Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3730
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det noen som har fått med seg denne dommen?

https://www.domstol.no/no/Enkelt-dom...er/nyhet18jan/
Når ble det straffbart å utelukkende laste NED piratkopiert materiale? Jeg er klar over at dette kun er utlevering av personopplysninger, men det skal da ikke være nødvendig å oppgi folk som ikke gjør noe ulovlig?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Når ble det straffbart å utelukkende laste NED piratkopiert materiale? Jeg er klar over at dette kun er utlevering av personopplysninger, men det skal da ikke være nødvendig å oppgi folk som ikke gjør noe ulovlig?
Vis hele sitatet...
Er det ikke ulovlig å laste ned piratkopiert materiale?
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Når ble det straffbart å utelukkende laste NED piratkopiert materiale? Jeg er klar over at dette kun er utlevering av personopplysninger, men det skal da ikke være nødvendig å oppgi folk som ikke gjør noe ulovlig?
Vis hele sitatet...
Men skriver de ikke at det er både lastet opp og ned, streaming var ikke aktuelt?

Retten oppfatter det videre slik at systemet
utelukkende har registrert IP-adresser som er blitt benyttet til både nedlasting og opplasting
av Filmverket eller deler av dette. Såkalt streaming er ikke registrert
Vis hele sitatet...
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Er det ikke ulovlig å laste ned piratkopiert materiale?
Vis hele sitatet...
Det er veldig mange som ikke vet det, men det er kun deling av piratkopiert materiale som er straffbart. Dette er for å sikre en persons uskyld hvis h*n lastet ned materialet i tro om at det var lov.

Paragrafen om straff i åndsverksloven.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Men skriver de ikke at det er både lastet opp og ned, streaming var ikke aktuelt?
Vis hele sitatet...
Hvis det var det som var intensjonen med formuleringen, var det unødvendig å nevne nedlasting. Jeg forsto det som at både folk som har lastet ned og folk som har lastet opp skal bli angitt.
Det er jo i praksis liten forskjell på streaming og nedlasting ettersom mellomlagring også er lagring. Jeg ser for meg at dette må være en sær måte å skrive på, eller så prøver de å dra strikken lenger enn før.
Kommer sikkert noen som har lest en del sånne dokumenter og kan opplyse om klangen i den.
Hvis man leser kjennelsen, ser man at den er datert 10.11.2016. Og det var jo etter dette at mange begynte å få tilsendt krav/trusselbrev fra Njord Law firm.

Kjennelsen sier forøvrig kun at Get er pålagt å utlevere navn og adresse til dette firmaet. Ingen andre. Ei heller er det opplagt at man har brutt loven.
Til de som er usikre så har de ikke logget leechere - dette påpekes i kjennelsen linket ovenfor, hvor de også beskriver programmet de brukte til å logge ip-adressene:

Side 17, punkt 11.31:
The System does not log users known as "leechers". A leecher is a user who does not
act as a data source. The System only enters into transactions with those users who
engage in the distribution of data. In other words, the users logged by the System
have not only made available data, but also engaged in an actual transaction with
the System and has been recorded distributing a piece of the data.
Vis hele sitatet...
Sist endret av The Riddler; 15. februar 2017 kl. 12:06.