Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 925
Hei hei. Skal nå gå til innkjøp av en søt, liten 12" PowerBook til den nette sum av roughly 20k. Men pga. den minimale størrelsen på skjermen skal jeg ha en skjerm jeg kan bruke når jeg har maskinen på rommet, og derfor spørsmålet;

Hvilken skjerm burde jeg gå for?

Har regnet med å bruke rundt 5k på skjerm, men en tusenlapp til eller fra spiller ikke så stor rolle. Jeg kjøper tross alt for å ha skjermen noen år, og vil ikke sitte igjen med skjegget i postkassen. (Finnes det virkelig ikke noen bedre uttrykk enn det?)

Har noen krav, og de lyder som følger;

- Må ha full støtte for DVI og/eller Mini-DVI. (Det siste er dog ikke så viktig..)

- God oppdateringshastighet.

- Kunne kjøre minimum 1152 x 864 ved 75Hz. Dette er et absolutt minimum, og helst burde den klare 1280 x 1024. Spesielt hvis det er en 19".

- Helst skal den gjerne se litt pen ut også. Ikke kjedelig "computer-offwhite", men heller ikke "supertechnogreen".

Kom ikke på noget mer, men hvis dere vet noe jeg burde passe på så fyr løs. Regner med lange og gode svar fra både Tias og TipeX her nå. (Hint hint motherunkers. ;])
Stortsett alle 17-tommere gir jo 1280 x 1024 i oppløsning, ditto med 19-tommere, så det er lite poeng i å kjøpe 19-tommer når man ikke får noe mer plass å fordele ting på... Selvsagt, hvis du har lyst på en mad stor skjerm som ikke gir noe mer plass i realiteten, så kjør på, men jeg ville strengt tatt vurdert en 17-tommer av god kvalitet. Du har egentlig flaks, for nå er det overproduksjon av LCD-skjermer i forhold til markedet vil ha, og da blir jo ting billig.

En annen ting er om hva du vektlegger - fargedybde, kontrast, bildeflate eller mulighet for spill uten ghosting...
http://pcstyling.no/product.asp?P_ID=155

CTX M730V grå/silver

pen skjerm men kanskje litt utenfor din prisklasse ?
Det er mange på komplett.no som har alt han spør etter til den prisen.
ztaale: Litt vel overstasja? webcam, usb 2.0?
HW.no har jo testet en drøss med 19" og 17", du kan jo lese litt på den og se om du finner noe du liker.

19"
http://hardware.no/art.php?artikkelid=6051

17"
http://hardware.no/art.php?artikkelid=5454
Opprinnelig postet av IvIoyner
Stortsett alle 17-tommere gir jo 1280 x 1024 i oppløsning, ditto med 19-tommere, så det er lite poeng i å kjøpe 19-tommer når man ikke får noe mer plass å fordele ting på...
Vis hele sitatet...
Jeg sa minimum.. Men som sagt kan jeg gå either way, så kom med gode argumenter for enkeltskjermer heller enn størrelsen generelt. :]


En annen ting er om hva du vektlegger - fargedybde, kontrast, bildeflate eller mulighet for spill uten ghosting...
Vis hele sitatet...
Når det kommer til farve og kontrast er dette viktig, skal brukes til bilde, video og lyd-redigering, så trenger fine, riktige farver. Skjønner ikke helt hva du mener med bildeflate..? Ghosting er ikke så farlig, den kommer sjelden til å bli brukt til spill. Kanskje annet enn en runde Unreal Tournament 2004 en gang iblandt, siden det finnes til OS X.


Opprinnelig postet av ztaale
http://pcstyling.no/product.asp?P_ID=155

CTX M730V grå/silver

pen skjerm men kanskje litt utenfor din prisklasse ?
Vis hele sitatet...
Jeg syntes den var veldig lite pen. Dessuten trenger jeg ikke høytallere eller webcam.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hehe, såpass

Vel, å skrive så veldig langt orker jeg ikke, men jeg kan da i det minste anbefale en skjerm.

Men først bittelitt generelt:
Oppløsningen. 1280X1024 er standardoppløsning på både 17- og 19 tommere, så den eneste forskjellen mellom skjermene blir da to tommer ekstra å se det samme bildet på. Er det verdt det?

Hz: Jeg mener at de fleste LCD-skjermer liker seg best på sin native oppløsning (f.eks. 1280X1024) med sin native hz (60). Setter du den på andre oppløsninger enn det, og med annerledes hz, så vil du sannsynligvis merke noe kvaltietstap på bildet.

Oppdateringshastighet: Her er det 25ms du må se etter. Alt over er litt for tregt til multimedia, alt under er flott så lenge skjermene faktisk leverer hva de sier.


----


Jeg for min del vil anbefale en Samsung 173T. Skjermen har et tynt og stilrent design, i praksis en 19" pga. den tynne rammen. Den er oppgitt til 25ms, men tar jeg ikke helt feil så er skjermen god for mer enn det - produsenten pleier å levere.

Skjermen er god til både mutlimedia, foto, spill og generelt databruk - en veldig grei all around skjerm med andre ord.

Litt fra Hw.nos Store LCD test:

"Paneltype: VA
Responstid: 25 ms
Kontrast: 700:1
Lysstyrke: 250 cd/m2
Synsvinkel: 170 grader på både horisontalt og vertikalt.
Èn D-sub- og èn DVI-tilkobling.

Konklusjon
Dette er en skjerm som vi med begge hendene på hjertet kan anbefale. Det er nesten så vi ikke tør å skrive mer positivt, i frykt for å bli mistenkt om at vi er kjøpt og betalt. Ikke bare er skjermen helt overlegen på fargegjengivelse og bildekvalitet. Den egner seg absolutt til alle bruksområder. Skulle vi påpeke noe som kunne vært bedre, er det at kablene kunne vært bedre skjult på baksiden. Vi bøyer oss i støvet for denne skjermen!"

Det fins nok bedre skjermer der ute, i alle fall til et eller annet bestemt bruk, men jeg tviler på at du finner så mange all-around skjermer som denne.

Les mer her
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Jeg kan personlig skrive under på at Samsung 173T er en knall skjerm. Har den selv, og den funker fint til all bruk.
skal seconde hofsoe. har 2stk samsung (710v og 172v) og kan underskrive på at samsung har gode skjermer generelt.
Etter å ha lest gjennom testen til Hardware.no står det mellom Samsung 173T, NEC 1760 NX og Eizo L557, de samme som HW.no anbefalte.

Jeg heller litt mot Eizo egentlig, så hvis noen har erfaringer med denne del gjerne disse.

En annen ting, ser det står at det følger med drivere og greier til skjermene. Hvordan er kompabiliteten mot Mac? Finnes det drivere til OS X?
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Drivere? Til skjermer? Det har jeg egentlig aldri hørt om. Mulig du trenger fargeprofiler, men skjermene vil stort sett fungere uansett, så lenge selve pluggen passer (og siden det er DVI, så vil de stort sett det)

Pass på at iBookene har utgang for DVI - tror ikke de har det - mulig du må bla opp litt ekstra for en powerbook istedet.

edit: do'h, du skrev jo at du skulle ha PB uansett. Der kan du se...

h
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Drivere burde ikke være noe problem. Windows bruker generic drivere basert på info skjermen slenger ut, mens *nix bruker innstillinger tastet inn fra brukeren. Går ut ifra at Mac OS X ikke er så veldig annerledes enn Windows på det feltet.

Ellers er det sikkert en flott skjerm, hw.no pleier - til tross for et patetisk forum - å gjøre grundige tester. Du kan jo søke litt rundt etter reviews av nevnte Eizo skjerm hvis du er usikker, det burde finnes et par av de. Jeg ville personlig ha valgt Samsung skjermen, men siden den uansett er litt vanskelig å få tak i for tiden...