Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 7180
Heisann, mulig jeg er på feil underforum, men tror det er riktig.

Nå har læreren nettopp informert om et nytt program, som heter LanSchool Teacher og der kan læreren overvåke alle elevene. Hva de gjør på pcen, om det er facebook eller spilling. Dette er forsåvidt en fin sak, egentlig, men det har seg slik at jeg er en av de dumme som nemlig sitter å gjør andre ting enn det lærerern sier, og lurer derfor på om det er en måte å "lure" læreren slik at det ser ut som jeg leser en side, mens jeg evt spiller litt?

Edit: Læreren har en skjerm, hvor det er mange små skjermer, der man kan se hva som skjer. Det er slik det funker så vidt jeg har forstått.

Kanskje noen andre muligheter å lure læreren på?
Sist endret av bendiks; 8. januar 2008 kl. 09:28.
Bruk skoletiden på noe fornuftlig

Private maskiner, eller skolen sine?
Sitat av MoleInOne
Bruk skoletiden på noe fornuftlig

Private maskiner, eller skolen sine?
Vis hele sitatet...
Har vært snart 2 år på forumet nå, og sett, og skrevet nok moralprekner. Spar meg.

Det er forøvrig våre egnes pcer som vi har betalt for selv.
Sist endret av bendiks; 8. januar 2008 kl. 09:33.
Vil ikke tro det har no å si om det er skolen sin eller privat, du har sikkert godtatt en "avtale" elns som sier du skal bruke pcn til skole bruk og intet annet?

Men om du skal klare å lure læreren til å tro du gjør noe annet en det du faktisk gjør, så er du vel nødt til å vite hvordan programmet opererer? Er det screenshots læreren din ser fra skrivebordet ditt?
Eller er det hvilke programmer som er oppe å kjører?

Kan bli litt vrient å faktisk lure læreren om hun faktisk sitter å ser på en hel del screenshots som blir lagra en plass, om det ikke er det.. Så kan du jo prøve "multi skrivebord løsning" (kommer ikke på noen navn atm, men finnes masse programmer der ute).
hvis du ikke har godtatt noe så kan ikke læreren legge inn dette på pcen din.
for de har ikke lov å overvåke private ting.
Hvis det er din egen pc kan du selv bestemme hvilke program som skal kjøres.
Selv om du er på skolen, har de ingen rett til å overvåke private pc`er.
Her er en flashdemo som viser hva læreren skal kunne gjøre med programmet.
http://www.lanschool.com/flashdemos/LanSchool7.html

Med mindre skolen har informert og du har skrevet under på en slik avtale om bruk av et slik overvåknings/kontrollprogram, så har ikke skolen lovt til å bruke det. Spesiellt ikke på private maskiner.
Sist endret av meitemark; 8. januar 2008 kl. 09:54.
Veit det er min pc, men det er da skolens nettverk? Kan ikke da nekte meg tilgang på nettet hvis jeg nekter?

Ellers takk for tilbakemeldinger.
ja og nei.

Blir vanskelig å nekte deg tilgang.
Men er ikke vanskelig for deg å nekte dem tilgang.
Men ofrer du faktisk privatlivet ditt bare for å få nett?
i værste fall da kan du bare bygge den en antenne å snylte på nettverk rundt skolen da, eller sniffe nettverket for passord :P
Sitat av max-mekka
Veit det er min pc, men det er da skolens nettverk? Kan ikke da nekte meg tilgang på nettet hvis jeg nekter?

Ellers takk for tilbakemeldinger.
Vis hele sitatet...
Om de kan eller ikke, de kommer vel 99% sikkert til å true med det/gjennomføre det!
Hvis du ikke har underskrevet noe som forteller hva de gjør med den programvaren de har installert, har du heller ikke godkjent det. Da hiver du skolen til ulvene, ie media og Datatilsynet.
snakket med læreren min nå, han sier at vi har valget. Enten godta, eller ikke bruke pc i det hele tatt.

Så da er spørsmålet mitt. Fins det noe form for "virtuelt skrivebord", slik at læreren ser på skjermen sin at jeg ærlig og redelig leser om hamsun, mens jeg egentlig har det morro?
Så vidt jeg husker er det bare å skru av tjenesten som kjører på maskinen (lanschool et-eller-annet) hadde det selv på vgs, så lenge tjenesten er stoppet ser han ingenting
Sist endret av flexd; 8. januar 2008 kl. 12:16.
Burde gå ann å få sendt ut en video til lærer maskin, som viser noe annet enn hva du faktisk gjør.
Sitat av max-mekka
snakket med læreren min nå, han sier at vi har valget. Enten godta, eller ikke bruke pc i det hele tatt.

Så da er spørsmålet mitt. Fins det noe form for "virtuelt skrivebord", slik at læreren ser på skjermen sin at jeg ærlig og redelig leser om hamsun, mens jeg egentlig har det morro?
Vis hele sitatet...
Læreren din har ikke lov til å gi deg et slikt ultimatum, og med mindre dere har godtatt en avtale som gir skolen lov til å innstallere overvåkningsprogramvare på pcene deres, har di ikke lov i det hele tatt.

Jeg anntar at du går Vg1, med tanke på din fødselsdato (profil), og da har du også rett til å bruke pcen i timene, slik den nye læreplanen er lagt opp.
overvåker den via nettverksniffing eller klient på din maskin? Antar siste, og da er det vel bare å stenge programmet, bytte bruker, installere ekstra OS osv, men regner med at læreren vil du skal være pålogget i timene...
tror egentlig ikke han gidder å kverulere med de greiene.

så om noen ikke vet hvordan han skal få sendt falske skjermbilder er det vel bare å gi opp denna tråden.
Ja, jeg kan snakke med læreren min, og jeg takker for svar her. Å avinstallere klienten er da uaktuelt, for læreren vil sannsynligvis komme å kikke.

Det jeg lurer på er om det fins en måte å vise et annet skjermbilde for læreren, eller en annen veldig genial løsning.
Ikke akkurat en perfekt løsning men, bakgrunnsbilde med teksten "STOPP ULOVLIG OVERVÅKING" eller noe i den duren som du tar frem med jevne mellomrom/har oppe når du ikke bruker maskinen?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det er sikkert slik at du ikke får tilgang til nettverket eller lignende hvis du nekter å godta dette. Det er i og for seg rimelig nok, ettersom det er deres nettverk. Men de kan ikke nekte deg å bruke en laptop, det virker urimelig. Så hvis jeg var deg så ville jeg innstalert et 3g-modem av et slag og heller brukt 3g til å surfe med, så kan du bare nekte å bli overvåket.

Telenor og lignende har abonnementer for 3g der du betaler en gitt sum, per i dag tror jeg det er 399,- i måneden, for fri bruk av 3g nettet. Da kan du surfe så mye du vil uavhengig av skolens internettoppkobling, samtidig som du slipper å bli overvåket av skolen. Hvorvidt det er verdt det får være opp til deg å avgjøre, men det er i alle fall en mulighet.
Sist endret av Tias; 8. januar 2008 kl. 12:37.
kjøp sån ICE greie, kan du surfe uansett om du er på hytta eller i nordsjøen, men om det er verdt det bare for å spille litt i timen er opp til deg
http://www.lanschool.com/downloads/d...chool_Demo.zip her er linken for og laste ned demo. er det ingen som har satt seg ned og gått mellom programert for og finne "bugs"
Sist endret av ranvik; 8. januar 2008 kl. 18:43.
Sitti å lekt med demoen på mine pcer nå, litt artig, men får ikke til å kontrollere den andre pcen

Edit:

Skal så jævlig leke med dette programmet på lan:O
Sist endret av Pagliacci; 8. januar 2008 kl. 20:32.
Jeg hadde avinstallert det med en gang, hvorfor i all verden lar du skolen få installere noe på pcen din?
Hvis du f.eks har fått penger av skolen til å kjøpe PC for skole bruk, så kan de gjøre hva de vil med den Her i Nordland, så får alle videregående elever 4000kr til en laptop.

Sitat av redkite
kjøp sån ICE greie, kan du surfe uansett om du er på hytta eller i nordsjøen, men om det er verdt det bare for å spille litt i timen er opp til deg
Vis hele sitatet...
Fortell mer Heter det ICE? Hva er hastigheten? Koster det mye?
Sist endret av YeiYeo; 8. januar 2008 kl. 21:53.
Sitat av YeiYeo
Hvis du f.eks har fått penger av skolen til å kjøpe PC for skole bruk, så kan de gjøre hva de vil med den Her i Nordland, så får alle videregående elever 4000kr til en laptop.



Fortell mer Heter det ICE? Hva er hastigheten? Koster det mye?
Vis hele sitatet...
http://www.ice.no
Sitat av max-mekka
snakket med læreren min nå, han sier at vi har valget. Enten godta, eller ikke bruke pc i det hele tatt.

Så da er spørsmålet mitt. Fins det noe form for "virtuelt skrivebord", slik at læreren ser på skjermen sin at jeg ærlig og redelig leser om hamsun, mens jeg egentlig har det morro?
Vis hele sitatet...
Beklager for at jeg ikke svarer direkte på spørsmålet ditt.

Stemmer det at du er 91-årgang? Isåfall er ikke PC essensiell for undervisningen? Kan læreren da komme og nekte deg PC-bruk hvis du nekter å la dem overvåke deg?

Interessant tema. Ta det opp med rektor - still spørsmål. Du har vel krav på ærlige svar. Spør hvor de har fått tillatelse til dette fra. All in all, vær kritisk og se hvor det bringer deg.

Personlig hadde jeg ikke brydd meg over selve overvåkingen, men prinsippsaken hadde jeg brent for. Har de lov til dette? PCen dere bruker, har dere kjøpt denne selv - eller har dere fått den av skolen?
Sitat av jOkKeJacKaL
Beklager for at jeg ikke svarer direkte på spørsmålet ditt.

Stemmer det at du er 91-årgang? Isåfall er ikke PC essensiell for undervisningen? Kan læreren da komme og nekte deg PC-bruk hvis du nekter å la dem overvåke deg?

Interessant tema. Ta det opp med rektor - still spørsmål. Du har vel krav på ærlige svar. Spør hvor de har fått tillatelse til dette fra. All in all, vær kritisk og se hvor det bringer deg.

Personlig hadde jeg ikke brydd meg over selve overvåkingen, men prinsippsaken hadde jeg brent for. Har de lov til dette? PCen dere bruker, har dere kjøpt denne selv - eller har dere fått den av skolen?
Vis hele sitatet...
Er veldig enig i deg. Dette er en morsom sak. Snakket med dataansvarlig som jeg tilfeldigvis har blitt kammerat med, og han ville gjerne ha meg som prøvekanin, for jeg var visst den mest "flinke" eleven på data på skolen. ( Hyggelig det, men jeg er ikke så flink), så han ville gjerne at jeg skulle finne en måte å komme rundt dette på. Jeg har snakket med Ravi (lærern min), og han er litt kritisk, for han syns også det er drøyt med en slik overvåkning, og han er ikke sikker på om programmet kommer til å vare så lenge på skolen min. Tenkte jeg skulle ta en prat med rektor i morgen om det, for jeg bryr meg også veldig om prinsippet. At de skal overvåke pcen min på den måten er litt drøyt i mitt syn, men mulig det er lovlig. Og ja, jeg er 91.

Dataansvarlig på skolen sa at han og de 3 andre folka i it-avdelingen hadde sitti en time for å komme rundt det uten suksess, så han var positiv til at jeg hendvendte meg til dere, og han veit at dere er lærde, så nå setter jeg min lit til dere!
Hey, googla litt^^ Fant en side der det var noen forslag til hvordan å forbipassere det, vet ikke om du får noe ut av det. Du kan jo ta en titt. http://www.edgeofnowhere.cc/viewtopic.php?t=307738

Har administratorrettigheter på PC'en din?Da skal det jo ikke være noe problem å skru av prosessen (selv om noe av det det sto om i linken var å få rettigheter til cmd/register) problemet vil evt. oppstå hvis læreren ser at du ikke kjører programmet hos deg. Så et annet sted at en sa han hadde blocka greiene med en firewall.

Det ultimate hadde jo vært, som du sier, å finne en måte for å sende fake skjermbilder og data. Som tjobo sier kan en løsning med flere desktops muligens fungere, som for eks. DeskSpace 3D, Yodm3D (er mange, men har ikke erfaring med noen av de).

Kan spørre en fyr i klassen som kan en ting eller to om pc, se om han har noen forslag:P
Sikkerhetsklarert
Har ikke testet programmet, men er det slik at det sender ditt skjermbilde til lærerens maskin realtime, eller er det kun stillbilder hvert f.eks 5min?

Vet at det finnes andre desktop shell til windows som kanskje Lanwatcher ikke har tatt høyde for. (de har nok utarbeidet metoder for explorer.exe shellet) Husker ikke om WindowBlinds erstatter explorer.exe, eller om dette kun legger seg i tilegg.
Drev i hvertfall å lekte med et shell en gang som erstatter explorer.exe helt.. Man gikk inn i registry å valgte det nye... Regner med at Lanwatcher vill slite litt da.. Men da sier sikkert læreren "Hvorfor har du ikke installert det?"
Sitat av Pjukern
Har ikke testet programmet, men er det slik at det sender ditt skjermbilde til lærerens maskin realtime, eller er det kun stillbilder hvert f.eks 5min?

Vet at det finnes andre desktop shell til windows som kanskje Lanwatcher ikke har tatt høyde for. (de har nok utarbeidet metoder for explorer.exe shellet) Husker ikke om WindowBlinds erstatter explorer.exe, eller om dette kun legger seg i tilegg.
Drev i hvertfall å lekte med et shell en gang som erstatter explorer.exe helt.. Man gikk inn i registry å valgte det nye... Regner med at Lanwatcher vill slite litt da.. Men da sier sikkert læreren "Hvorfor har du ikke installert det?"
Vis hele sitatet...
Jeg har testet programmet på mine 2 pcer, skjermbildet oppdateres hvert 0.5 sekund. Du kan gå inn å styre pcen eller vise hva du gjør på din (2girls1cup hadde hvert gøy i et helt klasserom). Men om du leter etter noe som er morsomt på lan så sjekk ut classroom spy, da kan du innstallere programmet andres pcer uten at de vet det. Og det fungerer omtrent helt likt som LanSchool.
Sist endret av Pagliacci; 8. januar 2008 kl. 23:10.
Mener skolen min hadde prøvd classroom spy, men det funket dårlig sa it-lærlingen. Det var så mange smutthull, så de starter med lanschool nå. Det er så sikkert.
Sitat av max-mekka
Mener skolen min hadde prøvd classroom spy, men det funket dårlig sa it-lærlingen. Det var så mange smutthull, så de starter med lanschool nå. Det er så sikkert.
Vis hele sitatet...
Altså, hvis du har kjøpt pcen din selv har de ingen rett til å legge inn programmer du ikke vil ha. Spesielt ikke spionprogrammer. Det er jo din eiendom så de kan ikke gjøre en drit med det.

Forresten: Hvis du lager 2 brukere, logger inn på den ene og så bytter bruker uten å logge av den andre så kan det hende den bare overvåker den første du logget på. (Tviler men)
Er glad jeg ikke går på Videregående lenger når jeg leser skrekkeksempeler som dette. Setter jeg meg selv i samme situasjon hadde jeg nok skiftet operativsystem, eller startet med å sniffe litt på trafikken for så å selv skrive en liten kodesnutt som gjorde samme greia og/eller sendte forstyrrelser til læreren.

Nå har vel programmet sikkert støtte for kryptering o.l. men det hadde vært moro å bare sendt mye generert dritt og sett hva som skjedde på den andre siden.
selv om jeg er sterk motstander av "læring på eget ansvar" (ja jeg er elev selv, og jeg ønsker at lærerne skal få tibake makten i klasserommet) men her er det jo nesten fritt frem for å rope ut om...

om du sitter å spiller istedenfor lese på wikipedia om et emne er jo ditt problem. ingen andre enn du som taper på dette. så den ekstreme overvåkningen som noen skoler driver med er langt utpå viddene.

Ontopic:
får du tilgang til taskmgr er det jo bare å avslutte programmet, siden læreren din da ikke ser noe kan du spille så mye du vil.
om læreren reager på at han ikke kan skje skjermen din og kommer for å se hva du driver med har du en snarvei på skrivebordet for å starte programmet igjen, og lukket spill og andre ting du ikke skal drive med... dette krever litt årvåkenhet fra din side.

PS: dette er skrevet i en engelsktime som jeg egentlig skulle ha gjort noe annet i
Vet ikke om dette er nevnt, for jeg orker ærlig talt ikke å gå igjennom hver eneste post her, men – Hva med å installere et annet OS? Jeg mener... når det er din maskin kan ikke de bestemme hva du ønsker å ha på maskinen. Dersom du er avhengig av noen programmer kun tilgjengelig for Windows kan du jo bare kjøre en virtuell PC ved siden av
Her er en tråd på hardware.no som handler om mye av det samme. Det er også et svar fra datatilsynet der.
Jeg testa ut dette programmet i dag, sammen med en kompis.
Det er ganske mye man kan gjøre med det.

F.eks: Jeg som "lærer" sendte en prorat server til kompisen min "eleven". Og dette ser jo ikke han. Filen havner bare i en mappe.
Så kjørte jeg filen på pc'en hans, fra min pc.

Tenk om det hadde hvert noen slemme korrupte lærere ansatt da?
Vel, dersom du er vandt med linux er det vel bare å intallere windows i et virituelt miljø? Uansett hvor mye de føkker opp windowsen, så er det bare å surfe/spille på linux... Vet ikke hvordan lanschool funtker, så var bare en tanke.

Vet at lillebroren min må installere dette programmet snart, så jeg sitter å vrir tankene for å se om det er noen vei rundt det.
Problemet med Lanschool o.l programmer jo ikke hva de er ment for å gjøre. At en lærer skal kunne passe på hva elevene holder på med i hans timer mener jeg er greit. (Han har tross alt den makten ellers, han kan forby mp3 spillere, mobiler og spising i sine timer om han føler det vil gi et bedre arbeidsmiljø og mindre forstyrrelser.). Om det egentlig er helt lovlig vet jeg ikke.

Derimot er problemet at muligheten for å kontroll/overvåkningen ikke slutter ved timeslutt. Læreren/it ansvarlig har mulighet til å overvåke ALT som skjer på datamaskinen når som helst, ordinære timer så vell som fritimer. Det at muligheten til å misbruke systemet er der, gjør at jeg av prinsipp ikke at kan godta noe slikt system. En lov som sier at det ikke er lov og en underskrift til en lærere på et papir er ikke godt nok for meg. Muligheten til å misbruke systemet skal ikke VÆRE der i det hele tatt.
Jeg kan ikke innstallere et nytt OS.

1. Jeg er vandt med XP, og vil ha det, vil ikke ha noe linux eller noe
2. Vi har it-support, og de kan best xp, pluss at pcen er satt opp slik at det passer til domene og shit, så jeg vil ikke røre noe der.
3: Det er ikke så viktig for meg at jeg skal innstallere noe nytt OS, men takk for tipset. Jeg skal skjekke hw sitt forum litt mer jeg, takk.
Sitat av meitemark
Her er en tråd på hardware.no som handler om mye av det samme. Det er også et svar fra datatilsynet der.
Vis hele sitatet...
Link til tråden er du snill
http://www.diskusjon.no/index.php?sh...c=507239&st=20


post nummer 5

Her
Sist endret av Parkett; 10. januar 2008 kl. 18:49. Grunn: Feil link
Kom på et par ting som kan hjelpe deg max-mekka:
-Hvis du kobler fra nettet/faker problemer med nettet så kan ikke LanSchool koble seg til pcen din.
-Bruk proxy-server, funket ikke å bruke det da jeg satt på proxy hjemme.
Som nevnt tidligere i tråden.. Kan du ikke legge inn en virtuell maskin (WMWare f eks?), installere LanTeacher der, og åpne opp ett-eller anna skole-relatert i den ruta?

Mens du i din egentlige windows versjon sitter og leser våre koslige tråder her på freakforum of course. :P

-S.

Edit: Du trenger vel strengt talt ikke å ha Linux for å kjøre en virtuell maskin, eller..?
Sist endret av Sidhe; 10. januar 2008 kl. 18:57.
Dere som mener at det er greit at de overvåker...

Hadde du synes det vært greit hvis du var på firma hytta i en uke og sjefen hadde satt og webcam i hele huset/hytta og kunne se hva du drev med?

Greit hvis du sier det er privat, hva med at du hadde lånt den i forbindelse med en forretnings opphold...

Det er jo tross alt firmaet som eier det?

Eller at du hadde lånt et
Det viktigste i denne saken er prinsippet, jeg driter egentlig i om IT ansvarlig på skolen min eller læreren forsovet ser at jeg sitter på Freakforum o.l i fritimene, men prinsippet at han kan overvåke meg!



Kapittel VII. Fjernsynsovervåking

§ 36. Definisjon

Med fjernsynsovervåking menes vedvarende eller regelmessig gjentatt personovervåking ved hjelp av fjernbetjent eller automatisk virkende fjernsynskamera fotografiapparat eller lignende apparat.

§ 37. Virkeområde

Reglene i §§ 38-41 gjelder for all fjernsynsovervåking. Det samme gjelder § 8, § 9, § 11, § 31 og § 32. Fjernsynsovervåking som har som formål å avdekke opplysninger som nevnt i § 2 nr. 8 bokstav b, er likevel tillatt, selv om vilkårene i § 9 første ledd ikke er oppfylt.

Når billedopptak fra fjernsynsovervåking lagres på en måte som gjør det mulig å finne igjen opplysninger om en bestemt person, jf. § 3 første ledd, gjelder også lovens øvrige bestemmelser. Konsesjonsplikten etter § 33 gjelder likevel ikke for slik fjernsynsovervåking som har som formål å avdekke opplysninger som nevnt i § 2 nr. 8 bokstav b.

§ 38. Grunnkrav til overvåking

Fjernsynsovervåking av sted hvor en begrenset krets av personer ferdes jevnlig, er bare tillatt dersom det ut fra virksomheten er et særskilt behov for overvåkingen.

§ 39. Utlevering av billedopptak gjort ved fjernsynsovervåking

Personopplysninger som er innsamlet ved billedopptak gjort ved fjernsynsovervåking, kan bare utleveres til andre enn den behandlingsansvarlige dersom den som er avbildet samtykker eller utleveringsadgangen følger av lov. Billedopptak kan likevel utleveres til politiet ved etterforskning av straffbare handlinger eller ulykker hvis ikke lovbestemt taushetsplikt er til hinder.

§ 40. Varsel om at overvåking finner sted

Ved fjernsynsovervåking på offentlig sted eller sted hvor en begrenset krets av personer ferdes jevnlig, skal det ved skilting eller på annen måte gjøres tydelig oppmerksom på at stedet blir overvåket og hvem som er behandlingsansvarlig.

§ 41. Forskrifter

Kongen kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser om fjernsynsovervåking og billedopptak i forbindelse med slik overvåking, herunder om sikring, bruk og sletting av billedopptak gjort ved fjernsynsovervåking og om innsynsrett for den som er overvåket i de deler av billedopptakene hvor han eller hun er avbildet. Det kan også gis forskrift om at billedopptak kan utleveres utover det som følger av § 39.
Vis hele sitatet...


Vet at dette står på Hardware - Jeg har skrevet det...
Sist endret av Parkett; 10. januar 2008 kl. 18:56. Grunn: Sitat
Dette programmet (Lanschool) ble ikke tatt i bruk på mæla ungdomsskole (lillebror går der) på grunn av en eller annen gluping med kontakt med datatilsynet.

<OT>
Jeg synes ikke noe om overvåkning i det hele tatt, på skolen vår er det kameraer på utsiden av bygget. Jeg vurderer å spørre ledelsen på skolen om hva de får filmet med kameraene, og om det er vits å bruke de (fordeler/ulemper). Grunnen til at de er der er prosjektorene vi har i hvert klasserom og pc`er på datarom. (går 2VGS)
Er det ikke slik at i følge den nye lærer planen, så har alle elever ved vgs i landet som går VK1 RETT på læring ved pc?

Dette var din egen pc?

Vis det er din egen, så vil dette si at de har ABSOLUTT IKKE lov til å ha NOEN som helst prog på pc`en din som du ikke vil ha der. Nekter de deg nett, nekter de å la deg lære kan du si det slikt. MYE av pensum i vgs\VK1, er nett relatert. Stoff som du må finne på nett! Du har også krav på tilpasset læring, slik at du MÅ ha pc med nett. Så du kan bare fremstille det på en slik måte. Det er MANGE muligheter for og slippe unna Lanschool!

-Doffi

EDIT: Denne saken gjorde meg rett og slett litt forbanna kjenner jeg :P
Sist endret av Doffi; 10. januar 2008 kl. 19:15.
Jeg har forresten et kjapt spørsmål til de som går på skoler med Lanschool/ har lekt rundt med programmet hjemme.

Min vgs bruker dette programmet, etter det jeg har hørt av bibliotekaren på skolen. Jeg går vg2, så vi har ikke laptoper i skolens regi, eller på noen som helst måte et skoleopplegg som benytter data daglig. Mulig det er derfor jeg ikke viste om det fra før, ettersom det så vidt jeg vet skal opplyses om at man blir overvåket av denne typen programmer. Anyway. Jeg har en egen laptop jeg bruker på skolen til å ta notater osv, og har skrevet under en kontrakt for å få tilgang til det trådløse skolenettverket. I kontrakten sto det i alle fall ingen ting om at skolen hadde lov til å overvåke min pc på den måten.

Mitt spørsmål er egentlig om de kan overvåke min laptop når jeg har den med på skolen og er koblet opp mot det trådløse nettverket. Data ansvarlig har aldri lagt en hand på min maskin, så programmet har aldri blitt installert på maskinen så vidt jeg vet.
emphi: De kan vel strengt talt overvåke trafikken som kommer inn og ut fra maskina di, men det krever at de vet hvilken internIP du får når du logger deg på, og at de har en "managed"-ruter som kan logge trafikk som går fra/til forskjellige IPer. Så, relativt usannsynlig, selv om det er mulig.

-S.

PS. Correct me if Im wrong.