Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4660
Jeg har lenge lengtet etter en god bok som interesserer meg. Ja, jeg vet at det finnes mange tråder her på forumet med mange bra tilbud og anbefalinger, men problemet er at det er så mange forskjellige bøker og jeg vet nesten ikke selv hva som er spennende og interessant for meg.

Jeg liker filosofi og alt som har med psykedeliske ting og gjøre, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette, men liker noe som kan endre tankegangen min, åpne øynene mine eller fatte verden på en annen måte.

Det kan godt være en lærerik bok eller bare spennende.

Jeg vet at det er vanskelig å anbefale bok utifra det jeg skrev, men jeg gir den en sjanse.

Bøkene må helst være på norsk og takker alle som kommer med anbefalinger
Ut i fra signaturen din regner jeg med at du ikke har så mye i mot cannabis, men hvert fall er Jack Herer's The Emperor Wears No Clothes en ganske så informativ bok som er verdt å ta seg bryet med å lese dersom du er interessert i cannabis' historie og planten generelt. RIP JH.
"The dice man", eller den oversatte "Terningmannen", av Luke Rhinehart (link)
Jack London "Tvangstrøyen" er en utrolig god bok. Den passer bra siden du liker psykedeliske ting og filosofi. Jeg fikk ett litt nytt blikk på verden av å lese den.
Den handler litt om hvaslags virkelighet som er rett!

Anbefales
Stormfront.
Jeg har nettopp lest den, og den er blitt en av mine favorittbøker. Det hele handler om en trollmann i chicago som tar småjobber for folk, til politiet trenger han til å løse et sinnsykt drap.

"Harry Dresden is the best at what he does. Well, technically, he’s the only at what he does. So when the Chicago P.D. has a case that transcends mortal creativity or capability, they come to him for answers. For the “everyday” world is actually full of strange and magical things — and most of them don’t play well with humans. That’s where Harry comes in. Takes a wizard to catch a — well, whatever."
Bill Bryson, A Short Story of Nearly Everything. Finnes også på norsk. Utrolig god bok som drar deg fra Big Bang, gjennom jura-tiden, alt fra filosofi til geologi og alt annet. Forfatteren skriver på en underholdende måte, og gir morsomme eksempler på det meste, med noen gode fotnoter og diverse. Kan kanskje være noenlunde tung å lese, men etter et par sider skjønner du rimelig godt hva han mener og gjør alt betydelig enklere.
Би-2
Dr.Feelgood's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tengel Vis innlegg
Ut i fra signaturen din regner jeg med at du ikke har så mye i mot cannabis, men hvert fall er Jack Herer's The Emperor Wears No Clothes en ganske så informativ bok som er verdt å ta seg bryet med å lese dersom du er interessert i cannabis' historie og planten generelt. RIP JH.
Vis hele sitatet...
Ja, Rusmidler generelt er ganske stor interesse for meg, cannabis, benzo, opiat, psykedelika osv. Så skal sjekke ut boken, takk.

Takk til resten også, skal se på bøkene på nettet nå
En bok som passer perfekt til beskrivelsen din er The wind up bird chronicle av Haruki Murakami.
Husker ikke hva den heter på norsk, men det finner du vel ut av.
The Illustrated Man av Ray Bradbury. En bok med 18 mørke science-fiction historier. Boken er i fra 1951 og er veldig forut sin tid. I mine øyne er det en fantastisk bok.

Kapittelet "Kaleidoscope" er min favoritthistorie. Utrolig fascinerende og mørk.

Fra Wikipedia:

SPOILER
[COLOR="Silver"]"Kaleidoscope" — A bitter astronaut feels he has accomplished nothing worthwhile in his life as he and the rest of his crew fall irrevocably to their demise in outer space because of a malfunction in their ship. The story illustrates the collapse of the sanity and logic of the crew members as they face their death. Ultimately, the lamenting narrator is incinerated in the atmosphere of the Earth and appears as a shooting star to a child after wishing that his life would at least be worth something for someone else.[/COLOR]
SPOILER
Sist endret av BigFigWasp; 21. juni 2011 kl. 01:46.
Oh, jeg vet om mange bøker du kunne ha likt, men det at de må være på norsk gjør det hele langt vanskeligere. Tenkte først jeg skulle anbefale deg en fagbok, men faglitteratur er jo gjerne ikke kjent for å være veldig spennende med mindre man virkelig er nerd for sin hatt. Hvor interessert du er i detaljerte fagopplysninger vet jeg ikke, så jeg vil istedenfor anbefale deg en roman som jeg selv har hatt glede av, og som er skrevet av en god venn av meg.

---------------------------------------------------------------


http://www.bokdykk.no/dnbbimages/orginale/150032571.jpg

Boken handler om Harald sin oppvekst, barndommen på Frogner i Oslo og hans reiser i India. Den handler om hvordan han med utgangspunkt i hippiemiljøene fra slottsparken på 70-tallet viklet seg inn i det stadig voksende hasjmarkedet, og om hvordan han i 1991 ble arrestert og dømt til 12 års fengsel for datidens største hasj-sak i Norge. Boken er skrevet under fengselsoppholdet, og fortellingen hopper henholdsvis mellom barndom, India og nåtid gjennom bokas snaue 400 sider.
Sist endret av mentalmelt; 21. juni 2011 kl. 02:16.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
jeg vil istedenfor anbefale deg en roman som jeg selv har hatt glede av, og som er skrevet av en god venn av meg.


Boken handler om Harald sin oppvekst, barndommen på Frogner i Oslo og hans reiser i India. Den handler om hvordan han med utgangspunkt i hippiemiljøene fra slottsparken på 70-tallet viklet seg inn i det stadig voksende hasjmarkedet, og om hvordan han i 1991 ble arrestert og dømt til 12 års fengsel for datidens største hasj-sak i Norge. Boken er skrevet under fengselsoppholdet, og fortellingen hopper henholdsvis mellom barndom, India og nåtid gjennom bokas snaue 400 sider.
Vis hele sitatet...
Høres spennende ut, så jeg prøvde å finne noen anmeldelser, de få jeg fant var blandet i mottagelsen.
Men leste et lite utdrag jeg fant i Gateavisen, og det var forferdelig svulstig, men drivende lesning, skal prøve å få plukket den opp, har de den i vanlige bokbutikker?
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Høres spennende ut, så jeg prøvde å finne noen anmeldelser, de få jeg fant var blandet i mottagelsen.
Men leste et lite utdrag jeg fant i Gateavisen, og det var forferdelig svulstig, men drivende lesning, skal prøve å få plukket den opp, har de den i vanlige bokbutikker?
Vis hele sitatet...
Mottagelser på bøker er jo gjerne litt blandet, da med unntak av klare bestselgere og totale litterære katastrofer =) Jeg liker boken godt, kanskje ekstra godt fordi jeg har vokst opp i de samme områdene som Harald, og har hatt mange lignende opplevelser og erfaringer.

Hvilke fysiske butikker du finner boken i vet jeg ikke, men den er i hvert fall i salg gjennom flere bokhandlere på nett.
Karl Ove Knausgård har vel bøker som er lettere filosofiske, jeg har bare lest «Ute av verden» og merket at selv om den ikke helt var min kopp med te, så var det et eller annet som gjorde den bra slik at jeg leste den ferdig.

Hans neste bok «En tid for alt» høres heller ikke så ille ut.
"On The Road Again" av Jack Kerouac - oversettelsen heter "På Kjøret". Boken blir av mange ansett som den beste beskrivelsen av Beat-kulturen i USA, og er drivende god lesning.

I forhold til å lære noe nytt kan jeg også anbefale "Fermats siste sats". Jeg husker ikke nå hvem som skrev den, men den byr på en ganske underholdende reise i matematikkens historie sentrert rundt beviset for at X^3 + Y^3 = Z^3 ikke har noen løsninger.
Må støtte Critiqueque her, vil du lese en bok som forandrer måten din å se verden på så er Mengele Zoo av Gert Nygårdshaug fantastisk.
Leste den selv første gang for 12 år siden og har lest den rundt 5 ganger etter det.
Skal jeg anbefale en selv, så må det bli Himmelblomsttreets hemmelighet, som er oppfølgeren.
Shantaram
av - Gregory David Roberts

I 1978 var Gregory David Roberts heroinmisbruker og ble dømt til 19 års fengsel for en serie væpnede ran. Etter to år rømte han fra et høyrisikofengsel på høylys dag og ble Australias mest ettersøkte mann. Roberts søkte tilflukt i Bombay, der han slo seg ned i slummen: først med en improvisert praksis som doktor blant slumbeboerne, senere som Bombay-mafiaens våpenpusher, smugler og falskner. Shantaram er Roberts egen medrivende beretning om et liv helt i ytterkanten av det menneskelig mulige, om frihetens pris, om betingelsene for en ny begynnelse, om kampen mellom det gode og det onde, om kjærlighet - om de store valg i livet.
Jeg skulle til å anbefale Shantaram, men ser KingPill kom meg i forkjøpet.
Det er en spesielt god bok
Game of Thrones, den første boka i serien A Song of ice and Fire, av George R R Martin.

Det beste jeg noen gang har lest, uavhengig om du er fantasy-fan eller ikke. Vil påstå at serien inneholder typ 20% fantasy-elementer.

Du kan likesågodt kjøpe hele serien, og neste bok kommer ut 12 juli, tror jeg!
A clockwork orange/den mekaniske appelsin er ihvertfall VELDIG kresen!
Sitat av Zepur Vis innlegg
"The dice man", eller den oversatte "Terningmannen", av Luke Rhinehart (link)
Vis hele sitatet...
Denne er simpelthen genial. Anbefales på det varmeste!

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Oh, jeg vet om mange bøker du kunne ha likt, men det at de må være på norsk gjør det hele langt vanskeligere. Tenkte først jeg skulle anbefale deg en fagbok, men faglitteratur er jo gjerne ikke kjent for å være veldig spennende med mindre man virkelig er nerd for sin hatt. Hvor interessert du er i detaljerte fagopplysninger vet jeg ikke, så jeg vil istedenfor anbefale deg en roman som jeg selv har hatt glede av, og som er skrevet av en god venn av meg.

---------------------------------------------------------------


http://www.bokdykk.no/dnbbimages/orginale/150032571.jpg

Boken handler om Harald sin oppvekst, barndommen på Frogner i Oslo og hans reiser i India. Den handler om hvordan han med utgangspunkt i hippiemiljøene fra slottsparken på 70-tallet viklet seg inn i det stadig voksende hasjmarkedet, og om hvordan han i 1991 ble arrestert og dømt til 12 års fengsel for datidens største hasj-sak i Norge. Boken er skrevet under fengselsoppholdet, og fortellingen hopper henholdsvis mellom barndom, India og nåtid gjennom bokas snaue 400 sider.
Vis hele sitatet...
Denne skal jeg helt klart lese. Minnet meg litt på en annen god norsk bok som handler om kunst, natur, narkotika og seksualitet.

"Meska" av Anders Cappelen. http://bokelskere.no/bok/meska/151808/
http://loveleenbrenna.files.wordpress.com/2011/05/514662-11-1281900624798.jpg
Anbefaler deg Franz Kafka. Han skriver absurd og drømmeaktig, dog uten at psykedelia er involvert i historiene hans. Om du skal ta tak i ham, bør du begynne med hans noveller, hvorav "Forvandlingen" antageligvis vil falle i smak. Den åpner som følgende (har bare den engelske versjonen for hånden, men den er (godt) oversatt til norsk, også );

"As Gregor Samsa awoke one morning from uneasy dreams he found himself transformed in his bed into a gigantic insect"


Om Kafka blir en smule for absurd, så anbefaler jeg faktisk en norsk bok som heter "Gi meg et sverd". Den er skrevet av en ung debutforfatter, Gunnar Høgstmyr. Jeg syntes den var imponerende underholdende til å være hans første bok, og også¨utgitt i så ung alder. Jeg slukte den relativt korte boka på en kveld eller to. Den handler om en gruppe ekstremister i Norge, hvor ting går litt langt. Les boka. Ja, psykedelia er også involvert, så vidt jeg kan huske.
Anbefaler George Orwell's 1984, som nok er min favorittbok. Det er en dystopisk roman, som handler om det å leve i ett totalitært samfunn, der budskapet kanskje er noe som "Hva er sannhet?"
Jo Nesbø - Snømannen. Fortsatt den beste boka om Harry Hole! Ekstremt spennende krim.
Sitat av Open Vis innlegg
Anbefaler George Orwell's 1984, som nok er min favorittbok. Det er en dystopisk roman, som handler om det å leve i ett totalitært samfunn, der budskapet kanskje er noe som "Hva er sannhet?"
Vis hele sitatet...
Evnt.
A Brave New World/Vidunderlige Nye Verden av Aldous Huxley..
En av mine favoritter.

Foruten, vil jeg anbefale Naked Lunch/Naken Lunsj av William S. Burroughs, han skriver sykt mye wierd shit. Prøv også Junky.
Би-2
Dr.Feelgood's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for mange anbefalinger, men lånte meg "Terningmannen", av Luke Rhinehart i dag, men tar gjerne titt på flere
Henger meg på ja, SHANTARAM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (x1000)
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy
Diary of a drug fiend



"This is a true story. . . It is a terrible story; but it is also a story of hope and of beauty. Written by Aleister Crowley, Diary of a Drug Fiend tells the story of young Peter Pendragon and his lover Louise Laleham, and their adventures traveling through Europe in a cocaine and heroin haze. The bohemian couples' binges produce visions and poetic prophecies, but when their supply inevitably runs dry they find themselves faced with the reality of their drug addiction. Through the guidance of King Lamus, a master adept, they use the application of practical Magick to free themselves from addiction. First published in 1922 and dubbed "a book for burning" by the papers of the time, Diary of a Drug Fiend reveals the poet, the lover, and the profound adept that was Aleister Crowley."
gentleman #1
ViceR's Avatar
Hellig Blod, Hellig Gral

av Michael Baigent, Richard Leigh, og Henry Lincoln.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Hellig Blod, Hellig Gral

av Michael Baigent, Richard Leigh, og Henry Lincoln.
Vis hele sitatet...
Slenger meg også på denne. Meget god underholdning hvis man har interesse for teologi og mystikk.

Eneste minuset er at det ikke er noe definitivt skille mellom fakta og fiksjon.

Mye av innholdet i boken er tatt rett ut av løse lufta, og har inget historisk eller faktabasert grunnlag.

Men, det er uansett en meget god bok, bare ikke ta alt for god fisk.
http://www.haugenbok.no/visverk.cfm?va=1&cid=201585

Den Norske Bokdatabasens omtale:
Forfatteren er dansk elitesoldat, og i denne boken forteller han om livsfarlige oppdrag i Afghanistan og Irak.
Forlagets omtale:
Den danske elitesoldaten Thomas Rathsack beretter i denne oppsiktsvekkende boken om livsfarlige oppdrag i Afghanistan og Irak. Han forteller om krigen, usminket og spennende. Boken har vakt voldsomme reaksjoner i Danmark. Det danske forsvaret forsøkte å få boken stoppet. Forsvarssjefen måtte gå av da det ble kjent at flere i forsvaret var ansvarlig for å ha laget en falsk oversettelse av boken til arabisk i et forsøk på å diskreditere forfatteren og «dokumentere» at al-Qaida var på jakt etter innholdet. Det danske forlaget og forfatteren er anmeldt til politiet for overtredelse av lov om statens sikkerhet og for brudd på militær taushetsplikt.
Sist endret av sneipen; 21. juni 2011 kl. 21:36.
Kanskje ikke akkurat 100% hva du ser etter. Men det er et par kule vinklinger på hvordan virkeligheten fungerer, noe som kan minne om psykedelika på mange områder.
Utsnitt:
There is an art, it says, or rather, a knack to flying. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss. Pick a nice day, [The Hitchhiker's Guide to the Galaxy] suggests, and try it.

The first part is easy. All it requires is simply the ability to throw yourself forward with all your weight, and the willingness not to mind that it's going to hurt.

That is, it's going to hurt if you fail to miss the ground. Most people fail to miss the ground, and if they are really trying properly, the likelihood is that they will fail to miss it fairly hard.

Clearly, it is the second part, the missing, which presents the difficulties.

One problem is that you have to miss the ground accidentally. It's no good deliberately intending to miss the ground because you won't. You have to have your attention suddenly distracted by something else when you're halfway there, so that you are no longer thinking about falling, or about the ground, or about how much it's going to hurt if you fail to miss it.

It is notoriously difficult to prize your attention away from these three things during the split second you have at your disposal. Hence most people's failure, and their eventual disillusionment with this exhilarating and spectacular sport.

If, however, you are lucky enough to have your attention momentarily distracted at the crucial moment by, say, a gorgeous pair of legs (tentacles, pseudopodia, according to phyllum and/or personal inclination) or a bomb going off in your vicinty, or by suddenly spotting an extremely rare species of beetle crawling along a nearby twig, then in your astonishment you will miss the ground completely and remain bobbing just a few inches above it in what might seem to be a slightly foolish manner.

This is a moment for superb and delicate concentration. Bob and float, float and bob. Ignore all consideration of your own weight simply let yourself waft higher. Do not listen to what anybody says to you at this point because they are unlikely to say anything helpful. They are most likely to say something along the lines of "Good God, you can't possibly be flying!" It is vitally important not to believe them or they will suddenly be right.

Waft higher and higher. Try a few swoops, gentle ones at first, then drift above the treetops breathing regularly.

DO NOT WAVE AT ANYBODY.

When you have done this a few times you will find the moment of distraction rapidly easier and easier to achieve.

You will then learn all sorts of things about how to control your flight, your speed, your maneuverability, and the trick usually lies in not thinking too hard about whatever you want to do, but just allowing it to happen as if it were going to anyway.

You will also learn about how to land properly, which is something you will almost certainly screw up, and screw up badly, on your first attempt.

There are private clubs you can join which help you achieve the all-important moment of distraction. They hire people with surprising bodies or opinions to leap out from behind bushes and exhibit and/or explain them at the critical moments. Few genuine hitchhikers will be able to afford to join these clubs, but some may be able to get temporary employment at them.
Vis hele sitatet...
Boka heter Hitchiker's Guide To The Galaxy og er DEN feteste boka i historien