Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 4853
US assault weapons ban lapses

Ille nok at skytevåpen selges der borte i det hele tatt, men hvor er logikken bak det å igjen tillate salg av slike våpen?

Man kunne selvfølgelig lett skaffe seg disse tidligere selv om de var forbudt, men allikevel... Hva er vitsen.
Jeg ville hatt en for samleverdi etterhvert. Den ser nok ikke så dårlig ut der den henger på veggen. (:
Topic minner meg fælt om strategi-spillet generals.
Det er også der den er fra
fy søren er de gale eller noe.
Tja, håpet er jo at de dreper hverandre, slik at vi er kvitt de.
det har ikke vært noen skolemasakre på en stund, og george er så glad i å se på det på cnn...
skjønner ikke hvordan en kan tillate salg av et våpen som f.eks UZI. Den har jo INGEN praktisk verdi. Ikke kan en jakte med den og den er ubrukelig som presisjonsvåpen for de som måtte trene skyting eller what ever.
eneste dævelskapen duger til er å drepe mange mennesker på kort tid på kort hold...

those americans...
dette va jo passe wack, hva er hensikten liksom?
moore kommer nokk med en film om dette og, han fjerna jo k-mart patronutsalget.
Glad situasjonen ikke er den samme i norge.
Jeg kan heller ikke se hva slags nytte privapersoner har for slike automatvåpen. Er det virkelig sånn at flertallet av amerikanere (nå mener jeg de bosatt i usa) virkelig ønsker at disse våpnene skal være tilgjengelige for alle og enhver? Eller er de skytegale så viktige medspillere for Bush at han ikke tør gjøre noe med dette før valget?
haha, dumme amerikanere. dette får meg til å tenke på Michael Moores: bowling for columbine, der ser man hvor ålrete NRA er med å gjøre
Våpenindustrien har enorm makt i Washington. Både gjennom lobby virksomhet, delegater i senatet og administrasjonen.
Hva er problemet? I Norge er det så mye ag3 ute å går at vi har ingen grunn til å sitte her å sutre over at lovlydige og modne mennesker får kjøpe hva de vil.
De med AG3 i Norge har i det minste hatt disiplintrening med våpenet, og de fleste har fått konstantert stabil mental helse.

Det er mer enn man kan si om John Doe som fikk 1000$ til konfirmasjonen, og bestemmer seg for å kjøpe en AK-47 og noen granater.
Got an AK-47, well you know it makes me feel alright
Got an Uzi by my pillow, helps me sleep a little better at night
There's no feeling any greater
Than to shoot first and ask questions later
Now I'm trigger happy, trigger happy every day

Well, you can't take my guns away, I got a constitutional right
Yeah, I gotta be ready if the Commies attack us tonight
I'll blow their brains out with my Smith and Wesson
That ought to teach them all a darn good lesson
Now I'm trigger happy, trigger happy every day

(Oh yeah, I'm) trigger, trigger happy
Yes I'm trigger, trigger happy
(Oh baby, I'm) trigger, trigger happy
Yes I'm trigger, trigger happy
(Oh I'm so) trigger, trigger happy
Yes I'm trigger, trigger happy
Better watch out, punk, or I'm gonna have to blow you away

Oh, I accidently shot daddy last night in the den
I mistook him in the dark for a drug-crazed Nazi again
Now why'd you have to get so mad?
It was just a lousy flesh wound, Dad
You know, I'm trigger happy, trigger happy every day

Oh, I still haven't figured out the safety on my rifle yet
Little Fluffy took a round, better take him to the vet
I filled that kitty cat so full of lead
We'll have to use him for a pencil instead
Well, I'm so trigger happy, trigger happy every day

(Oh yeah, I'm) trigger, trigger happy
Yes I'm trigger, trigger happy
(Oh baby, I'm) trigger, trigger happy
Yes I'm trigger, trigger happy
(Oh I'm so) trigger, trigger happy
Yes I'm trigger, trigger happy
Better watch out, punk, or I'm gonna have to blow you away

Come on and grab your ammo
What have you got to lose?
We'll get all liquored up
And shoot at anything that moves

Got a brand new semi-automatic weapon with a laser sight
Oh, I'm prayin' somebody tries to break in here tonight
I always keep a Magnum in my trunk
You better ask yourself, do you feel lucky, punk?
Because I'm trigger happy, trigger happy every day

(Oh yeah, I'm) trigger, trigger happy
Yes I'm trigger, trigger happy
(Oh baby, I'm) trigger, trigger happy
Yes I'm trigger, trigger happy
(Oh I'm so)trigger, trigger happy
Yes I'm trigger, trigger happy
Better watch out, punk, or I'm gonna have to blow you away
Amerikanerne er så opptatte av beskyttelse. Er det eneste jeg kan si.
Opprinnelig postet av covcon
Hva er problemet? I Norge er det så mye ag3 ute å går at vi har ingen grunn til å sitte her å sutre over at lovlydige og modne mennesker får kjøpe hva de vil.
Vis hele sitatet...
Heimvernsvåpnene som folk har hjemme i Norge er sikret slik at de ikke kan brukes uten videre. De mangler en del man får av heimvernet slik at man kan bruke våpenet i tilfellet krig.
men du vet jo aldri nå som Jørstadmoen-våpnene ligger og flyter rundt nå da.
I japan er det forbudt for sivile å ha våpen eller paintball. De har derfor 40mord på et år på sine 128mill folk, mens usa hvor det er påbudt å ha våpen, har 11 000 mord på 250 mill.
Opprinnelig postet av RoMer
I japan er det forbudt for sivile å ha våpen eller paintball. De har derfor 40mord på et år på sine 128mill folk, mens usa hvor det er påbudt å ha våpen, har 11 000 mord på 250 mill.
Vis hele sitatet...
Ser gjerne at du viser til kildene for disse tallene.


Ang. de nevnte heimeværnsvåpen så har sluttstykker blitt samlet inn. Hvor vanskelig er det å skaffe seg et nytt sluttstykke da?? Dersom man ønsker det så har man et fult funksjonelt automatvåpen på 1-2-3.
Vi må også ta i betraktning mentaliteten i Norge i forhold til USA. Jeg overdriver vel ikke om jeg sier at jevnt over har vi litt mere oppegående folk i norge

Jeg ser ingen grunn til at ak47 skal ligge i hustander å slenge i USA. I norge har vi AG3 fordi de inngår i forsvaret, i tilfelle vi skulle bli angrepet. Det er en ganske så viktig forskjell.
forskjellen er at i norge har du bare lov å eie våpen som skal brukes til feks jakt eller bane skyting. automat våpen er strengt forbudt. da ser jeg bortifra alle de ag3 og mp5 som er ute i "beredskaps" sammenheng.

i usa kjøper folk seg automat våpen og pistoler fordi de skal kunne ta livet av andre..

har du våpen fetish så meld deg inn i den lokale pistol klubben eller kjøp deg en replika alla softgun.

edit: vil bare kommenter at det ikke går å hive flere våpen inn i samfunnet for å beskytte seg når de som får våpene skyter før de spør bokstavelig talt..
Sist endret av Psych|Com; 14. september 2004 kl. 10:06.
Er da ikke påbudt å ha våpen i USA generelt. Veit at det er en by/county elns hvor det faktisk er et slikt påbud, men selv i usa er det faktisk unntaket, ikke regelen.

11000 drap i året høres riktig ut for USA ihvertfall, det japanske tallet aner jeg ikke, men det skulle ikke forundre meg om det stemmer. Sånt har minst like mye med mentalitet å gjøre som med tilgang på våpen, og når man har både ganske fucked mentalitet, og tilgang på våpen, så... tja... 11k.
The Rhymenocerous
polle's Avatar
det eneste som et antipersonellvåpen kan brukes til er å pløye ned folk. Så ha skal man med det? pløye ned folk ?
vis en sammenligner antall våpen i USA i forhold til befolkning og det samme i Norge. Ser en at vi ligger ikke langt etter!

kilde:http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/02/10/311922.html
adrixx det er forskjell på et jaktvåpen av typen hagle og en ak47 bare så du vet det..
Også sammenlikner man antall drap i Norge og i USA. I norge ville vi hatt rundt 200 drepte i året hvis drapsprosenten hadde vært "amerikansk".

Edit: Adrixxx: den artikkelen er jo fra 2002. Nå er mange uregistrerte våpen inndratt, siden det nå er mye strengere straffer for å inneha et ulovlig våpen.
Sist endret av trigger; 14. september 2004 kl. 10:46.
det har jo ingenting med saken å gjøre, adrixx!
poenget er at i USA kan du no kjøpe uzi og automatrifler uten noen problem, kan du det i norge?
her får folk iallefall litt problemer med å skaffe våpen om dei skal skyte folk til helvete
Det florerer jo masse uregisterte våpen her i Norge, bare venter på det føste drapet som skjer her med AG3 som ble stjelt fra militæret. Sykt at militæret ikke har bedre sikkerhetsrutine. Folk begynner å bli mer kyniske nå.
er fullt klar over at de aller fleste legale våpen i Norge er jaktvåpen. Men det er også en hel del semi-automatiske våpen på det legale våpenmarkedet. F.eks semi automatiske pistoler med 18-20skudd i magasinet. Også militære semiautomatiske rifler fåes kjøpt i Norge. Ser en på hvilke våpen som brukes i ran, ser en ofte at det er brukt automat våpen.

Hvis en ser på statistikker på drap og andre forbrytelser begått med våpen i Europa i forhold til folketall, kommer Norge dårlig ut. husker ikke kilden men ska prøve å finne den.

som tidligere nevnt: jeg er fullt klar over at det er en forskjell på en jaktrifle, og en fullautomatisk TECH 9, som meg bekjent ikke har et eneste praktisk formålø annet en å drepe mest mulig mennesker, på kortest mulig tid.
er ikke lov å kjøpe pistol i norge vist du ikke bruker den i pistol klubb sammenheng..
det krinimelle miljøet er jo da ikke hva som diskuteres her. det er jo snakk om at de skal selge ak47 over disk til john doh der borte..
Men hva er dette med at snuten ikke kan ha pistoler på seg hele tiden? Synes det er latterlig, er det rart at enkelte folk ikke har respekt for snuten? Kanskje, bare kanskje så trur jeg folk får mer respekt for snuten hvis de har våpen på seg. Litt synd at de må få respekt ved å ha våpen på seg da!
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Vel, kan være jeg tar helt feil. Men jeg tror jakt og fiske kulturen er større i norge enn i usa. Tror det er mye ferre normenn som har våpen bare liggende ladet i huset enn det er i usa.
The Rhymenocerous
polle's Avatar
Om alle skaffer seg våpen, vil ikke da kriminaliteten gå ned? Det er jo på en måte forebyggende at han du eventuelt plaffer ned kan komme til å gjøre det samme tilbake.
Var det ikke 11000 drap med skytevåpen i USA og 40 med Skytevåpen i Japan?

Kan godt hende jeg er på bærtur, men jeg mener å ha hørt et sted at det å drepe noen med skytevåpen i Japan sees på som æreløst. Tror de heller bruker andre metoder fordi ære er viktig i det landet.

Som sagt, kan godt hende dette ikke stemmer.
tronnd_: Stemmer det. Det er hentet fra filmen "Bowling for Columbine".
polle: på den måten vil mennesker utrydde hverandre, eller ihvertfall amerikanere.
polle: det som skjer da er nøyaktig det som nå skjer i usa fordi de tenker akkurat slik..
forøvrig så er jeg for at politiet skal kunne bære våpen til enhver tid.
The Rhymenocerous
polle's Avatar
Altså, jeg må nesten si at det ikke er min mening det jeg skrev ovenfor. Jeg er for kontroll av våpen, og det at folk trenger automatvåpen i hjemmet eller ha rett til å bære skjulte våpen er bare idiotisk. Jakt våpen er en ting men når man begynner å nærme seg antipersonellvåpen blir det bare dumt, siden de bare kan brukes til en ting. Og ja, politiet i norge bør bære våpen siden kriminaliteten vi har i dag ikke kan sammenlignes med den tidligere.
siden jeg er helt syk i hodet så sier jeg: kuuuuuuuuuuult, nå skal jeg dra og skyte faren min.
Faktaene fra japan og usa er tatt fra:

Tall: Bowling for columbine
Våpen forbud www.airsoft-norge.com s faq
tronnd_: ta og les heile posten... akkurat det samme står på side tre.

eg er mot all form for overvåking av staten, bortsett fra skytevåpen
litt statestikk - vet ikke noe om troverdigheten til kildene.

Innleverte våpen

Hver tredje nordmann har våpen

Uregistrerte våpen i 98
La dem gøre som dem vil der borte, så lenge Norge ikke aper etter USA (før jeg er død) så kan de værsågod drepe hverandre. Men, de kan faen meg ikke forvente min sympati neste gang det blir en "school shootout".
heh, dere vet som vanlig akkurat hva dere prater om.

AWB forbyr slett ikke våpen av noe slag, det forbyr diverse duppeditter på selve våpnene. Som flash-hider, foldekolbe, bayo-lug (en liten metalldel som gjør at man kan feste bajonett på våpenet), og pistolgrep samtidig.

Skal du ha en AK47 får du være forberedt på å betale kanskje rundt 10 000 dollar for en, for den må være registrert iht NFA-act i 1934, ingen flere helautomatiske våpen blir importert siden 1968, og ingen nye helautomatiske våpen har blitt produsert siden 1986, under Reagan. I 1989 ble det også importforbud på slike våpen fra utlandet. Det du KAN kjøpe, er en dårlig produsert kopi som heter SAR-1, SAR-2, SAR-3, eller en annen klone fra diverse selskaper.

Fra 1994 av har altså amerikanerne kunne kjøpt "Post-ban" våpen, slik som AR15, UTEN flammedemper på løpet, og uten bayo-lug. De har samtidig kunne kjøpe våpen produsert før 1994, altså Pre-ban våpen MED flammedemper, foldestokk, bayo-lug, etc. Pga av at det etter 1994 ble en fast bestand av Pre-ban våpen, gikk prisene på dem opp. Det ble også forbudt å produsere magasiner over 10 skudds kapasitet i 1994 under AWB, men de ca 5000 trilliardene med magasiner produsert før 1994 var fortsatt lovlige og billigere enn en brus i mange tilfeller. Så hva ble forskjellen? ingenting. Rett og slett, ikke en dritt.

Men, det skulle jo bare mangle at dere sykt smarte her inne på samf & politikk startet et hylekor. Særlig når dere har brukt så utrolig mye tid på å sette dere inn i emnet, slik at dere ikke bare disker opp usunn rød paranoia for dere selv som dere kan bade og kose dere i, men ser ting fra en objektiv synsvinkel.

Jeg synes synd på dere.
vetlus: correct me if i'm wrong. Men gjordet ikke forbudet at en ikke kunne kjøpe helautomatiske våpen?
La de kjøpe seg våpen og drive sin egen lille krig der borte, så drar vi inn å kaprer området etterpå.
Langt ifra adrixx. Det inntrykket tipper jeg du har fått fra media, og der ser du hvor skevt det settes fram.

AWB har INGENTING med helautomatiske våpen å gjøre.

Det eneste AWB forbyr er VISSE SMÅ kosmetiske ting på våpen, som jeg har nevnt, + produksjon av magasiner på over 10 skudd.
Våpene har forblitt de samme siden 1994, med kun bittesmå kosmetiske endringer, som at en metalldel er fjernet under løpet, og flammedemper var ikke påmontert fra fabrikken siden 1994.
Våpene har ellers vært HELT de samme siden 1994. AWB har ikke vært et forbud mot VÅPEN, men et forbud mot bittesmå kosmetiske detaljer på våpnene. Forstå det den som kan.

Gjentar, AWB har ingenting å gjøre med helautomatiske våpen. Null niks, ikke en dritt. helautomatiske våpen er rørt av andre lovgivninger fra 1934, 1968, og 1986, samt at disse koster gjerne over 10 000 dollar. over 60 000 kroner for et våpen som er minst 18 år gammelt dere. bra pris?
hva faen skal du med en AK 47?
Opprinnelig postet av r33l
Men hva er dette med at snuten ikke kan ha pistoler på seg hele tiden? Synes det er latterlig, er det rart at enkelte folk ikke har respekt for snuten? Kanskje, bare kanskje så trur jeg folk får mer respekt for snuten hvis de har våpen på seg. Litt synd at de må få respekt ved å ha våpen på seg da!
Vis hele sitatet...
For da er det mye større sjanse for en politimann å bli skutt fordi han av åpenbare grunner blir sett på som en større trussel. I Norge liker vi å heller få tak i skurkene etter ranet, enn å plaffe de ned på åstedet slik som i USA.

Hvorfor skal en politimann med pistol få større respekt? Om du viser fingeren til han og stikker av etter å stjelt en hubba bubba, tror du da han vil skyte deg? Forhåpentligvis ikke.

Dette er satt på spissen. Finnes selvfølgelig folk som får større respekt for en mann med pistol, men i prinsippet så ville han ikke kunne gjøre noe mer. Og jeg vil si at i det lange løp, er det prinsippet som deller.

Når det gjelder væpnete ran tror jeg bevepnet politi vil bety mer vold, mer skyting og flere sårede. Tror det er viktig å skille bevepnede politistyrker og "vanlig" politi så lenge som overhodet mulig.