Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 7723
Hei freaks!

Sitter og funderer over en ting, angående det å forlenge livet.
Se for dere at man har en 80 år gammel mann, som evt er steinrik og har penger til alt av medisinske behandlinger.
Denne 80 år gamle mannen ligger på dødsleiet, men er ikke klar for å dø, og ønsker derfor å få forlenget livet sitt.


Det jeg lurer på, er dette mulig, rent teoretisk hvertfall, ser for meg to mulige metoder.

1. Hvis man tar alt av organer (lunger, hjerte, lever, nyrer, milt osv) fra en 20 åring som blir holdt kunstig i live, og gir dette til 80 åringen, samtidig som man også "renser" og evt får forsterket skjelettet, renser blod osv. Vil 80 åringen kunne leve mye lenger, men en "ny og oppusset" kropp, eller vil han uansett dø?

2. Dersom det hadde vært mulig å få transplantert hjernen til 80 åringen inn i en hjernedød 20 åring (men ellers helt frisk) som igjen blir holdt kunstig i live, og at man da selvfølgelig fikk koblet på alt av nerver, synsnerver etc. Vil da 80 åringen kunne leve videre i 20 åringen sin kropp? Og vil han evt ha sine minner videre, eller vil det medføre at han mister hukommelsen?


Noen som har noen meninger om dette? Eller evt har andre metoder som kunne ha funket?
2eren finner vi nok ikke ut av før det blir prøvd, noe som ikke kommer til å skje før om en gooooood stund.

I eneren vil jeg tro at mannen dør under operasjonen.. Men jeg er ingen lege (selvom jeg ikke tror veldig mange leger/kirurger kan svare på det)
Not a real gamer
retovio's Avatar
ta en titt her du: http://www.discoverychannel.no/progr...u-live-forever er litt spennende.
Happy Buddha
Jeg vil tro at det (MERK i teorien ville gått an hvis du hadde gitt personen nye celler. Altså noe alla alternativ 1, bare ved å bytte ut cellene istedet.
Sitat av retovio Vis innlegg
ta en titt her du: http://www.discoverychannel.no/progr...u-live-forever er litt spennende.
Vis hele sitatet...
Her er hele episoden.
Tror nummer 2 ville vært den beste metoden. Ikke at det over hodet er enkelt å transplantere et hodet eller hjerne, men tror du ikke det ville vært værre å friske opp alle cellene, immunforsvar, beinbygning som du nevne osv?
Hodet transplantasjon har blitt utført på levende aper siden 60-70 tallet, så synes egentlig det er rart om denne teknologien ikke finnes (og kanskje også brukes?).
Jeg personlig tror vi er kommet ganske mye lengre på mange områder enn det vi vet av av teknologi, også innenfor medisin.
Sist endret av fEsk; 17. juli 2012 kl. 23:50. Grunn: skrivefeil
Trådstarter
Sitat av fEsk Vis innlegg
Tror nummer 2 ville vært den beste metoden. Ikke at det over hodet er enkelt å transplantere et hodet eller hjerne, men tror du ikke det ville vært værre å friske opp alle cellene, immunforsvar, beinbygning som du nevne osv?
Hodet transplantasjon har blitt utført på levende aper siden 60-70 tallet, så synes egentlig det er rart om denne teknologien ikke finnes (og kanskje også brukes?).
Jeg personlig tror vi er kommet ganske mye lengre på mange områder enn det vi vet av av teknologi, også innenfor medisin.
Vis hele sitatet...
Jo, du har vel forsåvidt rett i at det kanskje ville vært "enklere", en litt annen interessant ting da, er jo om 20åringens DNA ville spilt inn på noen måte, om 80 åringen til en viss grad hadde oppført seg som 20 åringen automatisk, og om hans oppfatning av rett og galt (om f.eks 20 åringen var kriminell) osv ville blitt endret? Mener å ha lest en gang at DNA spiller mye inn når det gjelder om man blir "snill eller slem", altså at to individer som blir oppdratt helt likt, vanker i samme miljø osv, kan gå to vidt forskjellige veier pga DNA, men vet ikke om dette stemmer
Har tenkt endel på dette selv. Går ut i fra at alle har tenkt på hvordan man kan oppnå lengst mulig levealder eller udødlighet.

Jeg er ingen lege eller har konkrete kilder for mine tanker rundt dette, så dere får ta det med en klype salt.

Etter hva jeg har forstått så skal hjernen ha kapasitet til å virke i flere hundre år, det er resten av kroppen som er flaskehalsen i hvor lenge man kan leve. Hvis man kan bytte ut eller fornye viktige organer i kroppen, burde man kune leve ganske mye lengere enn hva som er forventet levealder. Om man da bytter ut hele kroppen, eller bare enkelte organer når det trengs, burde ikke ha så mye å si. Det eneste jeg kan tenke meg er at blodkarrene i kroppen muligens kan bli dårlige eller tettes om man fortsetter med den samme kroppen for lenge. Ganske sikker på at DNA ikke har noe innvirkning på personligheten.

Det er mange etiske problemstillinger ved å benytte kroppen til noen andre, samme kropp med helt annen personlighet.

Det forskes på forlenget levealder hvor man bytter ut hele kroppen med hardware og beholder hjernen Immortal Avatar prosjektet. Jeg finner denne forskningen veldig fasinerende og håper på å se mer utvikling på den fronten framover.
Frys ned deg selv i en isblokk og skriv en lapp utenfor, smelt blokken 15.juli 2156
Sist endret av Oatre; 18. juli 2012 kl. 01:45.
Kloning av stamceller samt evt utskifting av slite organer.
Etter rekonvalens kurer med steroider og veksthormoner.

Og svært korte "service-intervaller" etterpå.
Hjernen er også et slitbart organ, og vil dø ikke lenge etter resten av kroppen. Det er jo ikke akkurat sjelden at hjernen "crasher" før resten av kroppen heller. Det hjelper med andre ord ikke å sette en 100 år gammel hjerne i en 20 år gammel kropp. Hjernen visner også snart bort.
Ridder av 1. klasse
Men selv om alt av organer blir nye, så vil du jo fortsatt være sliten/sløv i hode? Du vil jo fortsatt ha problemer med å lære deg nye ting, å følge med i tiden? En 20åring har jo lettere for å lære seg nye ting, enn det en 80åring har?
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hjernen er også et slitbart organ, og vil dø ikke lenge etter resten av kroppen. Det er jo ikke akkurat sjelden at hjernen "crasher" før resten av kroppen heller. Det hjelper med andre ord ikke å sette en 100 år gammel hjerne i en 20 år gammel kropp. Hjernen visner også snart bort.
Vis hele sitatet...
Du sier noe, men tror nok ofte hjernen "crasher" fordi det er andre ting i kroppen som gjør at den svikter, og som nevnt over, hjernen kan vel leve lenger enn en normal mannsalder? Så kan det vel være muligheter for at den kan leve videre i en ung kropp?



Sitat av Mchjort Vis innlegg
Men selv om alt av organer blir nye, så vil du jo fortsatt være sliten/sløv i hode? Du vil jo fortsatt ha problemer med å lære deg nye ting, å følge med i tiden? En 20åring har jo lettere for å lære seg nye ting, enn det en 80åring har?
Vis hele sitatet...
Jo det er klart, men nå er det jo snakk om muligheten for å leve lenger, at en 80 åring kanskje ikke skjønner den nyeste iDingsen etc uansett om han er i en 20 år gammel kropp er jo en annen sak men det var forsåvidt litt det jeg tenkte på når jeg nevnte DNA osv tidligere, om ungt og friskt DNA kanskje kunne hjulpet en gammel hjerne til å "utvikle" videre?
Sitat av LP88 Vis innlegg
Du sier noe, men tror nok ofte hjernen "crasher" fordi det er andre ting i kroppen som gjør at den svikter, og som nevnt over, hjernen kan vel leve lenger enn en normal mannsalder? Så kan det vel være muligheter for at den kan leve videre i en ung kropp?
Vis hele sitatet...
Menneskekroppen er egentlig ganske samkjørt på den måten. De fleste vitale organer varer faktisk sånn ca en mannsalder, give or take a few years. Hos noen bryter dessverre noen vitale organer ned litt for tidlig. Og hos mange eldre, så er det mange organer som er fullt brukbare selv om noen slukner og mennesket dør. Likevel ser man at både hjerte, hjerne, lunger, nyre, blære osv osv, ser ut til å gå mot en kollektiv svikt rundt en viss alder.

Gjennomsnittlig levealder økes hele tiden, men man får ikke "fornyet" hvert enkelt organ - de fungerer bare bedre sammen, på grunn av stadig sunnere miljø for kroppen (man spiser sunnere og bedre, og har bedre hygiene i dag enn tidligere, f.eks.), og ikke minst at vi kan erstatte de fleste organene som forårsaker død når de svikter. Hjernen, derimot, kan ikke erstattes. Vi har bare en hjerne, og jeg blir ikke plutselig frisk dersom jeg får transplantert en ny hjerne etter en hjerneskade. Hjernen slites, og det er veldig, veldig lite vi kan gjøre for å hindre det. Medisiner som motvirker diverse alderdomsproblemer finnes jo, men det er også en biologisk grense for hvor langt vi kan strekke det, og vi er ikke veldig langt unna den.

Jeg har sett forskningsbaserte grafer og slikt som viser den høyeste teoretiske alderen en menneskehjerne kan overleve, og det var skuffende kort. Jeg stiller meg dessverre veldig skeptisk til at man finner måter å leve evig på. Men det er jo veldig positivt at vi blir flinkere og flinkere til å utnytte de årene man faktisk har i livet!
Nummer 2 funker.. Men under operasjonen blir nakke/rygg skadet, noe som fører til at en blir lam fra halsen og ned. Men det med nye celler kan være et alternativ. Hjerne/hode transplantasjon, etterfulgt av nye nerver, celler osv. for å få sentralnervesystemet til og fungere?
3. Bruke stamceller og la dem utvikle seg til organer med samme DNA som milliardæren. DNA er viktig i slik sammenheng. Kropp X vil frastøte et nytt organ hvis DNAet ikke stemmer, som ved f eks hjerte og lunge-transplantasjon, og man må ta medisiner daglig for å hindre dette etter en evt operasjon.

4. Kloning, mange forskjellige teorier på hvordan, den enkleste kanskje forklart ved at man rett og slett suger ut en zygote (befruktet egg). Deretter sprøyter inn en enkelt impakt celle med cellekjerne fra 80åringen i skjellettet av den nå tomme cellen. La denne cellen utvikle seg i en livmor i 9 måneder og vips, så fødes det ut en unge med 100% likt DNA som 80åringen vår på dødsleiet. Ergo samme person?

Begge forslagene mine er vanskelige å bevise, men i teorien mulige. Tror det er et par top secret labs i verden som forsker på dette akkurat nå i dette sekund. Hemmeligholdt fordi det bryter med etikken og sykere problemstillinger generelt. Som nettopp denne tråden gjør. Mennesker skal ikke leve evig.
Sist endret av hestogkjerre; 18. juli 2012 kl. 05:46.
Jeg vil tro at det ikke går. Det går ikke an å bare "forsterke" et skjelett. Hva med alle de andre delene av kroppen som vil fortsette å eldes? Kroppen er en kjemisk fabrikk, bytter man èn del kan det gå utover mye annet.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg vil tro at det ikke går. Det går ikke an å bare "forsterke" et skjelett. Hva med alle de andre delene av kroppen som vil fortsette å eldes? Kroppen er en kjemisk fabrikk, bytter man èn del kan det gå utover mye annet.
Vis hele sitatet...
Joda, man kan bytte ut mange viktige organer med stor suksess. Problemet er at det er jo selve hjernen som definerer identiteten til en person. Jeg kan få skiftet ut både hjerte og lunger og likevel er jeg "Realist1", men hvis jeg tar bort hjernen, eller får en annen sin hjerne, så er jeg jo en helt annen person. Kort sagt, hjernen definerer identiteten, og hjernen går mot en uunngåelig død. Dermed går personen også mot døden.

Man kan holde kroppen i live helt latterlig lenge, særlig om man stadig bytter ut alskens saker, noe som godt er mulig. Men hjernen er jo et meget vitalt organ, det viktigste av alle, og det dør, og kan ikke byttes. Personen dør...
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg har sett forskningsbaserte grafer og slikt som viser den høyeste teoretiske alderen en menneskehjerne kan overleve, og det var skuffende kort. Jeg stiller meg dessverre veldig skeptisk til at man finner måter å leve evig på. Men det er jo veldig positivt at vi blir flinkere og flinkere til å utnytte de årene man faktisk har i livet!
Vis hele sitatet...
Det er jo gjort en del forsøk på å vokse organer i laboratorier ut fra pasientens stamceller, om dette viser seg mulig, og til lave nok kostnader, så vil jo dette utvilsomt bidra til å dra opp gjennomsnittsalderen. Det er vel allerede laget urinblærer på denne metoden, men andre organer har en langt høyere kompleksitet og vil være langt mer utfordrende å frembringe.
Tross dette er kreft den dødsårsaken som i dag tar flest liv, og det er dermed her det er mest å hente om man skal øke gjennomsnittsalderen.

Videre er det jo mulig at vi en gang i fremtiden vil kunne bruke genterapi for å kontrollere de mekanismene som fører til aldring og samtidig bøter på aldersrelaterte "skadene" som oppstår.
Aldring skyldes at celler kopierer seg selv, kopi av kopi, som å dytte kopien inn i kopimaskinen istedenfor orginalen. Jeg vil tro at i fremtiden så kan man endre denne mekanismen slik at orginalen kopieres istedenfor kopi av kopi. Men da krever det også at man har en nogenlunde "ung" kopi. Med andre ord, frys ned cellene dine idag og håp teknologien er tilgjengelig før du dør, for å så få kroppen til å kopiere de nedfryste cellene dine istedenfor de som er utslitte kopier.. :P
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Men selv om alt av organer blir nye, så vil du jo fortsatt være sliten/sløv i hode? Du vil jo fortsatt ha problemer med å lære deg nye ting, å følge med i tiden? En 20åring har jo lettere for å lære seg nye ting, enn det en 80åring har?
Vis hele sitatet...
Celler i hodet fornyer seg også.
Derfor jeg sa stamceller og bytting av utslitte organer samt bruk av steroider og veksthormoner da disse vil øke metabolismen som blir treg på gamlinger. De vil også kunne danne ny og bedre beinvev og den generelle celle-utskiftingen vil øke. Muligens vil tilføring av disse "medisinene" også øke reproduksjonen av hjerneceller. Og dermed bli en ungdomskilde.
Om jeg ikke tar feil så forskes det på ting relatert til hjernetransplantasjon. Vedder på at jeg aldri vil oppleve det, men kommer sikkert til å skje en gang, med mindre jorda går til helvete. Scenario 2 er imo mye mer sannsynlig.
Han vil 99% sikkert dø av sjokk, før nr 1 har blitt fullført.
Gjør man alt dette på en gang, så dør han ekstremt kjapt. Så det må taes over lang lang tid, der man må vente til kroppen har tilpasset seg hvert enkelt organ, før man putter inn nytt.

Nr 2 vil ikke være mulig i dette århundre. Om det noengang vil bli mulig.
Anbefaler alle her å se "Human Version 2.0", kjempebra og spennende dokumentar som er relatert til tema. Tror forøvrig det finnes en film til der Ray Kurtzveil kommer med flere slike teorier osv.

Link: http://www.youtube.com/watch?v=LK4LB9JYlas mvh Tawon
Sist endret av Marcel Domini; 19. juli 2012 kl. 21:55.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av hestogkjerre Vis innlegg
Ergo samme person?
Vis hele sitatet...
Tja.

Klonen vil vel ikke ha minnene, erfaringene og opplevelsen 80-åringen hadde. Og da er vel mye av poenget borte.
Min far fikk forlenget livet da han fikk transplantert nytt hjerte forleden
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Tja.

Klonen vil vel ikke ha minnene, erfaringene og opplevelsen 80-åringen hadde. Og da er vel mye av poenget borte.
Vis hele sitatet...
Minnene, erfaringene og opplevelsene lagres på en harddisk. Så "rebooter" man hele klonens hjerne i en alder av 6-7 år. Dette er altså når jeg er rundt 80, så omtrent 2070.

Men fra spøk til alvor, det du mener er selve miljøaspektet av genetikken. Den er klinkende klar: man blir født, reproduserer seg selv og dør.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Hei, jeg lurer på noe halvveis relatert siden vi først snakker om hjernetransplantasjon, hvis vi sier man har teknologien til å ta ut en hjerne og holde den i live, hvordan vil det føles for "hjernen", tror dere personen vil være ved "bevissthet" som kun en hjerne som holdes i live uten kroppen?
5. http://www.ted.com/talks/aubrey_de_g...oid_aging.html

...det er altså ikke usannsynlig at vi som er unge kan leve evig...men en som er 80 år i dag er nok litt for gammel
Hva med teknologi som overfører all informasjonen man har i hjernen til en pc? Vet man står da med problemet "Er personen i pcen samme person som var i hjernen?" siden det vil jo være ganske vanskelig å øverføre informasjonen uten å bare kopiere den.

Noen som trur dette kan fungere visst man hadde funnet en vei å overføre informasjonen og ikke bare kopiere den?
Sitat av LP88 Vis innlegg
1. Hvis man tar alt av organer (lunger, hjerte, lever, nyrer, milt osv) fra en 20 åring som blir holdt kunstig i live, og gir dette til 80 åringen, samtidig som man også "renser" og evt får forsterket skjelettet, renser blod osv. Vil 80 åringen kunne leve mye lenger, men en "ny og oppusset" kropp, eller vil han uansett dø?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke lege, men har litt interesse for medisin. Hvis jeg skal gjette vil jeg tro det å skulle utfløre flere omfattende transplantasjoner på en skrøpelig 80-åring vil føre til at vedkommende dør ganske fort. Selv mindre inngrep kan være dødelig for en svekket person. Anser dette for å være helt urealistisk med dagens teknologi.

2. Dersom det hadde vært mulig å få transplantert hjernen til 80 åringen inn i en hjernedød 20 åring (men ellers helt frisk) som igjen blir holdt kunstig i live, og at man da selvfølgelig fikk koblet på alt av nerver, synsnerver etc. Vil da 80 åringen kunne leve videre i 20 åringen sin kropp? Og vil han evt ha sine minner videre, eller vil det medføre at han mister hukommelsen?


Noen som har noen meninger om dette? Eller evt har andre metoder som kunne ha funket?
Vis hele sitatet...
Totalt urealistisk. Hjernetransplantasjon tror jeg ligger 50-100 år inn i fremtiden, og det i det hele tatt vil bli mulig. Du har også tungtveiende etiske problemstillinger som stopper for en sånn utvikling.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Du har også tungtveiende etiske problemstillinger som stopper for en sånn utvikling.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle etiske problemstillinger sette stopper for en sånn utviking?

Det er etisk problematisk å stjele noens organer, men det skjer da allikevel...
Sitat av Fasett Vis innlegg
Hvorfor skulle etiske problemstillinger sette stopper for en sånn utviking?

Det er etisk problematisk å stjele noens organer, men det skjer da allikevel...
Vis hele sitatet...
Er jo ikke snakk om organtyveri her, men tror samfunnet vil motsette seg at det eksperimenteres med hjernetransplantasjoner.
Teknologien som kreves for å forlenge livet nevneverdig mye ligger ganske mange år fram i tid, sannsynligvis i en alder vi er hardt rammet av overbefolkning så selv om det er en fin tanke å leve evig så vil det ikke hjelpe verden stort. Det vil heller ikke bli tilgjengelig for allmenbefolkningen med det første i og med hvor dyrt det kommer til å bli sånn at de rikeste av de rike kommer til å leve enda lengre så de kan håve inn mer profit og stacke opp jordas ressurser uten mening.
▼ ... noen uker senere ... ▼
søk på telomerase på google !
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hah, skulle denne teknologien bli mulig, og vi blir mer og mer rammet av overbefolkning, kan ett morsomt scenario være i vente.. Krigen om organer. Parter som slåss om ett forlenget liv, mens de fattige blir mer og mer undertrykt, både på velstad, ressurser og nå også organer? Oh, future, you so bright.
Når jeg spiller Asassins Creed så tenker jeg altid på det å lagre minner i DNA, hvis det hadde vært mulig å forandre DNA`et til sperm/egg, så burde det jo teoretisk gå ann å "bli født på nytt" med minnene man hadde da man skapte den nye kroppen... Eller har jeg spillt litt for lenge og røyka litt for mye og begynt å blande virkelighet og fantasi?
Sist endret av Novice; 15. september 2012 kl. 19:19.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Novice Vis innlegg
Når jeg spiller Asassins Creed så tenker jeg altid på det å lagre minner i DNA, hvis det hadde vært mulig å forandre DNA`et til sperm/egg, så burde det jo teoretisk gå ann å "bli født på nytt" med minnene man hadde da man skapte den nye kroppen... Eller har jeg spillt litt for lenge og røyka litt for mye og begynt å blande virkelighet og fantasi?
Vis hele sitatet...
Vi kan, per i dag, modifisere DNAet som ligger inne i en spermie eller et egg, men selv en slik modifikasjon vil ikke muliggjøre at du beholder alle minnene dine. Mekanismene bak hukommelse er ekstremt kompliserte, og det vil ikke være tilstrekkelig å endre den genetiske koden. Celler i hjernen har nemlig gjort individuelle tilpasninger som følge av påvirkning fra miljøet, og derfor vil det ikke være nok å gjøre endringer i spermie/egg, da slike endringer vil ramme alle celler, ikke bare de cellene en trenger å påvirke.
Det å forlenge livet, åssen man skal gjøre dette er simpelt som bare det.
Første spørsmål er jo; Hva er det som gjør deg gammel?

Fra den dagen du blir unnfanget begynner cellene å produsere og splitte seg. Når du treffer 30-40 årene slutter cellene og dele seg og karbon nedbrytningen starter. Dette får huden til å bli løs og rynker herved kommer.

Det simple er å stoppe karbon-nedbrytningen som skjer. Dette er allerede blitt gjort. Det er ikke blitt utført på mennesker eller dyr, men på bakterier. De fikk en bakterie til å leve 300 ganger sin egen livssyklus. Om dette stoffet som stopper karbon-nedbrytningen og stopping av celle-deling funker på dyr også er det vell mulig dette vil også hjelpe på mennesker. Problemet med alt dette er da selvfølgelig..Vil sykdommer som Demens, Alzheimer og sånn medfølge? Noe dritt å level til man er 500, men etter du treffer 90 er du ganske rørete i hodet.