Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  220 92574
Sitat av Nemizz Vis innlegg
Flott Groten! Kan noen gi meg en forklaring på hvordan gps koordinatene blir funnet og koblet sammen med en ssid?
Vis hele sitatet...
putt en datamaskin med trødløst nettverkskort og GPS-brikke i bilen og kjør rundt i boligområder
Sist endret av etse; 29. oktober 2010 kl. 19:16.
Imponerende med omtale for deg her Groten! Dette setter virkelig fokus på sikkerhet!
Jeg vil se min ZyXEL-informasjon på lista di. Mer enn gjerne for min del at Telenor sender meg noe nytt, for det skrapet her er "top notch".
Sist endret av Maol33t; 29. oktober 2010 kl. 19:24.
Dette har jo vært mulig lenge. Har faktisk veeeldig mange facebook-passord osv fra mine kjære naboer.

Får håpe Telenor ikke gidder å gjøre noe med det. Hvis ikke så må jeg begynne å betale for internett
hvordan finner jeg ut om min router er listet?
Sitat av TempoGigante Vis innlegg
hvordan finner jeg ut om min router er listet?
Vis hele sitatet...
Ved å åpne tekstfilen og ta en titt.
Sitat av TempoGigante Vis innlegg
hvordan finner jeg ut om min router er listet?
Vis hele sitatet...
og for guds skyld søk, ikke scroll deg gjennom.
Ble visst en ny rekord i antall pålogget her på forumet samtidig idag. Snodig.
Kudos til trådstarter. Skulle vært flere som deg. Da hadde kanskje idiotene hos ISP-ene skjønt at de ikke kan la det være slike enorme sikkerhetshull i programvaren.
Kudos, kudos! Ikke bare har du sørget for forsidestoff på Dagbladet, men har også økt det samlede antallet folk pålogga samtidig her på nFF!
«Høyest antall brukere påkoplet samtidig var 1.206, I dag kl 17:56.»
Dette tråden ligger på framsiden av VG.no

Takk forresten..
Sikkerhetsklarert
"I værste fall må de bytte ut 10.000 rutere"

Hva i alle dager? Det er jo bare snakk om å informere kundene sine om å bytte passord! Dette burde vært obligatorisk i det de setter opp ruteren. Det er ikke noe galt med hardwaren, og logistikkmessig vil det være lettere å sende ut et brev, eller software som bytter pw.

Faktisk rart at setup-cden til TN ikke har et punkt i wizarden der de ber brukeren definere en WPA key..
Sist endret av Pjukern; 29. oktober 2010 kl. 20:49.
Noen som trenger kart?

*host host*

Kode

<?
//Generer nøkkel på http://code.google.com/intl/no/apis/maps/signup.html
$googlemapskey = "Putt koden her";
$fil = "./wpa2.txt";
$antall = 10000;



$nr = 0;
$linjer =  array_slice(file($fil), 4); 
foreach($linjer as $linje){
	
	preg_match('#^N\s(.+)\s+E\s(.+)\s.+(privat.+)\s.+wpakey.\s(.+)\s.*$#iU', $linje, $treff);
	if(($treff[1] * 1)<1)
		continue;
	
	$lokasjoner .= $treff[3]. " - " . $treff[4] . "|" . $treff[1] . "|" .  $treff[2] . "|" . "14;" ;
	
	if($nr++ > $antall)
		break;
}
$lokasjoner = trim($lokasjoner, ";");
?>

<html>
<head>

<script type="text/javascript" src="http://maps.google.com/maps?file=api&v=2&key=<?=$googlemapskey?>"></script>
<script type="text/javascript">
	
	var map = null;
	
	var Icon = new GIcon(G_DEFAULT_ICON);
	Icon.shadow = null;

	function load() 
	{
		var GeoData = "<?=$lokasjoner?>";
		var lname, llong, llat, lzoom;
		
		if (GBrowserIsCompatible()) 
		{
			map = new google.maps.Map(document.getElementById("GoogleMap"));
			map.addControl(new GMapTypeControl());
			map.addControl(new GLargeMapControl3D());
			map.enableScrollWheelZoom();			
			map.setCenter(new GLatLng(66, 14), 4);
			
			if (GeoData != null)
			{
				var geoLocs = GeoData.split(";");
					
				for (var i = 0; i < geoLocs.length; i++)
				{
					var geoArray = geoLocs[i].split("|");
					lname = geoArray[0].toString();
					llat = geoArray[1].toString();
					llong = geoArray[2].toString();
					
					var point = new GPoint(llong, llat);
					map.addOverlay(new GMarker(point, { title:lname, icon:Icon }));
				}
			}
		}	
	}
	onload=function () {load()}
</script>
</head>
<body>
<div id="GoogleMap" style="width: 100%; height: 100%;" />
</body>
</html>

Og nei. Jeg har ikke tenkt til å hoste dette selv.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
"I værste fall må de bytte ut 10.000 rutere"

Hva i alle dager? Det er jo bare snakk om å informere kundene sine om å bytte passord! Dette burde vært obligatorisk i det de setter opp ruteren. Det er ikke noe galt med hardwaren, og logistikkmessig vil det være lettere å sende ut et brev, eller software som bytter pw.

Faktisk rart at setup-cden til TN ikke har et punkt i wizarden der de ber brukeren definere en WPA key..
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du innser hvor hjelpesløse de aller fleste kundene til telenor/de aller fleste isper egentlig er. De aller fleste vil få panikkanfall hvis du bare nevner noe slikt som å endre passord. Det er akkurat av den grunnen den setupcden finnes, nettopp fordi folk IKKE VIL sette seg inn i hvordan ting fungerer eller hvordan man stiller inn noe.

Det vil sannsynligvis bli billigere å bytte ut enhetene fremfor å betale folk for å sitte i kundeservice og si hva folk skal gjøre.
Groten har virkelig fått mediedekning. Får sikkert jobb i Telenor nå...
Jeg er en av de som har blitt "hacket" som de sier, og endret passord med en gang jeg så dette.
Men det jeg reagerer på er at kordinatene ble lagt ut i tillegg. Det er nesten som å oppfordre folk til å dra rundt i nabolaget og koble seg inn på andre sine nettverk, og leke på facebooken/laste ned piratvare på dems linje.

Men uansett med zyxel sine modem så må du nesten sitte oppi modemet for å ha signal så hvor mange som får bruk for det vet jeg ikke:P
http://www.diskusjon.no/index.php?sh...=1271316&st=40 <- noen som har vært å sniffa facebook? (hoss kongen?)
Sitat av ranvik Vis innlegg
http://www.diskusjon.no/index.php?sh...=1271316&st=40 <- noen som har vært å sniffa facebook? (hoss kongen?)
Vis hele sitatet...
Hahaha bøyer meg i støvet, så sinnsykt genialt.
Sitat av ranvik Vis innlegg
http://www.diskusjon.no/index.php?sh...=1271316&st=40 <- noen som har vært å sniffa facebook? (hoss kongen?)
Vis hele sitatet...
facebook? btw, tror jeg ikke h*n har skaffet pw til kongen.. Bare søkt seg gjennom det
Sitat av Zirto Vis innlegg
facebook? btw, tror jeg ikke h*n har skaffet pw til kongen.. Bare søkt seg gjennom det
Vis hele sitatet...
du missforstår, noen KAN sniffe logge seg på å sniffe password.
husk det er ulovlig å bruke det du sniffer.
Er vel strengt tatt ulovlig både å sniffe(les: overvåke) og logge seg inn på andres nett.

Men kudos for det du har klart å oppdage, vil nok bli enda mer mediekjør rundt dette fremover.
Sist endret av Ueland; 29. oktober 2010 kl. 22:15.
Sitert fra ITavisen:
- Vet hvem som står bak
Rønningen forklarer til ITavisen.no at de har vært klar over problemet en god stund og at de vet hvem som står bak, blant annet ved hjelp av ruter-logger.

- Vi har ny programvare klar, men av visse grunner er det ikke så lett å bare oppgradere alles rutere med denne programvaren, forklarer han.

Saken er nå en politisak som blir etterforsket som tyveri og opphavsrettsbrudd. Rønningen ved ikke hvordan vedkommende har fått tak i utstyret for å kunne generere innloggingsinformasjonen.
Vis hele sitatet...
Syntes at trådstarter burde fått takk av selskapet som står bak modemet i stedet for refs. Samme gjelder Telenor. Å gå til politisak syntes jeg bare blir for dumt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Opphavsrettsbrot? Kan dei ha opphavsrett på ei algoritme? Det er neppe snakk om kreativitet. Og nøklane og SSIDer har *garantert* ikkje verkshøgde.

Eg kan aldri tenkje meg at reverse engineering av ei mekanisk algoritme skal kunne falle under opphavsrett. Bruken av den kan nok kanskje rammast av straffelova, men ...?
Ikke værst! skriver nå fra naboens nett, ganske raskt faktisk.
Sitat av olli408 Vis innlegg
Ikke værst! skriver nå fra naboens nett, ganske raskt faktisk.
Vis hele sitatet...
Jeg og

Grodingen's kart-ting: http://start33.be/kart.php
Sitat av slashdot Vis innlegg
Opphavsrettsbrot? Kan dei ha opphavsrett på ei algoritme? Det er neppe snakk om kreativitet.
Vis hele sitatet...
Om de så har opphavsrett på algoritmen, som i seg selv er meget tvilsomt, så er det jo ikke algoritmen som er publisert – og følgelig er det ikke brudd på opphavsretten.
er "privat7706boa" i den lista eller?
Sitat av glutti Vis innlegg
er "privat7706boa" i den lista eller?
Vis hele sitatet...
Nei, Notepad fant ingenting da jeg søkte.
Altibox bruker også ZyXel - bruker de samme nøkkelalgoritme?
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Sitat av Grodingen Vis innlegg
Noen som trenger kart?

*host host*

Og nei. Jeg har ikke tenkt til å hoste dette selv.
Vis hele sitatet...

Fant nettopp ut hvorfor du ikke burde hoste dette selv, serveren min knelte(eller nettleseren? :P ) når jeg prøvde å gå inn på det.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Nei, Notepad fant ingenting da jeg søkte.
Vis hele sitatet...
Phew. ble litt svett nå.
Et lite tips er å åpne de 2 filene i excel. Mye enklere å se da...

Kan du ikke ta deg en tur til halden også da? Vet at begge naboene mine har privat=telenor

Den sia di var litt treig ja
Sitat av Curver Vis innlegg
Et lite tips er å åpne de 2 filene i excel. Mye enklere å se da...

Kan du ikke ta deg en tur til halden også da? Vet at begge naboene mine har privat=telenor

Den sia di var litt treig ja
Vis hele sitatet...
Heldigvis sitter jeg på naboen sitt nett, som er drit kjapt

KP og credz til trådstarter! Mad skills!
Bra jobba!
Slang sammen en søkeside for enkelthetens skyld
Vurderer å utvide det med funksjonalitet for Speedtouch-routere også, så den blir mer universell

http://mifi.no/telenor/
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
PS! Etter at Dagbladet omtalte saken i ettermiddag og fikk Telenors bekreftelse på at informasjonen stemmer, har Groten mottatt gratulasjoner fra de andre brukerne på forumet for bedriften.
Vis hele sitatet...
Haha!

Om telenor går remote og endrer alle passord og brukernavn, for å så sende et brev om det blir jeg forbanna, evt. om de resetter routeren, faen så masse brannmurinstillinger jeg har fikset på!
Du er konge groten! dagbladet og greier!
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Konge, du hacket faktisk telenor! haha
Sitat av judhaz Vis innlegg
Altibox bruker også ZyXel - bruker de samme nøkkelalgoritme?
Vis hele sitatet...
Altibox bruker ikke zyxel. Altibox bruker Telsey, nei denne algoritmen er ikke brukt der.
Sitat av Trrunde Vis innlegg
Altibox bruker ikke zyxel. Altibox bruker Telsey, nei denne algoritmen er ikke brukt der.
Vis hele sitatet...
lyse har veldig litte omfang siden det er veldig få som starter med lyseXXXXXXXXXXXXXX og altiboxXXXXXXXXXXX
lyse tvinger bruker til å endre password når dem slår på wlanet.

NGT og GET og lyse(cpl4) bruker samme 90% lik software, til å med web siden er like.
Sist endret av ranvik; 30. oktober 2010 kl. 04:15.
Jeg vil gjerne se en oppskrift på hvordan algoritmen er bygget opp. Slik som vi har diskutert her inne før angående Speedtouch-routere fra Telenor. Hadde vært gøyalt å se om de faktisk har lagt et arbeid i å skule den eller om den er like latterlig som Speedtouch algoritmen var.

Og kan jeg bare legge til at det er litt vittig at Telenor går ut med at i "verste" fall må de ut med 10000 nye routere lol, fatter de ikke at hvis det er en liste på 10000 stykker, så er ikke det slutten på problemet da er algoritmen knekt og de må i så fall se for seg å bytte ut alle ZyXel routerene? Og hva med de stakkarene som sitter med speedtouch routere, som ble knekt for lenge siden? Må det opp en liste før de får nye modem også eller?
Sitat av Grodingen Vis innlegg
Noen som trenger kart?

*host host*

Kode

<?
//Generer nøkkel på http://code.google.com/intl/no/apis/maps/signup.html
$googlemapskey = "Putt koden her";
$fil = "./wpa2.txt";
$antall = 10000;



$nr = 0;
$linjer =  array_slice(file($fil), 4); 
foreach($linjer as $linje){
	
	preg_match('#^N\s(.+)\s+E\s(.+)\s.+(privat.+)\s.+wpakey.\s(.+)\s.*$#iU', $linje, $treff);
	if(($treff[1] * 1)<1)
		continue;
	
	$lokasjoner .= $treff[3]. " - " . $treff[4] . "|" . $treff[1] . "|" .  $treff[2] . "|" . "14;" ;
	
	if($nr++ > $antall)
		break;
}
$lokasjoner = trim($lokasjoner, ";");
?>

<html>
<head>

<script type="text/javascript" src="http://maps.google.com/maps?file=api&v=2&key=<?=$googlemapskey?>"></script>
<script type="text/javascript">
	
	var map = null;
	
	var Icon = new GIcon(G_DEFAULT_ICON);
	Icon.shadow = null;

	function load() 
	{
		var GeoData = "<?=$lokasjoner?>";
		var lname, llong, llat, lzoom;
		
		if (GBrowserIsCompatible()) 
		{
			map = new google.maps.Map(document.getElementById("GoogleMap"));
			map.addControl(new GMapTypeControl());
			map.addControl(new GLargeMapControl3D());
			map.enableScrollWheelZoom();			
			map.setCenter(new GLatLng(66, 14), 4);
			
			if (GeoData != null)
			{
				var geoLocs = GeoData.split(";");
					
				for (var i = 0; i < geoLocs.length; i++)
				{
					var geoArray = geoLocs[i].split("|");
					lname = geoArray[0].toString();
					llat = geoArray[1].toString();
					llong = geoArray[2].toString();
					
					var point = new GPoint(llong, llat);
					map.addOverlay(new GMarker(point, { title:lname, icon:Icon }));
				}
			}
		}	
	}
	onload=function () {load()}
</script>
</head>
<body>
<div id="GoogleMap" style="width: 100%; height: 100%;" />
</body>
</html>

Og nei. Jeg har ikke tenkt til å hoste dette selv.
Vis hele sitatet...
Det har jeg tenkt til:

http://grense.no/telenor/
PS: Veldig tung side, ikke noe å bruke på iphonen
Takk for kode :>
Sist endret av mcduck1; 30. oktober 2010 kl. 07:36.
Sitat av mcduck1 Vis innlegg
Det har jeg tenkt til:

http://grense.no/telenor/
PS: Veldig tung side, ikke noe å bruke på iphonen
Takk for kode :>
Vis hele sitatet...
Var det tung du sa? PCen her jeg sitter låser seg heeelt
Sitat av Grodingen Vis innlegg
Noen som trenger kart?

*host host*

Kode

<?
//Generer nøkkel på http://code.google.com/intl/no/apis/maps/signup.html
$googlemapskey = "Putt koden her";
$fil = "./wpa2.txt";
$antall = 10000;



$nr = 0;
$linjer =  array_slice(file($fil), 4); 
foreach($linjer as $linje){
	
	preg_match('#^N\s(.+)\s+E\s(.+)\s.+(privat.+)\s.+wpakey.\s(.+)\s.*$#iU', $linje, $treff);
	if(($treff[1] * 1)<1)
		continue;
	
	$lokasjoner .= $treff[3]. " - " . $treff[4] . "|" . $treff[1] . "|" .  $treff[2] . "|" . "14;" ;
	
	if($nr++ > $antall)
		break;
}
$lokasjoner = trim($lokasjoner, ";");
?>

<html>
<head>

<script type="text/javascript" src="http://maps.google.com/maps?file=api&v=2&key=<?=$googlemapskey?>"></script>
<script type="text/javascript">
	
	var map = null;
	
	var Icon = new GIcon(G_DEFAULT_ICON);
	Icon.shadow = null;

	function load() 
	{
		var GeoData = "<?=$lokasjoner?>";
		var lname, llong, llat, lzoom;
		
		if (GBrowserIsCompatible()) 
		{
			map = new google.maps.Map(document.getElementById("GoogleMap"));
			map.addControl(new GMapTypeControl());
			map.addControl(new GLargeMapControl3D());
			map.enableScrollWheelZoom();			
			map.setCenter(new GLatLng(66, 14), 4);
			
			if (GeoData != null)
			{
				var geoLocs = GeoData.split(";");
					
				for (var i = 0; i < geoLocs.length; i++)
				{
					var geoArray = geoLocs[i].split("|");
					lname = geoArray[0].toString();
					llat = geoArray[1].toString();
					llong = geoArray[2].toString();
					
					var point = new GPoint(llong, llat);
					map.addOverlay(new GMarker(point, { title:lname, icon:Icon }));
				}
			}
		}	
	}
	onload=function () {load()}
</script>
</head>
<body>
<div id="GoogleMap" style="width: 100%; height: 100%;" />
</body>
</html>

Og nei. Jeg har ikke tenkt til å hoste dette selv.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ikke noe særlig peiling på php, men genererer ikke serveren hele kartet hver gang noen laster det opp nå? Er det ikke smartere å hive punktene over i en poi-fil eller noe slikt? Det må da være lettere for serveren å håndtere?
Trådstarter
Zyxel: - Dette er en politisak
Marius Rønningen er administrerende direktør Zyxel Norge. Det er Zyxel som har levert de berørte ruterne til Telenor.

- Det er ingenting hos Telenor som er hacket, påpeker Rønningen. - Vi har som alle andre en unik identifikator for å generere brukernavn, SSID og passord, forklarer han og presiserer at algoritmen ikke er knekt.

Måten personen, eller personene, har gjort dette på er å endre identifikatoren. Dette gjøres ved å bruke en spesiell kabel mot ruter og på den måten har de klart ved hjelp av et script å generere informasjon som kan brukes til pålogging.

- Vet hvem som står bak
Rønningen forklarer til ITavisen.no at de har vært klar over problemet en god stund og at de vet hvem som står bak, blant annet ved hjelp av ruter-logger.

- Vi har ny programvare klar, men av visse grunner er det ikke så lett å bare oppgradere alles rutere med denne programvaren, forklarer han.

Saken er nå en politisak som blir etterforsket som tyveri og opphavsrettsbrudd. Rønningen ved ikke hvordan vedkommende har fått tak i utstyret for å kunne generere innloggingsinformasjonen.

- Muligens politisak
Rettelse, 30.10.10, 13:20:


Marius Rønningen påpeker til ITavisen.no at saken enda ikke er under politietterforskning, men at Zyxel har mistanke om at det muligens foreligger brudd på opphavsrettigheter. Om så er tilfellet forklarer Rønningen at saken vil bli anmeldt om tilstrekkelig bevis foreligger.


ITavisen.no vet at minst to søkbare nettsider er tilgjengelig for søk etter SSID.
Sist endret av Groten; 30. oktober 2010 kl. 14:10.
Groten, hva med å lage lister per fylke?
Update!
Nå kan man også på SSID til SpeedTouch-routere.

http://mifi.no/telenor/
Algorytmen ikke er knekket?
Hvordan ellers har vi fått tak i all denne informasjonen?

WTF man?
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Åh herre, hva er eposten til ZyXel? Noen burde ta ansvar og fortelle de hva som faktisk har skjedd.
Er det mulig å få full tilgang til en altibox router på denne måten. Det er en Zyxtel også. Det er min egen, men internett hastigheten er strupt ned mens IP trafikk ut til altibox TV dekoder går som det suser.
Hvis dette kunne ha blitt omkonfigurert slik at internett hastigheten ikke var så begrenset.