Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1856
Hvordan kan jeg bruke BÅDE Windows og Linux på samme arbeids-stasjon?
I install-programmet kan jeg ikke lage to Linux partisjoner pga. at all harddisk plassen er tildelt Windows FAT-32 systemet.
Kan jeg justere dette, uten å frykte at filer på Windows partisjonen blir borte??

(ps. jeg har Red Hat Linux 7.0)

------------------
One vision, one purpose
Hvis jeg forstår der rett, kjører du windows nå disk 1, og har partisjon c:, og evt d: etc...
Du vil så dele opp c:, eller d: uten å ødelegge windows filer og partisjoner?
Hvis det er så, last ned Partition Magic fra www.powerquest.com

Hiv du vil kjøre windows OG linux på c går ikke dette, siden linux bruker en partisjons form som windows ikke støtter...

var det slik du mente eller?
kermit-'s Avatar
Trådstarter
Originally posted by tore-:
Hiv du vil kjøre windows OG linux på c går ikke dette, siden linux bruker en partisjons form som windows ikke støtter...
Vis hele sitatet...
Er du helt sikker på dette?
I install-guiden min står det at Linux kan installeres på en DOS/Windows-partisjon, enten som en partisjon eller partisjonsløs. (gjelder både root og swap)
Dessuten har install programmet et eget partisjons program: Disk Druid.
Anyway, nå er jeg VIRKELIG i tvil, det er mulig at du har rett, men i boka står det noe annet...

(Boka heter Bli kjent med Red Hat Linux 7.0 av David Elboth) (Ja, jeg er nybegynner...)


------------------
One vision, one purpose
Better than thou.
Phatlinux funker på windows partisjon..

------------------
::Carlo::
"To be forgotten is worse than death.."
-Freija Crecent, Final Fantasy IX
hvorfor kan du ikke bare partisjonere disken?
før, når jeg bare hadde en disk, partisjonerte jeg den opp og hadde linux på 1 gig, og windows på en 3 gigs (w0w0w0w). når jeg var lei partisjonen var det ingen problem å lage én disk av det igjen.
kordong = l33t lun1x hax0r
h3h3, j3pp!
kermit-'s Avatar
Trådstarter
Originally posted by kordong:
hvorfor kan du ikke bare partisjonere disken?
Vis hele sitatet...
Det var jo det jeg spurte om(!);
hvordan partisjonere disken, uten å risikere å miste det som er på den ?

------------------
One vision, one purpose
Bruk Partition Magic... Trenger du dem kan du få det av meg.

Lag en Linux Swap og en Linux Native. Som du sikkert skjønner skal swap bare være på noen få MB's. 150 er vel ok tenker jeg. (?) Også bare installerer du linux på native partisjonen. Skulle ikke være så vanskelig egentlig. Med Partition Magic får du også Boot Magic. Bare husk å ikke installer linux loaderen på MBR. Så lenge du ikke sletter FAT32 partisjonen, så går det greit. http://www.iblis.nu/ubb/wink.gif

------------------
Welcome to the real world
.:dephic:.
kermit-'s Avatar
Trådstarter
Originally posted by dephic:
Bruk Partition Magic... Trenger du dem kan du få det av meg.
Vis hele sitatet...
Gjerne det, alle warez linkene til programmet som jeg fant var døde...

------------------
One vision, one purpose

[This message has been edited by wiz (edited 27-03-2001).]
bare et tips. ta backup.
husk hvordan det gikk med sharken :P http://www.iblis.nu/ubb/Forum2/HTML/000167.html

------------------
-:Tupac 4 ever:-