget selger pølser og kaker i kun noen timer, er det ikke nødvendig å registrere seg hos Mattilsynet. Du kan lese mer om dette på denne temasiden.

Med mindre TS da skal bli PROFF sukkerspinnselger da, og vie yrkeslivet sitt til dette, tror jeg faktisk posten din er rimelig irrelevant.
Vis hele sitatet...
Skal ikke skryte på meg at jeg har noen peiling på tolkning av lover eller lignende.
Men for meg virker det som å gå rundt i hele sommer, på offentlige plasser å selge sukkerspinn, da sikkert flere timer om dagen.
Ikke faller under "kortvarig arrangement" eller noen av de andre kategoriene som er der. Spesielt siden TS ikke skal stå på noe arrangement.
Har ikke kjennskap til lovene rundt dette, men vil derfor anta dette da faller under brudd på reglementet.

Min tolkning av loven er at alt som er av salg (unntatt arrangementer, privat ol) bryter med loven. Og da gjelder straffene listet.

Hvis TS skulle operert lovlig måtte han derfor registrert seg hos Mattilsynet, deretter søkt hos kommunen for å få lov til å selge i området. TS nevner også konkret ulovlig salg i førsteposten. Og da gjelder vell straffen jeg postet.

TS kan naturligvis få alt oppklart hvis han kontakter mattilsynet, enten han gjennomfører registreringen eller ikke
Sist endret av KjemikalieX; 28. mars 2017 kl. 16:46.
Trådstarter
48 1
Bare for å presisere så er jeg innmeldt hos Mattilsynet så den kontollen er jeg ikke redd for
Tenkte mer på disse i blått som kan være litt nidkjære i tjenesten. Må søke kommunen om lov til å selge, men det er jo helt håpløst å komme igjennom til disse pampene. Derfor jeg tenkte å bare stille meg opp i blant for å selge.
Det er bare, å stille seg opp. Ha en plan, for flere steder.
Slik at du bare, flytter deg, hvis noen klager.
Bare flytt, når vektere ber om det(katt og mus game).
Bare spill dum.

Det er en ørliten sjanse, at politiet gidder å konfiskere utstyret.
Men da bare krever du, og få tilbake utstyret igjen.
Sist endret av davidentotre; 28. mars 2017 kl. 21:24.
Trådstarter
48 1
Sitat av davidentotre Vis innlegg

Det er en ørliten sjanse, at politiet gidder å konfiskere utstyret.
Men da bare krever du, og få tilbake utstyret igjen.
Vis hele sitatet...
Får jeg tilbake utstyret hvis politiet konfiskerer det?
Jeg jobbet i bransjen, når jeg var ung. Det er over 13 år siden. Da ble utstyret konfiskert, ved et tilfelle. Da kontaktet arbeidsgiveren min, politistasjonen , hvor utstyret var. Fikk tilbake alt. Men han var en sleip fyr.
Trådstarter
48 1
jeg er nok ikke sleip nok og er lite lysten på å miste flere tusen kroner i utstyr. Mulig arbeidsgiver slo en skrøne om at han ikke viste du var der kanskje? Blir vanskelig for meg.
Jeg jobbet for ham, i 6 år. Det skjedde 1 gang.