Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  93 13485
Sitat av Mith Vis innlegg
http://en.wikipedia.org/wiki/Institutional_racism
Du kan ikke oversette alt direkte fra norsk til engelsk å tro det skal bety det samme.
Å forholde seg til rasisme begrepet som om det skulle bety "læren om raser" er håpløst, spesielt med tanke på at det å dele mennesker inn i "raser" er kontroversielt nok i seg selv.

Dessuten står det følgende i innledingen:
Vis hele sitatet...
Religion = religion på engelsk, jo. Det er egentlig akkurat det samme. Eller er det ordet rasisme du sikter til? Hvis begrepet har en annen betydning på norsk enn på engelsk så vil jeg se på det som uheldig i hvert fall. Ordet burde være fagterminologi som er universelt forstålig, ellers åpner det opp for alt for mange ømfintlige misforståelser. Om vi i Norge skal inkludere religion i ordet rasisme, så vil ordet miste mye av sin gjennomslagskraft sammenlignet med hva det får i land der det fortsatt kun betyr diskriminering utifra raseteorier.

Jeg har ikke sagt at rasisme begrenser seg til "læren om raser", i så fall ville alle forskere som forsket på genetisk arv opp mot etnisitet bli definert som rasister. Etter eldre standarder så er de kanskje det, men det er klart at begrepet rasisme har utviklet seg mye siden den gang og er alt for negativt preget til å kunne brukes om nøytrale forskere. De fleste definisjoner jeg har lest tar med i beregningen dette med menneskeverd utifra etnisitet, samt diskriminering utifra hvilken rase som er mest verdt.

Hvorfor linker du til institusjonell rasisme?
Sist endret av Kaisama; 7. januar 2011 kl. 14:16.
Sitat av Kaisama Vis innlegg
Religion = religion på engelsk, jo. Det er egentlig akkurat det samme. Eller er det ordet rasisme du sikter til? Hvis begrepet har en annen betydning på norsk enn på engelsk så vil jeg se på det som uheldig i hvert fall. Ordet burde være fagterminologi som er universelt forstålig, ellers åpner det opp for alt for mange ømfintlige misforståelser. Om vi i Norge skal inkludere religion i ordet rasisme, så vil ordet miste mye av sin gjennomslagskraft sammenlignet med hva det får i land der det fortsatt kun betyr diskriminering utifra raseteorier.

Jeg har ikke sagt at rasisme begrenser seg til "læren om raser", i så fall ville alle forskere som forsket på genetisk arv opp mot etnisitet bli definert som rasister. Etter eldre standarder så er de kanskje det, men det er klart at begrepet rasisme har utviklet seg mye siden den gang og er alt for negativt preget til å kunne brukes om nøytrale forskere. De fleste definisjoner jeg har lest tar med i beregningen dette med menneskeverd utifra etnisitet, samt diskriminering utifra hvilken rase som er mest verdt.

Hvorfor linker du til institusjonell rasisme?
Vis hele sitatet...
Som du sikkert ser så står det i artikkelen du selv linket til at rasismebegrepet også på engelsk har utviklet seg til å ta høyde for både hudfarge, religion, etnisitet og kultur. Også vår egen rasismeparagraf speiler det synet.
Institusjonell rasisme har jeg linket til pga. av følgende definisjon:
“the collective failure of an organization to provide an appropriate and professional service to people because of their color, culture, or ethnic origin”.
Vis hele sitatet...
FN definerer det slik:
The UN does not define "racism", however it does define "racial discrimination": according to the United Nations Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination,

the term "racial discrimination" shall mean any distinction, exclusion, restriction or preference based on race, colour, descent, or national or ethnic origin which has the purpose or effect of nullifying or impairing the recognition, enjoyment or exercise, on an equal footing, of human rights and fundamental freedoms in the political, economic, social, cultural or any other field of public life.[5]
Vis hele sitatet...

Så rasisme kan i aller høyeste grad ramme religiøse grupper.
..uten at det nødvendigvis vil si at de konspirerer sammen.

^Glemte å ta med det.
Sist endret av Gamgee; 7. januar 2011 kl. 15:05.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Altså, jeg er ikke sikker på hva ariske folkeslag egentlig er.
Vis hele sitatet...
Men da er det jo kjempesmart å bruke begrepet da.

Har du forresten fått med deg at Hitler aldri fikk barn ? Og det var et mer eller mindre bevisst valg ?

Det kan godt stemme at han hadde jødiske aner.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Men da er det jo kjempesmart å bruke begrepet da.

Har du forresten fått med deg at Hitler aldri fikk barn ? Og det var et mer eller mindre bevisst valg ?

Det kan godt stemme at han hadde jødiske aner.
Vis hele sitatet...
Hva er det du egentlig vil frem til? Er du uenig i at å være jøde innebærer enten å tilhøre jødedommen eller å nedstamme fra israelittene som vil medføre at du får en annerledes genetikk?

Hva som er den eksakte og riktige definisjonen på arisk gir jeg faktisk en fleksibel faen i, for det har ingen ting med poenget å gjøre. Poenget er at hvis du er jøde så vil du, på DNA-nivå, være annerledes enn en som er slaver eller arisk forstår du det nå? Eller må jo bruke enda et innlegg på å forklare det?
Sitat av sjokkis Vis innlegg
Jødene utgjør rundt 1% av USAs befolkning. Jeg vil først si at jeg ikke hater jøder, og det finnes jøder som er gode mennesker. Dessverre må vi innse at det også finnes en stor gruppe jødiske ekstremister, slik det finnes ekstremister i alle folkegrupper. Denne kulturen har utviklet seg til å promotere flerkultur og åpne grensene i alle vestlige land for å fremme jødenes ekstreme finansielle og politiske interesser, samtidig med at de lettere kan skjule seg i et multietnisk samfunn i og med at de er en særegen etnisk gruppe. Samtidig har alle jøder dobbelt statsborgerskap til Israel, som er et rasebevisst apartheid dedikert til jødisk overlevelse.

Alle selskapene du ser nedenfor ble skapt av vestlige menn med sunne verdier, men i dag er de utelukkende kontrollert av semittiske jøder. Påvirkningen det har hatt på USA er åpenbar hvis vi ser tilbake på hvordan USA så ut for 60-70 år siden. Hvis du synes dagens populærkultur og media er sunn og fornuftig så er dette kanskje uviktig for deg. Hvis du derimot misliker at MTV promoterer flerkultur og opphøyer svart gangster kultur for ungdom, og at amerikanske TV-programmer og filmer promoterer multikultur og anti-hvite verdier, da kan du ha interesse av å vite hvem som har plantet disse verdiene i vår kultur. Det er nemlig ikke hvite menn. Media i USA har vært eid av jøder i mange tiår, her er en liste over dagens eiere. Du kan søke på google og finne de samme resultatene. Dette er ikke skjult informasjon eller "konspirasjon", men en ganske enkel maktovertakelse.

CBS - Les Moonves (nevø av David Ben Gurion, Israels første president) - jøde
MTV, Blockbuster, Viacom - Sumner Redstone (Murray Rothstein) - jøde
Universal Studios - Ron Meyer - Jøde
CNN, Warner Bros, Time - Gerald M. Levin - jøde
ABC/CBS - Leonard Goldenson, Mark Blumenthal - jøder
New York Times - Sulzberger - Jøde
Dreamworks SKG - Speilberg, Katzenberg, Geffen - jøder
ABC, Touchstone, Disney - Michael Eisner - jøde
FOX - Gail Berman - Jøde
BMG - Middelhoff, Thielen - Jøder
ESPN, NFL, Buen Vista - Steven Bornstein - jøde
Warner Music - Edgar Bronfman. - jøde

Jeg vil også anbefale alle å se denne filmsnutten som fokuserer på amerikansk medias ensidige fremstilling av Israel/Palestina-konflikten.
U.S.Media and the Israeli Palestinian Conflict

"Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that."
-George Carlin

Hva er sjansen for at konspirasjonsteoretikere er på den dårlige halvdelen?
Vis hele sitatet...
Dette er en konspirasjonsteori som stort sett bare lesere av nyhetsspeilet, rødgrønne propal-folk, blitzere og muslimer tror på.

Det er dog en kjennsgjerning at jødene er et intelligent folkeslag og er flinke businessfolk. -Noe som har skapt misunnelse og forfølgese også i tidligere tider.
Mye er nok konspirasjoner.. Men det virker som jøder har svært stor makt i USA. De klarer jo presse Obama til å lukke øynene mens Israel pisser på naboene sine.
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Anbefaler å se "Der Ewige Jude" av Fritz Hippler. Den forklarer veldig bra hvordan jøder opererer.

Ligger ute på youtube med engelske subs.
Vis hele sitatet...
Fritz Hippler var sjefs-propagandafilm makeren til Hitler under andre verdenskrig.
Der gjorde du det skarpt.
Snakk om kildekritikk

http://en.wikipedia.org/wiki/Fritz_Hippler

Sitat av birrho Vis innlegg
Mye er nok konspirasjoner.. Men det virker som jøder har svært stor makt i USA. De klarer jo presse Obama til å lukke øynene mens Israel pisser på naboene sine.
Vis hele sitatet...
Hvis naboen pissa på deg, ville ikke du pissa tilbake??
Hvis naboen pissa på deg, ville ikke du pissa tilbake??
Vis hele sitatet...
Kanskje , men jeg ville ikke gått videre og pisset på hele familien.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hadde denne tråden handlet om en annen etnisk gruppe, så hadde ikke ordet "rasist" og "rasist-tråd" kommet opp. Blir mektig irritert at jøder skal få spesialbehandling. Bare se på Otto Jespersen; han kunne si hva som helst, om alt og alle. Men med engang han dro opp noen jødevitser på TV, så fikk han sparken. Han fikk ikke sparken når han brutalt hånet både innvandrere, muslimer, samer, og andre etniske grupper.

Jeg har INGENTING mot jøder, men jeg mener at alle skal bli behandlet likt.



Trodde Vigrid var historie.
Vis hele sitatet...
Spesialbehandling? Er du helt nedsnødd eller?
HALLO!!! 6 MILL MENNESKER BLE DREPT!!!

Jeg skulle derimot likt å se Otto tørre å si noe sånt om muslimer eller muhammed.
-Da har for det første oslo stått på hodet i dagesvis, med hat-taler
,trusler, hærverk og opptøyer.
-Tv og aviser hadde hudflettet Otto til de grader.

Otto hadde aldri fått komme på tv mer bortsett fra unnskyldninga han måtte ha gitt i beste sendetid - for så å måtte se seg over skuldra resten av livet.

Sitat av birrho Vis innlegg
Kanskje , men jeg ville ikke gått videre og pisset på hele familien.
Vis hele sitatet...
-Saken der nede er ikke så enkel som at de slemme krigerske jødene kom og tok landet til de snille fredsommelige palestinerne.

Forøvrig var det ikke noe folkeslag som kalte seg palestiner før 1967..
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hva er det du egentlig vil frem til? Er du uenig i at å være jøde innebærer enten å tilhøre jødedommen eller å nedstamme fra israelittene som vil medføre at du får en annerledes genetikk?
Vis hele sitatet...
Nei, har jeg seg sagt meg uenig i det ?

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hva som er den eksakte og riktige definisjonen på arisk gir jeg faktisk en fleksibel faen i, for det har ingen ting med poenget å gjøre. Poenget er at hvis du er jøde så vil du, på DNA-nivå, være annerledes enn en som er slaver eller arisk forstår du det nå? Eller må jo bruke enda et innlegg på å forklare det?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har fått med meg poenget. Må jeg bruke et innlegg til på å forklare deg at begrepet arisk rase brukt om vest europeiske folkeslag er forkastet ? Forstår du det nå ? Altså at du bruker et begrep du ikke har snøring på ?

Og du mente jo å lage et ironisk poeng over at Hitler ville utrydde sine slektninger. Han fikk heller ikke barn, da han mente det tyske folk gikk over alt. Så mye ironi kan jeg ikke se, da han heller ikke ønsket å videreføre sine egne gener.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg

Ja, jeg har fått med meg poenget. Må jeg bruke et innlegg til på å forklare deg at begrepet arisk rase brukt om vest europeiske folkeslag er forkastet ? Forstår du det nå ? Altså at du bruker et begrep du ikke har snøring på ?
Vis hele sitatet...
Fra wikipedia: "(sanskrit: Ārya, «nobel», gammelpersisk: aryan, «iraner») er en betegnelse med ulik betydning i moderne historie og vitenskap, men brukes særlig som samlebetegnelse på folkeslag som snakker indoeuropeiske språk i India og Iran."

Altså et folkeslag fra India/Iran, jeg har aldri sagt noe annet. Jeg har sagt at det var et folkeslag, slik som slavere og jøder
Sitat av Mith Vis innlegg
Som du sikkert ser så står det i artikkelen du selv linket til at rasismebegrepet også på engelsk har utviklet seg til å ta høyde for både hudfarge, religion, etnisitet og kultur. Også vår egen rasismeparagraf speiler det synet.
Institusjonell rasisme har jeg linket til pga. av følgende definisjon:

FN definerer det slik:



Så rasisme kan i aller høyeste grad ramme religiøse grupper.
Vis hele sitatet...
Ok, det var en oppvåkning for meg, for da er jeg uten tvil en vaskekte rasist. At visse kulturer er mindre verdt enn andre har jeg nemlig ingen problemer med å stå for, det samme gjelder religioner. Ordet rasist kommer aldri til å ha samme slagkraft for meg lenger, og hvis noen kaller meg rasist i framtiden så vil det prelle av som et tomt og meningsløst uttrykk uten problemer. Nå mangler det vel bare at samfunnet følger etter og innser at rasismebegrepet er alt for vagt til å kunne brukes som et virkningsfullt skjellsord lenger.
Sitat av Kaisama Vis innlegg
Ok, det var en oppvåkning for meg, for da er jeg uten tvil en vaskekte rasist. At visse kulturer er mindre verdt enn andre har jeg nemlig ingen problemer med å stå for, det samme gjelder religioner. Ordet rasist kommer aldri til å ha samme slagkraft for meg lenger, og hvis noen kaller meg rasist i framtiden så vil det prelle av som et tomt og meningsløst uttrykk uten problemer. Nå mangler det vel bare at samfunnet følger etter og innser at rasismebegrepet er alt for vagt til å kunne brukes som et virkningsfullt skjellsord lenger.
Vis hele sitatet...
Så fordi ordet ikke betyr nøyaktig det du trodde og er mer nyansert enn bare"svart-hvitt", så nærmest forkaster du ordet?

At du er en vaskekte rasist kommer jo tydelig fram, men på hvilket grunnlag kan du si at noen er mindre verdt, antagelig på et grunnlag som bunner og grunner i at de er annerledes?

(Siden dette er off topic kan vi godt ta det på PM)
Sist endret av Veggen; 7. januar 2011 kl. 19:31.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Så fordi ordet ikke betyr nøyaktig det du trodde og er mer nyansert enn bare"svart-hvitt", så nærmest forkaster du ordet?

At du er en vaskekte rasist kommer jo tydelig fram, men på hvilket grunnlag kan du si at noen er mindre verdt, antagelig på et grunnlag som bunner og grunner i at de er annerledes?

(Siden dette er off topic kan vi godt ta det på PM)
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg alltid har tatt avstand fra rasisme er fordi jeg alltid har ansett at mennesker ikke skal betraktes verre enn andre kun basert på hudfarge/etnisitet. Dette er noe man ikke kan råde for, dessuten har det lite med oppførsel å gjøre. Religion og desto mer kultur derimot har alt med oppførsel å gjøre. At jeg anser at visse måter å oppføre seg på er bedre enn andre er så absolutt min subjektive oppfatning, jeg innser det, men jeg synes det går en grense for hvor kulturrelativistisk man kan være før det går utover en del kjerneverdier jeg personlig ønsker meg i samfunnet. Derfor er det nærmest umulig for meg å ikke se ned på folk med verdier som går stikk i strid med mine egne. Om dette gjør meg til en rasist, så får det bare være sånn, men da mister også begrepet rasist all sin effekt mot meg.
Sitat av Kaisama Vis innlegg
Grunnen til at jeg alltid har tatt avstand fra rasisme er fordi jeg alltid har ansett at mennesker ikke skal betraktes verre enn andre kun basert på hudfarge/etnisitet. Dette er noe man ikke kan råde for, dessuten har det lite med oppførsel å gjøre.
Vis hele sitatet...
Da regner jeg med at du har valg dine foreldre og generelt hvem som har fått lov å påvirke deg opp i gjennom oppveksten og ikke minst hvor du er født, for det har jo de du ser ned på gjort?

Sitat av Kaisama
At jeg anser at visse måter å oppføre seg på er bedre enn andre er så absolutt min subjektive oppfatning, jeg innser det, men jeg synes det går en grense for hvor kulturrelativistisk man kan være før det går utover en del kjerneverdier jeg personlig ønsker meg i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Det finnes mange typer oppførsel jeg ser ned på, det finnes også mennesker som utfører handlinger som jeg ser på som umenneskelig, men når jeg treffer et menneske for første gang prøver jeg og ikke la meg styre av fordommer vi alle blir foret med og heller se på vedkommende med åpene øyne, for siden å gjøre meg opp en mening om denne personen.

Sitat av Kaisama
Derfor er det nærmest umulig for meg å ikke se ned på folk med verdier som går stikk i strid med mine egne. Om dette gjør meg til en rasist, så får det bare være sånn, men da mister også begrepet rasist all sin effekt mot meg.
Vis hele sitatet...
Det som gjør deg til en rasist, er at du på et falskt grunnlag, forhåndsdømmer en rekke personer du aldri har møtt.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Fra wikipedia: "(sanskrit: Ārya, «nobel», gammelpersisk: aryan, «iraner») er en betegnelse med ulik betydning i moderne historie og vitenskap, men brukes særlig som samlebetegnelse på folkeslag som snakker indoeuropeiske språk i India og Iran."

Altså et folkeslag fra India/Iran, jeg har aldri sagt noe annet. Jeg har sagt at det var et folkeslag, slik som slavere og jøder
Vis hele sitatet...
Ja vel, men du svarte aldri spørsmålet mitt på om du brukte begrepet arisk om europeiske folkeslag. Da du ikke visste hva begrepet betydde. Men jeg kan lese at jeg tolket hva du i utgangspunktet skrev. At du mente å illustrere bare med navn på folkeslag.
Sitat av Ouagadougou Vis innlegg
Det er ikke like kult å være jødehater som det var før krigen, men kapitalismen (som var det jødehatet egentlig dreide seg om) blir angrepet den dag i dag.
Vis hele sitatet...
For noe sprøyt. Jødehatet kom fra alle kanter, kapitalister inkludert (de sponset tilogmed NSDAP og greier, se den du!). Jødehatet kan komme fra mye rart, men jeg vil tippe at paven uttalte seg no slikt som at "jødene er noen jævler og de får bare drive banker!" i en tid der religion var alt og paven derfor var meget innflytelsesrik. Siden den gang har de jo blitt forfulgt. Eller var det kanskje at gubben ute på jordet som mente at det var satan som ødela avlingene hans som egentlig var antikapitalist og derfor rettet seg mot jøder?

Jødehat var overalt, fra paven til Charles Dickens til Nietzsche i sine senere år til, tja, Marx. Men du kan ikke skylde på bare en av dem hvis du vil ha et argument som skal holde i det hele tatt. Jødehat var et samfunnsproblem og ikke et sosialistproblem. Hvordan kan du egentlig si at det er kapitalisthat som er "den egentlige grunnen" når den mest kjente jødeforfølgelsen i nyere tid ble startet av ytre høyre?

For å være like krass tilbake så kan jeg bare si at neo-liberalistiske-kapitalist-gærninger er paranoide og mener at alle er imot dem og innbiller seg at tusen år med jødehat egentlig handler om dem. Og derfor var det paven sin skyld at sosialismen blomstret i det 20.ende århundre. Du er helt på villspor.

Forresten kan jeg tillegge at kapitalismen blir hatet med rette, men det hører egentlig ikke til i denne tråden.
Sist endret av anamnesis; 8. januar 2011 kl. 05:01.
Sitat av anamnesis Vis innlegg
For noe sprøyt. Jødehatet kom fra alle kanter, kapitalister inkludert (de sponset tilogmed NSDAP og greier, se den du!). Jødehatet kan komme fra mye rart, men jeg vil tippe at paven uttalte seg no slikt som at "jødene er noen jævler og de får bare drive banker!" i en tid der religion var alt og paven derfor var meget innflytelsesrik. Siden den gang har de jo blitt forfulgt. Eller var det kanskje at gubben ute på jordet som mente at det var satan som ødela avlingene hans som egentlig var antikapitalist og derfor rettet seg mot jøder?

Jødehat var overalt, fra paven til Charles Dickens til Nietzsche i sine senere år til, tja, Marx. Men du kan ikke skylde på bare en av dem hvis du vil ha et argument som skal holde i det hele tatt. Jødehat var et samfunnsproblem og ikke et sosialistproblem. Hvordan kan du egentlig si at det er kapitalisthat som er "den egentlige grunnen" når den mest kjente jødeforfølgelsen i nyere tid ble startet av ytre høyre?

For å være like krass tilbake så kan jeg bare si at neo-liberalistiske-kapitalist-gærninger er paranoide og mener at alle er imot dem og innbiller seg at tusen år med jødehat egentlig handler om dem. Og derfor var det paven sin skyld at sosialismen blomstret i det 20.ende århundre. Du er helt på villspor.

Forresten kan jeg tillegge at kapitalismen blir hatet med rette, men det hører egentlig ikke til i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Nazismen var ikke "ytterste høyre" -tvert imot var både den og nazismen tuftet på kommunisme/sosialisme..

Borsett fra det er jeg enig med deg..

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er like idiotisk å hevde at "jøder er intelligente" som å hevde at "afrikanere er dumme". Det finnes garantert like mange jødiske idioter som det finnes i andre etnisiteter og/eller religioner. En positivt ladet generalisering er like mye en fordom som en negativ generalisering.
Vis hele sitatet...
Så du ser helt bort ifra at det finnes en potensiell sannhet i dette?
Ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_...lth_of_Nations

Denne listen taler et ganske tydelig språk: Alle topp-plasseringene er land i øst-asia - så følger europeiske land osv osv..

Og samtlige afrikanske land ligger i rad og rekke fra bunnen og oppover.
Det samme gjelder i usa når du deler opp folkeslag etter iq..
De svarte havner på jumboplass igjen.

Men dette vil du vel bortforklare med noe svada som: det er de hvites feil - for vi undertrykker dem..

Jeez..
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er like idiotisk å hevde at "jøder er intelligente" som å hevde at "afrikanere er dumme". Det finnes garantert like mange jødiske idioter som det finnes i andre etnisiteter og/eller religioner. En positivt ladet generalisering er like mye en fordom som en negativ generalisering.
Vis hele sitatet...
Så det finnes gjennomgående genetiske variasjoner på høyde, utseende, størrelse på tissen med statistisk signifikante forskjeller mellom etnisititeter, men den på det mest komplekse organet i hodet vårt, hjernen, er det overhodet ingen genetisk variasjon imellom gruppene?

Herregud, så lenge det finnes individuell variasjon på intelligens så er mer eller mindre eneste måten du kan sørge for alle etnisiteter er like intelligente i snitt at det finnes en høyere makt som sitter og balanser det ut for oss. Å si at alle raser har garantert lik intellektuell kapasitet blir bare intellektuellt uredelig. Ting blir ikke sant bare fordi man synes det burde være sånn.

Det sagt, så har vi ikke godt nok grunnlag for å si at forskjellene er statistisk signifikante enda. Jeg mistenker at de er det, men jeg er ikke sikker. Uansett, selv om det er en statitisk signifikant forskjell, så er de individuelle variasjonene mye større enn snittforskjellen.

Grunnen til at jeg mistenker at det er forskjell i intellektuell kapasitet og lynne er todelt (begge går på hvordan hjernen fungerer). For det første opplevde jeg i veldig stor grad som lærer at adoptivbarn hadde samme lynne som folk i hjemlandet sitt (sør-koreanere manglet macho selvhevdelse, folk fra midt-østen var generelt oppefarende etc), så jeg mistenker at genetikken har både mye større betydning en folk flest tror her, og at det er gjennomgående forskjeller mellom etnisitetene. Jeg kjøper også forklaringen om at naturlig seleksjon har påvirket de som lever i vanskelig klima sterkere enn de i lettere klima. Eier du ikke evne til langsiktig planlegging var du screwed om du skulle overleve vinteren i Norge f.eks. Jeg tror genuint det har ført til, over tid, at normenn, i snitt, har bedre impulskontroll enn sørlige etnisiteter.
Sist endret av DumDiDum; 8. januar 2011 kl. 09:04.
Sitat av birrho Vis innlegg
Kanskje , men jeg ville ikke gått videre og pisset på hele familien.
Vis hele sitatet...
hvis du hadde hatt en pistol til hodet som gikk av hvis du ikke pissa på naboen. hadde du pissa da? naboen bruker sin 10år gammle sønn som skjold så du kommer til å treffe sønnen også.
Samtidig vet du at han kommer til å løpe til onkel med sønnen sin å vise hva du har gjort. men husk du har en pistol til hodet ditt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bættmæn Vis innlegg
Så du ser helt bort ifra at det finnes en potensiell sannhet i dette?
Ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_...lth_of_Nations

Denne listen taler et ganske tydelig språk: Alle topp-plasseringene er land i øst-asia - så følger europeiske land osv osv..
Vis hele sitatet...
Las du første avsnitt i artikkelen du lenka til? Det er ei bok, publisert av to personer, som rett nok har god utdanning, men like fullt bare er mennesker. Har innhaldet gjennomgått peer review? Har det blitt bekrefta av andre? Er det stort meir enn eit innlegg i ein debatt, eller bør ein anta at det har ei viss etterettelegheit?

Dei har jo fått kritikk for valg av datasett, for valg av kompanseringsmåter og det meste anna.

Så nei, eg trur ikkje vi treng vise til at vi har kolonisert østen for å diskreditere den boka. Det held å diskreditere den på at den ikkje held godt nok fagleg nivå til at det er mogeleg å trekke konklusjoner.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det finnes mange typer oppførsel jeg ser ned på, det finnes også mennesker som utfører handlinger som jeg ser på som umenneskelig, men når jeg treffer et menneske for første gang prøver jeg og ikke la meg styre av fordommer vi alle blir foret med og heller se på vedkommende med åpene øyne, for siden å gjøre meg opp en mening om denne personen.
Vis hele sitatet...
Bra for deg, jeg prøver også å møte nye mennesker med et åpent sinn. Men når du etter hvert oppdager at denne personen oppfører seg i tråd med kulturen eller religionen sin, og du misliker han og behandler han dårligere enn andre på grunn av det, da har du, i følge den nye definisjonen av ordet, blitt rasist! Akkurat som jeg, velkommen etter.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det som gjør deg til en rasist, er at du på et falskt grunnlag, forhåndsdømmer en rekke personer du aldri har møtt.
Vis hele sitatet...
Haha, ja, her har vi altså enda en definisjon av ordet, takk for den du! Nei, det du beskriver kalles å generalisere, eller å skjære alle over en kam som de sier, det er ikke det samme som å være rasist. Du vet heller ingenting om hvorvidt jeg gjør det eller ikke, så nå er du, i følge din egen definisjon, rasistisk mot meg.
Sist endret av Kaisama; 8. januar 2011 kl. 12:27.
Sitat av Bættmæn Vis innlegg
Så du ser helt bort ifra at det finnes en potensiell sannhet i dette?
Ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_...lth_of_Nations

Denne listen taler et ganske tydelig språk: Alle topp-plasseringene er land i øst-asia - så følger europeiske land osv osv..

Og samtlige afrikanske land ligger i rad og rekke fra bunnen og oppover.
Det samme gjelder i usa når du deler opp folkeslag etter iq..
De svarte havner på jumboplass igjen.

Men dette vil du vel bortforklare med noe svada som: det er de hvites feil - for vi undertrykker dem..

Jeez..
Vis hele sitatet...
Så du tror ikke utdanning og sosial bakgrunn spiller inn på menneskers IQ-nivå?
Når du ser på folkeslagene innad i USA, følger en helt klar kulturell og sosial ulikhet, og du kan derfor ikke bruke den dataen til å lage fakta om menneskene innad i landet, fra et biologisk perspektiv. For å kunne bevise noe av det, må du faktisk bevise at noen menneskers hjerner er mer effektive enn andre. Dette kan godt være er riktig, men er det relevant for vårt virkelighetsbildet? Nei, vi veit at det finnes genier innenfor alle menneskeslagene, og da mister vi grunnlaget for å dømme noen av dem som dumme.
Sitat av EoT Vis innlegg
Så du tror ikke utdanning og sosial bakgrunn spiller inn på menneskers IQ-nivå?
Når du ser på folkeslagene innad i USA, følger en helt klar kulturell og sosial ulikhet, og du kan derfor ikke bruke den dataen til å lage fakta om menneskene innad i landet, fra et biologisk perspektiv. For å kunne bevise noe av det, må du faktisk bevise at noen menneskers hjerner er mer effektive enn andre. Dette kan godt være er riktig, men er det relevant for vårt virkelighetsbildet? Nei, vi veit at det finnes genier innenfor alle menneskeslagene, og da mister vi grunnlaget for å dømme noen av dem som dumme.
Vis hele sitatet...
Ingen har sagt at utdanning og sosial bakgrunn ikke spiller en rolle, hvorfor må det være enten eller?

Jeg tror det allerede er bevist, ikke minst åpenbart, at noen menneskers hjerner er mer effektive enn andre.

Jeg liker ikke måten du moraliserer over det å tilstrebe seg kunnskap ved å si at det ikke er relevant for virkelighetsbildet vårt. Vitenskapen er ikke til for å bygge opp under et utopisk drømmebilde av hvordan verden burde se ut, den er til for å finne ut av hvordan den ekte verden faktisk fungerer. All informasjon er interessant, og all kunnskap bør verdsettes. Hvordan man handler utifra den derimot er noe vi alle selv må stå til ansvar for.

Spørsmålet er, hvor finnes det flest genier? Når 25% av alle amerikanske nobelprisvinnere er jøder (dette tallet har jeg forresten bare tatt fra denne tråden, og jeg vet ikke om det stemmer, men det fungerer som et hypotetisk eksempel uansett), så er det vel verdt å undersøke nærmere? Det burde ikke være irrelevant for virkelighetsbildet vårt å finne ut av hvorvidt dette skyldes biologisk arv eller om det kommer av andre faktorer.
Sist endret av Kaisama; 8. januar 2011 kl. 13:49.
Sitat av Kaisama Vis innlegg
Bra for deg, jeg prøver også å møte nye mennesker med et åpent sinn. Men når du etter hvert oppdager at denne personen oppfører seg i tråd med kulturen eller religionen sin, og du misliker han og behandler han dårligere enn andre på grunn av det, da har du, i følge den nye definisjonen av ordet, blitt rasist! Akkurat som jeg, velkommen etter.
Vis hele sitatet...
Nei, om jeg missliker en person for hans væremåte, er jeg ikke rasistisk, men dersom jeg gjør slik jeg forstår deg, sier at alle som ser ut som, alle som kommer fra samme sted som, at alle med samme religion som osv.
Forskjellen ligger i at du, slik jeg forstår deg, tillegger mennesker du ikke har møtt, samme negative inntrykk du har fått fra mennesker du har møtt eller hørt om.

Skal prøve å komme med et eksempel, selv har jeg store fordommer mot alle som sier at de er kristne, men hver gang jeg møter en kristen jeg aldri har møtt før, lar jeg vedkommende få en mulighet til å vise meg at jeg tar feil, jeg tar utgangspunkt i at mine fordommer ikke stemmer.
Har generelt fordommer når det kommer til all religion, men det betyr ikke at jeg ser ned på alle som sier de er religiøse, men det får meg til å stille en del spørsmål når jeg møter en som sier at h*n er religiøs.

Så ja, jeg er full av fordommer og forutinntatte meninger, men jeg prøver så godt jeg kan og ikke la dette styre hvordan jeg går fram og er veldig bevisst på og ikke forhåndsdømme mennesker jeg møter for første gang, for et menneske er et menneske uansett hvor det er født eller hvordan oppdragelse vedkommende har.

Sitat av Kaisama
Haha, ja, her har vi altså enda en definisjon av ordet, takk for den du! Nei, det du beskriver kalles å generalisere, eller å skjære alle over en kam som de sier, det er ikke det samme som å være rasist. Du vet heller ingenting om hvorvidt jeg gjør det eller ikke, så nå er du, i følge din egen definisjon, rasistisk mot meg.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er ikke noe ny definisjon, det er bare en annen formulering. Og nei, jeg er ikke rasistisk mot deg fordi om jeg tror at du har rasistiske holdninger.
Hadde jeg derimot kalt deg en jævla rasist og sagt at alle som er rasister er noen forbanna idioter, da er jeg rasistisk, men noe slikt har jeg da virkelig ikke gjort? Og ja, en stor del av rasisme er generalisering, grunnen til at det kalles rasisme er fordi man generaliserer for eksempel alle med en gitt hudfarge religion eller hva det skulle være.
Sitat av Kaisama Vis innlegg
Ingen har sagt at utdanning og sosial bakgrunn ikke spiller en rolle, hvorfor må det være enten eller?

Jeg tror det allerede er bevist, ikke minst åpenbart, at noen menneskers hjerner er mer effektive enn andre.

Jeg liker ikke måten du moraliserer over det å tilstrebe seg kunnskap ved å si at det ikke er relevant for virkelighetsbildet vårt. Vitenskapen er ikke til for å bygge opp under et utopisk drømmebilde av hvordan verden burde se ut, den er til for å finne ut av hvordan den ekte verden faktisk fungerer. All informasjon er interessant, og all kunnskap bør verdsettes. Hvordan man handler utifra den derimot er noe vi alle selv må stå til ansvar for.

Spørsmålet er, hvor finnes det flest genier? Når 25% av alle amerikanske nobelprisvinnere er jøder (dette tallet har jeg forresten bare tatt fra denne tråden, og jeg vet ikke om det stemmer, men det fungerer som et hypotetisk eksempel uansett), så er det vel verdt å undersøke nærmere? Det burde ikke være irrelevant for virkelighetsbildet vårt å finne ut av hvorvidt dette skyldes biologisk arv eller om det kommer av andre faktorer.
Vis hele sitatet...
Jeg mente forskjellige menneskelags hjerner, og ikke individer, beklager misforståelsen det har medført.

Ja, selvfølgelig er det interessant, men det er ikke interessant når man ikke har muligheten til å finne ut av det. Ren synsing ang forskjellene innenfor kulturer holder ikke vann, fordi dette med stor sannsynlighet kan være kulturelle forskjeller og ikke biologiske. Når vi opparbeider nok kunnskap om hjernen vår til å faktisk komme frem til noen relevante resultater vil jeg godta resultatet uansett hva det tilsier. Og uansett hva en slik undersøkelse hadde kommet frem til, ville fortsatt ikke diskriminering av noen folkegrupper kunne aksepteres, fordi mennesker som individer er for unike til å kunne bli dømt på grunnlag av sitt folkeslag.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Nei, om jeg missliker en person for hans væremåte, er jeg ikke rasistisk, men dersom jeg gjør slik jeg forstår deg, sier at alle som ser ut som, alle som kommer fra samme sted som, at alle med samme religion som osv.
Forskjellen ligger i at du, slik jeg forstår deg, tillegger mennesker du ikke har møtt, samme negative inntrykk du har fått fra mennesker du har møtt eller hørt om.

Skal prøve å komme med et eksempel, selv har jeg store fordommer mot alle som sier at de er kristne, men hver gang jeg møter en kristen jeg aldri har møtt før, lar jeg vedkommende få en mulighet til å vise meg at jeg tar feil, jeg tar utgangspunkt i at mine fordommer ikke stemmer.
Har generelt fordommer når det kommer til all religion, men det betyr ikke at jeg ser ned på alle som sier de er religiøse, men det får meg til å stille en del spørsmål når jeg møter en som sier at h*n er religiøs.

Så ja, jeg er full av fordommer og forutinntatte meninger, men jeg prøver så godt jeg kan og ikke la dette styre hvordan jeg går fram og er veldig bevisst på og ikke forhåndsdømme mennesker jeg møter for første gang, for et menneske er et menneske uansett hvor det er født eller hvordan oppdragelse vedkommende har.



Nei, dette er ikke noe ny definisjon, det er bare en annen formulering. Og nei, jeg er ikke rasistisk mot deg fordi om jeg tror at du har rasistiske holdninger.
Hadde jeg derimot kalt deg en jævla rasist og sagt at alle som er rasister er noen forbanna idioter, da er jeg rasistisk, men noe slikt har jeg da virkelig ikke gjort? Og ja, en stor del av rasisme er generalisering, grunnen til at det kalles rasisme er fordi man generaliserer for eksempel alle med en gitt hudfarge religion eller hva det skulle være.
Vis hele sitatet...
Ok, tror jeg forstår bedre hva du mener nå, din definisjon av rasisme er altså enkelt og greit det å forhåndsdømme andre mennesker? Jeg har aldri hørt den definisjonen før, og jeg vet ikke om jeg er enig i den, for jeg tror ikke den klarer å leve opp til slagkraften ordet har i dagens samfunn. Ville det ikke uansett vært bedre å bare bruke ordet forhåndsdømme fra begynnelsen av? Jeg hadde i hvert fall ikke misforstått deg like lett da. Men du skal få lov til å bruke definisjonen din, gitt at du ikke tillegger meg de samme negative assosiasjonene folk vanligvis har i forbindelse med ordet rasist. Hele grunnen til at jeg krangler om dette er egentlig fordi jeg er uenig i premissene som blir lagt opp for en saklig debatt dersom den ene skal måtte ta byrden av å være rasisten som må svare for konsekvensene av hele andre verdenskrig osv, du vet... I mine øyne er rasist et ord som veldig lett blir misbrukt, rett og slett fordi det er så enkelt å ta kontroll over diskusjonen ved å kalle motstanderen din en rasist. Debatten blir veldig ubalansert om man bare skal godta slike tilegnelser helt uten videre.

Så, for å ytterligere utrede mine rasistiske holdninger: Jeg vet ikke om jeg forhåndsdømmer så mye på individnivå som det du tydeligvis har fått for deg. Du må gjerne forklare hvor du har dette inntrykket fra, for jeg har jo sagt at jeg forsøker å møte nye mennesker med et åpent sinn. Men at jeg generaliserer og kaller en kultur for det ene og en religion for det andre, det er helt klart at jeg gjør, ellers ville det blitt så tungvint å ha en ordentlig debatt. Jeg regner med at de fleste forstår at det finnes unntak, det er jo ikke små barn jeg prater til.

Ellers får jeg bare innrømme at jeg forhåndsdømmer mennesker sterkt på ett punkt, og det er religion. Jeg ser i bunn og grunn litt ned på alle religiøse mennesker, da jeg aldri har klart å finne et bedre argument for å ha en tro, annet enn at det er praktisk å ha noe å støtte seg til, eller fordi det er en del av ens kulturarv. Dette ser jeg på som dårlige argument til å tro på noe som er helt usannsynlig, derfor regner jeg med at religiøse ikke har tenkt ordentlig igjennom livsfilosofien sin, og det er klart at jeg ser ned på mennesker jeg oppfatter som ureflekterte, det går ikke å komme fra det. Samtidig ser jeg at det er lett for meg å sitte her i min behagelige lille verden uten problemer, og dømme andre mennesker som virkelig har behov for noe så tullete som religion for å finne et håp å klamre seg til i en vanskelig hverdag. Så jeg har forståelse for situasjonen deres, men klarer ikke å komme unna det faktum at de utviser brist på logisk tankegang rett og slett fordi det er mest beleilig for dem. Derfor klarer jeg heller ikke å la være å forhåndsdømme dem som ureflekterte, dette på tross av at visse mennesker sikkert har en god grunn til å være det. Om dette gjør meg rasist i dine øyne, så er det i grunnen helt greit for meg.
Sitat av Kaisama Vis innlegg
Ok, tror jeg forstår bedre hva du mener nå, din definisjon av rasisme er altså enkelt og greit det å forhåndsdømme andre mennesker?
Vis hele sitatet...
Nei, men når du forhåndsdømmer grupper på bakgrunn av hudfarge, religion, etnisitet eller hva det skulle være så er det per definisjon rasistisk. Som foreksempel ved å si:
Sitat av Kaisama
At visse kulturer er mindre verdt enn andre har jeg nemlig ingen problemer med å stå for, det samme gjelder religioner.
Vis hele sitatet...
Selv om du ikke sier det direkte, så forstår jeg det som at du også mener mennesker fra enkelte kulturer eller religioner, da det er mennesker som utøver disse kulturene og religionene.

Sitat av Kaisama
Du må gjerne forklare hvor du har dette inntrykket fra
Vis hele sitatet...
Det første jeg reagerte på var ditt angrep på wiki-definisjonen i post #46, men, jeg foreslår at om vi skal fortsette å diskutere dette tar vi det på PM, da dette er off topic.
Sist endret av Veggen; 8. januar 2011 kl. 21:01.
Sitat av EoT Vis innlegg
Så du tror ikke utdanning og sosial bakgrunn spiller inn på menneskers IQ-nivå?
Når du ser på folkeslagene innad i USA, følger en helt klar kulturell og sosial ulikhet, og du kan derfor ikke bruke den dataen til å lage fakta om menneskene innad i landet, fra et biologisk perspektiv. For å kunne bevise noe av det, må du faktisk bevise at noen menneskers hjerner er mer effektive enn andre. Dette kan godt være er riktig, men er det relevant for vårt virkelighetsbildet? Nei, vi veit at det finnes genier innenfor alle menneskeslagene, og da mister vi grunnlaget for å dømme noen av dem som dumme.
Vis hele sitatet...
Jo utdanning, sosial bakgrunn, miljø osv spiller såklart en stor rolle i et individs intelligens.

Allikevel mener jeg at forskjellige menneskeraser har forskjellige forutsetninger.
Folk av afrikansk avstamning er f.eks ofte bedre fysisk rustet enn stort sett alle andre.. -Eks: hvis du skal sette pengene dine på en av to boksere hvor den ene er svart og den andre er hvit -hvem ville du satt pengene på, hvis du ikke visste annet om bokserne enn hudfargen?

På samme måte er asiater jevnt over mindre enn oss, men jevnt over veldig intelligente.

Her er et kart som viser ca fordeling:
http://www.sabahan.com/wp-content/up...-Map-World.gif

-Det som overrasker meg med det kartet da er at det påstår at folk fra australia har intelligens omtrent på nivå med en klokkeradio

-Det er nok ikke et 100% rett kart men det gir en pekepinn..

Hvorfor er det f.eks aldri blitt funnet opp noe skriftspråk i afrika sør for sahara? -Alle andre kulturer jeg kan komme på har hatt en form for skriftspråk i tusenvis av år.

-Når det er sagt: dette med forskjeller mellom raser er egentlig en farlig vitenskap. Hvis dette hadde vært "god latin" / politisk korrekt lærdom så hadde det (og har gang på gang) vært brukt som en unnskyldning for undertrykkelse, herskerraseteorier og generell rasisme.
Det er ikke forskjell i menneskeverdet uansett hva man er født som. Et menneske er et menneske. En drittsekk er en drittsekk og greie folk er greie -
uansett hvor p kloden du kommer ifra.

Viderere vil jeg påstå at religion ofte kan være fordummende.
-Det å la en gammel bok tenke for seg og aldri sette kritiske spørsmål ved riktigheten i innholdet i boka gjør at man hemmer sin egen kreativitet og utforskertrang. Man forsnevrer sine egne horisonter ret og slett.
-Og det kan je umulig se for meg er sunt for utviklingen av et menneskesinn..

http://hypnosis.home.netcom.com/iq_vs_religiosity.htm
Sist endret av Bættmæn; 8. januar 2011 kl. 23:20. Grunn: ekstra link
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bættmæn Vis innlegg
Jo utdanning, sosial bakgrunn, miljø osv spiller såklart en stor rolle i et individs intelligens.
Vis hele sitatet...
Ok, korleis skal vi kompensere for det? For legg vi eit kart over utdanningsnivå over påstandane dine slår det meg at vi vil sjå ei viss overlapping. Har du forsøkt å korrige for slikt?
Sitat av Bættmæn Vis innlegg
Allikevel mener jeg at forskjellige menneskeraser har forskjellige forutsetninger.
Folk av afrikansk avstamning er f.eks ofte bedre fysisk rustet enn stort sett alle andre.. -Eks: hvis du skal sette pengene dine på en av to boksere hvor den ene er svart og den andre er hvit -hvem ville du satt pengene på, hvis du ikke visste annet om bokserne enn hudfargen?
Vis hele sitatet...
Kan du underbygge det, ved å vise til studier der faktorer som miljø er fjerna, slik at ein står tilbake med kun arv som betingelse? Forøvrig er rase eit upresist begrep, og eg tipper variasjonen mellom mennesker innanfor det ein tradisjonelt har omtala som raser er større enn variasjonen mellom nemde raser.
Sitat av Bættmæn Vis innlegg
På samme måte er asiater jevnt over mindre enn oss, men jevnt over veldig intelligente.

Her er et kart som viser ca fordeling:
http://www.sabahan.com/wp-content/up...-Map-World.gif
Vis hele sitatet...
Sjekk det opp mot f.eks. GDP, utdanningsnivå og slike ting. I tillegg har ein eit par såre punkt som stikk seg ekstremt tydleg ut i det kartet, og gjer det rimeleg påfallande.
Sitat av Bættmæn Vis innlegg
-Det som overrasker meg med det kartet da er at det påstår at folk fra australia har intelligens omtrent på nivå med en klokkeradio
Vis hele sitatet...
Det tyder på at dei har eit sterkt mangelfullt datagrunnlag heilt ærleg, når enkeltområder får så store utslag iforhold til det ein kan forvente at er snittet (100).
Sitat av Bættmæn Vis innlegg
Hvorfor er det f.eks aldri blitt funnet opp noe skriftspråk i afrika sør for sahara? -Alle andre kulturer jeg kan komme på har hatt en form for skriftspråk i tusenvis av år.
Vis hele sitatet...
Det kan ha med ting som at landet sør for Sahara er såpass rikt at jordbrukssamfunna ikkje oppsto der, og i sankesamfunn er ikkje behovet og tida til å lage eit språk i like stor grad til stades? Eller kanskje det er mangel på varige plasser å skrive beskjedane på, fordi ein ikkje har hatt busettjinger i samme grad? Det er mange måter å forklare det på, og intelligens slår meg å vere ei av dei siste forklaringene eg ville prøvd på...

Kort sagt avfeier eg ikkje det du seier, men du hopper på det som slår meg å vere lettvinte konklusjoner.
Problemet med IQ er jo at det ikke er så kulturelt uavhengig som man liker å forestille seg. Det favoriserer selvsagt folk som har høyere utdanning (eller utdanning i det hele tatt). Kartet linket til tidligere kunne like gjerne vært et kart over utdanningsnivået i verden. I tillegg har man faktorerer som ernæring, politisk stabilitet og så videre som også er dårlige i f.eks. deler av Afrika og fører til at folk ikke nødvendigvis realiserer IQ-potensialet sitt.
Personlig rimelig overbevist om at det faktum at den gjennomsnittlige askenasi jøde scorer høyere enn andre etniske grupper på IQ tester har en biologisk forklaring (i tillegg til andre faktorer som nevnt over her).

Samtlige som har undersøkt IQ og etnisitet ser ut til å komme til rimelig like konklusjoner - altså at det akkurat som det finnes gjennomsnittelige forskjeller på f.eks høyde, hårfarge og kroppsbygning etnisiteter imellom; er det også forskjeller på hvordan man scorer på IQ (selvsagt med store individuelle forskjeller innad i folkegruppen).

Men for å legge bombastiske konklusjoner til side... Det interresante, om det ble ettertrykkelig bevist at IQ også har en biologisk forklaring (noe som jeg personlig synes det virker rart å betvile), og at f.eks askenasi jøder scorer høyest når man sammenligner alle folkegrupper på utelukkende biologisk grunnlag er: Hvis så - Hva så?

Det kan virke som at mange mener at om det f.eks blir påvist uten tvil at en gjennomsnittlig aborginer biologisk sett er mindre utrustet for å skore høyt på IQ tester enn en gjennomsnittlig japaner så vil dette gjøre aborginerne til en mindreverdig gruppe og japanerne til en mere høyverdig gruppe.

-

De fleste som har gått på skole har lagt merke til at det er forskjeller på folk. Noen er pene, noen mindre pene, noen populære andre mindre populære og noen er gode i gym, andre i matte - noen hadde skoret høyt på IQ tester andre litt lavere.

Betyr det at klassens mattegeni med høy IQ har et høyere menneskeverd enn andre i klassen?

Om man mener høy IQ=høyt menneskeverd så vil det nødvendigvis inkludere en haug med mennesker fra alle etniske grupper - da det finnes mennesker med høy IQ innen alle etniske grupper. En inndeling der høy IQ=høyt menneskeverd vil dermed i bunn og grunn være uavhengig av rase og etnisitet men et fargerikt fellesskap av mennesker med høy IQ fra forskjellige etniske folkegrupper
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Nei, men når du forhåndsdømmer grupper på bakgrunn av hudfarge, religion, etnisitet eller hva det skulle være så er det per definisjon rasistisk.
Vis hele sitatet...
Ok, men slik du har forklart begrepet rasisme, så ser det ser det for meg ut til å bety akkurat det samme som det å forhåndsdømme noen, særlig når du til og med inkluderer det å kalle alle rasister for idioter som en form for rasisme. Er det på bakgrunn av ideologi også da, eller hvordan tenker du der? Virker liksom ikke helt som om det er så mange former av forhåndsdømming som ikke inngår i ordet rasisme lenger, og da synes jeg ordet mister mer og mer av sin nytteverdi. Den eneste funksjonen som er igjen måtte vært å hemme debatten, slik jeg allerede har forklart.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Selv om du ikke sier det direkte, så forstår jeg det som at du også mener mennesker fra enkelte kulturer eller religioner, da det er mennesker som utøver disse kulturene og religionene.
Vis hele sitatet...
Vel, nå er det ikke akkurat så mange kulturer i dag der jeg kan synes menneskene i den er mindre verdt enn andre, det måtte i så fall vært innenfor en og annen gal subkultur, men i teorien skulle jeg kunnet tenke slik ja, dersom alt en kultur eller religion står for er død og fordervelse, og deres eksistens dermed utgjør en trussel for andre. Derimot kan jeg ikke tenke meg en situasjon der jeg ville tenkt slik om mennesker med en viss hudfarge, for det finnes ingen god grunn til å la noe så uviktig ha noe å si for noe så viktig som menneskeverd. Det er dette jeg alltid har tenkt at ordet rasisme dekker, ikke noe så avgjørende som kultur eller religion. Uansett så var uttalelsen min som du siterte heller etnosentrisk enn rasistisk, og jeg tror ærlig talt at du er litt ute på jordet nå. Rasisme har med biologi og gener å gjøre, ikke kultur eller religion, men vi får vel bare være klar over at våre definisjoner spriker ganske enormt og diskutere deretter.
Sitat av Bættmæn Vis innlegg
Vil heller si at det er jødenes værste motstandere som er et problem for verden..
Vis hele sitatet...
Kamerat hadde ikke vesten støttet israel, så hadde israel skjønt det at krig og invasjon er galt. Hadde muslimer hattet jøder da hadde dem ikke sett på Jesus som en profet. Jesus blir kalt for Isa i koranen og arabere og jøder kommer fra samme familie nemelig fra sønnene til profeten Abraham.
Sitat av Hemen Vis innlegg
Kamerat hadde ikke vesten støttet israel, så hadde israel skjønt det at krig og invasjon er galt. Hadde muslimer hattet jøder da hadde dem ikke sett på Jesus som en profet. Jesus blir kalt for Isa i koranen og arabere og jøder kommer fra samme familie nemelig fra sønnene til profeten Abraham.
Vis hele sitatet...
Øyh kompis, se her da:

I 1948 ble staten Israel opprettet i et tynt befolket område som kaltes palestina.

Ikke lenge etterpå ble de angrepet av (hold deg fast):

Egypt, Sudan, Syria, Jordan, Lebanon, Iraq, Saudi Arabia og Yemen, med støtte fra diverse fanatiske grupper som det muslimske brorskap og den hellige krigs arme. Med andre ord en lite trivelig gjeng, som hadde som mål å kaste hver eneste jøde på havet som de sa..

Den jødiske befolkningen i området lå da på ca 800000 mennesker.

Israel klarte med nød å neppe å slå tilbake fienden..

Så i 1967 brakte det løs igjen med seksdagerskrigen og Egypt, Jordan og Syria med hjelp fra Irak, Saudi Arabia, Kuwait, Algerie m.fl skulle igjen ta rotta på israel.Denne gangen vant israel store landområder, som: golanhøyden, vestbredden, sinai og gaza.

I 1968 angrep styrker fra egypt, jordan, ussr og den palestinske frigjøringsorganinasjon for åta tilbake landområdene de hadde tatt.
De feila igjen.

I 1973 under jødenes hellige feiring you kippur ble de plutelig angrepet igjen av egypt og syria. -de klarte seg da og.

I tillegg kommer alle terrorbombingene de har vært utsatt for, så tilslutt ble de nødt til å sette opp en mur, men raketter går som kjent over murer.

Poenget mitt er: med sånne naboer er Israel NØDT til å være beinharde.
De muslimske naboene vil nemlig ikke bare ha tilbake landområder, de vil slette Israel av kartet. Store grusomheter er begått av begge sider og saken er ikke så enkel som norsk presse fremstiller det: de slemme jødene og de stakkars uskyldige palestinerne.

Israel er et av verdens minste land.

Israel/Palestinaområdet er på størrelse med hedmark fylke forøvrig, og utgjør ca 2 promille av midtøsten.
Den jødiske befolkningen utgjør ca 2% av befolkningen i midtøsten, så de har bare 1/10 så stor plass å bo på pr.person som den gjennomsnittlige innbygger i midtøsten.

Det er ikke Israel som har startet med krig og invasjon, de har forsvart seg.
Og hadde de ikke nabolandene angrepet så hadde de forsatt eid golanhøyden, vestbredden, sinai og gaza.


Men hvorfor ta mitt ord for det?
Les her: http://en.wikipedia.org/wiki/Israeli...Wars_of_Israel åsså blir du tørr bak øra før du uttaler deg neste gang kamerat.

PS: Jesus er ikke en del av den jødiske troen..
Sist endret av Bættmæn; 9. januar 2011 kl. 03:22.
Sitat av Bættmæn Vis innlegg

I 1948 ble staten Israel opprettet i et tynt befolket område som kaltes palestina.
Vis hele sitatet...
Opprettet = Landområdet ble gitt til Jødene av Storbritannia/Vesten pga. dårlig samvittighet etter for lite støtte etter 2. Verdenskrig.

Mange vil påstå at dette ikke var så farlig siden det var jødene som i hovedsak bodde i dette landområdet før opprettelsen av staten Israel, men dette er feil. I 1945 bodde det 60% Muslimer (Over 1 million) og 31% Jøder der, og bare 20år før var tallet hele 80% Muslimer 10% Jøder.

Tynt befolket vet jeg ikke helt hvor du tar ifra.. Så du mener at et område på størrelse med Hedmark fylke (som du selv sammenlikner det med), er tynt befolket når det allerede to år før opprettelsen av staten Israel hadde nesten 2 millioner innbyggere?

Sitat av Bættmæn Vis innlegg

Ikke lenge etterpå ble de angrepet av (hold deg fast):

---------- Hvem som angrep Israel når etc. ------------

I tillegg kommer alle terrorbombingene de har vært utsatt for, så tilslutt ble de nødt til å sette opp en mur, men raketter går som kjent over murer.
Vis hele sitatet...
De såkalte "rakettene" som blir sendt mot Israel, er jo tilnærmet nyttårsraketter, i hvert fall i forhold til hva som blir sendt ut fra Israel..! Er ikke rart de blir angrepet heller, slik de forpurrer liver til alle ikke semitter som må krysse grenseovergangene deres.

Sitat av Bættmæn Vis innlegg

De muslimske naboene vil nemlig ikke bare ha tilbake landområder, de vil slette Israel av kartet.
Vis hele sitatet...
Kan du si meg forskjellen på de to tingene?

Sitat av Bættmæn Vis innlegg
Store grusomheter er begått av begge sider og saken er ikke så enkel som norsk presse fremstiller det: de slemme jødene og de stakkars uskyldige palestinerne.
Vis hele sitatet...
Norge er jo et av de mest Israelvennlige landene i verden etter USA.
Rettelse: Styresmaktene i landet er det. Kun de siste årene har norsk presse turt å skrive hva de mener om Israel, og ikke tro at de tørr å skrive hva de VIRKELIG mener heller.


Sitat av Bættmæn Vis innlegg

Israel er et av verdens minste land.

Israel/Palestinaområdet er på størrelse med hedmark fylke forøvrig, og utgjør ca 2 promille av midtøsten.
Den jødiske befolkningen utgjør ca 2% av befolkningen i midtøsten, så de har bare 1/10 så stor plass å bo på pr.person som den gjennomsnittlige innbygger i midtøsten.
Vis hele sitatet...
Og poenget? De fikk landet gratis. Hvis du hadde fått et lite hus gratis, hadde du fått hele familien din til å flytte inn, klaget på at naboene dine hadde mye større hus og at det var urettferdig, for å så kreve enda mer av nabolagets tomter siden huset og tomten din var for liten?

Sitat av Bættmæn Vis innlegg

Det er ikke Israel som har startet med krig og invasjon, de har forsvart seg.
Og hadde de ikke nabolandene angrepet så hadde de forsatt eid golanhøyden, vestbredden, sinai og gaza.
Vis hele sitatet...
Se de øvrige svarene.
Sist endret av Mathias666; 9. januar 2011 kl. 06:01.
Dette er ikke stedet for nok en Israel/Palestina-diskusjon.
Sitat av Bættmæn Vis innlegg
Jo utdanning, sosial bakgrunn, miljø osv spiller såklart en stor rolle i et individs intelligens.

Allikevel mener jeg at forskjellige menneskeraser har forskjellige forutsetninger.
Folk av afrikansk avstamning er f.eks ofte bedre fysisk rustet enn stort sett alle andre.. -Eks: hvis du skal sette pengene dine på en av to boksere hvor den ene er svart og den andre er hvit -hvem ville du satt pengene på, hvis du ikke visste annet om bokserne enn hudfargen?

På samme måte er asiater jevnt over mindre enn oss, men jevnt over veldig intelligente.

Her er et kart som viser ca fordeling:
http://www.sabahan.com/wp-content/up...-Map-World.gif

-Det som overrasker meg med det kartet da er at det påstår at folk fra australia har intelligens omtrent på nivå med en klokkeradio

-Det er nok ikke et 100% rett kart men det gir en pekepinn..

Hvorfor er det f.eks aldri blitt funnet opp noe skriftspråk i afrika sør for sahara? -Alle andre kulturer jeg kan komme på har hatt en form for skriftspråk i tusenvis av år.

-Når det er sagt: dette med forskjeller mellom raser er egentlig en farlig vitenskap. Hvis dette hadde vært "god latin" / politisk korrekt lærdom så hadde det (og har gang på gang) vært brukt som en unnskyldning for undertrykkelse, herskerraseteorier og generell rasisme.
Det er ikke forskjell i menneskeverdet uansett hva man er født som. Et menneske er et menneske. En drittsekk er en drittsekk og greie folk er greie -
uansett hvor p kloden du kommer ifra.

Viderere vil jeg påstå at religion ofte kan være fordummende.
-Det å la en gammel bok tenke for seg og aldri sette kritiske spørsmål ved riktigheten i innholdet i boka gjør at man hemmer sin egen kreativitet og utforskertrang. Man forsnevrer sine egne horisonter ret og slett.
-Og det kan je umulig se for meg er sunt for utviklingen av et menneskesinn..

http://hypnosis.home.netcom.com/iq_vs_religiosity.htm
Vis hele sitatet...
Leste du svaret mitt?

Skriftspråk oppstod først for ca. 8000 år siden, så vidt vi vet. Det vil si at ingen mennesker hadde skriftspråk i 200 000 - 400 000 år. Det er derfor en tilfeldighet at det ikke finnes skriftspråk øst for Sahara. Vår egne runer er heller ikke mer enn et par tusen år gamle, og det levde mennesker her lenge før det. Skriftspråk utvikles ved større samfunnstrukturer, og overgangen til dette skjer ofte ved tilfeldigheter (kontakt med andre sivilisasjoner, utveksling av teknologi, teknologiske framskritt osv.). Det har, så vidt vi kan se, ingenting å gjøre med "menneskeraser". Det har eksistert store og avanserte kongeriker i Afrika.

Aborginerne er noen av verdens mest dyktige jegere. Øyhoppingen over til Australia må også ha krevd høy intelligens og godt planlagte ekspidisjoner med stor kunnskap til vær- og havforholdene. Dette er bare noe en avansert art kunne gjennomført. Det blir idiotisk å måle dette folkets intelligens utifra en IQ-test.
Sitat av Bættmæn Vis innlegg
Spesialbehandling? Er du helt nedsnødd eller?
HALLO!!! 6 MILL MENNESKER BLE DREPT!!!
Vis hele sitatet...
Det døde flere russere enn jøder under 2. verdenskrig. De fleste folkeslagene her i verden har blitt forfulgt opp gjennomtidene og lidd store tap under krig. Hvor er poenget ditt?
Sitat av Muradi Vis innlegg
Det døde flere russere enn jøder under 2. verdenskrig. De fleste folkeslagene her i verden har blitt forfulgt opp gjennomtidene og lidd store tap under krig. Hvor er poenget ditt?
Vis hele sitatet...
Poenget her er vel at jødene som folkeslag aldri har hatt noen egen stat. De har alltid vært mindretall i andre stater, og etter 2 verdenskrig så følte vesten en slags skyldfølelse over at noe sånt kunne skje. Det var jo helt sinnsykt. Så var det beleielig at Palestina var en Britisk koloni med selvstyre (?) og at det bodde allerede mange jøder der. Dog hele greia kunne vært tenkt gjennom mye bedre
Det jeg syntes er veldig rart, er at Israel har en av verdens strengeste innvandrings politiker og samtidig så mener de at verden skal stå nikke og bukke på deres kommando fordi de store stygge ulven Adolf Hitler for over 60 år siden masse utryddet jøder. Og dette skal den hvite man minnes på med drøssevis av Halv dårlige Nazist filmer vært år og tusenvis av avis artikler om forskjellige landssvikere og hvilken grusomheter det ble gjort på den tiden. Tiden beveger seg fremover og ikke bakover vi lever i nuet ikke for 60++ år siden.
Sist endret av Fanfare; 10. januar 2011 kl. 10:21.
Hvorfor får ikke sigøynerne en egen stat? De har levd som minoritet i Europa minst like lenge som jødene, og ble også forfulgt under andre verdenskrig.
Sitat av EoT Vis innlegg
Hvorfor får ikke sigøynerne en egen stat? De har levd som minoritet i Europa minst like lenge som jødene, og ble også forfulgt under andre verdenskrig.
Vis hele sitatet...
Rykter har skylden min venn. Både Jødene og sigøyneren har stygge rykter som har preget de i århundrer