Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 10252
Hei!

Oppgraderte maskina tirsdag.

ASUS ROG STRIX B450-E GAMING ATX Hovedkort
AMD Ryzen 5 3400G 3.7GHz Socket AM4 Prosessor
Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4 SDRAM DIMM 288-pin
Kingston A2000 500GB M.2 2280 PCI Express 3.0 x4 (NVMe)
Corsair 650w PSU

I går låste den seg mens jeg surfet. Ventet 20 min før jeg måtte resette. (ctrl-alt-delete virket heller ikke).

Jeg kom til windows 10 logoen etter bios og da stoppet den der. "Loadingprikkene" begynner og så fryser den helt.

Får heller ikke bootet fra usb med media creation tool. Denne brukte jeg på tirsdag og da virket den. Har prøvd en annen også uten hell. Har prøvd flere usb innganger, koblet vekk alt av andre disker og har nå kun M2 disken tilkoblet.

Har prøvd å endre instillinger i uefi bios uten hell.

Har prøvd med en minnebrikke, byttet plass etc. uten at det hjalp.

Hvis jeg prøver å boote fra M2 disken med operativsystemet på så stopper den på samme sted. Etter noen forsøk kommer "reparasjon av operativsystem" opp, men den også stopper så fort loadinga begynner.

Maskina fungerte fint hele tirsdag. innstalerte kun drivere til hovedkort etc.

Hva kan dette være?
Løs cpu-kjøler høres det veldig ut som. Brukte du kjølepasta?
Defekt ram? Prøv å ta ut 1 brikke og se om problemet er der fortsatt.
Kjøleren kom ferdig smurt med kjølepasta..Sto hvertfall det i manualen.

Har prøvd å ta ut ram. Også sjekket alle 4 spor med 1og1 av brikkene.

Får prøve å løsne kjøler å skru den på igjen..
Sitat av kimsta Vis innlegg
Kjøleren kom ferdig smurt med kjølepasta..Sto hvertfall det i manualen.

Har prøvd å ta ut ram. Også sjekket alle 4 spor med 1og1 av brikkene.

Får prøve å løsne kjøler å skru den på igjen..
Vis hele sitatet...
Da går det nok fint med sentralprosessoren.

Kommer du inn i BIOS/UEFI på hovedkortet?

Jeg ville ikke ha anbefalt å løsne kjøleren med mindre du har en tube med kjølepasta i nærheten.
Sist endret av Herren med hatt; 25. september 2020 kl. 10:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Herren med hatt Vis innlegg
Da går det nok fint med sentralprosessoren.

Kommer du inn i BIOS/UEFI på hovedkortet?

Jeg ville ikke ha anbefalt å løsne kjøleren med mindre du har en tube med kjølepasta i nærheten.
Vis hele sitatet...
Jeg kommer fint inn i bios/uefi.

Jeg skrudde ikke av kjøler. Sjekket at alle skruene var strammet(noe de var).

Koblet ut M2 disken for å prøve å installere på en vanlig ssd. Samme problem fortsetter. Windowslogo kommer, å så fort loading begynner så stopper det opp.

Men..hvis jeg starter boot fra UEFI usb så stopper det opp på ROG logoen i bios. Booter jeg fra vanlig usb/ikke UEFI kommer Windows logo og alt fryser der..
Sist endret av kimsta; 25. september 2020 kl. 14:36.
Sitat av kimsta Vis innlegg
Jeg kommer fint inn i bios/uefi.

Jeg skrudde ikke av kjøler. Sjekket at alle skruene var strammet(noe de var).

Koblet ut M2 disken for å prøve å installere på en vanlig ssd. Samme problem fortsetter. Windowslogo kommer, å så fort loading begynner så stopper det opp.

Men..hvis jeg starter boot fra UEFI usb så stopper det opp på ROG logoen i bios. Booter jeg fra vanlig usb/ikke UEFI kommer Windows logo og alt fryser der..
Vis hele sitatet...
Hadde jeg vært deg så hadde jeg flyttet alt i C:/Users/Dinbruker over til en tom disk eller en minnepenn. Så hadde jeg re-installert Windows på M.2 disken.
Sist endret av Herren med hatt; 25. september 2020 kl. 15:52. Grunn: Mer formelt.
Sitat av Herren med hatt Vis innlegg
Hadde jeg vært deg så hadde jeg flyttet alt i C:/Users/Dinbruker over til en tom disk eller en minnepenn. Så hadde jeg re-installert Windows på M.2 disken.
Vis hele sitatet...
Har satt M2 disken tilbake. Det som er på den er ikke noe viktig. Problemet er at jeg ikke kommer til valget om formatering av disk.
Sitat av kimsta Vis innlegg
Har satt M2 disken tilbake. Det som er på den er ikke noe viktig. Problemet er at jeg ikke kommer til valget om formatering av disk.
Vis hele sitatet...
Har du en Windows installasjonsminnepenn? Det er bare å plugge den i, så trykke F8 eller F12 på ASUS ROG STRIX B450-E (jeg har samme) og så velge minnepennen. Så kan du formatere disken og Windows over den.
Sitat av Herren med hatt Vis innlegg
Har du en Windows installasjonsminnepenn? Det er bare å plugge den i, så trykke F8 eller F12 på ASUS ROG STRIX B450-E (jeg har samme) og så velge minnepennen. Så kan du formatere disken og Windows over den.
Vis hele sitatet...
Ja det har jeg prøvd titalls ganger de siste 2 dager..

Får velge hva jeg vil boote fra ved å trykke f8. Så fryser alt når Windows logoen kommer..kan det være hovedkort eller prosessor som har tatt kvelden?

Ingen av lysene på hovedkort lyser heller..orange, rødt hvitt og gult..så tyder ikke på hardware feil heller..er så oppgitt nå
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Lukter borked minne. Det er typisk slikt som får ting til å tryne når du faktisk begynner å laste OS.

http://www.memtest.org/ - dra gjennom minnesjekk med memtest.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Lukter borked minne. Det er typisk slikt som får ting til å tryne når du faktisk begynner å laste OS.

http://www.memtest.org/ - dra gjennom minnesjekk med memtest.
Vis hele sitatet...
Når du sier det ja. Minner meg om enten dårlig hovedminne eller minne på minnepennen.

Husk å formatér minnepennen riktig også. Om du bruker Rufus eller liknende så velg UEFI og ikke BIOS. Velg UEFI på boot (F8) også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Herren med hatt Vis innlegg
Når du sier det ja. Minner meg om enten dårlig hovedminne eller minne på minnepennen.

Husk å formatér minnepennen riktig også. Om du bruker Rufus eller liknende så velg UEFI og ikke BIOS. Velg UEFI på boot (F8) også.
Vis hele sitatet...
Når han får opp bootlogo så har han formatert minnepennen rett. Eg ville ikkje i første omgang mistenkt den; moderne OS bruker å spytte ut ei feilmelding om installasjonsmediet er på tur.
Tusen takk for svar.

Vidarlo: Skal lage en usb å sjekke minne, takk

Herren med hatt: Jeg tror usb funker. Den gjorde det første gang jeg brukte den. Har også prøvd en annen. Bruker media creation tool. Er rufus bedre?

Ender vel med å sende minne tilbake til Dustin. Ergerlig og kjipt..
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Lukter borked minne. Det er typisk slikt som får ting til å tryne når du faktisk begynner å laste OS.

http://www.memtest.org/ - dra gjennom minnesjekk med memtest.
Vis hele sitatet...

Minnestest gikk bra..kom ingen feilmeldinger.

Kan det være hovedkort eller cpu?
Tipper det er problemer med harddisk. Hadde akkurat samme problem for noen år siden.
Sitat av Fjug Vis innlegg
Tipper det er problemer med harddisk. Hadde akkurat samme problem for noen år siden.
Vis hele sitatet...
Syns det er så rart, da jeg har prøvd 2 forskjellige. Eneste jeg ikke har prøvd er de 2 mekaniske diskene jeg bruker til backup..

prøvde å boote uten disker også. kun usb pinnen med OS..