Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 3131
Staten/politiker prøver jo å få det norske folk til å benytte seg mer av kolletivtransport for å redusere utslipp. Men hva gjør staten/politikere for at vi skal ta kollektivtransport ?
Inatt tok jeg tog hjem fra juleferien. Tog er jo helt greit å ta til en viss grad. Hele natta var det sikkert rundt 35-40 grader på toget. Prøvde å få tak i kondoktør for å få skrudd ned varmen uten hell. Så det ble en søvløs natt.
Ferdige med togreisen hadde jeg en times tid med buss vidre ( ca 8 mil ).
Denne turen koste 120 kr. Å regner jeg på det har det kanskje kostet en 50-60 kr i bensin med egen bil!
Er det bare her det er sånn ?
Eller er det rett å slett dyrere med kollektivtransport ?

Beklager evt skrivefeil.
Hvis du tror det koster 50-60kr å kjøre 8mil med bil så tar du skammelig feil. 300spenn tenker jeg vi sier med statens takster (3.65 kroner per. km), og selv det er nok for lite i realiteten. Du må jo selvfølgelig regne mye mer enn bare bensinpengene når du skal sammenligne slik, eller er ikke forsikring, dekk, div. avgifter, service osv. kostnader forbundet med det å eie en bil?
Sist endret av Mith; 5. januar 2011 kl. 15:38.
Så det du sier da er at kollektivtransport er billigt ?
Kanskje jeg regnet litt feil med pris ja.
Men synes uansett dette er dyrt.
Vi har et lite luksusproblem, men jeg skjønner deg. Jeg blir ofte pissed når bussene ikke kommer tids nok om morningen, da jeg har et tog å rekke. Bussene blir også veldig fulle, rett og slett overfulle, ved rushtid. Men hallo, vær glad for at vi har tilbudet. Tenk deg uten muligheten til å buss fire ganger i timen eller tog et par ganger i timen.

Busselskapene er vel ikke statlig styrt heller?
Sitat av Havvi92 Vis innlegg
Så det du sier da er at kollektivtransport er billigt ?
Kanskje jeg regnet litt feil med pris ja.
Men synes uansett dette er dyrt.
Vis hele sitatet...
Dyrt i forhold til hva? Donald-blader og smågodt eller privat bil?
Sitat av daaa Vis innlegg
Vi har et lite luksusproblem, men jeg skjønner deg. Jeg blir ofte pissed når bussene ikke kommer tids nok om morningen, da jeg har et tog å rekke. Bussene blir også veldig fulle, rett og slett overfulle, ved rushtid. Men hallo, vær glad for at vi har tilbudet. Tenk deg uten muligheten til å buss fire ganger i timen eller tog et par ganger i timen.

Busselskapene er vel ikke statlig styrt heller?
Vis hele sitatet...
kansje ikke, men her i byen er (var ihvertfall før det ble et annet selskap) buss selskapet subsidiert.

Jeg er ganske enkelt lei av å høre om bedre buss tilbud og lavere priser, uten å se annet en dårligere og dyrere.

Det er egentlig ikke så fælt når man har busskort, tho.
Er lei av at staten bare lager avgifter på biler og prøve å få alle til å ta buss/tog. De må _først_ begynne å se på kollektivtransporttilbudet, her i byen(stanvanger) er det håpløst med trege busser, busser som ikke går og et dårlig tilbud mtp. hvor de kjører. Det er noen i den rødgrønne regjeringen som ikke forstår dette siden de internt bare kjører bil hver dag-_-
Sist endret av ragedAsian; 5. januar 2011 kl. 16:05. Grunn: Mordi!
Sitat av Havvi92 Vis innlegg
Så det du sier da er at kollektivtransport er billigt ?
Kanskje jeg regnet litt feil med pris ja.
Men synes uansett dette er dyrt.
Vis hele sitatet...
nei det er ikke billig, ikke her i kristiansands regionen hvertfall. Nå etter nyttår har vi nytt busselskap som medfører noen endringer, av disse endringene har hvertfall ikke jeg fått kjenne på noen positive:
prisen er nå oppe i 35kr for voksen, det betyr at tur/retur må du ut med 70kr for en reise på rundt 10-11 kilometer.
vi hører stadig snakk om at vi må bruke mer kollektivtransport, men hva gjør de? De setter opp prisen ytterligere 5 kr og for mitt vedkommende fjerner skolebussen så jeg må bytte buss + å stå som sild i tønne fordi antall passasjerer er blitt dobblet..

om jeg hadde tatt bilen hadde jeg brukt 77kr dagen (bompenger, bensin og parkering), står valget mellom 7 kroner eller all elendigheten med buss er valget lett for min del.
Ser bare ikke logikken i å oppfordre til bruk av buss, men gjøre det så attraktivt å ta bilen.
Sitat av Kjell_T_Ring Vis innlegg
nei det er ikke billig, ikke her i kristiansands regionen hvertfall. Nå etter nyttår har vi nytt busselskap som medfører noen endringer, av disse endringene har hvertfall ikke jeg fått kjenne på noen positive:
prisen er nå oppe i 35kr for voksen, det betyr at tur/retur må du ut med 70kr for en reise på rundt 10-11 kilometer.
vi hører stadig snakk om at vi må bruke mer kollektivtransport, men hva gjør de? De setter opp prisen ytterligere 5 kr og for mitt vedkommende fjerner skolebussen så jeg må bytte buss + å stå som sild i tønne fordi antall passasjerer er blitt dobblet..

om jeg hadde tatt bilen hadde jeg brukt 77kr dagen (bompenger, bensin og parkering), står valget mellom 7 kroner eller all elendigheten med buss er valget lett for min del.
Ser bare ikke logikken i å oppfordre til bruk av buss, men gjøre det så attraktivt å ta bilen.
Vis hele sitatet...
gode poenger dette, men prisøkningen blir nok en litt annen på mnd. kort, ser jeg for meg, det er også der du sparer de store pengene, hvis du velger å faktisk ta bussen.

Selv er jeg enig i det meste du sier, gjør det atraktivt å ta bussen, ikke mindre atraktivt å ta bilen. Få avganger og fulle busser er nok for å få folk til å ta bilen og heller betale parkering, drivstoff, bompenger osv.
Er enig at kollektivtransport kan virke dyrt til tider. Man må allikevel huske at det skal være mulig for busselskapene og NSB å gå rundt, og at målet deres er faktisk å tjene på det. Levestandarden er såpass høy i Norge at svært få kan argumentere med at prisene er av økonomisk belastning på privatøkonomien. Etter min mening er dette noe av det samme som å klage over bensinpriser, noe vi egentlig ikke noe grunn til.

Miljøaspektet er kanskje noe mer relevant, selv om jeg personlig synes sikkerhet er det viktigste argumentet for å benytte seg av kollektivtransport. Selvfølgelig hjelper det på miljøet at flere bruker kollektivtransport, men det er allikevel industrien som står for størst utslipp. Så med mindre du bor i en storby, ville jeg ikke hengt meg alt for mye opp i miljøaspektet. Når en skal reise lengre strekninger er nok kollektivtransport et godt alternativ, da en kan bruke reisetiden mer produktivt (hvile, arbeide osv.). Ved at flere bruker kollektive former for transport, blir det mindre kjøretøy i trafikken, som igjen reduserer trafikkulykker.

Selv om det er mye som kunne vært forbedret med tanke på kollektivtransport, er jeg stort sett fornøyd med at vi i det hele tatt har tilbudet. Noe ikke alle land kan tilby i like stor grad.
Venter i spenning på argumentene om at privatisering er løsningen. Spørsmål: I london, Tube'n der, er ikke den privateid? Hvordan funker det egentlig?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Venter i spenning på argumentene om at privatisering er løsningen. Spørsmål: I london, Tube'n der, er ikke den privateid? Hvordan funker det egentlig?
Vis hele sitatet...
Om det er privateid vet jeg ikke, men det funker jo vanvittig bra, slik jeg har erfart det. Så skal det sies at det er såpass mye større en fex. oslo, at noe i den skalaen ville ikke fungert her.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Hadde jeg fått bestemt skulle bensinen kostet 25 kr literen. Da hadde folk tenkt seg litt om før de tok bilen til småturer. Pengene som folk betalte for bensin kunne staten tatt for å bygge ut kollektivtilbudet. But that's just me.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Hadde jeg fått bestemt skulle bensinen kostet 25 kr literen. Da hadde folk tenkt seg litt om før de tok bilen til småturer. Pengene som folk betalte for bensin kunne staten tatt for å bygge ut kollektivtilbudet. But that's just me.
Vis hele sitatet...
Da er vi endelig glad for at det ikke er du som bestemmer. Hva med langturer? Steder hvor bussen går sjeldnere enn en gang i timen?
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Da er vi endelig glad for at det ikke er du som bestemmer. Hva med langturer? Steder hvor bussen går sjeldnere enn en gang i timen?
Vis hele sitatet...
Da må folk lære seg å planlegge litt bedre en bare 1 time fremover i tid da. Folk kan jo ikke å planlegge lenger.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Om det er privateid vet jeg ikke, men det funker jo vanvittig bra, slik jeg har erfart det. Så skal det sies at det er såpass mye større en fex. oslo, at noe i den skalaen ville ikke fungert her.
Vis hele sitatet...
Det er visst Public-Private-Partnership (PPP)
http://en.wikipedia.org/wiki/London_...te_Partnership


Kanskje en ide her i Norge, eller?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Kanskje en ide her i Norge, eller?
Vis hele sitatet...
En benytter det jo til en viss grad i Noreg, i form av anbod på t.d. ferje og bussruter.

Forøvrig er det jo verdt å merke seg at privatiseringa av jernbanen har blitt møtt med en viss kritikk, så å anta at det automagisk er svaret på problemer blir litt for enkelt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
En benytter det jo til en viss grad i Noreg, i form av anbod på t.d. ferje og bussruter.

Forøvrig er det jo verdt å merke seg at privatiseringa av jernbanen har blitt møtt med en viss kritikk, så å anta at det automagisk er svaret på problemer blir litt for enkelt.
Vis hele sitatet...


Det visste jeg ikke, tenkte dog mest på togene ja. Nei sier ikke at privatisering vil bli en vellykket løsning, men er interessert i å lære litt om temaet. Fattern sier at man ikke kan legge all skyld på NSB og Jernbaneverket for alle problemene i det siste.

(Fikk faktisk en 6er i norsk muntlig pga diskusjoner da jeg brukte ting jeg har lest av smartingene her på freakforum)
En veldig stor fordel vi har her i Norge er at du stort sett vet hva billetten kommer til å koste uavhengig av hvor mange andre som vil være med toget. Dette er da i motsetning til i England hvor prisene bestemmes av etterspørsel. (startprisene der er uansett ganske dyre etter norsk standard)

Så prisene for tog i Norge er faste, det er rimelig (i forhold til andre steder) og det er absolutt ikke noe dårligere tilbud på østlandet enn det er i området rundt London som faktisk har flere ganger norges befolkning.

Jeg merker iallfall at jeg selv setter veldig mye mer pris på nsb etter jeg flytta nedover.
Sitat av Mith Vis innlegg
Dyrt i forhold til hva? Donald-blader og smågodt eller privat bil?
Vis hele sitatet...
Hvis jeg skulle tatt buss til min arbeidsplass som ligger 4mil unna, måtte jeg har betalt 2000kr for et periodekort på en måned. Og jeg hadde brukt 2timer på bussen hver dag, sett bort i fra forsinkelser (og ikke minst tapte arbeidskroner pga dette). Jeg måtte også ha gått totalt 15min hver dag, siden bussen ikke stopper hverken rett ved huset mitt, eller rett ved jobben.


Det er derfor billigere og raskere for meg å kjøre bil hver dag isteden.
Sparer et par hundrelapper i måneden, og 1t15m i reisetid hver dag.

Slipper også å være avhengig av buss på fritiden.
Ja, da er jo valget enkelt.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Det visste jeg ikke, tenkte dog mest på togene ja. Nei sier ikke at privatisering vil bli en vellykket løsning, men er interessert i å lære litt om temaet. Fattern sier at man ikke kan legge all skyld på NSB og Jernbaneverket for alle problemene i det siste.

(Fikk faktisk en 6er i norsk muntlig pga diskusjoner da jeg brukte ting jeg har lest av smartingene her på freakforum)
Vis hele sitatet...
Problemet åt NSB let til å vera manglande lobbymakt. NSB er rett og slett ikkje gråduge og sleipe nok. Dei politiske tilskoti er heller småe og såleis ikkje monalege for effektiv utvikling og bevaring av jarnbanen. Stortingspolitikarane vil sjølvsagt ikkje tilstå eigi skuld i saki her.

PPP ser ut til å bli meir utbreidd i Noreg med åri. Det største prosjektet, såvidt eg veit, er byggjingi av E39 Klett-Bårdshaug i Trondheim. Dei private vart ferdige to månader føre tidi, endåtil med 400 m. meir tunnel enn planlagt — og dét utan meirkostnad. Vilkåri for prosjektet er ganske interessante: Om vegen fær færre veguhell enn prognosane, fær entreprenøren/driftaren ein bonus. Her ville elles Vegdirektoratet sliti med å skaffe nok middel over tid. Det er eit interessant prøveprosjekt, i alle fall.
Skjønner ikke helt hvordan folk mener at offentlig transport skal bli billigere ved å privatisere det, når det allerede er privatisert... Men mer offentlig styring på det derimot, uten eiere som skal ha profitt, da kan det også være mulig å få ruter der det ikke er økonomisk lønnsomt osv.
Sitat av atomet Vis innlegg
Skjønner ikke helt hvordan folk mener at offentlig transport skal bli billigere ved å privatisere det, når det allerede er privatisert... Men mer offentlig styring på det derimot, uten eiere som skal ha profitt, da kan det også være mulig å få ruter der det ikke er økonomisk lønnsomt osv.
Vis hele sitatet...
Tull. Mykji av den offentlege transporten (oftast buss) er fylkeskommunal, til dømes i Nordland og meir indirekte i Sør-Trøndelag. Her er det heller snakk om anbod for å få meir effektive pakkeløysingar (busskort og informasjonssentral t. d), gjera reiserutor meir effektive og hente fram ledig transportkapasitet. Ein av bussane mine har fori frå 15 minutt forsinking i snitt åt omlag 2-5 minutt. Det gjer at eg slepp å vente 30 minutt på bussen eg tek etterpå.
bussen jeg tar nesten vær dag bruker 40min fra nærmeste buss stopp. med en bil bruker jeg 10-15min..
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Hvis jeg skulle tatt buss til min arbeidsplass som ligger 4mil unna, måtte jeg har betalt 2000kr for et periodekort på en måned. Og jeg hadde brukt 2timer på bussen hver dag, sett bort i fra forsinkelser (og ikke minst tapte arbeidskroner pga dette).
Vis hele sitatet...
To timers reisevei hver dag, altså en time hver vei? Det er faktisk ikke så uvanlig i det hele tatt, vil du ha mindre enn det tror jeg du må bosette deg veldig sentralt og jobbe veldig sentralt.
Jeg måtte også ha gått totalt 15min hver dag, siden bussen ikke stopper hverken rett ved huset mitt, eller rett ved jobben.
Vis hele sitatet...
Uff, du måtte GÅ totalt 15 minutter pr dag? Skjønner ikke hvordan du orker det, det må da være et brudd på menneskerettighetene? Ærlig talt... det må være grenser for hva du klager på - å gå 15minutter totalt hver dag? det er mindre enn jeg ville ha brukt på å gå ned til bilen i garasjen her, fra parkeringshuset ved jobben opp til jobben, og tilbake igjen.
Det er derfor billigere og raskere for meg å kjøre bil hver dag isteden.
Sparer et par hundrelapper i måneden, og 1t15m i reisetid hver dag.

Slipper også å være avhengig av buss på fritiden.
Vis hele sitatet...
Billigere? Er du sikker på det? la oss se... du sier det er 4 mil til jobben, og enten har du en litt eldre bil som bruker mer drivstoff, eller så har du en nyere bil som koster mer. Selv hvis vi BARE regner drivstoff, så bør du nok ihvertfall regne 10kr/mil, dvs 80kr dagen. Si 22 arbeidsdager i måneden (et omtrentlig snitt), så er bare dette 1760kr i mnd. Da tar vi enda ikke hensyn til slitasje og andre variable kostnader på bilen. Nei, du ville nok alt i alt ha sluppet billigere unna (og sannsynligvis ganske mye, for de kostnadene vi har regnet med her nå er latterlig lave, besparelsene ville nok kjapt ha utgjort en del tusen i året) hvis du tok bussen. Men litt tid sparer du, det er sant. Til gjengjeld kunne du f.ex. ha sovet/lest/slappet av hele turen på bussen.

Sitat av uppdali Vis innlegg
Tull. Mykji av den offentlege transporten (oftast buss) er fylkeskommunal, til dømes i Nordland og meir indirekte i Sør-Trøndelag. Her er det heller snakk om anbod for å få meir effektive pakkeløysingar (busskort og informasjonssentral t. d), gjera reiserutor meir effektive og hente fram ledig transportkapasitet. Ein av bussane mine har fori frå 15 minutt forsinking i snitt åt omlag 2-5 minutt. Det gjer at eg slepp å vente 30 minutt på bussen eg tek etterpå.
Vis hele sitatet...
Ok, det er mulig det finnes noen steder hvor dere fremdeles er så heldige å ha det offentlig. Tro meg, det har ikke blitt noe bedre her hvor vi har fått det privatisert, bare dyrere.
Sitat av ragedAsian Vis innlegg
Er lei av at staten bare lager avgifter på biler og prøve å få alle til å ta buss/tog. De må _først_ begynne å se på kollektivtransporttilbudet, her i byen(stanvanger) er det håpløst med trege busser, busser som ikke går og et dårlig tilbud mtp. hvor de kjører. Det er noen i den rødgrønne regjeringen som ikke forstår dette siden de internt bare kjører bil hver dag-_-
Vis hele sitatet...
Nå virker det som du ønsker å være kongen av VGnetts debattforum.
At kollektivtransporten ikke er bygd ut bedre kan du ikke prakke på den rødgrønne regjeringen. Jernbane og lignende har vært neglisjert lengre enn dagens regjering har sittet. Men synes heller ikke dagens regjering har gjort nok.
Sitat av atomet Vis innlegg
To timers reisevei hver dag, altså en time hver vei? Det er faktisk ikke så uvanlig i det hele tatt, vil du ha mindre enn det tror jeg du må bosette deg veldig sentralt og jobbe veldig sentralt.
Vis hele sitatet...
Sikkert ikke uvanlig, men jeg sparer 85min hver dag ved å kjøre bil. Hva som er uvanlig eller ikke er irrelevant.

Uff, du måtte GÅ totalt 15 minutter pr dag? Skjønner ikke hvordan du orker det, det må da være et brudd på menneskerettighetene? Ærlig talt... det må være grenser for hva du klager på - å gå 15minutter totalt hver dag? det er mindre enn jeg ville ha brukt på å gå ned til bilen i garasjen her, fra parkeringshuset ved jobben opp til jobben, og tilbake igjen.
Vis hele sitatet...
Sier ikke at det er ille å gå, men det blir totalt 85min i løpet av uka som blir en del av transporttiden til jobb. Noe jeg slipper ved å kjøre bil.

Billigere? Er du sikker på det? la oss se... du sier det er 4 mil til jobben, og enten har du en litt eldre bil som bruker mer drivstoff, eller så har du en nyere bil som koster mer. Selv hvis vi BARE regner drivstoff, så bør du nok ihvertfall regne 10kr/mil, dvs 80kr dagen. Si 22 arbeidsdager i måneden (et omtrentlig snitt), så er bare dette 1760kr i mnd. Da tar vi enda ikke hensyn til slitasje og andre variable kostnader på bilen. Nei, du ville nok alt i alt ha sluppet billigere unna (og sannsynligvis ganske mye, for de kostnadene vi har regnet med her nå er latterlig lave, besparelsene ville nok kjapt ha utgjort en del tusen i året) hvis du tok bussen. Men litt tid sparer du, det er sant. Til gjengjeld kunne du f.ex. ha sovet/lest/slappet av hele turen på bussen.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker bilen på fritiden også, slik at jeg er nødt til å ha en bil. Derfor vil slitasjedeler og andre utgifter også gå på den posten. Slik er det også for mange. Jeg fyller bensin for ca. 1750,- i måneden, og det er all bilkjøring, ikke bare til jobb. Det er forøvrig 8 mil t/r til min jobb. Da sitter jeg igjen med minst 500kr hver måned i forhold til buss. Altså 6000,- i året som går til slitasjedeler og veiavgift.

I tillegg får jeg avdrag på skatten siden jeg har lån på bilen, og jeg sitter igjen med noe av verdi.

Jeg velger heller å bruke de 7 timene i uka jeg sparer, på å sove lenger hjemme i min seng, og ikke på en buss.
Sist endret av Roundsound; 5. januar 2011 kl. 20:47.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
kansje ikke, men her i byen er (var ihvertfall før det ble et annet selskap) buss selskapet subsidiert.

Jeg er ganske enkelt lei av å høre om bedre buss tilbud og lavere priser, uten å se annet en dårligere og dyrere.

Det er egentlig ikke så fælt når man har busskort, tho.
Vis hele sitatet...
Hadde ett busskort med en liten bøy i, dette presterte busssjøføren å knekke!
Sitat av Havvi92 Vis innlegg
Hele natta var det sikkert rundt 35-40 grader på toget. Prøvde å få tak i kondoktør for å få skrudd ned varmen uten hell. Så det ble en søvløs natt.
Vis hele sitatet...
Sånn går det når staten blander seg inn i ting den ikke har noe med. Staten skal beskytte innbyggerne mot overgrep. Ikke bygge opera, fortelle oss hva vi skal spise og drikke, eller kjøre tog.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Da må folk lære seg å planlegge litt bedre en bare 1 time fremover i tid da. Folk kan jo ikke å planlegge lenger.
Vis hele sitatet...
Fantastisk håpløst. Vi ser deg vel snart på stortinget.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
I london, Tube'n der, er ikke den privateid?
Vis hele sitatet...
Nei. Undergrunnsbanen i London er en del av den offentlige etaten Transport for London (TfL). Den daglige driften av de forskjellige rutene er i all hovedsak overlatt til private operatører, men det er TfL som bestiller tjenestene, markedsfører disse, og står for den publikumsrettede informasjonen.

Sitat av Nikke Vis innlegg
Etter min mening er dette noe av det samme som å klage over bensinpriser, noe vi egentlig ikke noe grunn til.
Vis hele sitatet...
Sist jeg sjekket utgjorde avgifter ca 65% av bensinprisene i Norge. Dette betyr at en liter bensin egentlig bare koster rundt 4 kr. De resterende 7-8 kronene grafser staten til seg uten å spørre om lov. Er det helt greit å forsyne seg av andres lommebøker på denne måten, synes du?

Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Da må folk lære seg å planlegge litt bedre en bare 1 time fremover i tid da. Folk kan jo ikke å planlegge lenger.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så lett for folk å planlegge livene sine når folk som deg vil doble bensinprisene over natta.

Sitat av slashdot Vis innlegg
privatiseringa av jernbanen har blitt møtt med en viss kritikk, så å anta at det automagisk er svaret på problemer blir litt for enkelt.
Vis hele sitatet...
All privatisering vil bli møtt med kritikk av kollektivister.

Sitat av Wilibald Vis innlegg
En veldig stor fordel vi har her i Norge er at du stort sett vet hva billetten kommer til å koste uavhengig av hvor mange andre som vil være med toget. Dette er da i motsetning til i England hvor prisene bestemmes av etterspørsel.
Vis hele sitatet...
Det du kan vite med 100% sikkerhet, er at varer og tjenester ikke blir billigere når staten blander seg inn. Ta flytransport, for eksempel. Selv om SAS mottar hundrevis av millioner i statlige subsidier og redningspakker blir de utkonkurrert av Norwegian på nesten alle ruter. Staten må altså stjele penger fra både kundene og konkurrentene til SAS for at prisene deres skal se noenlunde konkurransedyktige ut! Tenk på det neste gang du benytter deg av offentlig transport.

Sitat av atomet Vis innlegg
Skjønner ikke helt hvordan folk mener at offentlig transport skal bli billigere ved å privatisere det
Vis hele sitatet...
Det vil du forstå hvis du velger å sette deg litt inn i grunnleggende økonomi.

Sitat av atomet Vis innlegg
Men mer offentlig styring på det derimot, uten eiere som skal ha profitt, da kan det også være mulig å få ruter der det ikke er økonomisk lønnsomt osv.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men det man da gjør er å ta penger fra fra lønnsomme prosjekter (dvs. prosjekter som mange etterspør og har nytte av) og gi de til ulønnsomme prosjekter (dvs. prosjekter som få etterspør og har nytte av). Man tvinger folk i byene til å betale for veier, broer, tunneller og ferjer som de absolutt ikke er interessert i.

Jeg mener at folk gjerne må bosette seg på øde øyer og i grisgrendte strøk om de ønsker det, men da må de også leve med at transporttilbudet ikke er det samme som i byene. Det er et verdivalg hver enkelt selv må ta. På landet får man ro, ren luft, billige boliger og nærhet til naturen, men et magert kollektivtransporttilbud, lange avstander til butikker, jobb, skole og sykehus, og et dårligere underholdningstilbud. I byene har man et godt underholdningstilbud, god infrastruktur og nærhet til butikker, jobb, skole og sykehus, men dårligere luft og høye boligpriser. Hver enkelt må bosette seg der det passer han best. Det du ikke kan gjøre er å bosette deg på landet og grafse til deg byfolkets penger fordi du mener veinettet og transporttilbudet er for dårlig. Da får du heller flytte til en by. Du kan selvfølgelig heller ikke velge å bosette deg i en by og så grafse til deg bøndenes penger for å bygge grønne lunger og luftrenseanlegg. Hvis du verdsetter ren luft og natur høyere enn fordelene av å bo i en by, får du heller flytte ut på landet.
Dette er ca 3 år siden nå men jeg tar den med for det.

Tur-retur sarpsborg-halden kostet ca 60-70 kr i bensin. Si det koster 1 kr pr km i slitasje på bil og forsikringen på bilen er 500 kr måneden.
Tur-retur halden koster da ca 140 kr.
Reisetid med bil tur-retur er ca 50 min.

Med buss 130 kr tur-retur. Bussen bruker ca 80 min tur-retur.
Jeg begynte på jobb 0700 og bussen var fremme ved jobben 0620. (Neste buss hadde blitt for sen)
Hjem fra jobb så gikk ikke den første bussen før 1610 hvis jeg ikke husker feil.
Rerisetid med buss tur retur er 3t 20m(lagt til 10 min gåtur) Kunne vel egentlig lagt til 10 min i venting pga ustabile ankomsttider på bussen og.
Reisetid med bil 50 min.
Jeg sparte totalt 2t 30m pr dag i reising.
Jeg tør ikke å tenke på hvordan det hadde vært hvis jeg måtte hatt et bussbytte og da det gjerne er 30 min eller mer mellom hver avgang(Spørs litt fra hvor).

Dette er ikke et godt tilbud, det hadde tatt kortere tid å sykle.
Sist endret av The Rebel; 6. januar 2011 kl. 05:23. Grunn: Glemt litt her og der.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Ouagadougou Vis innlegg
Sist jeg sjekket utgjorde avgifter ca 65% av bensinprisene i Norge. Dette betyr at en liter bensin egentlig bare koster rundt 4 kr.
Vis hele sitatet...
Korrekt, rett i underkant av 65%.

35% av bensinprisen er avgift på veibruk, betaler vi ikke den blir det ingen veier, det er rett og rimelig at bilbrukere betaler mer enn dem som ikke bruker biler for vedlikehold og utbygging av veier. I bensinprisen ligger også en liten miljøavgift på kun ca 7%, det overlever vi vel? Merverdiavgiften er ikke 25% som vanlig men heller 20%, staten stjeler altså ikke pengene dine, men investerer dem i veier.

Både den sittende regjeringen og opposisjonen vil bruke mer penger på veier i fremtiden, dette er ikke gjort over natten selvsagt, men jeg regner med bedre veier fremover. Selv tar jeg buss, fordi jeg bor i Stavanger og her er tilbudet topp med mindre du bor usentralt (noe jeg regner med tilfellet er med den sinte siddisen tidligere i tråden).
Sitat av Ouagadougou Vis innlegg
Er det helt greit å forsyne seg av andres lommebøker på denne måten, synes du?
Vis hele sitatet...
Ja! Du fremstiller det jo veldig grovt dog, "krafse til seg uten å spørre om lov" skjerp deg, staten har spurt om lov, og flertallet sa ja. Du derimot tilhører mindretallet som vil kjøre bil billig, de fleste er klar over konsekvensene ved bilkjøring og vet at vi alle må betale for det. Selvsagt må vi betale for de eksternalitetene som bilkjøringen påfører, slik som vi gjør med mye annet også. Eksempler er at biler sliter ned, og krever, veier, samt forurenser.
Sitat av Sio Vis innlegg
Både den sittende regjeringen og opposisjonen vil bruke mer penger på veier i fremtiden, dette er ikke gjort over natten selvsagt, men jeg regner med bedre veier fremover. Selv tar jeg buss, fordi jeg bor i Stavanger og her er tilbudet topp med mindre du bor usentralt (noe jeg regner med tilfellet er med den sinte siddisen tidligere i tråden).
Vis hele sitatet...
Jeg bor rett ved en vei som går direkte til halden, som regel er det buss til halden hver time, men det var hvertfall 2 timer uten buss midt på dagen da jeg ville hjem. Bor ikke usentralt nei. Hadde tatt like lengre tid om jeg bodde i sentrum faktisk.

Siddis er jeg nok ikke, er en ekte innavla særping :P
Sist endret av The Rebel; 6. januar 2011 kl. 06:08.
Sitat av Ouagadougou Vis innlegg
Sist jeg sjekket utgjorde avgifter ca 65% av bensinprisene i Norge. Dette betyr at en liter bensin egentlig bare koster rundt 4 kr. De resterende 7-8 kronene grafser staten til seg uten å spørre om lov. Er det helt greit å forsyne seg av andres lommebøker på denne måten, synes du?
Vis hele sitatet...
Poenget var ikke hvor profitten fra bensinsalget havnet, men at prisene ikke er så urimelige som noen skal ha det til. Bensinprisene i Norge er høyere en i de flest andre land, men det er også lønnen. I Polen, f.eks., er bensinprisene kun et par kroner billigere enn her i Norge, og de tjener i gjennomsnitt 17% av det en gjør her i landet. Så at nordmenn klager over at prisen på bensin er for høy skyldes nok bare et luksusproblem.

Jeg har dessuten ingenting i mot at staten forvalter store deler av disse pengene. Det er en del av det å bo i en velferdsstat. Hvis en forventer at staten skal dekke utgifter i skole, helsetjeneste, infrastruktur og lignende, må en også forstå at disse midlene må hentes fra et sted. Ville du heller at staten skulle øke skatten for å finansiere vedlikehold og utbygning av veier?
[quote=uppdali;1953389]Problemet åt NSB let til å vera manglande lobbymakt. NSB er rett og slett ikkje gråduge og sleipe nok. Dei politiske tilskoti er heller småe og såleis ikkje monalege for effektiv utvikling og bevaring av jarnbanen. Stortingspolitikarane vil sjølvsagt ikkje tilstå eigi skuld i saki her.

nå er det jernbaneverket og ikke nsb som byger banen Og har 2 venner som jobber i jernbaneverket, og med de lønningene er det ikke rart de har lite peger til utbygging..