Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 6446
Hei sann

Jeg og en kompis har ingått et veddemål med IKT-ansvarlig på skolen.
Vi får lov å prøve å installere Windows 7 på en skole-PC!

Men å starte opp fra CD er disabled i BIOS.

Og BIOS er passordsperret. Er det noen mulighet for å "hacke" BIOS eller skaffe passordet?

Takk for alle svar!
Sist endret av Low; 2. februar 2010 kl. 21:53.
Hvilken pc er det?
Lenovo R61i? If so, glem det
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Du/dere må nok åpne PCen, ta ut harddisken og sette den inn i en annen PC. Derfra har dere tilgang til f.eks passordene som er lagret på PCen (SAM)
Sitat av lex123 Vis innlegg
Du/dere må nok åpne PCen, ta ut harddisken og sette den inn i en annen PC. Derfra har dere tilgang til f.eks passordene som er lagret på PCen (SAM)
Vis hele sitatet...
Her er det snakk om BIOS passord. Det ligger ikke lagret på disken.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Åpne pc'n og poppe ut bios batteriet, så blir alle bios innstillingene(sikker bare default uannsett) resetta, inkludert bios passordet
reset bios?

edit damn
Sist endret av Fluttershy; 2. februar 2010 kl. 22:06.
ikke på nyere laptop da bios passordet ikke er lagret i selve bios chippen men i cmos hvis jeg ikke tar feil :P mener jeg leste om dette et sted hvertfall + at det ikke fungerte på laptoppen til exen min :P
Hvis dere har samme pc'er som vi har, er det bare å plukke av tastaturet og plukke ut batteriet, som Fleff nevnte De fleste bærbare pc'er er vel konstruert slik tho, så det skjønte dere kanskje Pass bare på å få med alle skruene, jeg holdt på å rive i stykker tastaturet mitt da jeg skulle gjøre det, trodde det var festet med en slags clips eller noe sånt ;P
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg har opplevd at biosen ikke ble resetta da batteriet ikke var for lenge ute, sikkert fordi kondensatorene i pc'n var på størrelse med twintowers -.-
Low
Trådstarter
blir litt vanskelig å åpne PC'en, går på ungdommskole, det er PC'er vi bare bruker i timen.
Kan jo prøve å flashe biosen, men det er risky (eller husker jeg feil nå? man må vel ikke ha adgang til bios for å flashe...?)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Men når dere veddet sa vel ingen om at skitne triks var ulovelige?

Neida, prøv og overtale it annsvarlig til å få lov til å åpne den da, mot at han ser på mens du gjør det slik at ikke du gjør noe som er heelt ute på vidda :d

Edit: Man trenger ikke tilgang på bios for å flashe, som oftest legges biosen inn på hurtigminne(RAM) når du er inne på OS'et ditt, og når pc'n startes på nytt "instalerer" den biosen. me thinkz
Sist endret av Fleff; 2. februar 2010 kl. 22:20.
Low
Trådstarter
Nei da, ingen fare
Det kunne hjelpe en del om du kunne fortelle oss hvilken type PC det er snakk om, i hvert fall hvilken produsent som laget den
Dere inngikk veddemål om DERE klarte å installere win 7 ikkje Freakforum, slutt å juks
Er det I bærum tipper jeg at det er passord som for eksempel; bios.baerum.skole. Eller noe lignende.
Kan dere tippe passordet så er det vel bare og tippe i vei på den måten(?)
NORMALT så står hardisk til først boot, så kommer cdrom eller removebol drivers(usb penn/disk)

først ta ut disken, boot pc'en sjekk om den starter opp fra cd, hvis ja se under.

måte nr 1
Måten dere lurer den på er følgende: stapp i winxp/win7 samme shit.
så ta skru jærn å løsn disken, men pc'en er i biosen må disken stå i ellers vil den ikke bli funnet under install.
så rett etter biosen men FØR den loader windows fra disken rapp ut disken(før den starter å bruke den)
så vil den boote fra cd, når det skjer så stapp i disken med enn gang. da vil disken komme opp under install.

måte nr2
slett orginal disken med eks partisjon magic på annen pc, da vil den ikke lengre boote på disken og hoppe rett til cdrom. (eller slett helle dritten fra pc'en du sitter på, der er veldig risky siden du har bare 1 shot liksom , før dere er fuckt.)
Mener å huske på en Dell jeg surra med at å ta ut batteriet i 5-10 minutter og sette inn igjen fjernet passordet. Men mener dette var noe unikt ved Dell pcene.
Kan dere ikke bruke backtrack 3/4 får å få tak i admin pw eller keylogge?
Dette skal liksom funke for å cleare BIOS passord..
Om man trenger admin-rettigheter er jeg usikker på. Vet heller ikke om det fungerer lenger, eller om det kun funker på enkelte pcer. Prøv og gi tilbakemelding!
start-->kjør-->cmd
debug
o 70 2E
o 71 FF
quit
Sist endret av Meteor Freak; 11. februar 2010 kl. 08:25.
jeg har allerede instalert windows 7 på min skolepc. har det i tillegg til XP.

det jeg gjorde var bare å lage en ekstra partisjon for w7 med ett eget program siden jeg ikke kunne boote fra cd.

og så bare tok jeg windows 7 cd inni datamaskinen og begynte å instalere ting trenger ikke være så avansert som å hacke bios passord


når jeg starter dataen har jeg valg mellom XP og W7. enkelt og greit.
Ta ut klokkebatteriet til bios'n en time mens dere spiser lunch.
Sitat av gassrovdyret Vis innlegg
jeg har allerede instalert windows 7 på min skolepc. har det i tillegg til XP.

det jeg gjorde var bare å lage en ekstra partisjon for w7 med ett eget program siden jeg ikke kunne boote fra cd.

og så bare tok jeg windows 7 cd inni datamaskinen og begynte å instalere ting trenger ikke være så avansert som å hacke bios passord


når jeg starter dataen har jeg valg mellom XP og W7. enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Hvilket program? Ville trod du trengte admin for å lage en partisjon på harddisken(vil anta det er det programet har gjort siden jeg ikke ser annen måte som det fungerer å boote fra)
Sitat av stetus Vis innlegg
Hvilket program? Ville trod du trengte admin for å lage en partisjon på harddisken(vil anta det er det programet har gjort siden jeg ikke ser annen måte som det fungerer å boote fra)
Vis hele sitatet...
jeg er admin på det meste på pc'n. bare noen innstillinger som er låst så det ikke går an for folk å ødlegge pc'n helt.

tror programmet kan lage partisjon enten du er admin eller ikke sålenge du får instalert det på datamaskinen.
Low: Hvis du ikke forteller hvilken maskin dere skal gjøre dette på er det vanskelig å hjelpe.
hvorfor bruke cd? hvorfor ikke instalere det via deamontools?
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Hvilken pc er det?
Lenovo R61i? If so, glem det
Vis hele sitatet...
bios passordet på lenovo 61i i hordaland er bare blankt xD når det spør etter passord er det bare å trykke enter
Kan dere ikke bare niklikke F8 under oppstart da? Da får jeg opp liste over boot devices, selv om HDD står som 1st boot device i BIOS..
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Dette skal liksom funke for å cleare BIOS passord..
Om man trenger admin-rettigheter er jeg usikker på. Vet heller ikke om det fungerer lenger, eller om det kun funker på enkelte pcer. Prøv og gi tilbakemelding!
start-->kjør-->cmd
debug
o 70 2E
o 71 FF
quit
Vis hele sitatet...
Etter min erfaring trenger du admin for å få tilgang til CMD på skoler. Har selv bare kjørt Ophcrack, men da trenger man jo Bios..
Sitat av gassrovdyret Vis innlegg
jeg har allerede instalert windows 7 på min skolepc. har det i tillegg til XP.

det jeg gjorde var bare å lage en ekstra partisjon for w7 med ett eget program siden jeg ikke kunne boote fra cd.

og så bare tok jeg windows 7 cd inni datamaskinen og begynte å instalere ting trenger ikke være så avansert som å hacke bios passord


når jeg starter dataen har jeg valg mellom XP og W7. enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at han ikke får bootet fra CD fordi hdd står før cd i boot sequence. Og han trenger et bios passord for å skifte på det.
- Sett opp en enkel PXE server på en maskin, og koble på lan.
- koble så ønsket maskin til lanet, og start den.
- Under oppstart velg "Network boot"..

Slax Linux
kan startes som PXE server, slik at andre maskiner på nettverket kan boote i slax linux, via "Network boot"..

Var det noe mer?
last ned ett program som heter Ultimate Boot CD , finner på google, dette brenner du ut og tar i driven, denne ignorer bios passord, og du kan fjerne passord, og/eller legge inn nytt OS
Sitat av xazury Vis innlegg
last ned ett program som heter Ultimate Boot CD , finner på google, dette brenner du ut og tar i driven, denne ignorer bios passord, og du kan fjerne passord, og/eller legge inn nytt OS
Vis hele sitatet...
om boot fra cd er deaktivert i bios også?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av xazury Vis innlegg
last ned ett program som heter Ultimate Boot CD , finner på google, dette brenner du ut og tar i driven, denne ignorer bios passord, og du kan fjerne passord, og/eller legge inn nytt OS
Vis hele sitatet...
Hvordan kan en bootable cd omgå biospasswd?
du får ikke boota fra cd uansett så lenge den er skrudd av i bios.. i enkelte pcer kan man ta ut klokkebatteriet men det varier hvor lenge det må være ute for å fungere.. men som sagt, fungere ikke i alle pcer..
Sist endret av Shjura; 16. februar 2010 kl. 14:20.
Windows 7 har en oppgraderings funksjon, funker det for dere?
oppgradering skjer å via boot fra cd på lik linje som en ren formatering..
Twister litt på ett innlegg lenger opp..

Popp ut harddisken, ta med hjem, innstaller W7, kom tilbake å putt inn igjen harddisken.

Har funka for meg før ihvertfall.

Edit: Hvis det bare var det veddemålet gikk ut på så trenger du ikke "hacke" bios-passordet.
Sist endret av Pagliacci; 16. februar 2010 kl. 14:35.
Det vil virke. bios følger pc, ikke HD.. problem løst
Det som funka for meg på en HP:

- Skru ut HDD`en.
- Koble til HDD`en til en stasjoner pc.
- Instaler f.eks Partition Magic på den stasjonere pcen
- finn disken i programmet og høyre klikk og trykk formater.
- Da den er ferdig med dette så setter du HDDen inn i laptopen igjen.
- Trykk F8 under startopp og velg cd som boot.
- Putt inn en Windows cd i cdrommen.

Booom, og du har xp på "skole" pcen !
Sitat av Shjura Vis innlegg
Det vil virke. bios følger pc, ikke HD.. problem løst
Vis hele sitatet...
det vil muligens virke. drivere er spesifikke for en pc, ikke for alle.. mulig løsning funnet

afaik er biospassord på mange lenovoer lagret i eeprom, som ikke forsvinner ved å kutte all strøm
Men uansett, kunne bare trådstarter fortalt hvilken maskin dette gjelder så hadde han fått ett rett svar. Det går ikke å boote fra noe som helst medium hvis en bios har bios pwd og HDD er 1st boot device. Ta strømmen totalt på maskinen, få ut bios batteri også å la det ligge en times tid. Noen laptoper kan det ta et døgn før strømmen er ute av transistorne. Alle maskiner har en bakvei på resetting av passord. Men di fleste selskaper har dette på serviceavdelinger etc slik at man må sende inn maskinen sin for å rette opp om man glemmer bios pwd etc.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Heggi:) Vis innlegg
bios passordet på lenovo 61i i hordaland er bare blankt xD når det spør etter passord er det bare å trykke enter
Vis hele sitatet...
Skulle ønske det stemte, men det gjør det ikke. Den vil slippe deg inn om du bare trykker enter, ja, men du får ikke endre noen ting. Passordet er der fremdeles. Du trenger det for å kunne endre på innstillingene.
Er det ikke mulig å ta ut HDDen, stappe den i en annen pc og deretter stappe DVDen i den pcen og installere W7 på HDDen fra skolepcen? For deretter å sette den tilbake igjen?
Syns det høres veldig logisk ut jeg:P