Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2450
Jeg har for ca 5-6 uker siden byttet nettleverandør fra NGT til GET da get var de eneste som hadde ett fiber tilbud her hvor jeg bor.
Vi fikk en GET HDi boks som fungerer som både TV dekoder og bredbånds router. De 2 første ukene fungerte nette helt fint og vi hadde den linja vi hadde valgt og betalt for (7000/1000). Etter ca 2 uker som fornøyd kunde begynte problemene. Først begynte det med ustabilt nett med store svingninger i hastighet hvor jeg flere ganger har målt med forskjellige tester og fått alt fra 7.2Mbps til 0.03Mbps, Resultatet for ping er også veldig sprikende og er alt fra 20-700 ms ca.
Nå de siste ukene har problemene blitt større, Jeg logger hele tiden av MSN og PSN hvis jeg spiller ps3, når jeg surfer kjenner jeg også at jeg mister nett i noen sekunder før det kommer tilbake.

Oppsette her i huset er GET HDi boks -> Switch 100Mbps/100Mbps -> trådløs router

Jeg har samme problmer på både kabel og trådløst.

Jeg løste problemet med å logge ut av PSN ved å åpne alle porter i den trådløse routern, Jeg logger ikke lengere ut ser ut som, eller så har intervallene blitt større? Åpning av porter har ikke løst problemet med veldig ustabilt nett bare det at jeg mister connection.

Det jeg har gjort for å prøve å fikse problemet er:
- Ta ut strømmen fra både get boks og trådløs router
- Resette trådløs router med knapp under
- Fabrikktilbakesette innstillinger på trådløs og GET boks
- Oppdatere trådløs router
- Skru av firewall på trådløs router
- Åpne alle porter i trådløs router

Håper noen kan peke meg i riktig retning?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Prøv å koble deg direkte til GET-boksen uten å gå via trådløs router.
Sitat av nso Vis innlegg
Prøv å koble deg direkte til GET-boksen uten å gå via trådløs router.
Vis hele sitatet...
Skal prøve dette i en uke nå, ta 2 tester daglig og loggføre dette. skal både teste trådløst og direkte til GET boks.
En uke for testing ble litt drøyt synes jeg, 1-2 dager holder i massevis.

Og da helst med bare Get-boksen koblet til, så kan du prøver resterende config i noen dager.
Det finnes utallige tester på nette, er det noen som kan anbefale en bra? Jeg bruker nå TPtest5 og Speedtest.net
Eneste speedtesten som er relevant for meg er å laste ned en eller annen ISO fra ftp.uninett.no
Sitat av -=Insane=- Vis innlegg
Det finnes utallige tester på nette, er det noen som kan anbefale en bra? Jeg bruker nå TPtest5 og Speedtest.net
Vis hele sitatet...
TPtest er ganske bra.
I tillegg kan du og laste ned en ISO fil fra ftp.uio.no
Sist endret av ZyPreXa; 22. november 2009 kl. 15:42. Grunn: Too late...
hvis ftp://ftp.uninett.no skal gi et ekte bilde av nette mitt så ligger det på ca 2.5Mbps. jeg har prøvd å laste ned flere ting hvor jeg oppnår maks hastighet på ca 350Kb/s. ganger jeg det med 8 får jeg ca 2500Mbps. det er langt unna de egentlige 7000 jeg skal ha? Dette er i tilleg fiber fra GET.
Når jeg laster ned torrent så ligger jeg på 850kb/s dette er nesten full linje.
HAr akkurat samme problemet, det er GET. Mister OFTE nettet, får ofte dårligere hastigheter osv.. Må dra ut kontakten av GET boksen og sette den inn igjen for å få det til å funke.
som sagt over: test med pcen koblet direkte i get modemet.
test via tptest.se gjerne med tptest v5 som gjør at du får en log og henvise til når du tester.
du kjører selvfølgelig ikke noe på pcen samtidig, som feks antivirus scan, nedlasting, nettradio osv osv.

ps: det er ikke fiber inn til deg men coax: http://www.get.no/web/omGet/teknologi
ALLE leverandører kjører fiber i sitt spredernett en eller annen plass nå til dags.
MEn man leverer linjene via enten kobberkabel i form av telefonlinjene eller coax, eller radio/wifi/gsm, eller ren fiber der man somregel bruker gpon (telenor) eller ethernet hele veien (altibox, pronea bynett)
Sist endret av Psych|Com; 22. november 2009 kl. 16:17.
leverer GET via Fiber?
de leverer vel kun på coax
Get bruker HFC (Hybrid fibre-coaxial), hvor hovedstrukturen baserer seg på fiberringer og "last mile" er coax.
Hybrid fiber-coaxial , er enda ord som er HELT ubrukelig, dem bruker det KUN for at dem ikke skal høres ut som dem kjøre coax overalt. slutt brukern vil i fleste tilflere ikke merke forsjel.

snart kommer vel telenor med : Hybrid fiber-ADSL , telenor sentralen har jo fiber....... selv om kunden aldri får noe hastighet eller noe som tilsier at det er fiber.
Ringte GET i dag og klarte å konkludere med at det var feil hos dem og ikke hos oss. GET skal nå utføre vedlikehold på nette i området her. Jeg håper dette løser problemene jeg hatt til nå!

Ja GET kjører coax inn til huset men fiber til den lokale sentralen som er plasert ca 150 meter fra huset mitt. Men coax holder jo i lange baner da den har kapasitet på 6Gbps?

takk for alle svar.
Sitat av -=Insane=- Vis innlegg
Ringte GET i dag og klarte å konkludere med at det var feil hos dem og ikke hos oss. GET skal nå utføre vedlikehold på nette i området her. Jeg håper dette løser problemene jeg hatt til nå!

Ja GET kjører coax inn til huset men fiber til den lokale sentralen som er plasert ca 150 meter fra huset mitt. Men coax holder jo i lange baner da den har kapasitet på 6Gbps?

takk for alle svar.
Vis hele sitatet...
6Gbps er vel teoretisk hastighet med teknologien de bruker?
om de da kjører sammen ut og inn er jeg usikker på.

MEN er en grunn til at canal digital og get ikke kan tilby raske synkrone hastigheter.
og det er først og fremst her man som privatkunde vil merke forskjellen