Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2426
Hvordan bytter man den derre ettellerannet@c46s2h5.upc.chello.no greia?? Har jeg lurt på en stund nå...
du må ha et shell ellers så tror jeg du kan snylte på noen som har det hvis de har ledige prossesorer.
eehh... jeg er lost. hva er et shell, og hvor får jeg det fra?
hm er ikke helt sikker hvordan jeg skal forklare hva et shell er men er sikkert noen som vet det her.
Anyways du kan "kjøpe" et på f.eks. linuxnation
Jeg regner da med at jeg må runne linux for å bruke det..?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Med et shell får du tilgang på en linux-box. Hva du kan gjøre der avhenger av hva slags rettigheter du har.. du kan sjekke mail, sette opp boter, surfe, irc'e, slette og kopiere hjemmesidene dine om du har shell-login til hjemmeside-kontoen din.
Kort sagt, masse.

Du trenger ikke Linux for og logge deg inn på shell. Bare åpne 'Run' på startmenyen og skriv telnet og du er igang. Nesten i affal.
However, jeg anbefaler og laste ned en annen klient.. feks SecureCRT.
Om du er intressert kan jeg uppe det en plass til deg..
vel, et shell er en konto (bruker tilgang) på en f.eks linuxbox, du selv trenger ikke å kjøre linux, du må bare kunne noen grunnleggende kunnskaper om det.
på dette shellet kan du kjøre f.eks. en bnc (bouncer), du kobler deg da til irc gjennom denne(du kan bruke mirc til dette ja), og du kan da velge mellom mange fine vhoster som denne linuxboxen har tilgang til.
dette koster penger, sjelden du får tak i noe gratis.

(simpelt forklart)
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Poenget med slike free-sites, er at de har få vhoster, som regel hosten til han som hoster servicen, eller domenet. Anyway etter en ukes tid så er denne hosten så utnytta at den er klina fra alle større IRC-nettverk. Så om du skal ha en stabil shell service med irc tilgang og vhost, må du nok regne med og betale litt.. Om du ikke kjenner noen du kan slumme på da
Dette er ikke akkurat veldig viktig for meg, så jeg ville ikke betalt stort for det. pris sånn ca?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Det er jeg egentlig ikke sikker på.. siden jeg hadde med litt mere i den 'pakken' jeg nettopp fiksa meg.. Menne veit at SSC tar 900,- i året for sine kontoer. Da får du 50mb og 3 prossesser tror jeg.. En prossess er et program som går konstant kan du si.. Feks, Bouncer, Bot, mailserver, ircD, etc
lenge siden jeg har lekt meg med shell, eggdrops, bouncere osv, men mener å huske at jeg normalt betalte 300-600 kr +/- for shellene avhengig av hvor mye plass og prosesser jeg hadde.

kanskje noen kan informere om shell providere så han kan se? .. er ikke oppdatert på hva som er stabilt.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Ikke det at jeg vil anbefale SSC.. I Hvertfall ikke hvis du trenger support eller noen slags for form hjelp..
Noe som man kanskje vil når man er litt 'newbe' på området..
ssc sitter vel for det meste å dos'er folk om jeg ikke tar helt feil...
Du kan jo sette opp din egen linbox på linjen din, så gir du deg selv shell
Originally posted by Sharken
Du kan jo sette opp din egen linbox på linjen din, så gir du deg selv shell
Vis hele sitatet...
Hele poenget var jo at han ville bytte host, det skjer ikke hvis han setter opp linux box på egen linje da.
jeg vet ikke helt åssen du skal gjøre det men du kan kjøpe et host og route det til din linje... mennhe åssen du skal få det til at det er uthosten din vet jeg ikke men jeg vet at det kan gjøres. for en ip kan ha flere hoster...
det man kan gjøre for å skifte hostname på ipen, er å ta kontakt med isp'en og spørre om de vil gjøre det. antageligvis vil de ikke, men du kan tilby deg å betale for jobben og slikt..

ellers kan du bare anskaffe deg et firma-abonement. (litt dyrere men med lov til drift av feks webserver), fast ip, og mye mere stash
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Originally posted by sanders
jeg vet ikke helt åssen du skal gjøre det men du kan kjøpe et host og route det til din linje... mennhe åssen du skal få det til at det er uthosten din vet jeg ikke men jeg vet at det kan gjøres. for en ip kan ha flere hoster...
Vis hele sitatet...
Må vel, såvidt jeg vet, ha dns-server innstallert og slik da..
nei,, trenger ikke dns-server nei.

mye greiere at isp'en gjør den jobben, da de har litt heftigere linje samt har en stabil og sikker dns-server oppe å kjøre allerede.

man må ha 2 dns-servere for hvert domene, slik at hvis den ene dns-serveren er nede, er domenet fortsatt oppe.

så: man trenger ikke egen dns-server.

(retta på skrivefeil,, ikke greit når man nettop har stått opp
Sist endret av woid; 1. oktober 2001 kl. 13:06.
Originally posted by woid
man må ha 2 dns-servere for hvert domene, slik at hvis den ene dns-serveren er nede, er domenet fortsatt nede.
Vis hele sitatet...
Du kan jo alltids få opp ip adressen i steden da, så ser dem ikke hviken isp du har som helt uten videre...

vet ikke hvordan du får det til i mIRC ol. da men jobb opp en firewall og lek litt med den så her du det sikkert ganske raskt...
Originally posted by Red-Bull
vet ikke hvordan du får det til i mIRC ol. da men jobb opp en firewall og lek litt med den så her du det sikkert ganske raskt...
Vis hele sitatet...
man kan ikke skjule hostnamet for andre uansett hvor mye firewall man har hvis man ikke drifter dns-servern for den ipen. en bruker får tildelt en ip av sin isp, og den har en dns. andre brukere(feks over irc) kan slå opp ipen i sin dns-server, og få svar tilbake på hvilket navn den har. og omvendt(navn->ip)

så hvis du har en utrolig trang til å ikke vise at du er kobla opp m ed modem, skaff deg shellaccess. www.exn.no eller www.kvalito.no