Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 5457
Heisann..

kan jeg koble en trådløs router rett i vegguttaket, eller trneger jeg modemet også??
Sitat av &lt Vis innlegg
Heisann..

kan jeg koble en trådløs router rett i vegguttaket, eller trneger jeg modemet også??
Vis hele sitatet...
du trenger modemet. så kobler du den trådløse routeren til modemet
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Nei, mrniceguy. Det kan være et rutermodem. Hvilken router har du ?
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av comi
Nei, mrniceguy. Det kan være et rutermodem. Hvilken router har du ?
Vis hele sitatet...
er ikke helt sikker, for når jeg putter kabelen i veggen og andre delen til laptopen så funker nettet...

derfor lurte jeg på om jeg kunne ha en helt ordinær ruter og koble den rett i vegge, uten modem, siden jeg ikke trenger moden for å få internett, hvis du skjønner hva jeg mener da...

hmm, D-link er merket på routern, grå av farge..
Sitat av &lt Vis innlegg
er ikke helt sikker, for når jeg putter kabelen i veggen og andre delen til laptopen så funker nettet...

derfor lurte jeg på om jeg kunne ha en helt ordinær ruter og koble den rett i vegge, uten modem, siden jeg ikke trenger moden for å få internett, hvis du skjønner hva jeg mener da...

hmm, D-link er merket på routern, grå av farge..
Vis hele sitatet...
den vanlige routeren er ett routermodem, tviler på att du har en trådløs routermodem.
siden det ikke virker

så du må nok bruke både routermodemet, og den trådløse routeren, som meg
Sist endret av mrniceguy; 3. juni 2007 kl. 16:13.
kankskje hvis du forteller oss hvilken ISP du har så er det lettere å hjelpe!
Sitat av alenes
kankskje hvis du forteller oss hvilken ISP du har så er det lettere å hjelpe!
Vis hele sitatet...
hvorfor det egentlig?
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Men hvis dette er for og slippe NAT og slikt. så bare disable DHCP på den trådløse boksen slik at det er rutermodemet som leverer ipen.
Litt off topp.
Men, jeg prøver meg fordi.

Jeg har nottopp skaffe meg en vood router..
så vil jeg åpne routern. Den gammle jeg hadde var ikke noe prob.
Men, denne her jo helt umulig.. de finnes heller ingen guider på nettet heller!
Noen som har erfaring og kan hjelpe meg?
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av mrniceguy
den vanlige routeren er ett routermodem, tviler på att du har en trådløs routermodem.
siden det ikke virker

så du må nok bruke både routermodemet, og den trådløse routeren, som meg
Vis hele sitatet...
ahh, oki, den er grei vettu..


må skaffe meg modem da...
Sitat av &lt Vis innlegg
ahh, oki, den er grei vettu..


må skaffe meg modem da...
Vis hele sitatet...
har du noen internettleverandør?

Sitat av kallisj
Litt off topp.
Men, jeg prøver meg fordi.

Jeg har nottopp skaffe meg en vood router..
så vil jeg åpne routern. Den gammle jeg hadde var ikke noe prob.
Men, denne her jo helt umulig.. de finnes heller ingen guider på nettet heller!
Noen som har erfaring og kan hjelpe meg?
Vis hele sitatet...
fulgte det ikke med noen manualer av noe slag? på en cd etc?

Sitat av comi
Men hvis dette er for og slippe NAT og slikt. så bare disable DHCP på den trådløse boksen slik at det er rutermodemet som leverer ipen.
Vis hele sitatet...
ja, riktig..
Nei, de gjord de ikke..
Jeg kommer meg inn på selve routern da.
Men, får ikke til å åpne porten mot fks Utorrent=/
Finner heller ingen guid på
http://www.portforward.com/
Til min router
Sitat av kallisj
Nei, de gjord de ikke..
Jeg kommer meg inn på selve routern da.
Men, får ikke til å åpne porten mot fks Utorrent=/
Finner heller ingen guid på
http://www.portforward.com/
Til min router
Vis hele sitatet...
prøvd å kontakte produsenten?
Nei, de har jeg ikke gjort.

Men, de skal vel gå ann å gjøre de selv å ?
Sitat av kallisj
Litt off topp.
Men, jeg prøver meg fordi.

Jeg har nottopp skaffe meg en vood router..
så vil jeg åpne routern. Den gammle jeg hadde var ikke noe prob.
Men, denne her jo helt umulig.. de finnes heller ingen guider på nettet heller!
Noen som har erfaring og kan hjelpe meg?
Vis hele sitatet...
Har samme hjemme hos familien. Gå til http://192.168.1.1 (eller hva nå enn som er gatewayen din), og logg inn med passordet "vood". Du bør sette ip'en til din maskin til statisk (Advanced - LAN Clients), og så velge den ip'en under "Advanced - Port Forwarding" og velge "User", "New" og så skrive inn portene du vil ha åpnet - samt en mapping (oftest samme som porten).

Husk å lagre alt etterpå under "Tools - System Commands - Save All"
Sitat av &lt Vis innlegg
ahh, oki, den er grei vettu..


må skaffe meg modem da...
Vis hele sitatet...
Det hadde hjulpet oss mye om du kunne fortalt hvilken internet leverandør du har?

Om jeg har forstått deg riktig får du internet ved å koble en TP kabel i veggutaket og direkte til laptopen uten at det er et modem eller router imellom?
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av EXzlator
Det hadde hjulpet oss mye om du kunne fortalt hvilken internet leverandør du har?

Om jeg har forstått deg riktig får du internet ved å koble en TP kabel i veggutaket og direkte til laptopen uten at det er et modem eller router imellom?
Vis hele sitatet...

stemmer det, vet egnetlig ikke hvilken internett levrandør det er skjønner du...

men er temmelig sikker på at det er telenor...
Sitat av &lt Vis innlegg
stemmer det, vet egnetlig ikke hvilken internett levrandør det er skjønner du...

men er temmelig sikker på at det er telenor...
Vis hele sitatet...
så vidt jeg vet går ikke dette, med mindre du kjører via oppringning (modem, isdn osv). Da trenger pcn din innebygget modem. Ellers trenger du ett sånn bredbåndsmodem, men da får du ikke løsningen som nevnt over med kabel rett fra veggen til pcn
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av mrniceguy
så vidt jeg vet går ikke dette, med mindre du kjører via oppringning (modem, isdn osv). Da trenger pcn din innebygget modem. Ellers trenger du ett sånn bredbåndsmodem, men da får du ikke løsningen som nevnt over med kabel rett fra veggen til pcn
Vis hele sitatet...

hmm, kjipt... bor i sånn leiglighets kompleks shø. De leilighetne er helt nye og derfor ble det installert bredbånd for alle når jeg flytta inn, så jeg vet ikke helt åssen levrandør det er...

men innbiller meg at det er et felles modem for alle sammen, hvis du skjønner hva jeg mener da..
Sitat av &lt Vis innlegg
hmm, kjipt... bor i sånn leiglighets kompleks shø. De leilighetne er helt nye og derfor ble det installert bredbånd for alle når jeg flytta inn, så jeg vet ikke helt åssen levrandør det er...

men innbiller meg at det er et felles modem for alle sammen, hvis du skjønner hva jeg mener da..
Vis hele sitatet...
ja, jeg skjønner men da burde linjen være stor, viss det er mange som bruker nettet på samme linje kan det gå utrolig sakte for seg. hør med den ansvarlige for komplekset du, eller prøv å gå inn på telenor.no og skriv inn adressen eller telefonnummeret.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dersom det er felles internettopplegg, så er det nok vanlig ethernet du har i veggen. Da kan du plugge ruteren din rett i dette, og komme på nett, uten skade på ruteren.

Mrniceguy: big pipes er ikkje et ukjent fenomen for telenor. Og forøvrig er det slik at ei dobling av antall brukere ikkje krever dobling av linja. Grunnen kan du få spekulere ut sjølv.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo
Dersom det er felles internettopplegg, så er det nok vanlig ethernet du har i veggen. Da kan du plugge ruteren din rett i dette, og komme på nett, uten skade på ruteren.

Mrniceguy: big pipes er ikkje et ukjent fenomen for telenor. Og forøvrig er det slik at ei dobling av antall brukere ikkje krever dobling av linja. Grunnen kan du få spekulere ut sjølv.
Vis hele sitatet...
oki, meeen vet ikke 110 % om det er telenor, så dette funker på andre internett operatorer også eller??

etter min mening burde det det da. men vet jo aldri..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av &lt Vis innlegg
oki, meeen vet ikke 110 % om det er telenor, så dette funker på andre internett operatorer også eller??

etter min mening burde det det da. men vet jo aldri..
Vis hele sitatet...
Det kjem ikkje an på ISP, men på kablingsstrukturen i bygget. Ingen andre enn dei som eig/driv nettet i bygget kan gi deg et svar.
Du seier forøvrig at det funker å plugge laptop rett i nettverkskontakten i veggen. Dersom det funker så er det ethernet, og du kan koble ruteren direkte til det.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo
Det kjem ikkje an på ISP, men på kablingsstrukturen i bygget. Ingen andre enn dei som eig/driv nettet i bygget kan gi deg et svar.
Du seier forøvrig at det funker å plugge laptop rett i nettverkskontakten i veggen. Dersom det funker så er det ethernet, og du kan koble ruteren direkte til det.
Vis hele sitatet...
oki, sånn ja.. tusen takk for svaret.. må kjøpe meg en router da.. gadd ikke kjøpe før jeg viste om det funka...stemmer at det funker å putte kabelen rett i veggen..

men tillegss spm, grunnen til dette er at jeg fikk en litt eldre bærbar PC som jeg fikk på jobben til pappa, for han brukte den ikke lenger og hadde den i skapet og da tenkte jeg at jeg skulle ha den så jeg kunne bare surfe litt på nettet mens jeg lå i senga..

men det er ikke innebygget nettverks kort på den, så da må jeg ha ett eksternt som jeg putter inni på siden, men er det standard str på disse og er det forskjell på hastigheten de kan motta...??

er forøvrig en 3-4 år gammel IBM..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kjøp enten et cardbus nettverkskort, eller et USB-nettverskort. Hastigheten er i praksis 100Mb/s på kabla, og 10-15Mb/s på trådløst.

Kva du kjøper får du bestemme sjølv. USB er enklere å plugge ut og inn, men må til gjengjeld pluggast ut og inn oftere.
Sitat av vidarlo
Dersom det er felles internettopplegg, så er det nok vanlig ethernet du har i veggen. Da kan du plugge ruteren din rett i dette, og komme på nett, uten skade på ruteren.

Mrniceguy: big pipes er ikkje et ukjent fenomen for telenor. Og forøvrig er det slik at ei dobling av antall brukere ikkje krever dobling av linja. Grunnen kan du få spekulere ut sjølv.
Vis hele sitatet...
såklart, men det kommer ann på linjen. litt kjipt å være hundre folk på en 1mgbit linje.. eller hva sier du?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mrniceguy
såklart, men det kommer ann på linjen. litt kjipt å være hundre folk på en 1mgbit linje.. eller hva sier du?
Vis hele sitatet...
Til gjengjeld funker 160 personer på 30Mb forbausande bra. Bra nok til at samtlige kan bruke nettet til det dei i øyeblikket vil, i all praksis. T.d sjå film fra telenor med 1Mb/s.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo
Kjøp enten et cardbus nettverkskort, eller et USB-nettverskort. Hastigheten er i praksis 100Mb/s på kabla, og 10-15Mb/s på trådløst.

Kva du kjøper får du bestemme sjølv. USB er enklere å plugge ut og inn, men må til gjengjeld pluggast ut og inn oftere.
Vis hele sitatet...
oki, tuen takk for rådet, gret å få råd fra folk som har peiling..

men på ett sånt kort som jeg putter inn i datan på siden, er det standard strørrelse på de, eller er det forskjell fra maskin til maskin.?
kan jo hende nettverks kortene er blitt modernerisert fra 2004 -2007, hva vet vel ejg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av &lt Vis innlegg
oki, tuen takk for rådet, gret å få råd fra folk som har peiling..

men på ett sånt kort som jeg putter inn i datan på siden, er det standard strørrelse på de, eller er det forskjell fra maskin til maskin.?
kan jo hende nettverks kortene er blitt modernerisert fra 2004 -2007, hva vet vel ejg.
Vis hele sitatet...
Du kjøper cardbus eller USB. Begge deler har vore standard fra seint nittitall og til no. Rett nok er cardbus på veg ut, men du treng ikkje bry deg om det.
Sitat av &lt Vis innlegg
oki, tuen takk for rådet, gret å få råd fra folk som har peiling..

men på ett sånt kort som jeg putter inn i datan på siden, er det standard strørrelse på de, eller er det forskjell fra maskin til maskin.?
kan jo hende nettverks kortene er blitt modernerisert fra 2004 -2007, hva vet vel ejg.
Vis hele sitatet...
det er samme standard ja du kan med andre ord bruke ett kort kjøpt i 2007 på en 2004 maskin


EDIT: vidarlo er raskt altså
Sist endret av mrniceguy; 4. juni 2007 kl. 22:33.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo
Du kjøper cardbus eller USB. Begge deler har vore standard fra seint nittitall og til no. Rett nok er cardbus på veg ut, men du treng ikkje bry deg om det.
Vis hele sitatet...
oki, den er grei vettu..
Men hva mente du med at USB måtte pluges mer ut av datan??

edit:

mrniceguy takk for svaret ditt også
Sist endret av <33; 4. juni 2007 kl. 22:41.
Sitat av &lt Vis innlegg
oki, den er grei vettu..
Men hva mente du med at USB måtte pluges mer ut av datan??

edit:

mrniceguy takk for svaret ditt også
Vis hele sitatet...
cardbus står i hele tiden, men du burde (kan) ta ut usben viss du bærer rundt med pcn.
Sist endret av mrniceguy; 4. juni 2007 kl. 22:45.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av mrniceguy
cardbus står i hele tiden, men du burde (kan) ta ut usben viss du bærer rundt med pcn.
Vis hele sitatet...

ahh, sånn ja:P

hehe, så lenge de har lik hastighet er jo det samme da.

gjør denne her susen eller??
http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO...UAAAEOH.I03xiL
Sitat av &lt Vis innlegg
ahh, sånn ja:P

hehe, så lenge de har lik hastighet er jo det samme da.

gjør denne her susen eller??
http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO...UAAAEOH.I03xiL
Vis hele sitatet...
det vet jeg ingenting om, men viss du skal sitte rett ved senderen uansett er det vell det samme. 595 for trådløs router og usbplugg er vell litt i underkant av hva som kan regnes som forsvarlig pris.