Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1166
For litt over en uke siden var det lekkasje i leiligheten der jeg leier. Dette skjedde fordi vi visstnok hadde fyrt for mye i peisen, og at det var blant annet litt stearin der osv som gjorde at det ble svært varmt og hadde smeltet en vannkabel (av plast) som gikk langs veggen bak ovnen. Vi har ikke fått beskjed om at vi skal være forsiktige med peisen og det står ingenting om noen peis i kontrakten. Eieren sier det er vår skyld og at vi skal betale egenandel på rundt 25000

Noen som kan hjelpe???
Ikke foreta deg noenting som helst uten at du har rådført deg med en advokat.

Så lenge du ikke har brukt ovnen utenfor sunn og rimelig fornuft kan jeg ikke se noen grunn til at du skal måtte punge ut for denne skaden.

Det er vel heller husverten som har problemer hengende over seg ettersom at en vannledning av plast var plassert bak ovnen/branntavlen.
Reglene er klinkende klare - og ikke minst strenge når det kommer til brannforskriftene så jeg vil tro at du ikke trenger å bekymre deg.
Sist endret av Knask; 4. januar 2011 kl. 06:04.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
https://www.eksperthjelp.no/index.js...LeftMenuTab=64

Her kan du bare ringe så slipper du å skaffe deg advokattime.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
https://www.eksperthjelp.no/index.js...LeftMenuTab=64

Her kan du bare ringe så slipper du å skaffe deg advokattime.
Vis hele sitatet...
33 kr minuttet
Sist endret av DumDiDum; 4. januar 2011 kl. 18:52.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
33 kr minuttet
Vis hele sitatet...
Du kan prate over 12 timer på den linja uten at uten at det blir mer en summen på egen andelen :P

Advokat er ganske dyrt uansett, foruten div. gratis jus hjelp osv.
Jeg vil først påpeke at man ikke trenger å løpe til en advokat den minste uenighet. I et tilfelle som dette tror jeg nok at det er mer fordelaktig å kontakte leieboerforeningen eller tilsvarende.

Uansett, husleielovens kapittel fem er relevant i forhold til din erstatningsplikt ved skade, men hvordan i alle dager du skal kunne stilles til ansvar utfra de opplysningene du har gitt aner jeg ikke. Husleielovens § 5-1 sier at du plikter å behandle husrommet med tilbørlig aktsomhet, og jeg tror nok du skal fyre mye og på en meget spesiell måte før du kan anklages for noe der. Jeg kan heller ikke se hvordan dette er noe du med rimelighet kan forventes å ha kjennskap til eller ha kontroll over, med mindre jeg har misforstått noe på det groveste.