Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4886
Jeg rydda i boden i går å fant 2stk kabel TV signal forsterkere i en boks jeg tokk i bruk den ene siden signalet her i huset var ganske svakt^^

men til poenget.. det jeg lurer på er om det er mulig å bruke en slik signalforsterker til internet? altså telefonlinja.. vil det gjør nette raskere/mer stabilt eller hvil det ikke gi noe utslag?
har ikke sjekket om det finnes signal forsterkere til internet på nette eller i butikken:S..

kan noen som har peiling på dette svare meg?
takk.
Tror nok ikke det hjelper noe særlig på hastigheten, desverre.
-=Insane=-'s Avatar
Trådstarter
jeg tenker på den hastigheten jeg har mistet fra sentralen og hit? er nesten 2km fra sentralen
Det er nok fint lite du kan gjøre med hastigheten fra sentralen bort til huset ditt. Det _kan_ hjelpe å bytte ut alle telefonledninger i huset, dvs få nyere kabler i huset ditt, men er MEGET skeptisk...
Du kan ikke gjøre noe med mindre du flytter nærmere sentralen
-=Insane=-'s Avatar
Trådstarter
jaja, dette var bare en tanke^^ tenkte man kunne forbedre signalstyrken på same måte som man kan med kabel-TV.

men takk for svar.
hva med mobilt bredbånd ?
-=Insane=-'s Avatar
Trådstarter
Sitat av broWn
hva med mobilt bredbånd ?
Vis hele sitatet...
tenker du bredbånd med antenne? (få intrnet via en parabol antenne?) det har jeg sett å vet at funker på en eller anen måte:P eller så kan du også bruke GPRS eller 3G på mobilen til PCen.
jeg mener "Mobilt bredbånd" HSDPA, UMTS osv. hastigheten varierer fra 300kbps til 1500kbps..
Forskjellen på signalene til din tv og internett er at tv-signalene er analoge og internett er digitalt. Dårlige analoge signaler kan man forsterke, men det er ikke så lett med et digitalt signal som består av ett-tall og nuller....
Hastigheten over din vanlige analoge telefonlinje bestemmes av følgende forhold:
- Linje lengde (fra sentralen til deg, er faktisk en fysisk linje dette)
- Linje kvalitet, Tykkelse og alder på kobbertråden kommer inn her
- Teknologi ibruk, ADSL, VDSL, SHDSL OSV OSV OSV
- Modem

Via adsl2+ feks så er maks opplastings hastighet uansett linje lengde litt over 1mbit.
ned er det 20-24 en plass derimellom.
For å oppnå maks hastighet uansett teknologi avhenger det at du er innen for parametrene overnfor.
Når vi sier du kan få 20 mbit ADSL så er ofte dette bare når du bor innen for >500 m i linjelengde til sentralen. Etter dette daler hastigheten ned.

Et eksempel:
Person A bor 3984 m i linjelengde fra sentralen.
Han kan få 3000 ned og 900kbps maks opp.
På denne distansen er det også endel støy og dårlige kabler.
Dette gjør at modemtype X bruker 1t på å synce opp mot senralen evt detter ut hver 5 sec.
Skifter han da modemtype til et som er mindre mottakelig for støy så går dette kansje bedre. han får da en stabil linje. men hastigheten vil ikke øke.
Kansje modem han skiftet til sendte med høyere spenning. Men det er fortsatt Xm og sentralen sender med X spenning til han. Dermed får han bare denne hastigheten.

Sentralen er den som styrer hvilken hastighet som blir syncet opp mot.
Det er den som godtar tilkoblingen og alt ettersom hvilken teknologi du bruker bruker det regelsettet til å snakke.
Modemet må kunne dette regelsettet og snakke tilbake til sentralen.

en forsterker ville her ikke gjort det noe bedre.
fordi: det er sentralen som sender data til deg. Det er fortsatt begrenset av linjelengde og kvalitet.