Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1039
Leste litt nyheter på vg.no, og fant denne nyheten. Nå senker svenskene prisen på sprit nok en gang, mens våres priser bare fortsetter å øke. Jeg begynner å bli ganske lei av å bo her i norge :P

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=236556

Nye EU-kvoter

Med de nye EU-kvotene kan svensker i prinsippet ta med seg så mye alkohol de vil fra andre EU-land. Lovlig kvote er satt til ti liter sprit, 90 liter vin, 20 liter hetvin og 110 liter øl ved hvert utenlandsbesøk.

De fleste passer derfor på å fylle opp lovlig kvote når de er utenlands. I tillegg drar mange som bor i grensenære områder, på hyppige handleturer. Nordmenn må fortsatt overholde reglene om maksimalt en liter sprit, en liter vin og to liter øl.
Vis hele sitatet...
Ved neste EU avstemning stemmer jeg helt klart JA til EU!
Ja. Det er jo virkelig en grunn til å svelge hele EU-nøtta igrunn. Hvis du vil ha EU fordi det betyr billig sprit blir jeg nødt til å rive av deg armene.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Vel, er det virkelig tilfelle at prisen på sprit i norge øker? syns å huske at det kostet ca 300 for en helflaske og 150 for en halvflaske 2-3 år tilbake. Nå er prisen 260(?) og 130(?) Jeg er såklart ikke enig med at dette er "billig nok" men det er hvertfall ikker ett å si at den blir dyrere selv med krf i stolen.

edit: når det er sagt, så er vel ikke sprit og tobakkspriser grunn nok til å melde oss inn i EU?
JA! La oss melde oss in i EU, så får vi billigere alkohol og røyk dere!

Jeg er fortsatt usikker i EU-spørsmålet, men alkohol og tobakks-prisene har faenikke en dritt å si. Bruk hodet litt a Tangaalf.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Er litt med Ghidora på denne her. Å la prisen på biler og sprit bestemme om man skal stemme ja eller nei til EU er populistisk vrøvl på sitt aller verste. Det er nettopp på denne typen politikk at FrP vinner sine velgere også; Kortsiktige løsninger som tiltaler de som ikke tenker spesielt langt.

Jeg er for EU, men av helt andre grunner enn ølpris og liknende. På den annen side har jeg vært EF- og senere EU-borger hele livet.
glad jeg bor i sverige,
og må vel ta turen ned til køben snart for å fylle opp kjøpeskapet nå som pilsen der bare koster 1.5dkr
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Men det er jo ikke tvil om at det er denne mentaliteten man ser igjen og igjen hos ungdommer som har fått stemmerett. Derfor stiller jeg meg litt kritisk til deres EU-valg.
Hindsight's Avatar
Trådstarter
jeje, dere skjønner hva jeg mener. Nå har jeg mange andre grunner for å stemme ja til EU. Og et par for å stemme nei.
Seff stemmer jeg ikke ja kunn pga spritpris, men det er også en grunn. Men jeg prøver bare å få frem hvor sykt forskjell det er på kvotene mellom EU landene og norge. Norge kan ta med seg 1 liter sprit, 1 liter vin og 2 liter øl...Er det rart mange blir tatt for smugling for tia? Mens EU land kan ta 10 liter sprit, 90lite vin, 20 liter hetvin, og 110 liter øl...
Hvis vi hadde hatt den samme prisen i Norge som i Sverige ville vi sett sterk nedbemanning og stenging av bryggerier. Og vi ville uansett ikke hatt samme prisen som i Sverige. Ting ligger på ca. samme pris i Norge, som i Sverige og andre land, når vi ser på gjennomsnittslønnen. Hvorfor tror du Oslo er stappfullt av svensker om sommeren? De drar til Norge for å tjene mye mer enn de ville tjent i Sverige.
Oppskrift på billig sprit: Bli politiker og få den saken igjennom. Høres sykt tungvindt ut ja! Enda mer tungvindt blir det å få en sak igjennom om man er EU-borger!

Jeg gjør som i 1994: stemmer NEI ved neste valg!
vi trenger jo ikke bli medlemmer for å senke spritprisen, den norske stat bestemmer jo selv hvilke priser som gjelder her.
Tror bryggeriarbeiderene kan føle seg trygge, siden det meste av alkohol-omsetningen går i skatt. Og jeg tror en grunn til at folk vil inn i EU og samtidig nevner alkohol og røyk lovgivning, er en generell fustrasjon over statens evinnelige detaljstyring av våre liv.

Ta EU kvotene f.eks. Jeg føler iallefall kvalmen av å bli tråkket ned på av kristen-politiske verdier. Særegne ordninger i forhold til Europa kan vel ikke annet enn å få folk til å ville flytte makten fra Oslo til Brussel. Og i ekstreme tilfeller, kanskje høre på Hagen.

Dessuten har ikke våre politikere mye tillitt når de for det meste gjør stikk motsatt av hva fagfolk og såkalte eksperter anbefaler. Staten har en egen agenda og mange Nordmenn er lei av den.
Opprinnelig postet av Frozk
Jeg gjør som i 1994: stemmer NEI ved neste valg!
Vis hele sitatet...
Hør hør!

nikita
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Opprinnelig postet av Frozk
Oppskrift på billig sprit: Bli politiker og få den saken igjennom. Høres sykt tungvindt ut ja! Enda mer tungvindt blir det å få en sak igjennom om man er EU-borger!

Jeg gjør som i 1994: stemmer NEI ved neste valg!
Vis hele sitatet...
Det går ikke ann å få noe som helst radikalt gjennom og akseptert på et politisk nivå i Norge. Politikerne er for redd for å skille seg ut, de tør ikke eller får ikke lov til å si hva de faktisk mener eller har lyst til, og derfor får vi sentrumsorienterte regjeringer som har mer eller mindre like meninger.

Det er mulig det blir litt verre å få ting gjennom på et høyere nivå, men jeg tror kanskje ting blir litt mer politisk og mindre en populæritetskonkuranse.
Det er ikke sånn at levestandarden min senkes betraktelig hvis Norge melder seg inn i EU. Og dessuten har jeg ikke tenkt å bo i dette gudsforlatte landet resten av livet mitt heller.

Ja til sprit!